Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 maart 2007, 17:27   #41
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Euh... ik volg je niet, hoe kunnen wij weggeven wat we niet hebben?
Denk jij nu echt dat je Brussel kan opnemen in Vlaanderen zonder dat aan hen te vragen?
Leg jij mij dan bijvoorbeeld eens uit op welke basis Wallonië aanspraak zou kunnen maken op Brussel? En voor zover ik weet, is Brussel vandaag de hoofdstad van Vlaanderen. Wat hebben we niet?

Citaat:
En als het antwoord nee is, dan vrees ik dat je dat moet aanvaarden. De internationale gemeenschap zal ook een staat raar bekijken die zijn eigen hoofdstad aanvalt met blokkades en dergelijke.
Hier volg ik je al helemaal niet meer. Het is 'niet van ons', we moeten Brussel vrijwillig opgeven, om er nadien blokkades rond te leggen?Als er al geen ruggengraat is om Brussel te behouden, wie gaat er dan de moed hebben om er blokkades rond te leggen? En ik dacht dat je zei dat het onze 'hoofdstad' niet was?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:28   #42
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat is wel iets heel anders, Zaventem ligt in het Vlaams Gewest, heeft bij mijn weten nooit een Franstalige meerderheid gehad en zal het ook niet snel hebben.
Ik denk dat 'Zaventem' hier eerder slaat op de luchthaven en zijn hele economische randbedrijvigheid dan op de gemeente zelf.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:34   #43
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Leg jij mij dan bijvoorbeeld eens uit op welke basis Wallonië aanspraak zou kunnen maken op Brussel? En voor zover ik weet, is Brussel vandaag de hoofdstad van Vlaanderen. Wat hebben we niet?
Ik zeg niet dat Wallonië aanspraak zal maken (willen zij de Brusselaars wel!) maar Brussel zelf wil kan idd weigeren om in Vlaanderen op te gaan. Ik zou zeggen dat ze daar zelfs een goede reden voor hebben : jullie noemen hen altijd zelf "Vlamingen" (ook al voelen ze zich zo niet) omdat het voor een groot deel gaat over verfranste Vlamingen. Wel dat betekent dat het "hun" stad is, waarom zou iemand in Antwerpen, die toevallig dezelfde taal spreekt, daar meer over te zeggen hebben?

En dat het de hoofdstad van Vlaanderen is.... je kan zo ook Namen de hoofdstad van Vlaanderen maken (het heeft een ding met Brussel gemeen : het ligt niet in ons gewest). Dat betekent niks, het is trouwens ook de hoofdstad van de Franse Gemeenschap.



Citaat:
Hier volg ik je al helemaal niet meer. Het is 'niet van ons', we moeten Brussel vrijwillig opgeven, om er nadien blokkades rond te leggen?Als er al geen ruggengraat is om Brussel te behouden, wie gaat er dan de moed hebben om er blokkades rond te leggen? En ik dacht dat je zei dat het onze 'hoofdstad' niet was?
Euh, ik zeg ook niet dat het van ons is, ik probeerde jullie denkwijze te begrijpen. Wat is voor jou dan de definitie van "een staat die zijn hoofdstad opgeeft"?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:44   #44
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Antwerpen is een logische keuze, maar er zijn meer kandidaten.
Probleempje: Antwerpen ligt niet eens in Vlaanderen !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:52   #45
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En dat het de hoofdstad van Vlaanderen is.... je kan zo ook Namen de hoofdstad van Vlaanderen maken (het heeft een ding met Brussel gemeen : het ligt niet in ons gewest). Dat betekent niks, het is trouwens ook de hoofdstad van de Franse Gemeenschap.
Toch is er een duidelijk verschil.
Brussel als afzonderlijk hoofdstedelijk gewest heeft slechts bestaansrecht zolang het de hoofdstad van België is.
De hoofdstad van Vlaanderen en de nederlandstalige gemeenschap is: Brussel
De hoofdstad van Wallonië is: Namen.
Alleen voor de franstalige gemeenschap is Brussel ook hoofdstad maar dit is slechts zo in de belgische context. Bij een splitsing is het niet logisch om nog een franstalige zetel te hebben in een hoofdstad van Vlaanderen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:54   #46
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Probleempje: Antwerpen ligt niet eens in Vlaanderen !
Hahaha,

Gaan we weer onozel doen, en Antwerpen ligt wel in het Vlaams Gewest, Vlaanderen dus. Of heb je nog nooit die plakaten gezien, welkom in Vlaanderen.

En gelieve hier niet verder op door te gaan want daar gaat de disscutie niet over.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 17:54   #47
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Probleempje: Antwerpen ligt niet eens in Vlaanderen !
Net wanneer ik denk dat ge uweigen niet nog belachelijker kunt maken, overtreft ge uzelf weer.
Proficiat.

