Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2017, 10:12   #81
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp uw stelling, echter, in een democratie is het aan de vertegenwoordigers van het volk om te bepalen hoe deze misdaden bestraft worden, en de rechter voert dat uit. Ik zou dus graag hebben dat indien er kwader trouw is (dronken, vluchtmisdrijf, rijverbod geschonden, zeer hoge snelheid) dit soort ongevallen gewoon als doodslag worden beschouwd en idem ditto bestraft worden. Dus geen 6 maanden voorwaardelijk en van die toestanden.

Dat de rechter correct handelt, ben ik compleet akkoord met u. In dit geval is er niks mis gelopen, lijkt het mij zonder het dossier grondig te kennen.
Eventjes schoolmeester spelen.

de vertegnwoordigers van het volk hebben dit gedaan, hoor, in 2005 om precies te zijn. Artikel 420 van het strafwetboek bepaalt immers dat:
"Hij die onopzettelijk iemands dood veroorzaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot duizend euro.
Wanneer de doding het gevolg is van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf drie maanden tot vijf jaar en de geldboete 50 euro tot 2000 euro.

Het is dus juridisch een vorm van doodslag met een maximum straf van 5 jaar. Tiens, 5 jaar effectief is nu net de straf die opgelegd werd in dit dossier...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:13   #82
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, jij repliceerde dat toen ik opmerkte dat de crimineel blijkbaar ook blind ging worden van een enkelbandje.
Neen, ik heb toen gerepliceerd dat het wettelijk niet kon.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:14   #83
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
uw zelfverklaarde superioriteit druipt eraf.
Het is eerder jouw intellectuele luiheid die eraf druipt... Of is het onkunde?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:18   #84
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Neen, ik heb toen gerepliceerd dat het wettelijk niet kon.
vermoeiend hoor, jouw semantische spelletjes ... of willen we t nog eens over de belangen vh slachtoffer hebben dan ... pffft


mss is rechters democratisch om de zoveel jaar(al dan niet her)verkiezen niet zo'n slechte weg om de wereldvreemdheid er een beetje uit te helpen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 juli 2017 om 10:20.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:26   #85
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Eventjes schoolmeester spelen.

de vertegnwoordigers van het volk hebben dit gedaan, hoor, in 2005 om precies te zijn. Artikel 420 van het strafwetboek bepaalt immers dat:
"Hij die onopzettelijk iemands dood veroorzaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot duizend euro.
Wanneer de doding het gevolg is van een verkeersongeval dan bedraagt de gevangenisstraf drie maanden tot vijf jaar en de geldboete 50 euro tot 2000 euro.

Het is dus juridisch een vorm van doodslag met een maximum straf van 5 jaar. Tiens, 5 jaar effectief is nu net de straf die opgelegd werd in dit dossier...
Ik ga graag in discussie met mensen die hun zaak kennen, dank voor deze informatie.

Ja, ik zou dus graag dat veranderd zien. Een wagen is evenzeer een wapen, indien het roekeloos (veel te hoge snelheid, dronken) of illegaal (rijverbod) wordt gebruikt, dus het is me niet helemaal duidelijk waarom er een onderscheid wordt gemaakt. En onvrijwillig kan ik dat ook niet noemen: je weet wat de risicos zijn als je in een wagen stapt met een stuk in je kraag of als je onder rijverbod zit.

Laatst gewijzigd door Tavek : 27 juli 2017 om 10:27.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:28   #86
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vermoeiend hoor, jouw semantische spelletjes ... of willen we t nog eens over de belangen vh slachtoffer hebben dan ... pffft
Niks semantisch, gewoon de realiteit waarmee de rechter geconfronteerd werd in deze zaak. Jij verwijt hem de enkelband zelfs niet overworgen te hebben, ik antwoord dat hij dat wettelijk niet kon opleggen.

Ik stel jou dan voor om een brief te schrijven naar de beleidsverantwoordelijken, jij antwoord: "hé zeg, ik ga toch niks doen dat het Belgisch systeem verbetert, hé!"

Alsof het verbeteren van het Belgisch systeem niet positief zou uitvallen voor ook de slachtoffers. Maar neen, bij jou is het communautaire duidelijk het belangrijkste.

Eenvoudige redenering, eenvoudige vastelling, hoor. Consequent.

