Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2017, 12:32   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zegt natuurlijk veel meer over de wet en haar toepassingen, dan over wat anders. Of zijn die allemaal ongeschikt voor ook maar één job, uit de lijst van knelpuntenberoepen ?
Veel van deze knelpuntberoepen mag je als Belg enkel uitvoeren als je de nodige papieren hebt, dit terwijl een Pool of Bulgaar ze zonder papieren mag uitvoeren.
Zo moet je als Belg een herkenning hebben van de Vlaamse overheid om bij mensen te mogen gaan kuisen, maar mag een Pool via een Pools interimkantoor zonder die herkenning hier komen kuisen.
Als Belgische vrachwagenbestuurder moet je een vakbekwaamheid hebben of je rijbewijs is niet geldig, maar een Bulgaar moet die niet hebben.
Een Belgische lasser moet attesten van vakbekwaamheid hebben en Spaanse lasser moet dat niet hebben.
Veel knelpuntberoepen zijn er dus niet omdat de Belgische mensen deze jobs niet kunnen of willen uitvoeren, maar omdat de Belgische wetgeving hen verbied ze uit te voeren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 12:44   #82
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel van deze knelpuntberoepen mag je als Belg enkel uitvoeren als je de nodige papieren hebt, dit terwijl een Pool of Bulgaar ze zonder papieren mag uitvoeren.
Zo moet je als Belg een herkenning hebben van de Vlaamse overheid om bij mensen te mogen gaan kuisen, maar mag een Pool via een Pools interimkantoor zonder die herkenning hier komen kuisen.
Als Belgische vrachwagenbestuurder moet je een vakbekwaamheid hebben of je rijbewijs is niet geldig, maar een Bulgaar moet die niet hebben.
Een Belgische lasser moet attesten van vakbekwaamheid hebben en Spaanse lasser moet dat niet hebben.
Veel knelpuntberoepen zijn er dus niet omdat de Belgische mensen deze jobs niet kunnen of willen uitvoeren, maar omdat de Belgische wetgeving hen verbied ze uit te voeren.
Weet nu ook niet voor wat ge allemaal papieren moet hebben, en voor wat niet. Maar is het dan zo moeilijk om als Belg aan die papieren van de Vlaamse overheid te geraken, om bvb. te mogen kuisen ?
Voor lasser bvb is het nogal logisch dat ge daar een attest voor moet hebben, en een proef hebt moeten afleggen om dit attest te bekomen. Maar een Spaanse lasser zal deze testen toch ook hebben moeten afleggen.
Trouwens niet iedereen is geschikt voor elk knelpuntberoep. Maar de lijst met knelpuntberoepen lijkt mij wel zo veelzijdig te zijn, dat praktisch iedereen er wel iets vind, waarvoor hij geschikt is.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 15:04   #83
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zegt natuurlijk veel meer over de wet en haar toepassingen, dan over wat anders. Of zijn die allemaal ongeschikt voor ook maar één job, uit de lijst van knelpuntenberoepen ?
Ik veronderstel dat.

Stel u voor dat de VDAB een bediende stuurt om te solliciteren naar zo'n beroep, zeg maar stukadoor of eender welke functie in de bouw. De baas zal eens lachen, iemand die gewoon is van koffie te drinken, mannekes te tekenen en grote praat te verkopen. Wat moet hij daar mee aanvangen? Om 9.30h de eerste dag ligt die al uitgeteld.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 16:41   #84
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Terecht.

Misschien dat klant worden bij het OCMW nog wat afschrikkend effect heeft.
Neen, als het moet gaat een mens aankloppen waar een oplossing kan gevonden worden. En vaak is men via het OCMW stukken beter af.
Eenmaal de schaamte overwonnen kom je in een situatie terecht waar werklozen en gepensioneerden die tegen de minima aanleunen enkel maar van kunnen dromen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 16:48   #85
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Is het niet de taak van een regering om te zorgen voor "werk" voor iedereen ?
Ja en neen ... . Wel onderdak en een leefbare omgeving, eten, drinken, warmte, kortom, dat wat de dieren in de zoo ook krijgen en wat elke belg verplicht is t.o.v. zijn huisdieren.

