Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 september 2013, 19:24   #1
thomas1234
Burger
 
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
Standaard Zelf rijdende wagens

Het lijkt er nu eindelijk binnen redelijk korte termijn aan te zitten komen. De zelfrijdende wagens. Met prototypes van Google, Mercedes en Audi en plannen van deze bedrijven + Nissan en Tesla om tussen 2016 en 2020 met 90% tot 100% autonome wagens te komen.
Ik vind het verrassend dat men eerst met "consumenten" wagens komt. Men zou verwachten dat men eerst op de kar springt van de autonome vrachtwagen.
Er zijn situaties waarbij deze steeds (24h/24h soms zelfs) hetzelfde traject afrijden. Het zou dus makkelijker zijn om deze te programmeren, men doet eenmalig een testrit en past de programmering hier en daar eventueel aan. De vrachtwagen moet in die situatie niet over elke aardeweg rijden in de uithoeken van het land.
Nu het dilemma: 1 automatisch systeem kan tot 5 vrachtwagenchauffeurs vervangen.
Uitladen/inladen/koppelen van leidingen kan door magazijnier/operator gedaan worden.
De besparing is enorm en het systeem mag dus wel wat kosten, 100.000 euro is snel terugverdiend.
Voor cijfermateriaal heb ik enkel iets van de VS teruggevonden, daar zouden 6 miljoen professionele chauffeurs zijn op 317 miljoen inwoners.

Enorme winsten in efficiëntie versus een enorm aantal jobs dat verloren gaat...

We zien dit ook in andere domeinen: automatische kassa's, automatische check in, automatische detailhandel via amazon (ipv winkelstraten),...

Gaan we kunnen volgen in de creatie van nieuwe jobs?
Of gaan we moeten beginnen accepteren dat we naar een maatschappij evolueren waarbij een deel van de mensen gewoon niet hoeft te werken (naast de reeds bestaande categorieën van ouderen, kinderen, ...)

Anderzijds zitten we ook met de vergrijzing. 2 evoluties die op het juiste moment beginnen?
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 20:19   #2
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik heb afgelopen maand een nieuwe GSM gekocht. Die is intussen al ik weet niet hoeveel keer binnen geweest omdat hij constant uitviel en is nu nog steeds binnen voor 'herstelling'.

Wat ga je doen als één van die boordsystemen die voor de helft uit Chinese brol bestaat uitvalt en je een botsing krijgt.

Of als er niets uitvalt, maar de wagen botst toch. Wie is dan verantwoordelijk. Wie moet dan de schade betalen. De constructeur ?

Ik wil wel eens weten welke BA-verzekeraar die constructeur wil afdekking tegen dit risico.

Het is en technisch en juridisch niet verantwoord.

Komt er m.a.w. nooit door.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:11   #3
thomas1234
Burger
 
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb afgelopen maand een nieuwe GSM gekocht. Die is intussen al ik weet niet hoeveel keer binnen geweest omdat hij constant uitviel en is nu nog steeds binnen voor 'herstelling'.

Wat ga je doen als één van die boordsystemen die voor de helft uit Chinese brol bestaat uitvalt en je een botsing krijgt.

Of als er niets uitvalt, maar de wagen botst toch. Wie is dan verantwoordelijk. Wie moet dan de schade betalen. De constructeur ?

Ik wil wel eens weten welke BA-verzekeraar die constructeur wil afdekking tegen dit risico.

Het is en technisch en juridisch niet verantwoord.

Komt er m.a.w. nooit door.
Crashen van de systemen hoort niet bij de technische uitdagingen waar ik aan dacht. Voor de automatische piloot van vliegtuigen werkt men bijvoorbeeld met 3 boordcomputers. Er is een soort votingsysteem waarbij de verschillende boordcomputers "democratisch" beslissingen nemen. (2 computers kunnen desnoods crashen)
Maar alles in vliegtuigen is vrij zwaar redundant uitgevoerd, denk niet dat het nodig is voor een auto. Deze kan desnoods een alarm geven en stilvallen indien nodig (die 1 keer per jaar ofzo).

Juridisch inderdaad nog wat problemen. Ik denk dat dit al doende ontdekt gaat worden. Er zijn nu al enkele staten in de VS waar automatisch rijden toegelaten is, we gaan dus wel in de praktijk zien hoe het uitdraait.

