Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2005, 09:48   #1
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard de onmenselijke werkomstandigheden in de belgische automobielsector

Werken in de automobiel in België anno 2005

"De mensen hebben het zwaar: je ziet mensen verdrinken omdat ze te veel werk hebben. Maar niemand die nog aan de noodrem trekt. Bang voor strafpunten" [De Morgen, 12 februari 2005]. Zo omschreef Forddelegee Gaby Colebunders de situatie één jaar nadat 3.000 Fordarbeiders buiten werden gezet. Op hetzelfde moment toeterden de patroons van de vier automobielfabrieken in België hun waarheid de wereld in: de loonlast moet dringend 10 �* 12 % naar omlaag en de arbeiders moeten wat harder en flexibeler werken, of. Ze vroegen de arbeiders niet of dat nog wel mogelijk was. Wij deden dat wel. Werken in de automobiel in België anno 2005.

Maurice werkt al meer dan 25 jaar aan de band, in de montageafdeling, bij Fordarbeiders gekend als de C-hall. Hij heeft het steeds maar harder weten gaan. Wanneer ik hem opwerp dat de automobielpatroons willen dat ze nog wat harder gaan werken, reageert hij beledigd: "Zij moesten eens met hun vieren acht uur aan de band gaan staan, en hetzelfde stomme werk doen als wij en tegen dezelfde onmenselijke werkdruk als wij nu draaien. En dan net als wij slecht slapen en dromen van die band, en zich dan angstig afvragen of ze niets hebben laten passeren Benieuwd of ze dan nog durven zeggen dat we niet hard genoeg werken! Kijk, ik heb 30 jaar bandwerk achter de rug. Ik wil na 25 jaar aan de band ermee ophouden, Ik ben voor een statuut van de bandwerker, gelijk de ondergrondse mijnwerkers dat hadden. Mijn knoken zijn ook versleten, evenzeer als die van die mijnwerker."

Mario werkt ook aan de band, hij is al evenmin te spreken over de uitlatingen van de directie: "Neen, wij werken al hard genoeg. Bandwerk is het ergste wat er is. Het is geestdodend. Hoe harder we werken, hoe meer fouten we maken. En, - schrijf het maar op ­ mijn collega's denken daar juist hetzelfde over."

Johan geeft zijn collega gelijk: "Zet ze zelf maar eens aan de band, dan mogen ze praten. In de C-hall gaat de band veel te snel: ge hebt geen tijd om eens te drinken.. En de bazen u maar altijd opjutten en opjagen."

Benny: "Er is gewoon te weinig volk. Met 3.000 man minder na de herstructurering, draaien we evenveel als ervoor. Laatst was er 42 man te weinig om de productie op te starten. Ze moesten uit de magazijnen en overal volk weghalen om de band aan de gang te krijgen".

Een "goeiemorgen" kan er niet eens af

Vele Fordarbeiders reageerden dat bij Ford de productie en de winst voorgaan op de arbeider.

Johan: "Wat mij het meeste opjaagt? Dat zowel de formannen als de directie geen respect hebben voor ons, geen waardering voor wat we doen: zet dat maar op nummer één."

Benny gaat daarmee akkoord: "De bazen zeiden: jullie zijn niet meer gemotiveerd. Wel, daar hebben ze zelf voor gezorgd. Ze lopen langs ons door, nog geen goeiemorgen kan er af. Ze willen laten voelen: ik sta boven u."

Maurice is niet te spreken over de vele verplaatsingen: "Mensen die vaak meer dan 20 jaar op Ford gepresteerd hebben, worden nu als wegwerpproduct gebruikt, moeten alle kanten werken: echt jobkes voor interims. Er is gebrek aan respect voor wat die gepresteerd hebben op Ford."

[size=2]Johny kon de druk niet aan[/size]

Johny Huysmans benam zich vorige maand van het leven. Hij was 45 jaar, werkte een twintigtal jaar bij Ford aan de band. Zijn zuster vertelt dat hij al lang psychische problemen had, maar hij wou het advies van zijn huisdokter niet volgen om thuis te blijven.Want ziek thuisblijven betekent dat er later misschien strafpunten van komen. Ford gebruikte een strafpuntensysteem om 3.000 arbeiders buiten te krijgen. Zo kregen arbeiders die 'te veel' ziek waren, strafpunten. Johny kon de druk niet aan. Vorig jaar verloor zijn vrouw haar werk toen het CD-bedrijf Sentinel in Wellen dicht ging. Hij laat een vrouw en twee kinderen na, een van 16 en een van 20 jaar. Hij is, voor zover bekend, de negende Fordarbeider die het na de herstructurering van eind 2003 niet meer ziet zitten en zelfmoord pleegt. En een paar weken later kwam de teller op tien te staan.

