Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Bestaat God?
Ja 21 38,89%
Neen 33 61,11%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 13:19   #201
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Wel, dan is dat in ieder geval geen god die in staat is tot schepping, maar goed.

Als God enkel waarneembaar is als het subjectieve gehalte van je eigen indrukken, zou je dan nog komen tot het traditionele concept van een God? Ik denk het niet.

Nogmaals, ik ben comfortabel met mensen die iets dergelijks willen benoemen en daarvoor het woordje 'God' herbruiken. Dat stoort mij niet. Dat maakt enkel concepten als religie en 'worshipfulness' wel heel erg misplaatst.
Waarom zou een dergelijke godheid niet in staat kunnen zijn om te scheppen?

Overigens, traditionele godsconcepten zijn veel meer dan de goden waarover jij spreekt. Ik denk dat de meerderheid van de serieuze priesters in de geschiedenis niet deden aan "worshipfulness" en het letterlijk toepassen van geschriften.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 13:23   #202
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Mjah, ok, maar ik denk niet dat iemand, FC incluis, dit voorbeeld als erg plausibel zou beschouwen. Ik denk dat hij dit enkel gebruikte als een caricatuur om de principiele onzekerheid over de mogelijke invloed van een god te illustreren. Ik dacht dat je hierop verder ging.
Ja, inderdaad, maar mijn antwoord was dus dat je je wel oneindig subtiele goden kan inbeelden, maar dat je dan ook de keerzijde van de medaille hebt, nl. dat je over die goden geen enkele kennis zou hebben, en het geloof in een dergelijke god evenzeer buitenspel zou worden gezet.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 13:25   #203
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ja, inderdaad, maar mijn antwoord was dus dat je je wel oneindig subtiele goden kan inbeelden, maar dat je dan ook de keerzijde van de medaille hebt, nl. dat je over die goden geen enkele kennis zou hebben, en het geloof in een dergelijke god evenzeer buitenspel zou worden gezet.
Ik beschouw alles wat met "geloven in goden" te maken heeft als a priori onjuist en irrelevant. Wat ik wel als relevant beschouw, is het feit dat bepaalde wereldbeelden een godsconcept voortbrengen, net zoals bepaalde wiskundige constructies bepaalde op't eerste zicht onlogische fenomenen voortbrengen.

Ik heb eindige velden hier reeds aangehaald. Op't eerste zicht een vrij vreemd fenomeen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 13:35   #204
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De axiomatisering van de natuurkunde is een onopgelost probleem, een van de 23 problemen van Hilbert. Ik merk dat u zich geroepen voelt?
Tut tut, de volledige axiomatisering Voor een groot deel van onze wetten komen we niet eens in de buurt van een verklaring, laat staan een formele afleiding.

Citaat:
Overigens zou ik niet spreken van bijecties. Er zijn wiskundige concepten die geen analogon hebben in de werkelijkheid.
Bijectie tussen het model en de beschrijving van het model, he, niet tussen wiskunde en fysica.

Citaat:
Maar daaruit trek ik een conclusie die mijn oorspronkelijke bewering (men dwaalt hard af in zulke discussies) enkel sterker maakt: pure empirie brengt ons nergens. Wij moeten ook nog modellen zoeken.
Volledig mee eens natuurlijk. Echter zijn modellen bijna steeds gebaseerd op empiriek. Men neemt iets waar, of men denkt na over de mogelijke werking van iets wat gekend is, en bedenkt zo een (nieuw) model. De richting is belangrijk, en dat neem ik religieuzen wat kwalijk.

Men begint bij god, en probeert die dan zo goed mogelijk binnen de werkelijkheid te schoenlepelen. Dat is de verkeerde richting. Als je ergens een model kan vinden dat de noodzaak van een tussenkomst van buiten de natuur noodzakelijk maakt, en op die manier tot god komt, zou ik al veel gelukkiger zijn.

Intelligent Design is zo een model. De gedachte daarachter vind ik respectabel, men stelt dat het onmogelijk is om resultaat X op natuurlijke wijze te bereiken, en dus postuleert men een 'schepper'. Het probleem met ID is dat men een berg bewijs moedwillig negeert, maar het basisidee is respectabel

Laatst gewijzigd door Nyquist : 6 oktober 2009 om 13:38.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 18:55   #205
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Fysica is behoorlijk axiomatisch hoor..
Nonsens.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 20:04   #206
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Nonsens.
Heb je daar verder nog iets over te vertellen, of ga je liever meteen door met het formele bewijs van de gravitatiewet van Newton?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 21:06   #207
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Waarom begin jij daar (zo maar ergens in het midden)?

Het gaat om de kern/het fundament van het discipline - het gaat om de TOE:
"scientists claim that Gödel's incompleteness theorem proves that any attempt to construct a TOE is bound to fail..."
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 21:16   #208
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Waarom begin jij daar (zo maar ergens in het midden)?
Het was een voorbeeld van een axiomatische wet.