Ik wist niet dat Hans VDC zijn account aan zijn zoontje van 2 heeft gegeven.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:07   #48
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Net wanneer ik denk dat ge uweigen niet nog belachelijker kunt maken, overtreft ge uzelf weer.
Proficiat.

Ik wist niet dat Hans VDC zijn account aan zijn zoontje van 2 heeft gegeven.
Hij heeft ze al aan meerderen gegeven, om zo de schijn van coninuiteit op te bouwen en de indruk te wekken dat Hij ten allen tijde de leughens ende gesplete tongen der Vlaeminck van weerwoordt bedienen kan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:25   #49
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Of... we schaffen de titel "hoofdstad" af en beschouwen elke stad als gelijkwaardig, gaan niet doen aan kunstmatige ontwikkeling en laten de steden zich op normale wijze ontwikkelen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:47   #50
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat is wel iets heel anders, Zaventem ligt in het Vlaams Gewest, heeft bij mijn weten nooit een Franstalige meerderheid gehad en zal het ook niet snel hebben.
De aanwezigheid of afwezigheid van een franstalige meerderheid kan nooit de reden zijn om een stuk grondgebied af te geven. Indien Vlaanderen ooit een natie wordt dan mag het onder geen enkel voorwendsel toelaten dat externe factoren waar men nauwelijks greep op heeft kunnen bepalen welke gemeente wel en niet tot het grondgebied gaat behoren.

Door dat principe weg te wuiven zet jij de deur open naar permanente instabiliteit van het toekomstig grondgebied van Vlaanderen. Je bent niet alleen Brussel kwijt maar ook een half dozijn andere gemeenten die een franstalige meerderheid hebben of bijna hebben.

Je moet aan de toekomst denken evilbu. Je moet je de toekomst van Vlaanderen inbeelden na de scheiding. Wat gebeurt er met Brussel na de scheiding indien het niet bij Vlaanderen wordt ingelijfd? Het kan een Europees district worden. Het kan een kankergezwel worden die criminaliteit en sociale problemen zal uitzaaien in heel Vlaams-Brabant. Het kan door Frankrijk worden ingepalmd. Zie je wat ik bedoel? Vlaanderen zal daar een grootstad hebben in de flank hebben waar het totaal geen vat op heeft. Dat zal gevolgen hebben voor heel Vlaams Brabant.

En Zaventem? Kijk wat er gebeurd is met DHL. dat bedrijf zijn wij in Zaventem kwijt omdat Brussel eigen geluidsnormen kan hanteren. Je kan Zaventem niet ontplooien als je Brussel niet controleert dat zou toch duidelijk moeten zijn.

Laatst gewijzigd door Kaal : 14 maart 2007 om 18:56.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:54   #51
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Antwerpen als hoofdstad van het Vlaams gewest en de Nederladstalige gemeenschap stuit meteen op verzet in hoge kringen, want dat is een "bruine" (merk de pun) stad waar mensen een onafhankelijkheidszin hebben en waar "nieuwe politieke initiatieven doorbreken". Neen, dat hebben ze niet graag.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 18:55.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:56   #52
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Probleempje: Antwerpen ligt niet eens in Vlaanderen !
Jezus Christus, je bent nog een grotere idioot dan vroeger. Word toch is volwassen.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:57   #53
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.362
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Of... we schaffen de titel "hoofdstad" af en beschouwen elke stad als gelijkwaardig, gaan niet doen aan kunstmatige ontwikkeling en laten de steden zich op normale wijze ontwikkelen.
Je zegt daar iets. Brussel kan zich alleen normaal ontwikkelen als het van Vlaanderen deel uitmaakt.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 18:58   #54
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Probleempje: Antwerpen ligt niet eens in Vlaanderen !
Neen, het ligt als district in de stad Antwerpen die in de provincie Antwerpen ligt die zich op haar beurt in het Vlaams Gewest en de Nederlandstalige Gemeenschap bevindt.

Je kent het plaatje wel.


__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2007 om 18:59.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:00   #55
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Ja, en de term "Vlaanderen" bestaat eigenlijk niet eens. Het is het "Vlaams Gewest" of de "Vlaamse Gemeenschap" (met Brussel erbij). Tenzij je daarmee de provincies West- en Oost-Vlaanderen bedoelt uiteraard.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:05   #56
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ja, en de term "Vlaanderen" bestaat eigenlijk niet eens. Het is het "Vlaams Gewest" of de "Vlaamse Gemeenschap" (met Brussel erbij). Tenzij je daarmee de provincies West- en Oost-Vlaanderen bedoelt uiteraard.
Ik begrijp heel goed wat je dwars ligt, maar de term "Vlaanderen" wordt al eeuwen gebruikt voor het gebied wat nu grofweg de vijf provincies van het Vlaams Gewest beslaat. Niet, zeker niet zelfs, in een nationalistische of separatistische zin, maar vooral als aanduiding van een regio en als administratieve vereenvoudiging binnen de Zuidelijke Nederlanden (hoofdzakelijk tijdens de Oostenrijkse periode). De naam is mee gegroeid met de mensen, en het is niet toevallig dat men bij het zich profileren van het Nederlandstalig gedeelte van België naar een overkoepelende naam gegrepen heeft.

