Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2017, 12:19   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.163
Standaard Elektrisch verwarmen

Kan mij iemand eens een uitleg geven ?

Inzake mobiliteit doet men alle moeite van de wereld om om te schakelen van fossiele brandstof naar groene stroom.

Waarom doet men niet hetzelfde voor verwarming van woningen ? Ik heb de indruk dat men deze nu tegen werkt (oa door die Turteltaks/Freyafactuur keuzes van tarieven ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 12:23   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Warmtepompen bedoel je dus.

Klassiek electrisch verwarmen is pure energieverspilling: in een gascentrale gas verbranden, omzetten in electriciteit (pakweg 40-50 % efficient), transporteren, transformeren, weer omzetten naar warmte (nog eens allemaal verliezen).

Dan kan je beter je gas verstoken in een condensatieketel thuis en 95 % efficientie halen.

Een warmtepomp daarintegen maakt van 1 kW stroom 4 kW warmte. Dat is een heel ander verhaalt, zeker als je het combineert met zonnepanelen en batterijen. Maar dat is helaas enkel weggelegd voor BEN woningen (lees: moderne woningen) omdat de energievraag in een jaren 60-70 huis veel te hoog is voor een warmtepomp.

Conclusie: electrisch verwarmen komt er wel, maar we moeten dus ons woningpartrimonium vernieuwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 12:24   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vraag maar eens aan Mambo naar zijn facturen voor stroom. Hij verwarmt electrisch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 13:24   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan mij iemand eens een uitleg geven ?

Inzake mobiliteit doet men alle moeite van de wereld om om te schakelen van fossiele brandstof naar groene stroom.

Waarom doet men niet hetzelfde voor verwarming van woningen ? Ik heb de indruk dat men deze nu tegen werkt (oa door die Turteltaks/Freyafactuur keuzes van tarieven ...)
Omdat het pure verspilling is.

Verwarmen met fossiele brandstof = 99% rendement
Verwarmen met electriciteit = 40-60% rendement (electriciteit uit fossiele brandstof of kernenergie)
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 14:49   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Omdat het pure verspilling is.

Verwarmen met fossiele brandstof = 99% rendement
Verwarmen met electriciteit = 40-60% rendement (electriciteit uit fossiele brandstof of kernenergie)
en als je zonnepanelen hebt?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 15:03   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en als je zonnepanelen hebt?
Ook.

Omdat die zonnepanelen energie leveren wanneer er geen warmtevraag is.

En met pakweg 4 MWh opbrengst van een normale zonnepaneelinstallatie kom je niet ver....dat is 400 m3 gas. Een normale woning doet tussen de 1500 en 2000 m3 gas.

of je moet een warmtepomp hebben....met een COP van 3.5-4. Dan geraak je er wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 19:34   #7
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook.

Omdat die zonnepanelen energie leveren wanneer er geen warmtevraag is.

En met pakweg 4 MWh opbrengst van een normale zonnepaneelinstallatie kom je niet ver....dat is 400 m3 gas. Een normale woning doet tussen de 1500 en 2000 m3 gas.

of je moet een warmtepomp hebben....met een COP van 3.5-4. Dan geraak je er wel.
Wij verbruikten vorig jaar in onze woning 884 m3 gas voor verwarming, koken en warm water, zo rond de 600 euro snel uit het hoofd.

In de zomer zo rond de 10m3 per maand door de zonneboiler.

Nieuwbouw woning 2011, ik moet het opzoeken maar ik dacht dat de EPC rond de 44 was.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 19:34   #8
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kan mij iemand eens een uitleg geven ?

Inzake mobiliteit doet men alle moeite van de wereld om om te schakelen van fossiele brandstof naar groene stroom.