Citaat:
mss is rechters democratisch om de zoveel jaar(al dan niet her)verkiezen niet zo'n slechte weg om de wereldvreemdheid er een beetje uit te helpen.
Welke wereldvreemdheid heeft de rechter hier getoond?
Allé, in jouw gissingen, hé, daar jij het dossier niet kent.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:29   #87
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vermoeiend hoor, jouw semantische spelletjes ... of willen we t nog eens over de belangen vh slachtoffer hebben dan ... pffft


mss is rechters democratisch om de zoveel jaar(al dan niet her)verkiezen niet zo'n slechte weg om de wereldvreemdheid er een beetje uit te helpen.
Waarom dat ? Je kweekt de NVA gewoon na. Hun grote leider valt de pers aan, en de ondergeschikten spreken maar over wereldvreemdheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:31   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Volgende keer dat hij dan iemand doodrijdt heeft hij een perfect excuus, 'ik zag het niet'.
En justitie gaat repliceren: "dat zagen wij niet aankomen ...".

Ernstig nu.

Het algemeen principe hoort te zijn: wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten.
Daar mogen menselijke uitzonderingen op komen.
Als iemand tijdens het uitzitten van zijn straf een operatie moet ondergaan, dan moet daar een regeling voor getroffen kunnen worden.

Als iemand dreigt blind te worden tijdens het uitzitten van zijn straf, dan mag er iets ondernomen worden om dat te kunnen voorkomen.
En dat is nu de vraag voor mij: kan dat voorkomen worden ? Kan daar een mouw aan zijn straf gepast worden, zodat het toch nog een straf blijft, maar dat hij een kans krijgt om niet blind te worden ?

Nog iets: eigenlijk heb ik met die mens zijn gezondheidstoestand niks te maken.
Maar evengoed: als ge justitie niet van nabij controleert, dan gaan ze wel heel veel fantasie krijgen.

Streng maar rechtvaardig.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:36   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik constateer dat het merendeel van de forummers tegen het doodrijden van kinderen zijn, maar het laten verdrinken van kinderen als een goede strategie beschouwen.

Laat de drek maar komen.
Jouw post beschouw ik als een zeer ernstige belediging aan het adres van staatssecretaris Theo, en derhalve - gezien ik van hetzelfde gedacht ben als Theo, ook aan mijn adres.
Ik hoop dat ik wraak zal kunnen nemen. Op de dag dat de volgende verkiezingsuitslag bekend zal zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:40   #90
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ga graag in discussie met mensen die hun zaak kennen, dank voor deze informatie.

Ja, ik zou dus graag dat veranderd zien. Een wagen is evenzeer een wapen, indien het roekeloos (veel te hoge snelheid, dronken) of illegaal (rijverbod) wordt gebruikt, dus het is me niet helemaal duidelijk waarom er een onderscheid wordt gemaakt. En onvrijwillig kan ik dat ook niet noemen: je weet wat de risicos zijn als je in een wagen stapt met een stuk in je kraag of als je onder rijverbod zit.
Je kunt de redenering uiteraard omkeren: onopzettelijke doodslag met een wapen staat gelijk aan maximum twee jaar (lees het eerste lid van artikel 420). De wetgever heeft er dus bewust voor gekozen om onopzettelijke doding in het verkeer veel zwaarder te bestraffen dan in de andere gevallen.

Neen, vijf jaar is al een héél zware straf. Zwaarder bestraffen betekent dat je een verkeersongeluk gaat bestraffen op dezelfde manier als opzettelijke slagen en verwondigen met dood tot gevolg... Er is toch nog steeds een verschil...

ps: ik ben juridisch verkeerd in mijn vorige post, onopzettelijk doden in het verkeer is géén doodslag, maar "doden". Doodslag is immers vrijwillig doden.
My mistake.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:44   #91
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als iemand dreigt blind te worden tijdens het uitzitten van zijn straf, dan mag er iets ondernomen worden om dat te kunnen voorkomen.
En dat is nu de vraag voor mij: kan dat voorkomen worden ? Kan daar een mouw aan zijn straf gepast worden, zodat het toch nog een straf blijft, maar dat hij een kans krijgt om niet blind te worden ?
Uiteraard. Waarom worden dagelijks gedetineerden dan naar het ziekenhuis overgebracht? Soms voor verschillende dagen of zelfs weken?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:47   #92
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Even iets vertellen wat ik de advocaat van de doodrijder hoorde zeggen op televisie:
Niet letterlijk en zo maar uit mijn geheugen:
het verblijf zelf in de gevangenis zou de blindheid kunnen veroorzaken. Het minste stofje in zijn oog, kan de blindheid teweeg brengen.

Daardoor vermoed is:
- er is geen sprake van een nood aan een operatie, of een andere tijdelijke (tijdelijke) verwijdering uit de gevangenis
- dat hij, minstens voor bepaalde periodes, in een ruimte moet verblijven die zo stofvrij als mogelijk gehouden wordt. Iets wat men niet kan organiseren in de gevangenis.