Citaat:
Het gaat om de kern/het fundament van het discipline - het gaat om de TOE:
"scientists claim that Gödel's incompleteness theorem proves that any attempt to construct a TOE is bound to fail..."
Jij hebt het over de axiomatisering, het afleiden van de volledige regels van de fysica vanuit enkele axiomas. Zoals reeds vermeld is dat voor de natuurkunde nog een open vraag, waarvoor zeker en vast een TOE nodig is. Het is dus ook niet a priori gegeven dat dat mogelijk zal zijn.

Een axioma heeft een andere betekenis, namelijk een stelling die op zichzelf staat, iets dat onbewezen is maar toch aanvaard, bijvoorbeeld omdat het triviaal is, of omdat het op waarneming eerder dan theorie is gebaseerd.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 21:23   #209
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Tut tut, de volledige axiomatisering Voor een groot deel van onze wetten komen we niet eens in de buurt van een verklaring, laat staan een formele afleiding.
Kan men spreken van formalisme bij een inductieve wetenschap? Van zodra men iets vastlegt, poneert men dat men de realiteit heeft kunnen vatten.


Citaat:
Bijectie tussen het model en de beschrijving van het model, he, niet tussen wiskunde en fysica.
De beschrijving? Wat bedoel je juist?


Citaat:
Volledig mee eens natuurlijk. Echter zijn modellen bijna steeds gebaseerd op empiriek. Men neemt iets waar, of men denkt na over de mogelijke werking van iets wat gekend is, en bedenkt zo een (nieuw) model. De richting is belangrijk, en dat neem ik religieuzen wat kwalijk.

Men begint bij god, en probeert die dan zo goed mogelijk binnen de werkelijkheid te schoenlepelen. Dat is de verkeerde richting. Als je ergens een model kan vinden dat de noodzaak van een tussenkomst van buiten de natuur noodzakelijk maakt, en op die manier tot god komt, zou ik al veel gelukkiger zijn.

Intelligent Design is zo een model. De gedachte daarachter vind ik respectabel, men stelt dat het onmogelijk is om resultaat X op natuurlijke wijze te bereiken, en dus postuleert men een 'schepper'. Het probleem met ID is dat men een berg bewijs moedwillig negeert, maar het basisidee is respectabel
Ik onderscheid tussen religieuzen en dogmatici. Daarom moet ik zeggen dat jij veel toleranter bent tegenover "Intelligent Ontwerp" en andere zaken waarvoor ik simpelweg aan iemand hulp zou weigeren op straat.
De gedachte "wij kunnen dingen niet vatten maar we vinden ze interessant, dus moet er wel een optie zijn dat een intelligent iemand het heeft ontworpen, oh, en kijk wat er in de Bijbel staat!" is gruwelijk onwetenschappelijk en moet ten alle koste onderdrukt moeten worden.

Religieusiteit is voor mij iets anders.

Het is een systeem opspannen over zaken waarover de empirie geen uitspraken over kan doen.
Een god krijgt daar een heel andere functie in de dogmatische religies: een god bij de dogmatici bestaat a priori, en de rest volgt eruit.
Een god in de religieuze systemen is een gevolg, soms zelfs een gereedschap. Ik heb in een post aan Amon Re uitgelegd waarvoor een god kan dienen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 21:23   #210
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Waarom begin jij daar (zo maar ergens in het midden)?

Het gaat om de kern/het fundament van het discipline - het gaat om de TOE:
"scientists claim that Gödel's incompleteness theorem proves that any attempt to construct a TOE is bound to fail..."
Jij begrijpt geen reet van de onvolledigheidstheorie. Hou je bek.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 09:39   #211
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Kan men spreken van formalisme bij een inductieve wetenschap? Van zodra men iets vastlegt, poneert men dat men de realiteit heeft kunnen vatten.
Ik denk niet dat fysica (althans de theoretische) nog inductief te noemen is. Een hoop fenomenen is immers voorspeld lang voordat ze zijn waargenomen. Ook bij een experiment is een degelijke wetenschapper zich bewust van het feit dat zijn begrip steunt op een model, en dat hij enkel informatie verwerft over het gedrag van het systeem onder bepaalde randvoorwaarden.

Als die randvoorwaarden gerespecteerd worden kan er denk ik wel sprake zijn van formalisme, ja. De werkelijkheid gehoorzaamt aan bepaalde wetmatigheden, die we kunnen gebruiken met herhaalbaarheid en arbitraire precisie, en die een formele beschrijving toelaten.

Citaat:
De beschrijving? Wat bedoel je juist?
Dat was idd niet fameus geformuleerd. Het ging erom dat je wiskunde deductief noemde en fysica niet. Mijn punt was dat als je de wiskunde gebruikt om een bepaald model van de werkelijkheid te beschrijven, dat ze allebei exact even deductief zijn, omdat er een bijectie is tussen het 'werkelijke' model, en de abstracte wiskundige beschrijving.