Na de bekendmaking van het strafpuntensysteem daalde het ziekteverzuim bij Ford drastisch: van 12 procent vroeger naar 2 procent nu. Sommige arbeiders komen nu ziek werken. "Ofwel nemen ze een paar dagen verlof als ze zich niet goed voelen, en hopen dat het rap zal overgaan. Dan komt er geen ziekteverlof in hun dossier", legt Maurice uit.


Nu spreken ze ervan om te tikken bij de plaspauzes
Decoma Bel Plas is een toeleveringsbedrijf dat bumpers levert aan Ford. Andrea werkte er 2 jaar als interimmer en heeft nu een vast contract. Toch is ze niet gelukkig:"De werkomstandigheden zijn hier verschrikkelijk. De sfeer is rot. Iedere werknemer moet zelf voor zijn werkkleren zorgen. Er is bijna geen verwarming in de werkplaats zodat we in de winter met extra dikke truien moeten werken. Als we beginnen te werken, moeten we als kinderen onze tas tegen de muur zetten, in de buurt van onze machine. Een refter is er niet, wel een soort van oude container waar je je boterhammen kunt opeten. Nu zitten daar meestal de rokers en de ruimte is veel te klein, zodat je gauw weer buiten staat om weer adem te kunnen halen. Een gemeenschappelijke schafttijd bestaat er niet. Ze duiden aan wie wanneer mag pauzeren. Tijdens het werk mag je ook niet drinken. Mijn lippen zijn iedere dag kapot en ik heb uitslag aan mijn handen, waarschijnlijk van de producten. Wil je naar de wc, dan moet je zeuren en volgen ze je tot aan de wc-deur en kijken op hun klok hoelang je erover doet. Ik werk er niet meer graag. Ik ben er gewoon ziek en depressief van geworden."


--------------------------------------------------------

schandalig, en dat in deze 'beschaafde' tijd.
geen wonder dat er het drankgebruik zo stijgt in limburg als ook het aantal zelfmoorden.
de prestratiedruk, de roofbouw op het lichaam en de geest, maakt de mensen ziek.

ik kan goed begrijpen dat er veel mensen liever doppen dan zo'n slavenbestaan te leiden. en dat is heus geen schande.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:00   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

de mens is gewoon niet gemaakt om een onderdeel van een machine ( productieproces ) te zijn.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:01   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Toch erg hé. Mensen die moeten werken. Eigenlijk zou iedereen daarvan vrijgesteld moeten worden en zo maar zijn geld krijgen zonder er iets voor te doen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:01   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ford heeft een klote mentaliteit. Ik ben als jonge gast met mijn eerste werk beginnen werken bij ford als carrossier. Kende daar in die eerste dagen echt geen klote van en moest al meteen minstens 4 auto's per dag demonteren en afschuren klaar zetten voor herschildering. Na een weekje kwam de ploegbaas zeggen dat ik wat rapper moest zijn en dus 5 auto's per dag moest aankunnen op mijn eentje. Na een vliegende voorhamer naar zijn kop ben ik opgestapt. Geen enkele andere kon dat geloven en gelukkig kwam ik in een een normale situatie terecht. Ford klote!

ps; die garage is ondertussen failliet![edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mambo on 15-06-2005 at 11:14
Reason:
--------------------------------

Ford heeft een klote mentaliteit. Ik ben als jonge gast met mijn eerste werk beginnen werken bij ford als carrossier. Kende daar in die eerste dagen echt geen klote van en moest al meteen minstens 4 auto's per dag demonteren en afschuren klaar zetten voor herschildering. Na een weekje kwam de ploegbaas zeggen dat ik wat rapper moest zijn en dus 5 auto's per dag moest aankunnen op mijn eentje. Na een vliegende voorhamer naar zijn kop ben ik opgestapt. Geen enkele andere kon dat geloven en gelukkig kwam ik in een een normale situatie terecht. Ford klote!

