Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is België een democratie?
Ja, België is een democratie 6 22,22%
Nee, België is een optelling van 2 democratiën 1 3,70%
Nee, België is ronduit ondemocratisch 17 62,96%
Pringles dipchips with hot cheese sauce 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2011, 17:09   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Nee, gaat erover dat het geen zin heeft van een onbestaand ideaaltype te hanteren wanneer men over de werkelijkheid spreekt.
Nee, het gaat erover dat het leugenachtig is om de werkelijkheid te verkopen als iets dat er niet is. Ik zie niet waarom we het bestaande systeem een democratie zouden moeten noemen enkel omdat een echte democratie in de praktijk wellicht onhaalbaar is. Dan kunnen we een windmolen ook een perpetuum mobile gaan noemen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 17:09   #22
mkb
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 30 juli 2011
Berichten: 2.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Ik vind het vreemd dat ge u zo focust op het communautaire aspect. Ge klaagt toch ook niet over het feit dat uw stem minder/meer doorweegt als iemand uit een andere provincie of gemeente?
Ik klaag daar niet over omdat het mij wijs lijkt eerst de gapende wonde aan te pakken alvorens de aandacht tot de schrammetjes en sneetjes te richten.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 17:13   #23
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik zie niet waarom we het bestaande systeem een democratie zouden moeten noemen enkel omdat een echte democratie in de praktijk wellicht onhaalbaar is.
Zeker als je het kanaliseert via enkele koehandelende en gepolariseerde partijen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 17:16   #24
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Ik klaag daar niet over omdat het mij wijs lijkt eerst de gapende wonde aan te pakken alvorens de aandacht tot de schrammetjes en sneetjes te richten.
Ge negeert de vraag. Waarom uw focus op het communautaire?

Wat gij schrammetjes en sneetjes noemt kan ik evenzeer een gapende wonde noemen. Om u een stom voorbeeld te geven: vergelijk het aantal stemmen dat een gemeenteraadslid dient te halen in Neerpelt en in Antwerpen. Ge zou in dit voorbeeld zelfs kunnen argumenteren dat de problematiek prangender is aangezien het gemeentelijke niveau dichter bij de burger staat. Nochtans focust ge u op het communautaire...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Nee, het gaat erover dat het leugenachtig is om de werkelijkheid te verkopen als iets dat er niet is. Ik zie niet waarom we het bestaande systeem een democratie zouden moeten noemen enkel omdat een echte democratie in de praktijk wellicht onhaalbaar is. Dan kunnen we een windmolen ook een perpetuum mobile gaan noemen.
Democratie werd voor het eerst gebruikt om naar het oude Atheense bestuurssysteem te refereren. Ge kunt moeilijk ontkennen dat er een band met de werkelijkheid is.

Laatst gewijzigd door captain jack : 25 december 2011 om 17:19.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 17:31   #25
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Democratie werd voor het eerst gebruikt om naar het oude Atheense bestuurssysteem te refereren. Ge kunt moeilijk ontkennen dat er een band met de werkelijkheid is.
Klopt. In die zin dat er bij bliksem en donder de toorn van de goden noemen ook een band bestaat met de werkelijkheid.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 17:51   #26
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Klopt. In die zin dat er bij bliksem en donder de toorn van de goden noemen ook een band bestaat met de werkelijkheid.
Op zich kan het woord democratie in haar huidige betekenis wel naar een onbestaand ideaaltype verwijzen.
Toch lijkt het me mogelijk om correcte en ietwat beperktere empirische definities te hanteren. Kijk bijvoorbeeld naar al het wetenschappelijke onderzoek rondom democratie, democratisering, ...
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 18:22   #27
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Op zich kan het woord democratie in haar huidige betekenis wel naar een onbestaand ideaaltype verwijzen.
Toch lijkt het me mogelijk om correcte en ietwat beperktere empirische definities te hanteren.
Inderdaad, zo is de correcte en ietwat beperkte empirische definitie van het woord "democratie" dat het volk aan de macht is. De uitgebreide versie zou de zaken die we daaruit impliciet kunnen afleiden (vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid van elke stem, ...) kunnen mee opnemen.

Citaat:
Kijk bijvoorbeeld naar al het wetenschappelijke onderzoek rondom democratie, democratisering, ...
Ik kijk liever naar de betekenis van het woord. Die is duidelijk genoeg.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 18:39   #28
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht

Ik kijk liever naar de betekenis van het woord. Die is duidelijk genoeg.
Nochtans is uw definitie bijzonder vaag. Het volk aan de macht... Welk volk en op welke manier?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 19:44   #29
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

No tax without representation.

