Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 maart 2016, 11:09   #41
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Separatisme is iets van vorige eeuw.
Waarom zou het ?

Maar als je aan de jeugd concreet vraagt op wie ze dan zullen stemmen:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...rpen/1.2553059

.
Vanaf het begin altijd Agalev-Groen gestemd, zowat een jaar of 35
denk ik.

Maar nu met Calvo's exorbitant unitarisme vaarwel gezegd.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 11:14   #42
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nederlands alleen laten onderwijzen door perfect Nederlands praters.
Er is niemand die 'perfect' Nederlands praat. En als u 'perfect Nederlands' het Nederlands noemt van Geert Van Istendael bijvoorbeeld, dan is dit eerder Hollands.

Wij hier in het zuiden hebben 'ons' Nederlands. En laten we het astemblieft zo houden en niet altijd slaafs kijken naar het Noorden. Vlamingen zijn op dit vlak onverbeterlijke lummels en sufferds. Dat de Nederlanders maar leren spreken zoals wij dit hier doen! Punt uit.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 11:17   #43
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In de Engelse taal bevinden zich te veel woorden met een Normandisch-Franse oorsprong. Die dienen natuurlijk vermeden te worden.

English
I like
French
I like
German
I like less
Because of Hitler
But now with Merkel
I like
Spanish
I like
Greek
I like
Nederlands
I like
Flemish people who heard me talk, always asked me if I was a schoolteacher.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 11:23   #44
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is niemand die 'perfect' Nederlands praat. En als u 'perfect Nederlands' het Nederlands noemt van Geert Van Istendael bijvoorbeeld, dan is dit eerder Hollands.

Wij hier in het zuiden hebben 'ons' Nederlands. En laten we het astemblieft zo houden en niet altijd slaafs kijken naar het Noorden. Vlamingen zijn op dit vlak onverbeterlijke lummels en sufferds. Dat de Nederlanders maar leren spreken zoals wij dit hier doen! Punt uit.
Ik hou niet zo van dat koeterwaals van de Vlamingen.

Met perfect Nederlands bedoel ik: vrij van Belgicismen en dialect.
Bestaat wel degelijk.
Er zijn er gelukkig steeds meer Vlamingen die in staat zijn bewonderenswaardig Nederlands te praten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 12:57   #45
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

De jeugd wil wel een eerlijk land. Als ze dan geconfronteerd worden als perfect tweetalige met de toestanden rond het examen diplomatie omdat er niet te weinig Franstaligen mogen slagen beginnen hun ogen open te gaan over de werkelijke aard van dit land. De Vlaming voelt zich dan terecht gediscrimineerd. De Franstalige beseft mits een beetje gevoeligheid de privileges die hem of haar te beurt vallen.

Mijns inziens blijft dit land naar een scheiding groeien zolang alle onrechtvaardigheden niet effectief aangepakt worden (maar in dit geval werden er dus zelfs nieuwe bij gecreëerd). De Franstaligen willen niet voldoende Nederlands leren. Hun schoolsysteem wijst daarop. Dan mag dat verschil ook gevoeld worden in het examen diplomatie. Maar zo werkt dit land niet natuurlijk.

Steeds in dezelfde richting de discriminatie. Historisch te verklaren. Laf indien men zich daar niets aan gelegen laat.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 maart 2016 om 13:03.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 13:16   #46
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Separatisme is iets van vorige eeuw.
Deze eeuw gaat niet om communautair gemorrel in de marge maar om het overleven van Europa.