Herhaling van de vorige zin: daardoor vermoed ik ....
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:49   #93
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Je kunt de redenering uiteraard omkeren: onopzettelijke doodslag met een wapen staat gelijk aan maximum twee jaar (lees het eerste lid van artikel 420). De wetgever heeft er dus bewust voor gekozen om onopzettelijke doding in het verkeer veel zwaarder te bestraffen dan in de andere gevallen.

Neen, vijf jaar is al een héél zware straf. Zwaarder bestraffen betekent dat je een verkeersongeluk gaat bestraffen op dezelfde manier als opzettelijke slagen en verwondigen met dood tot gevolg... Er is toch nog steeds een verschil...

ps: ik ben juridisch verkeerd in mijn vorige post, onopzettelijk doden in het verkeer is géén doodslag, maar "doden". Doodslag is immers vrijwillig doden.
My mistake.
Kan je niet stellen dat iemand die meerdere keren een rijverbod heeft opgelopen, dat aan zijn laars lapt, veel te snel rijdt, niet vrijwillig doodt ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:50   #94
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jouw post beschouw ik als een zeer ernstige belediging aan het adres van staatssecretaris Theo, en derhalve - gezien ik van hetzelfde gedacht ben als Theo, ook aan mijn adres.
Ik hoop dat ik wraak zal kunnen nemen. Op de dag dat de volgende verkiezingsuitslag bekend zal zijn.
We have a winner
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:51   #95
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vermoeiend hoor, jouw semantische spelletjes ... of willen we t nog eens over de belangen vh slachtoffer hebben dan ... pffft


mss is rechters democratisch om de zoveel jaar(al dan niet her)verkiezen niet zo'n slechte weg om de wereldvreemdheid er een beetje uit te helpen.
2!!

tja, levenslang benoemde rechters doen gewoon hun goesting (interpretatie vd wet zullen zij dat noemen)
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus)






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:55   #96
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kan je niet stellen dat iemand die meerdere keren een rijverbod heeft opgelopen, dat aan zijn laars lapt, veel te snel rijdt, niet vrijwillig doodt ?
we leven hier nog altijd in een rechtstaat, dus moet je kunnen bewijzen dat hij rijdt om te doden.


veel geluk met dat.
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 27 juli 2017 om 10:55.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:56   #97
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
we leven hier nog altijd in een rechtstaat, dus moet je kunnen bewijzen dat hij rijdt om te doden.


veel geluk met dat.
Eerder een onrechtstaat.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:56   #98
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kan je niet stellen dat iemand die meerdere keren een rijverbod heeft opgelopen, dat aan zijn laars lapt, veel te snel rijdt, niet vrijwillig doodt ?
Neen. De wet is heel duidelijk: vrijwillig betekent "met opzet". Ondanks alles kan je onmogelijk beweren dat die gasten/vrouwen in hun auto stappen met als opzet: "vandaag ga ik iemand omver rijden".

Of je moet de dader van de aanslag in Nice zijn. Maar daar zijn andere wettelijke definities en bepalingen van toepassing op.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 10:57   #99
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom dat ? Je kweekt de NVA gewoon na. Hun grote leider valt de pers aan, en de ondergeschikten spreken maar over wereldvreemdheid.
N-VA ??? wat heb ik met N-VA te maken ?!? en wat hebben die met die doodrijder te maken? ik denk niet dat zij daar een partijstandpunt over hebben of zelfs een persmededeling ... ik heb er in elk geval geen weet van.

zeker omdat ik altijd schreef dat Mark Grammens gelijk had over BDW dat je tot die conclusie komt??? http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=143

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 juli 2017 om 10:59.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:00   #100
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even iets vertellen wat ik de advocaat van de doodrijder hoorde zeggen op televisie:
Niet letterlijk en zo maar uit mijn geheugen:
het verblijf zelf in de gevangenis zou de blindheid kunnen veroorzaken. Het minste stofje in zijn oog, kan de blindheid teweeg brengen.

Daardoor vermoed is:
- er is geen sprake van een nood aan een operatie, of een andere tijdelijke (tijdelijke) verwijdering uit de gevangenis
- dat hij, minstens voor bepaalde periodes, in een ruimte moet verblijven die zo stofvrij als mogelijk gehouden wordt. Iets wat men niet kan organiseren in de gevangenis.

Herhaling van de vorige zin: daardoor vermoed ik ....
de rechter had m mss gewoon een stofbril cadeau kunnen doen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be