Daar was nood aan, dat weet je zelf wel, omdat met name de Franssprekende en Nederlandssprekende delen van Vlaanderen, Brabant en Limburg (Luik - Loon) al veel langer dan die administratieve eenheid elk apart delegaties zonden naar de Staten, bijvoorbeeld.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:30   #57
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je zegt daar iets. Brussel kan zich alleen normaal ontwikkelen als het van Vlaanderen deel uitmaakt.
Ik denk dat Brussel kunstmatig overontwikkeld is (lees; op slechte wijze) door de status van "hoofdstad" en de gigantische hoeveelheid bureaucraten die er zich zijn gaan vestigen. Uiteraard zal de aanwezigheid van Zaventem ook wel meespelen, al is het me onbekend in welke mate. Maar ik begrijp niet hoe dat "deel uitmaken van Vlaanderen" een rol speelt. Je kan Brussel evengoed tot hoofdstad van onafhankelijk Vlaanderen benoemen en er een miljoen bureaucraten dumpen, de kunstmatige overontwikkeling blijft bestaan in zulk een situatie.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:33   #58
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De aanwezigheid of afwezigheid van een franstalige meerderheid kan nooit de reden zijn om een stuk grondgebied af te geven. Indien Vlaanderen ooit een natie wordt dan mag het onder geen enkel voorwendsel toelaten dat externe factoren waar men nauwelijks greep op heeft kunnen bepalen welke gemeente wel en niet tot het grondgebied gaat behoren.

Door dat principe weg te wuiven zet jij de deur open naar permanente instabiliteit van het toekomstig grondgebied van Vlaanderen. Je bent niet alleen Brussel kwijt maar ook een half dozijn andere gemeenten die een franstalige meerderheid hebben of bijna hebben.
O maar dat weet ik hoor, ik vind ook dat grenzen moeten vastliggen. Mijn punt was : de manier waarop ze nu claims doen op Kraainem, Linkebeek,... gaat niet eens op voor Zaventem (voorlopig!)

Citaat:
Je moet aan de toekomst denken evilbu. Je moet je de toekomst van Vlaanderen inbeelden na de scheiding. Wat gebeurt er met Brussel na de scheiding indien het niet bij Vlaanderen wordt ingelijfd? Het kan een Europees district worden. Het kan een kankergezwel worden die criminaliteit en sociale problemen zal uitzaaien in heel Vlaams-Brabant. Het kan door Frankrijk worden ingepalmd. Zie je wat ik bedoel? Vlaanderen zal daar een grootstad hebben in de flank hebben waar het totaal geen vat op heeft. Dat zal gevolgen hebben voor heel Vlaams Brabant.
Maar los van de vraag : "willen wij Brussel hebben?" is er ook "kunnen we het hebben?"! Ik zou daar zo zeker niet van zijn, hoe zien jullie dat?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:39   #59
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Wat Brussel betreft, ik zou het zo fijn vinden als iedere niet-Brusselaar plots eens beseft dat het eigenlijk niet zijn willetje is waar we om vragen maar naar wat de Brusselaars zelf willen.

Wie die premisse niet aanvaardt, kan ook niet consequent voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 22:29   #60
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Of... we schaffen de titel "hoofdstad" af en beschouwen elke stad als gelijkwaardig, gaan niet doen aan kunstmatige ontwikkeling en laten de steden zich op normale wijze ontwikkelen.
Just... Neem Mechelen als "hoofdstad" en breng er het parlemenstgebouw in onder. Mechelen ligt trouwens centraal. Bovendien een goeie boost voor die stad! De ministeries kan je verspreiden over alle provinciesteden. Door telematica en dergelijke hoeven die niet meer gecentraliseerd te liggen. Je kan dan in iedere provinciestad of regiohoofdplaats een loket openen van deze ministeries zodat ze overal aanwezig zijn. Voor de rest blijft mijn mening ongewijzigd: maak van Brussel een Brussels DC - binnen zijn huidige grenzen en dat ze ons dan gerust laten. Ik zal geen traan laten voor de "Dansaert-vlamingen"; allemaal "flamands de service" trouwens...
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be