Waarom doet men niet hetzelfde voor verwarming van woningen ? Ik heb de indruk dat men deze nu tegen werkt (oa door die Turteltaks/Freyafactuur keuzes van tarieven ...)
Ook voor woningen is de evolutie aan de gang. Alleen zal ze wel een stuk trager gaan. Een woning gaat nu eenmaal generaties mee, en kan wel gedeeltelijk aangepast worden, doch niet volledig.
En wordt deze evolutie tegengewerkt door de Turteltaks... ?
Weet het niet. Men kan ook zeggen dat door de Turteltaks... het voordeliger is om te investeren in zonnepanelen/windmolens, wat dan weer een andere
doelstelling van de overheid is.
De doelstellingen van de overheid zijn nogal duidelijk :
-tegen 2040 alle voertuigen electrisch
-langzaam aan overgang naar energiezuinige woningen, electrisch verwarmd
-stopzetting nucleaire energieopwekking
-energieopwekking door zonnepanelen/windmolens
-batterijen om de pieken op te vangen
Laat ons hopen dat ze deze omschakeling kunnen doen, zonder ons teveel op kosten te jagen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 19:39   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook voor woningen is de evolutie aan de gang. Alleen zal ze wel een stuk trager gaan. Een woning gaat nu eenmaal generaties mee, en kan wel gedeeltelijk aangepast worden, doch niet volledig.
En wordt deze evolutie tegengewerkt door de Turteltaks... ?
Weet het niet. Men kan ook zeggen dat door de Turteltaks... het voordeliger is om te investeren in zonnepanelen/windmolens, wat dan weer een andere
doelstelling van de overheid is.
De doelstellingen van de overheid zijn nogal duidelijk :
-tegen 2040 alle voertuigen electrisch
-langzaam aan overgang naar energiezuinige woningen, electrisch verwarmd
-stopzetting nucleaire energieopwekking
-energieopwekking door zonnepanelen/windmolens
-batterijen om de pieken op te vangen
Laat ons hopen dat ze deze omschakeling kunnen doen, zonder ons teveel op kosten te jagen.
Alles wat je opnoemt is peperduur en je hoopt dat de omschakeling kan gebeuren zonder ons te veel op kosten te jagen?
Straf...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 19:40   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook.

Omdat die zonnepanelen energie leveren wanneer er geen warmtevraag is.

En met pakweg 4 MWh opbrengst van een normale zonnepaneelinstallatie kom je niet ver....dat is 400 m3 gas. Een normale woning doet tussen de 1500 en 2000 m3 gas.

of je moet een warmtepomp hebben....met een COP van 3.5-4. Dan geraak je er wel.
De tegenwoordige installaties zullen wel iets professioneler uitgevoerd zijn, dan deze in 1979. Mijn woning werd toen verwarmd door een warmtepomp (wel lucht/lucht) en verbruikte 30 Mwh per jaar.
Trouwens ze verwarmde niet alleen, ze koelde ook, wat het verbruik uiteindelijk niet ten goede kwam.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 19:44   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Alles wat je opnoemt is peperduur en je hoopt dat de omschakeling kan gebeuren zonder ons te veel op kosten te jagen?
Straf...
Hopen staat vrij. Maar dat de omschakeling geld zal kosten, daar ben ik ook wel van overtuigd. Alhoewel ik het idee heb dat de kostprijs van zonnepanelen/windmolens en batterijen dalende is.
Ik persoonlijk zou trouwens de nucleaire energie niet volledig afschrijven.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 19:58   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Hopen staat vrij. Maar dat de omschakeling geld zal kosten, daar ben ik ook wel van overtuigd. Alhoewel ik het idee heb dat de kostprijs van zonnepanelen/windmolens en batterijen dalende is.
Ik persoonlijk zou trouwens de nucleaire energie niet volledig afschrijven.
We dienen ons heel woningpark om te schakelen naar laag energie of passief.
Woningen gaan dezelfde weg op als alle andere gebruiksgoederen.
Steeds beter aan een versnellend tempo.
Woningen die niet mee kunnen evolueren (technische of financiële oorzaak) gaan tegen de vlakte.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 20:01   #13
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Hopen staat vrij. Maar dat de omschakeling geld zal kosten, daar ben ik ook wel van overtuigd. Alhoewel ik het idee heb dat de kostprijs van zonnepanelen/windmolens en batterijen dalende is.
Ik persoonlijk zou trouwens de nucleaire energie niet volledig afschrijven.
Er zit nog wel een gaatje om de kosten te drukken voor de eindgebruiker .. er zou bvb energie kunnen gevraagd worden wanneer nodig en dat aan de laagste leverancier ... een soort tijdelijk contract.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 22:21   #14
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De tegenwoordige installaties zullen wel iets professioneler uitgevoerd zijn, dan deze in 1979. Mijn woning werd toen verwarmd door een warmtepomp (wel lucht/lucht) en verbruikte 30 Mwh per jaar.
Trouwens ze verwarmde niet alleen, ze koelde ook, wat het verbruik uiteindelijk niet ten goede kwam.
30 MWh per jaar, autch.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 22:27   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Wij verbruikten vorig jaar in onze woning 884 m3 gas voor verwarming, koken en warm water, zo rond de 600 euro snel uit het hoofd.

In de zomer zo rond de 10m3 per maand door de zonneboiler.

Nieuwbouw woning 2011, ik moet het opzoeken maar ik dacht dat de EPC rond de 44 was.
Voila. Dat is de toekomst, zulke energiezuinige en comfortabele woningen.

Ik ben van 2000 l mazoet (warm water + verwarming) naar 1400 m3 gas gegaan, puur door installatie van hoog rendement condensatieketel EN nieuwe lage temperatuursradiatoren in de woonruimtes. 6 MWh aan warmte uitgespaard.