Als de regering zorgt voor werk dan zorgt ze onrechtstreeks dat ze haar verplichting nakomt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 16:52   #86
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel van deze knelpuntberoepen mag je als Belg enkel uitvoeren als je de nodige papieren hebt, dit terwijl een Pool of Bulgaar ze zonder papieren mag uitvoeren.
Zo moet je als Belg een herkenning hebben van de Vlaamse overheid om bij mensen te mogen gaan kuisen, maar mag een Pool via een Pools interimkantoor zonder die herkenning hier komen kuisen.
Als Belgische vrachwagenbestuurder moet je een vakbekwaamheid hebben of je rijbewijs is niet geldig, maar een Bulgaar moet die niet hebben.
Een Belgische lasser moet attesten van vakbekwaamheid hebben en Spaanse lasser moet dat niet hebben.
Veel knelpuntberoepen zijn er dus niet omdat de Belgische mensen deze jobs niet kunnen of willen uitvoeren, maar omdat de Belgische wetgeving hen verbied ze uit te voeren.
Tussen die duizenden beroepsdoppers kan het niet anders of er moeten lieden zijn die eventueel mits een cursus te volgen voor iets moeten kunnen ingeschakeld worden! Als je dan op bvb etalages ziet "verkoper/verkoopster" gezocht, en niemand dient zich aan, dan hebben we het wel begrepen zeker?
Bepaalde politiekers en bijpassende vakbonden zorgen ervoor dat die toestand kan blijven bestaan! Eventueel door via de wetgeving dit mogelijk te blijven houden!
In sommige families van vader op zoon "werkloos" voor jaren? Ja, dag Jan!

Laatst gewijzigd door andev : 9 september 2017 om 16:53.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 17:23   #87
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Tussen die duizenden beroepsdoppers kan het niet anders of er moeten lieden zijn die eventueel mits een cursus te volgen voor iets moeten kunnen ingeschakeld worden! Als je dan op bvb etalages ziet "verkoper/verkoopster" gezocht, en niemand dient zich aan, dan hebben we het wel begrepen zeker?
Bepaalde politiekers en bijpassende vakbonden zorgen ervoor dat die toestand kan blijven bestaan! Eventueel door via de wetgeving dit mogelijk te blijven houden!
In sommige families van vader op zoon "werkloos" voor jaren? Ja, dag Jan!
Vraag is natuurlijk wie er is gediend met een verkoper die daar tegen zin zin en ongemotiveerd zijn tijd staat te verdoen. Geen enkele werkgever staat daar op te wachten en al zeker de klanten niet.
Werk voor iedereen tegen hun zin doet me denken aan communistische USSR toestanden. Of het daar destijds zo leuk was om naar de winkels of overheidsdiensten te gaan denk ik niet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 17:42   #88
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Tussen die duizenden beroepsdoppers kan het niet anders of er moeten lieden zijn die eventueel mits een cursus te volgen voor iets moeten kunnen ingeschakeld worden! Als je dan op bvb etalages ziet "verkoper/verkoopster" gezocht, en niemand dient zich aan, dan hebben we het wel begrepen zeker?
Bepaalde politiekers en bijpassende vakbonden zorgen ervoor dat die toestand kan blijven bestaan! Eventueel door via de wetgeving dit mogelijk te blijven houden!
In sommige families van vader op zoon "werkloos" voor jaren? Ja, dag Jan!
Zelfs al krijg je die beroepsdoppers aan het solliciteren, er is geen enkele firma die die mensen gaat aannemen.
Ik zal u nog een voorbeeld geven, er is geen enkel interimkantoor dat mensen die vijf jaar of langer niet meer gewerkt hebben zelfs maar inschrijft.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 19:44   #89
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik veronderstel dat.

Stel u voor dat de VDAB een bediende stuurt om te solliciteren naar zo'n beroep, zeg maar stukadoor of eender welke functie in de bouw. De baas zal eens lachen, iemand die gewoon is van koffie te drinken, mannekes te tekenen en grote praat te verkopen. Wat moet hij daar mee aanvangen? Om 9.30h de eerste dag ligt die al uitgeteld.
Dat zal dan wel een ex ambtenaar geweest zijn. Maar daar bestaat het probleem dan weer niet, want die "mogen" niet gaan doppen.
Trouwens den tijd van mannekes tekenen is al lang voorbij, en vervangen door surfen op het internet.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 19:56   #90
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik veronderstel dat.

Stel u voor dat de VDAB een bediende stuurt om te solliciteren naar zo'n beroep, zeg maar stukadoor of eender welke functie in de bouw. De baas zal eens lachen, iemand die gewoon is van koffie te drinken, mannekes te tekenen en grote praat te verkopen. Wat moet hij daar mee aanvangen? Om 9.30h de eerste dag ligt die al uitgeteld.
aaa uw haat voor bedienden komt weer bovendrijven Het moet er toch diep inzitten nietwaar
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 20:35   #91
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat zal dan wel een ex ambtenaar geweest zijn. Maar daar bestaat het probleem dan weer niet, want die "mogen" niet gaan doppen.
Trouwens den tijd van mannekes tekenen is al lang voorbij, en vervangen door surfen op het internet.
Ik geloof niet dat dit helemaal juist is, bij ontslag wordt er een regeling getroffen zo dat zij kunnen doppen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
aaa uw haat voor bedienden komt weer bovendrijven Het moet er toch diep inzitten nietwaar
Ik gebruik ze graag om een punt te maken.