Verzekeringen zullen wel met een model afkomen dat voor hun werkt. Als automatisch rijdende auto's het aantal ongevallen met 90% reduceert, dan zijn zij als geheel gewoon een grote winnaar in het verhaal. De verantwoordelijkheid voor een ongeval zal naar de constructeur gaan. En het zal deze worden die de verzekering zal moeten nemen, maar die prijs gaat dus lager liggen dan een full omnium nu.

Gewoon een kwestie van veel testen en als bedrijf dan de verantwoordelijkheid durven nemen, google car rijd nu al 500.000 km ongeval-vrij...

Het zou toch te zot zijn dat een systeem verboden wordt omdat we niet goed weten wie er de schuldige is in het geval van de resterende 10% ongevallen dat er nog zijn...

Goed, misschien is 2020 te optimistisch, de vraag is niet of het er gaat komen, maar wanneer.

Laatst gewijzigd door thomas1234 : 21 september 2013 om 22:14.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 22:36   #4
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Het lijkt er nu eindelijk binnen redelijk korte termijn aan te zitten komen. De zelfrijdende wagens. Met prototypes van Google, Mercedes en Audi en plannen van deze bedrijven + Nissan en Tesla om tussen 2016 en 2020 met 90% tot 100% autonome wagens te komen.
Ik vind het verrassend dat men eerst met "consumenten" wagens komt. Men zou verwachten dat men eerst op de kar springt van de autonome vrachtwagen.
Er zijn situaties waarbij deze steeds (24h/24h soms zelfs) hetzelfde traject afrijden. Het zou dus makkelijker zijn om deze te programmeren, men doet eenmalig een testrit en past de programmering hier en daar eventueel aan. De vrachtwagen moet in die situatie niet over elke aardeweg rijden in de uithoeken van het land.
Nu het dilemma: 1 automatisch systeem kan tot 5 vrachtwagenchauffeurs vervangen.
Uitladen/inladen/koppelen van leidingen kan door magazijnier/operator gedaan worden.
De besparing is enorm en het systeem mag dus wel wat kosten, 100.000 euro is snel terugverdiend.
Voor cijfermateriaal heb ik enkel iets van de VS teruggevonden, daar zouden 6 miljoen professionele chauffeurs zijn op 317 miljoen inwoners.

Enorme winsten in efficiëntie versus een enorm aantal jobs dat verloren gaat...

We zien dit ook in andere domeinen: automatische kassa's, automatische check in, automatische detailhandel via amazon (ipv winkelstraten),...

Gaan we kunnen volgen in de creatie van nieuwe jobs?
Of gaan we moeten beginnen accepteren dat we naar een maatschappij evolueren waarbij een deel van de mensen gewoon niet hoeft te werken (naast de reeds bestaande categorieën van ouderen, kinderen, ...)

Anderzijds zitten we ook met de vergrijzing. 2 evoluties die op het juiste moment beginnen?

Die automatische kassa's mogen ze voor mijn part afschaffen.. Je verliest er meer tijd als aan een gewone kassa doordat ze nog eens extra komen controleren, en dit terwijl het zogezegd sneller zou moeten gaan, pfffffff!
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 23:14   #5
thomas1234
Burger
 
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
Standaard

Ja, die automatische kassa's zijn nog wel niet helemaal wat het moet zijn.
Maar wat als bijvoorbeeld alle producten een rfid tag krijgen (ipv barcode)
en dat je kar (of) mand gewoon gescand wordt door langs een poortje te gaan.
En dan gewoon betalen aan een automaat voordat je verder kan (of zelfs draadloze betaling...)
Supersnel en efficiënt.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 23:21   #6
thomas1234
Burger
 
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 182
Standaard

Producten die gemaakt worden light's of fabrieken
Vervoerd met zelf rijdende trucks
Distributie mbv van kiva systeem (http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=Fr6Rco5A9SM)
Aankoop via automatische webwinkel, met automatische betaling
...
Volgende stap wordt het automatisch onderhouden van allerlei zaken met humanoid robots. En dan ook bouwen van woningen en gebouwen met die humanoid robots.
thomas1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2013, 23:40   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Google car en consoorten zouden in theorie verzekeringen overbodig maken aangezien een computersysteem, indien goed ontworpen, volledig veilig kan zijn, in tegenstelling tot de mens.

Een computer gaat niet zat rijden, vergeet geen voorrang te verlenen, rijdt niet te snel, valt niet in slaap en kan reageren binnen de miliseconde.