De jeugd beseft dat maar al te goed.
De jeugd leeft volgens mij meer in de hype van het moment. Nu is het Vlaamse even "out," 5 jaar geleden dacht de jeugd dat België ging barsten, 5 jaar daarvoor leefde de jeugd in de paars-groene droom van Verhofstadt...
Het is eigen aan de jeugd om "in de actie" en "in het moment" te denken. Ze zullen wel meer genuanceerd gaan kijken als ze wat ouder worden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2016, 16:40   #47
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn kinderen zijn op dat gebied ook lamzakken, geïnspireerd door hun unitaire moeder. Hopelijk doen mijn kleinkinderen het beter. Ik ben een groot-invalide van de Vlaamse Strijd, de Vlaamse regering moest mij een extra-pensioen geven. Hij is nog lang niet gestreden en we hebben het historisch getij mee. Dat moet ik BDW toegeven.
Pensioenen zijn federale materie. Daarvoor ga je dus moeten naar minister Bacquelaine gaan. Maar als je als gepensioneerde met een invaliditeit zit maak je kans op een THAB (tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) als je zelfredzaamheid laag is, je last hebt om je te wassen of om te poetsen...
Sinds 2014 zit dat bij de vlaamse overheid. Waag je kans zou ik zeggen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:17   #48
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Pensioenen zijn federale materie. Daarvoor ga je dus moeten naar minister Bacquelaine gaan. Maar als je als gepensioneerde met een invaliditeit zit maak je kans op een THAB (tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) als je zelfredzaamheid laag is, je last hebt om je te wassen of om te poetsen...
Sinds 2014 zit dat bij de vlaamse overheid. Waag je kans zou ik zeggen.
Ik weet wel dat ik als studentenleider VVS (vice President) ivm Leuven Vlaams van de Belgische staat geen extra pensioen ga krijgen wegens Groot Invalide van de Vlaamse strijd, omdat mijn einddiploma mij geweigerd werd na het uitroepen van een algemene studentenstaking in 1967 en het mede-organiseren van de voettocht op Leuven. Maar misschien wel zodra de Confederatie op poten gezet wordt?

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 maart 2016 om 17:19.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:37   #49
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De jeugd interesseert het allemaal geen bal. Wat zij willen is werk en comfort. En al dat insignificant taalgetwist (want dat is het voor een groot deel geworden) is nog een reliek van de 'oude tijd', waarvoor de jeugd wijselijk zijn neus voor ophaalt.
Zo'n reliek van de oude tijd dat heel la Belgique en al lang niet meer het franstalige gedeelte alleen nu op de blaren zit...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:39   #50
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Hoe kunt ge nu iemand serieus nemen die "franskiljon" zegt?
Kwetst de waarheid???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:41   #51
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De francophonie heeft zelfs een levensbeschouwing...
Kan je mij iets meer vertellen over die levensbeschouwing, Marie?
Levensbeschouwing??? Nous, nous, nous en nog eens nous...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:43   #52
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ja, ik heb hier al de eer om Marie haar hoogstaande schrijfsels te mogen lezen.

Het komt op het volgende neer.

De Vlaming is de goeie. Zij is een Vlaming dus zij is ook een goeie.

De Francophonen zijn de slechteriken. In de Suske & Wiske albums zijn dat degenen die 'kwaad kijken'.

En dan hebt ge nog een speciale categorie van verraders. Dat zijn de Belgicisten. Die zijn zelfs NOG slechter dan de gewone slechteriken.

Ge ziet, een visie met vele 'grijstinten' en 'nuance'.
Manneke, manneke, manneke, we hadden het over de franstalige levensbeschouwing... Ze vallen van hun stoel als jij hen dat gaat vertellen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:47   #53
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Vlaamse strijd is zo goed als gestreden. Met andere woorden, de basis en de motieven voor de Vlaamse strijd zijn weggevallen. Dat is dan ook te begrijpen: de Vlamingen in België zijn een welvarende bevolking geworden in Europa. Ze vormen de meerderheid in België, ze hebben de centen, en in de feiten bezitten ze ook de macht.
Je vergeet er natuurlijk heel braaf en wijs bij te vertellen dat alles dat die Vlamingen (volgens jou) dank zij la Belgique hebben opgebouwd, nu in versneld tempo terug afgebroken wordt om de franstalige putten te dempen; maar die zijn niet te dempen...
En dat zal onze jeugd geweten hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 17:49   #54
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De jeugd wil wel een eerlijk land. Als ze dan geconfronteerd worden als perfect tweetalige met de toestanden rond het examen diplomatie omdat er niet te weinig Franstaligen mogen slagen beginnen hun ogen open te gaan over de werkelijke aard van dit land. De Vlaming voelt zich dan terecht gediscrimineerd. De Franstalige beseft mits een beetje gevoeligheid de privileges die hem of haar te beurt vallen.

Mijns inziens blijft dit land naar een scheiding groeien zolang alle onrechtvaardigheden niet effectief aangepakt worden (maar in dit geval werden er dus zelfs nieuwe bij gecreëerd). De Franstaligen willen niet voldoende Nederlands leren. Hun schoolsysteem wijst daarop. Dan mag dat verschil ook gevoeld worden in het examen diplomatie. Maar zo werkt dit land niet natuurlijk.

Steeds in dezelfde richting de discriminatie. Historisch te verklaren. Laf indien men zich daar niets aan gelegen laat.