Ik heb een aantal bedienden tussen mijn beste vrienden zitten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2017, 23:31   #92
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik geloof niet dat dit helemaal juist is, bij ontslag wordt er een regeling getroffen zo dat zij kunnen doppen.
Blijkt inderdaad sinds 1991 gewijzigd te zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:45   #93
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk dat als je zo'n briefje vraagt aan mijn huisarts, zomaar, om thuis te blijven zonder ziek te zijn, je zou nogal een post pakken.
Ik ken artsen genoeg die dat wel doen / deden.
Ik heb er nooit gebruik van gemaakt, ik ken echter mensen die op gepaste tijden (als het hun goed uitkomt) ziek zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:47   #94
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De lijst met het aantal kwalen, waarvan een huisarts in eer en geweten niet kan vaststellen of ge ze nu hebt of niet, is bijna evenlang als de lijst met knelpuntberoepen.
Inderdaad, nog zoiets.
Vroeger bleven veel mensen thuis met rugklachten.
Dankzij de betere scanners en ... is dit fel geminderd.
Nu is het de burn-out die hoogtij viert.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:48   #95
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Inderdaad, en dat werd sociaal aanvaard, de meesten mensen vonden het niet meer dan normaal.
Gelukkig komt er een kentering.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:49   #96
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet echt, je krijgt dat alleen als je er recht op hebt.

Ze krijgen het: ze hebben er recht op.
Is dat zo?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:53   #97
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zegt natuurlijk veel meer over de wet en haar toepassingen, dan over wat anders. Of zijn die allemaal ongeschikt voor ook maar één job, uit de lijst van knelpuntenberoepen ?
Een kennis van mij was (is) militair.
Hij kreeg op zijn drieëntwintigste een ernstig ongeval op weg naar zijn werk.
Hij kon zijn job niet meer uitoefenen (één arm gedeeltelijk verlamd).
Hij werd op non-actief gezet.
Deze eenenvijftigjarige heeft nadien geen klop meer uitgevoerd, en krijgt nog steeds zijn loon van militair uitgekeerd.
Ik vraag me af of deze persoon zich niet op de één of andere manier nuttig gemaakt kon hebben in de legeradministratie? Ook al zou het iets langzamer gegaan zijn ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:54   #98
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel van deze knelpuntberoepen mag je als Belg enkel uitvoeren als je de nodige papieren hebt, dit terwijl een Pool of Bulgaar ze zonder papieren mag uitvoeren.
Zo moet je als Belg een herkenning hebben van de Vlaamse overheid om bij mensen te mogen gaan kuisen, maar mag een Pool via een Pools interimkantoor zonder die herkenning hier komen kuisen.
Als Belgische vrachwagenbestuurder moet je een vakbekwaamheid hebben of je rijbewijs is niet geldig, maar een Bulgaar moet die niet hebben.
Een Belgische lasser moet attesten van vakbekwaamheid hebben en Spaanse lasser moet dat niet hebben.
Veel knelpuntberoepen zijn er dus niet omdat de Belgische mensen deze jobs niet kunnen of willen uitvoeren, maar omdat de Belgische wetgeving hen verbied ze uit te voeren.
Waarschijnlijk bedoel je erkenning.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:55   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Weet nu ook niet voor wat ge allemaal papieren moet hebben, en voor wat niet. Maar is het dan zo moeilijk om als Belg aan die papieren van de Vlaamse overheid te geraken, om bvb. te mogen kuisen ?
Voor lasser bvb is het nogal logisch dat ge daar een attest voor moet hebben, en een proef hebt moeten afleggen om dit attest te bekomen. Maar een Spaanse lasser zal deze testen toch ook hebben moeten afleggen.
Trouwens niet iedereen is geschikt voor elk knelpuntberoep. Maar de lijst met knelpuntberoepen lijkt mij wel zo veelzijdig te zijn, dat praktisch iedereen er wel iets vind, waarvoor hij geschikt is.
Voor lasser moet je voor bepaalde lassen testen afleggen, voor andere lassen moet dat niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 06:57   #100
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik veronderstel dat.

Stel u voor dat de VDAB een bediende stuurt om te solliciteren naar zo'n beroep, zeg maar stukadoor of eender welke functie in de bouw. De baas zal eens lachen, iemand die gewoon is van koffie te drinken, mannekes te tekenen en grote praat te verkopen. Wat moet hij daar mee aanvangen? Om 9.30h de eerste dag ligt die al uitgeteld.
Zijn al die werklozen gewezen bediendes?
Dat wist ik niet.

Ik ken echter veel bediendes die best wel handig zijn en hun eigen stulpje opgetrokken hebben.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be