ps; die garage is ondertussen failliet![/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Ford heeft een klote mentaliteit. Ik ben als jonge gast met mijn eerste werk beginnen werken bij ford als carrossier. Kende daar in die eerste dagen echt geen klote van en moest al meteen minstens 4 auto's per dag demonteren en afschuren klaar zetten voor herschildering. Na een weekje kwam de ploegbaas zeggen dat ik wat rapper moest zijn en dus 5 auto's per dag moest aankunnen op mijn eentje. Na een vliegende voorhamer naar zijn kop ben ik opgestapt. Geen enkele andere kon dat geloven en gelukkig kwam ik in een een normale situatie terecht. Ford klote![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 juni 2005 om 10:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:05   #5
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Toch erg hé. Mensen die moeten werken. Eigenlijk zou iedereen daarvan vrijgesteld moeten worden en zo maar zijn geld krijgen zonder er iets voor te doen.
toch gemakkelijk hé, zeggen dat andere mensen dat kutwerk moeten doen, dat gij lekker toch niet hoeft te doen omdat ge een diploma hebt.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:11   #6
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
toch gemakkelijk hé, zeggen dat andere mensen dat kutwerk moeten doen, dat gij lekker toch niet hoeft te doen omdat ge een diploma hebt.
hé gastje, voor ik mijn huidig werk deed ben ik lege flessen gaan sorteren in ploegenwerk, ik vond mij niet te mooi om mijn handen vuil te maken zoals sommige werklozen, ik stond daar bijgevolg tussen de buitenlanders welke dus niet zo lui waren als onze Belgen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:12   #7
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
de mens is gewoon niet gemaakt om een onderdeel van een machine ( productieproces ) te zijn.
natuurlijk niet.
het is regelrechte mensenmishandeling.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:22   #8
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Ach, binnen 5 jaar zit alleen Volvo hier nog.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:25   #9
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ach, binnen 5 jaar zit alleen Volvo hier nog.
mooi zo.
of was het als 'bedreiging' bedoeld misschien?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:26   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Als we de prijs van de auto’s verdubbelen kunnen de lonen omhoog en de werkdruk omlaag.
Zetten we daarnaast nog alle ambtenaren, gepensioneerden, werklozen, zieken enz ook aan het werk, dan kan ook nog de loonlast dalen.
Ik maak mij sterk dat we per man maar drie uur per dag meer moeten werken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:30   #11
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

Vele Fordarbeiders reageerden dat bij Ford de productie en de winst voorgaan op de arbeider.

Ik kan je melden dat dit bij OPEL ook zo is...je moet met steeds minder volk bijna evenveel wagens als voordien produceren...om nog maar te zwijgen over de zogezegde (verplichtte) overuren die we moeten kloppen op zaterdagen,nu hebben ze dit zogezegd veranderd in seizoensgebonden flexibiliteit,je komt een zaterdag werken maar je krijgt er later een vrije dag voor(betaald),maar bon ondertussen word je wel in verschillende maanden "verplicht" 6 van de 7 dagen op de week te komen werken,ook hier was een afvloeing aangekondigd van zo een 300 tijdelijken (dit is nu uitgesteld tot eind september omdat de verkoop van de Astra goed is) maar we hebben allen wel al het bericht gekregen dat we met minder volk harder moeten gaan werken...in paint is er trouwens in de afdeling topcoats een try out zoals men dit noemt...met 3 man minder tegen een lijnsnelheid van 32 (daarvoor was het met die 3 man meer 34 jobs per uur),dus je ziet je moet eigenlijk bijna evenveel produceren maar je moet er wel een pak harder voor werken,en ik heb al gehoord van verschillende mensen van daar dat dit te zwaar is...
ik heb de indruk dat bij ons de jobbelasting nu al zwaar is en na het verlof nog extra zo zwaar gaat worden...

nb: je ziet regelmatig zo van die acties en betogingen voor andere sectors bijvoorbeeld "de witte woede" zo vraag ik me af of het niet stillekesaan tijd word dat er vanuit de automobielsector ook zulke acties zouden kunnen komen...?want dit is niet het geval...volgens mij is men na Renault Vilvoorde nog niet geleerd geraakt hier...
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:30   #12
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Uit " de stomme van portici " Brussel, 25 augustus 1830

" T is beter te sterven dan te leven in armoe ! Welk'ander keus rest een slaaf van t' systeem ? Weg met het juk en de dwang van de dingen, Wij willen geen vreemden meer zijn voor elkaar. "[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 11:32
Reason:
--------------------------------

Uit " de stomme van portici " Brussel, 25 augustus 1830

" T is beter te sterven dan te leven in armoe ! Welk'ander keus rest een slaaf van t' systeem ? Weg met het juk en de dwang van de dingen, Wij willen geen vreemden meer zijn voor elkaar. "[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Uit " de stomme van portici " Brussel, 25 augustus 1830