Het is dus goed mogelijk om fenomenen te voorspellen in de fysica die nooit zijn waargenomen, door hun wiskundig equivalent los te laten op het model. Die fenomenen moet je dan ook terugvinden in de werkelijkheid, of je model is fout. Ik denk dat de onlosmakelijke band tussen wiskunde en fysica trouwens een grote beperking is op onze mogelijkheid om de fysica te begrijpen en te ontdekken, denk maar aan de moeilijkheid die men destijds had om te aanvaarden dat licht zowel een deeltje als een golf is, terwijl dat toch wel volledig andere modellen zijn, mijnheer!

Afhankelijk van hoe puristisch je wil zijn heb je wel gelijk, want je moet in de fysica wel ergens een wiskundig model vastleggen om van te vertrekken, terwijl de wiskunde zuiver abstract kan zijn.

Citaat:
Ik onderscheid tussen religieuzen en dogmatici. Daarom moet ik zeggen dat jij veel toleranter bent tegenover "Intelligent Ontwerp" en andere zaken waarvoor ik simpelweg aan iemand hulp zou weigeren op straat.
De gedachte "wij kunnen dingen niet vatten maar we vinden ze interessant, dus moet er wel een optie zijn dat een intelligent iemand het heeft ontworpen, oh, en kijk wat er in de Bijbel staat!" is gruwelijk onwetenschappelijk en moet ten alle koste onderdrukt moeten worden.
Tja, mij niet verkeerd begrijpen he, ik vind het absoluut een verkrachting van de wetenschappelijke methode, maar het is tenminste geen verwerping ervan. Tenminste niet zoals ze geformuleerd is, waar de eigenaars ervan beweren geen mening te hebben over de aard van de 'ontwerper'. Geloofwaardig is dat niet, maar da's een andere kwestie.

Citaat:
Een god in de religieuze systemen is een gevolg, soms zelfs een gereedschap. Ik heb in een post aan Amon Re uitgelegd waarvoor een god kan dienen.
Ik heb geen probleem met subjectieve goden, ik denk alleen dat het een ongelukkige woordkeuze is.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 10:59   #212
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:23   #213
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De meeste zijn volgens jou de Abrahamitische?

De godsconcepten in de Dharmische religies zijn heel, heel anders.
De meeste die ik ken toch Geen flauw benul welke de Dharmische religies zijn, en niet in een google bui
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:42   #214
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De meeste die ik ken toch Geen flauw benul welke de Dharmische religies zijn, en niet in een google bui
Aiaiai. Betrapt op uitspraken doen over zaken waar je niks over weet. Islam, Christendom en Jodendom is doorgaans eenzelfde religie met hier en daar andere invloeden en nuances. De vorm kan hard verschillen maar de essentie blijft.

Op basis van 1 godsconcept maak jij dus uitspraken die veel te gedurfd zijn naar mijn zin.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:48   #215
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De meeste die ik ken toch Geen flauw benul welke de Dharmische religies zijn, en niet in een google bui


Of niet
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:44   #216
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Maar na het zien van deze foto wellicht wel een geilige geest.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 16:36   #217
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Jij begrijpt geen reet van de onvolledigheidstheorie. Hou je bek.
Bullshit - GFY

Jij hebt nog nooit van het onderwerp gehoord totdat ik het als eerst op dit forum introduceerde
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 16:55   #218
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Een axioma heeft een andere betekenis, namelijk een stelling die op zichzelf staat, iets dat onbewezen is maar toch aanvaard, bijvoorbeeld omdat het triviaal is, of omdat het op waarneming eerder dan theorie is gebaseerd.
Een paar posten terug screeuwde jij (en je aapgenoten) om een bewijs voor het bestaan van God en nu plots geef jij toe dat er toch nog dingen legitiem aanvaard worden zonder dat deze ooit bewezen zijn? Van hypocrisie heb jij natuurlijk geen kaas gegeten hé!

Laatst gewijzigd door Bertie : 8 oktober 2009 om 16:59.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 18:20   #219
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Bullshit - GFY

Jij hebt nog nooit van het onderwerp gehoord totdat ik het als eerst op dit forum introduceerde
Ik ben wetenschapper in wording. Jij hoort eerst en vooral niet levend rond te lopen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 18:56   #220
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Een paar posten terug screeuwde jij (en je aapgenoten) om een bewijs voor het bestaan van God en nu plots geef jij toe dat er toch nog dingen legitiem aanvaard worden zonder dat deze ooit bewezen zijn? Van hypocrisie heb jij natuurlijk geen kaas gegeten hé!
Een axioma wordt dan ook niet aanvaard op de frivole gronden waarmee jullie je hemelfee proberen te verkopen. Dat zou weggelachen worden.

Zoals ik zei, een axioma kan een triviale stelling zijn, iets als "de som van 2 gehele getallen is een geheel getal", of iets dat gebaseerd is op rechtstreekse observatie, zoals bijvoorbeeld de gravitatiewet.

(Waarbij ik dien te vermelden dat de gravitatiewet uiteraard wel grondig en wetenschappelijk is geverifieerd. Het punt is dat men er geen verklaring voor heeft, en dus dient te aanvaarden dat ze juist is binnen bepaalde randvoorwaarden op basis van het empirische bewijs).

Laatst gewijzigd door Nyquist : 8 oktober 2009 om 18:58.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be