2
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 20:18   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is niemand die 'perfect' Nederlands praat. En als u 'perfect Nederlands' het Nederlands noemt van Geert Van Istendael bijvoorbeeld, dan is dit eerder Hollands.

Wij hier in het zuiden hebben 'ons' Nederlands. En laten we het astemblieft zo houden en niet altijd slaafs kijken naar het Noorden. Vlamingen zijn op dit vlak onverbeterlijke lummels en sufferds. Dat de Nederlanders maar leren spreken zoals wij dit hier doen! Punt uit.
Jaja... "astemblieft"...
Als het Nederlands van Geert Van Istendael volgens uw eminent oordeel "Hollands" is, dan betekent dat concreet dat volgens u alle Vlamingen verkavelingsvloms horen te spreken. Ik heb Van Istendael reeds regelmatig horen spreken en ik heb nog nooit zijn taal als "Hollands" ervaren. De man spreekt gewoon keurig Nederlands, net zoals hij dat jaren geleden ook deed toen hij nog journalist was bij de toenmalige BRT.
Maar ja, wat wil je. Jou is er alles aan gelegen om elke band tussen Nederland en Vlaanderen, en zeker de taal, bij iedere gelegenheid te verketteren. Wat sprak jij eigenlijk toen je nog les gaf?

Laatst gewijzigd door quercus : 17 maart 2016 om 20:35.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 20:44   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja... "astemblieft"...
Als het Nederlands van Geert Van Istendael volgens uw eminent oordeel "Hollands" is, dan betekent dat concreet dat volgens u alle Vlamingen verkavelingsvloms horen te spreken. Ik heb Van Istendael reeds regelmatig horen spreken en ik heb nog nooit zijn taal als "Hollands" ervaren. De man spreekt gewoon keurig Nederlands, net zoals hij dat jaren geleden ook deed toen hij nog journalist was bij de toenmalige BRT.
Maar ja, wat wil je. Jou is er alles aan gelegen om elke band tussen Nederland en Vlaanderen, en zeker de taal, bij iedere gelegenheid te verketteren. Wat sprak jij eigenlijk toen je nog les gaf?
U moet lezen wat ik schrijf. Ik stelde dus niet dat het Hollands is, maar dat het Nederlands van GvI neigt naar het Hollands. Hetgeen ook niet helemaal verwonderlijk is. Immers, hij bracht een gedeelte van zijn jeugd door in Utrecht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 maart 2016 om 20:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 21:15   #57
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U moet lezen wat ik schrijf. Ik stelde dus niet dat het Hollands is, maar dat het Nederlands van GvI neigt naar het Hollands. Hetgeen ook niet helemaal verwonderlijk is. Immers, hij bracht een gedeelte van zijn jeugd door in Utrecht.
Utrecht ligt niet in Holland. Dat is achter Woerden.

De mensen spreken daar een vreselijk taaltje.

Laatst gewijzigd door Hollander : 17 maart 2016 om 21:16.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 21:23   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Utrecht ligt niet in Holland. Dat is achter Woerden.

De mensen spreken daar een vreselijk taaltje.
In mijn ogen ls dit Holland. 'Holland' betekent voor mij noordelijk Nederland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 maart 2016 om 21:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 21:33   #59
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In mijn ogen ls dit Holland. 'Holland' betekent voor mij noordelijk Nederland.
Uw doet onrecht aan geschiedenis door niet Hollandse gebiedsdelen Hollands te noemen. Zullen de Friezen, Groningers etc. U niet in dank afnemen, u moet opletten dat u bij een bezoek daar het woordje Hollander wel in de juiste context gebruikt, anders kunt u daar problemen mee krijgen. En behoorlijke problemen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2016, 21:47   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Beter een sterk Europa dan een sterker Vlaanderen.
Alleen kunnen we de crisis niet dragen, samenwerken is de boodschap.
Onze verschillen opzij zetten en deze crisis overstijgen met een unaniem akkoord die het belang van de democratie dient.
Simpeler kan het niet zijn en toch is het zo moeilijk gemaakt.
Hervormen wij wel de juiste zaken?
Als men voor eigen deur veegt ligt de hele straat proper.
Leren stappen voor men begint te lopen.
Als we dus beginnen met Vlaanderen op poten te zetten, en de rest van Europa doet hetzelfde moet dat lukken.
Maar een Merkel die Europa wilt bevelen hoe het moet voor dat haar lidstaten op dezelfde lijn zitten lijkt mij beginnen lopen voor men kan stappen.

Laatst gewijzigd door Bobke : 17 maart 2016 om 21:49.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be