Cfr luchtvaart, hoe meer men de mens uitsluit, hoe veiliger !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 00:15   #8
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Het lijkt er nu eindelijk binnen redelijk korte termijn aan te zitten komen. De zelfrijdende wagens. Met prototypes van Google, Mercedes en Audi en plannen van deze bedrijven + Nissan en Tesla om tussen 2016 en 2020 met 90% tot 100% autonome wagens te komen.
Ik vind het verrassend dat men eerst met "consumenten" wagens komt. Men zou verwachten dat men eerst op de kar springt van de autonome vrachtwagen.
Er zijn situaties waarbij deze steeds (24h/24h soms zelfs) hetzelfde traject afrijden. Het zou dus makkelijker zijn om deze te programmeren, men doet eenmalig een testrit en past de programmering hier en daar eventueel aan. De vrachtwagen moet in die situatie niet over elke aardeweg rijden in de uithoeken van het land.
Nu het dilemma: 1 automatisch systeem kan tot 5 vrachtwagenchauffeurs vervangen.
Uitladen/inladen/koppelen van leidingen kan door magazijnier/operator gedaan worden.
De besparing is enorm en het systeem mag dus wel wat kosten, 100.000 euro is snel terugverdiend.
Voor cijfermateriaal heb ik enkel iets van de VS teruggevonden, daar zouden 6 miljoen professionele chauffeurs zijn op 317 miljoen inwoners.

Enorme winsten in efficiëntie versus een enorm aantal jobs dat verloren gaat...

We zien dit ook in andere domeinen: automatische kassa's, automatische check in, automatische detailhandel via amazon (ipv winkelstraten),...

Gaan we kunnen volgen in de creatie van nieuwe jobs?
Of gaan we moeten beginnen accepteren dat we naar een maatschappij evolueren waarbij een deel van de mensen gewoon niet hoeft te werken (naast de reeds bestaande categorieën van ouderen, kinderen, ...)

Anderzijds zitten we ook met de vergrijzing. 2 evoluties die op het juiste moment beginnen?
Ja maar wat moeten die gedwongen werklozen dan allemaal doen ? Sterven, gangster worden, of gaat de overheid ze allen onderhouden ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 00:19   #9
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas1234 Bekijk bericht
Ja, die automatische kassa's zijn nog wel niet helemaal wat het moet zijn.
Maar wat als bijvoorbeeld alle producten een rfid tag krijgen (ipv barcode)
en dat je kar (of) mand gewoon gescand wordt door langs een poortje te gaan.
En dan gewoon betalen aan een automaat voordat je verder kan (of zelfs draadloze betaling...)
Supersnel en efficiënt.
Je kan nu ook gewoon bestellen langs internet, en je boodschappen ophalen aan de winkel. Je kan ze zelfs laten leveren ( iets duurder ).
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 08:34   #10
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Google car en consoorten zouden in theorie verzekeringen overbodig maken aangezien een computersysteem, indien goed ontworpen, volledig veilig kan zijn, in tegenstelling tot de mens.

Een computer gaat niet zat rijden, vergeet geen voorrang te verlenen, rijdt niet te snel, valt niet in slaap en kan reageren binnen de miliseconde.

Cfr luchtvaart, hoe meer men de mens uitsluit, hoe veiliger !
Ik zou er niet graag bij zijn als dat systeem eens een fout maakt, uitvalt of gehackt wordt.

Daarenboven lijkt mij zo bij het handje genomen worden gruwelijk saai.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 19:43   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.859
Standaard

"trein"

iemand?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 19:50   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Als petrolhead ben ik vierkant tegen de zelfrijdende auto: ik rijd zelf wel en als het niet gaat, blijf ik vanachter het stuur en neem ik desnoods de bus of een taxi. Straks wordt ALLES van ons overgenomen door machines en worden wij gewoon overgenomen.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 20:00   #13
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Als petrolhead ben ik vierkant tegen de zelfrijdende auto: ik rijd zelf wel en als het niet gaat, blijf ik vanachter het stuur en neem ik desnoods de bus of een taxi. Straks wordt ALLES van ons overgenomen door machines en worden wij gewoon overgenomen.
Waarschijnlijk niet morgen. Maar overmorgen.

Het zit in de natuur van mensen om tegen vernieuwing te zijn. Denk maar aan de koeien die geen melk meer zouden geven als ze een trein zouden zien voorbij komen.