" T is beter te sterven dan te leven in armoe ! Welk'ander keus rest een slaaf van t' systeem ? Weg met het juk en de dwang van de dingen, Wij willen geen vreemden meer zijn voor elkaar. "[/size]
[/edit]
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 juni 2005 om 10:32.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:32   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
toch gemakkelijk hé, zeggen dat andere mensen dat kutwerk moeten doen, dat gij lekker toch niet hoeft te doen omdat ge een diploma hebt.
Iemand moet kutwerk in elk geval doen.
Kaboutertjes bestaan niet weet je.
Alleen werklozen van beroep slagen er blijkbaar in om anderen het werk te laten doen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:34   #14
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als we de prijs van de auto’s verdubbelen kunnen de lonen omhoog en de werkdruk omlaag.
. Behalve voor wie zo zot is om in de autoindustrie te gaan werken - die verdient zelfs gratis een auto me dunkt.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by King of beggars and fleas on 15-06-2005 at 11:35
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als we de prijs van de auto’s verdubbelen kunnen de lonen omhoog en de werkdruk omlaag.
. Behalve voor wie zo zot is om in de autoindustrie te gaan werken - die verdient zelfs gratis een auto me dunkt.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als we de prijs van de auto’s verdubbelen kunnen de lonen omhoog en de werkdruk omlaag.
[/size]
[/edit]
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 15 juni 2005 om 10:35.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:36   #15
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Iemand moet kutwerk in elk geval doen.
als er idioten zijn die dat willen doen, mij goed.
maar ik niet. en ik laat mij daar ook niet toe verplichten.
desnoods laat ik mij geestesgestoord verklaren ofzo.

ziekenkas 8)
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:38   #16
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke

nb: je ziet regelmatig zo van die acties en betogingen voor andere sectors bijvoorbeeld "de witte woede" zo vraag ik me af of het niet stillekesaan tijd word dat er vanuit de automobielsector ook zulke acties zouden kunnen komen...?want dit is niet het geval...volgens mij is men na Renault Vilvoorde nog niet geleerd geraakt hier...
het wordt inderdaad eens tijd, dat jullie collectief de boel platleggen en op straat komen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Mitgard on 15-06-2005 at 11:38
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke

nb: je ziet regelmatig zo van die acties en betogingen voor andere sectors bijvoorbeeld "de witte woede" zo vraag ik me af of het niet stillekesaan tijd word dat er vanuit de automobielsector ook zulke acties zouden kunnen komen...?want dit is niet het geval...volgens mij is men na Renault Vilvoorde nog niet geleerd geraakt hier...
het wordt inderdaad eens tijd, dat jullie collectief de boel platleggen en op straat komen.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke

nb: je ziet regelmatig zo van die acties en betogingen voor andere sectors bijvoorbeeld "de witte woede" zo vraag ik me af of het niet stillekesaan tijd word dat er vanuit de automobielsector ook zulke acties zouden kunnen komen...?want dit is niet het geval...volgens mij is men na Renault Vilvoorde nog niet geleerd geraakt hier...
hett wordt inderdaad eens tijd, dat jullie collectief de boel platleggen en op straat komen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mitgard : 15 juni 2005 om 10:38.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:41   #17
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
mooi zo.
of was het als 'bedreiging' bedoeld misschien?
Neen. Er is geen zinnige reden om te blijven. De automobielsector kan niet concurreren met de hoge lonen en goede werkomstandigheden in de andere sectoren van België.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:42   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
als er idioten zijn die dat willen doen, mij goed.
maar ik niet. en ik laat mij daar ook niet toe verplichten.
desnoods laat ik mij geestesgestoord verklaren ofzo.

ziekenkas
Tenzij die werkslaven het ook beu worden zich door iedereen te laten uitbuiten en u in uw vuil laten stikken. Laat de vuilophalers eens een maand staken en kijk wat er gebeurd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:42   #19
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als we de prijs van de auto’s verdubbelen kunnen de lonen omhoog en de werkdruk omlaag.
Zetten we daarnaast nog alle ambtenaren, gepensioneerden, werklozen, zieken enz ook aan het werk, dan kan ook nog de loonlast dalen.
Ik maak mij sterk dat we per man maar drie uur per dag meer moeten werken.
Als we de auto in Oost-Europa laten maken betalen we de 30% minder en moeten we niet hard werken.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2005, 10:46   #20
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

De Logan kost in Oost-Europa 5000 euro. In België 7500. Met dank aan de Belgische staat.

http://renault-logan.eastrolog.com/
http://www.renault.com/presse/detail...ngue=2&id=7571[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by boer_bavo on 15-06-2005 at 11:47
Reason:
--------------------------------

De Logan kost in Oost-Europa 5000 euro. In België 7500. Met dank aan de Belgische staat.

http://renault-logan.eastrolog.com/
http://www.renault.com/presse/detail...ngue=2&id=7571[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

De Logan kost in Oost-Europa 5000 euro. In België 7500. Met dank aan de Belgische staat.[/size]
[/edit]
__________________
[SIZE=1][/SIZE]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 15 juni 2005 om 10:47.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be