Maar jij hebt een zeer moderne woning, de mijne is uit de jaren 90, dus ik geraak nooit aan dat niveau. Ik heb ook een zeer grote open hal met groot dakraam, en dat is in de winter nogal een slokop (behalve wanneer de zon schijnt, dan verwarmt hij het huis en kunnen we de chauffage afzetten).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2017, 22:32   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Hopen staat vrij. Maar dat de omschakeling geld zal kosten, daar ben ik ook wel van overtuigd. Alhoewel ik het idee heb dat de kostprijs van zonnepanelen/windmolens en batterijen dalende is.
Ik persoonlijk zou trouwens de nucleaire energie niet volledig afschrijven.
We zullen nucleair moeten omarmen als we het gevecht tegen de klimaatsopwarming serieus willen nemen.

Frankrijk heeft een CO2 uitstoot van 25-35 gr/kWh.
Duitsland rond de 300-400...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 09:48   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De tegenwoordige installaties zullen wel iets professioneler uitgevoerd zijn, dan deze in 1979. Mijn woning werd toen verwarmd door een warmtepomp (wel lucht/lucht) en verbruikte 30 Mwh per jaar.
Trouwens ze verwarmde niet alleen, ze koelde ook, wat het verbruik uiteindelijk niet ten goede kwam.
Oppassen met die warmtepompen, dat is volledig afhankelijk van de electriciteitsprijs. Die COP's van 3 �* 4 zijn truut. Dat krijg je enkel bij ideale omstandigheden. De werkelijke rendementen liggen tussen 1 en 2.

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 10:23   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Oppassen met die warmtepompen, dat is volledig afhankelijk van de electriciteitsprijs. Die COP's van 3 �* 4 zijn truut. Dat krijg je enkel bij ideale omstandigheden. De werkelijke rendementen liggen tussen 1 en 2.

Mijn broer heeft een boring en haalt COP's van 4 tot 4.5 hoor. Het grondwater schommelt niet veel in temperatuur he. Met 2 MWh elentrik verwarmt die zijn huis. De panelen op zijn dak voorzien het hele huis van warmte en stroom.

Nu, de hypotheek die daar aan vast hangt, dat wilt ge niet weten....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 12:11   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Oppassen met die warmtepompen, dat is volledig afhankelijk van de electriciteitsprijs. Die COP's van 3 �* 4 zijn truut. Dat krijg je enkel bij ideale omstandigheden. De werkelijke rendementen liggen tussen 1 en 2.

Die COP's op zichzelf zullen wel min of meer korrekt zijn.
Maar dat het uiteindelijk rendement een stuk lager zal liggen, verwonderd mij niet. Alhoewel ik het gevoel heb dat het sterk afhankelijk zal zijn van de installatie. Hoe groter de warmtepomp, hoe meer ze zal aanleunen bij de SPF waarden.
Mijn 1979 warmtepomp was bemeten om juist voldoende warmte te geven bij een buitentemperatuur van 7*C. Daalde de temperatuur daaronder dan werden electrische weerstanden ingeschakeld. Het gevolg was wel dat bij grote koude het geheel praktisch electrisch werd verwarmd (warmtevraag steeg bij dalende buitentemperatuur, en geproduceerde warmte van de warmtepomp daalde bij dalende buitentemperatuur).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2017, 13:01   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Die COP's op zichzelf zullen wel min of meer korrekt zijn.
Maar dat het uiteindelijk rendement een stuk lager zal liggen, verwonderd mij niet. Alhoewel ik het gevoel heb dat het sterk afhankelijk zal zijn van de installatie. Hoe groter de warmtepomp, hoe meer ze zal aanleunen bij de SPF waarden.
Mijn 1979 warmtepomp was bemeten om juist voldoende warmte te geven bij een buitentemperatuur van 7*C. Daalde de temperatuur daaronder dan werden electrische weerstanden ingeschakeld. Het gevolg was wel dat bij grote koude het geheel praktisch electrisch werd verwarmd (warmtevraag steeg bij dalende buitentemperatuur, en geproduceerde warmte van de warmtepomp daalde bij dalende buitentemperatuur).
Het hangt vooral af van de condensor en de verdampertemperatuur. Deze worden bepaald door de omgevingstemperatuur en de 'bodem'temperatuur. Hoe dieper je boort hoe hoger en konstanter de bodemtemperatuur. In de praktijk variëren beide temperaturen met de seizoenen en ga je onvermijdelijk een lager rendement hebben.

Om te vergelijken met een cv ketel moet je ook het rendement van electriciteitsproductie in rekening brengen. In België is dat (fossiel en kern) ongeveer 50%, dus een COP van 4 is eigenlijk 2 (op basis van de energiebron).

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 8 augustus 2017 om 13:01.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be