Als ouwe zak heb ik veel vernieuwingen gezien en de aversie daartegen. En telkens beten de tegenstanders in het zand. In zo'n erge mate dat ze nu worden uitgelachen als ze er aan worden herinnert.

De moraal: bereidt u voor. Waar je ook tegen bent, het komt er toch! En uw kinderen gaan zich niet kunnen voorstellen dat er ooit een wereld was zonder.
__________________

Laatst gewijzigd door Travis66 : 22 september 2013 om 20:01.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 20:03   #14
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
"trein"

iemand?
Terwijl ik de diverse reacties aan het lezen was, kwam dit woord ook in me op.
Wat is er mis met de 'ijzeren weg' ?
Wat me meer zorgen baart, is het idee bij sommigen hier dat techniek onfeilbaar is. Niet dus.
Als onze wagen vreemd doet, kunnen we dadelijk reageren.
Dat zou een computer ook kunnen, theoretisch.
Maar wat als de techniek faalt in dergelijk systeem en dat "ding" rijdt met een rotvaart achterop een file ? Zonder te remmen uiteraard.
Wie ervaring heeft met software zoals Windows, zal alleen maar kunnen beamen dat stabiliteit van een computer in sommige systemen belachelijk laag, zoniet gewoon afwezig is.
En zoiets zou achter mij en mijn familie moeten rijden ?
Ik dacht het niet
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 21:06   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 september 2013 om 21:07.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2013, 21:22   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Waarschijnlijk niet morgen. Maar overmorgen.

Het zit in de natuur van mensen om tegen vernieuwing te zijn. Denk maar aan de koeien die geen melk meer zouden geven als ze een trein zouden zien voorbij komen.

Als ouwe zak heb ik veel vernieuwingen gezien en de aversie daartegen. En telkens beten de tegenstanders in het zand. In zo'n erge mate dat ze nu worden uitgelachen als ze er aan worden herinnert.

De moraal: bereidt u voor. Waar je ook tegen bent, het komt er toch! En uw kinderen gaan zich niet kunnen voorstellen dat er ooit een wereld was zonder.
Ik ben niet tegen vernieuwing, wel tegen vernieuwing waar ik alleen maar nadelen van zie. En als ze met mij lachen: dan lach ik diegenen uit die alledaagse dingen niet meer kunnen doen omdat ze alles aan machines overlaten. Vergelijk het met de hype van elektrisch ondersteunde fietsen: vroeger was dit iets voor ouderen die anders niet meer met de fiets konden buitenkomen, nu rijden zelfs fitte jonge kerels met een elektrische fiets. Dan kan ik alleen maar meewarig het hoofd schudden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 00:41   #17
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik ben niet tegen vernieuwing, wel tegen vernieuwing waar ik alleen maar nadelen van zie. En als ze met mij lachen: dan lach ik diegenen uit die alledaagse dingen niet meer kunnen doen omdat ze alles aan machines overlaten. Vergelijk het met de hype van elektrisch ondersteunde fietsen: vroeger was dit iets voor ouderen die anders niet meer met de fiets konden buitenkomen, nu rijden zelfs fitte jonge kerels met een elektrische fiets. Dan kan ik alleen maar meewarig het hoofd schudden.
Dat zeiden die boeren die de trein niet moesten ook.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 09:34   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat zeiden die boeren die de trein niet moesten ook.
Ik moet de trein ook niet hoor .
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 10:44   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

"De mannen en vrouwen spannen zich er zelf totaal niet meer in, maar liggen de hele dag plat op zwevende bedden, terwijl alles bij ze wordt gebracht wat ze verlangen en/of hen opgedrongen wordt door een door robots in stand gehouden Buy 'n' Large-commercie. Op de Axiom wordt zelfs kleine kinderen bij het leren van het alfabet al verteld dat "A staat voor Axiom, hun geliefde thuis" en dat "B staat voor Buy 'n' Large, hun beste vriend". De mensheid is zodoende dik en nog amper zelfstandig mobiel geworden"

WALL-E
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2013, 11:07   #20
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik moet de trein ook niet hoor .
Ik geef u geen ongelijk hoor. Ge hebt het recht om daar tegen te zijn. Ik wil alleen wijzen op het feit dat je op je eentje de wereld niet gaat tegenhouden. En dat je jezelf nadeel berokkent als je je ertegen verzet.

Of de wereld beter zou zijn als we ons allemaal verzetten en de "vooruitgang" tegenhouden is een andere discussie. Waar ik zo direct geen gefundeerd antwoord op weet.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be