Na decennia van transfers van belastingsgeld (1000 euro per Vlaming) naar het zuiden, vind ik het welletjes en wil ik het beleid volgens democratische weg daar afstraffen omdat men er maar niet in slaagt de betrokken regio op economisch vlak weer mee te laten spelen.
Weg met de PS, op naar het stemhokje!

*PEUT*

België, een democratie?

Dan wel de slechtste van Europa!
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 21:07   #30
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Nochtans is uw definitie bijzonder vaag. Het volk aan de macht... Welk volk en op welke manier?
Mijn beste captain jack, ik neem wel vaker deel aan discussies omtrent democratie. Wat mij daar keer op keer opvalt, is hoe men op een gegeven moment overgaat tot het uitvragen over wat "het volk" dan precies is. De bedoeling is natuurlijk om de discussie te doen verzanden in een spelletje "ja maar wat dan met de migranten, wat met de asielzoekers, wat met expats, wat met..." Met ls resultaat dat geen enkele definitie uiteindelijk voldoet aan al de vereisten die worden gepresenteerd, uiteraard ook weer om de discussie de grond te kunnen inboren.

Ik weet niet of dit hier ook de bedoeling is, maar u zal begrijpen dat ik er weinig voor voel om dergelijk spelletje nogmaals te spelen. Vooral ook omdat ik eerder al aangaf dat echte democratie wellicht onhaalbaar is (immers, door een leeftijdsgrens op te leggen aan wie kan gaan kiezen, sluit je automatisch een deel uit van de bevolking, maar je kan moeilijk een zuigeling kiesrecht gaan geven). "Het volk" is dus wat het is: de bevolking.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 21:17   #31
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Mijn punt is enkel dat uw definitie uiterst vaag is en weinig toegevoegde waarde heeft voor de meeste mensen die er rond willen werken of erover wensen te debatteren.

De vraag van 'wie is het volk?' was uiteindelijk van secundair belang. 'Op welke manier?' vind ik veel interessanter.

Laatst gewijzigd door captain jack : 25 december 2011 om 21:20.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 21:19   #32
knip
Gouverneur
 
knip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 1.109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Vlaamstaligen? Wat zijn dat voor beesten?
Oppassen daarvoor hoor. Dat zijn vieze beesten hoor...
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 21:28   #33
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Mijn punt is enkel dat uw definitie uiterst vaag is en weinig toegevoegde waarde heeft voor de meeste mensen die er rond willen werken of erover wensen te debatteren.

De vraag van 'wie is het volk?' was uiteindelijk van secundair belang. 'Op welke manier?' vind ik veel interessanter.
Ideaal gezien zou de bevolking deelnemen aan elke beslissing. In de praktijk is dat natuurlijk onwerkbaar, enerzijds uit organisatorisch standpunt, en anderzijds omdat jan modaal niet geinteresseerd is in elk onderwerp. Mij lijkt het BROV (Bindend Referendum Op Volksinitiatief) dan ook de beste oplossing. Laat verkozenen (en echte verkozenen, dus geen aangestelde ministers, gecoopteerden, ...) hun werk doen, en geef de bevolking de mogelijkheid om tussen te komen via het BROV, waarmee men wetten kan stemmen of vernietigen, en waarmee men politici opzij kan schuiven. Dit alles natuurlijk met stemrecht, geen stemplicht, zodat ongeinteresserden de keuze kunnen maken om zich bij de door de anderen gemaakte beslissing neer te leggen, wat die ook moge zijn.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 21:45   #34
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
Oppassen daarvoor hoor. Dat zijn vieze beesten hoor...
Compleet met klinkerverdraaiingen en kleine leefwereld.
http://www.youtube.com/watch?v=sYY9GZ1FBN8
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 00:57   #35
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Compleet met klinkerverdraaiingen en kleine leefwereld.
http://www.youtube.com/watch?v=sYY9GZ1FBN8
Hebben wij geluk dat we perfect frans spreken zeg. Zo kunnen we overal ter wereld alle franse liedjes verstaan

Adius a la val d'aran

Lo gat (La Mal coiffée)
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 02:58   #36
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Bah, kaassaus
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 06:15   #37
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Democratie is enkel nog een woord, zonder betekenis, dat word gebruikt door een elite van alle strekkingen, om de massa haar wil op te dringen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 06:27   #38
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.427
Standaard

Geen democratie. Ik stemde voor 'een som van twee democratieën'. Het feit dat het lijkt op een 'niet-democratie' komt door de domheid van de burgers.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 06:33   #39
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Geen democratie. Ik stemde voor 'een som van twee democratieën'. Het feit dat het lijkt op een 'niet-democratie' komt door de domheid van de burgers.
Wat nog in de hand gewerkt word door de ons opgedrongen "brood en spelen" mentaliteit van de elite.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 09:53   #40
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

In de woorden van System ontkent 26% van het forum het licht van de zon door te beweren dat we in een democratie leven.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be