Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2010, 10:22   #2941
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.379
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Wat zou het.
Dát is nou eens een argument dat tot diep nadenken stemt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 10:29   #2942
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Een beetje niveau moet toch kunnen.
Zonder 'compensaties'?

Hm, dat wordt een moeilijke.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 10:31   #2943
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nogmaals. Ik trek de ban op zich niet in twijfel, wel de manier en door wiens toedoen hij tot stand is gekomen.
Dus als iemand een baksteen door je raam gooit bel jij de politie niet? Die moeten het maar ruiken? Vind je dat ook 'verklikken'?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 10:39   #2944
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dus als iemand een baksteen door je raam gooit bel jij de politie niet? Die moeten het maar ruiken? Vind je dat ook 'verklikken'?
Als je met een ambitieus plan op de proppen komt zoals de forummer in kwestie moet je tegen een stootje kunnen.

En uw vergelijking gaat niet echt op, dat weet U ook.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 10:49   #2945
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het zijn er zeker te weinig, maar over kwaliteit hoeven wij niets te leren van onze gerespecteerde zuiderburen.

als je van Frankrijk naar Nederland rijdt klinkt dat (met respect) zo:

zzzzzzzzzzzzffffffffffBONKEBONKEBONKEBONKEBONKEzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzfffffff

en dan ligt Brussel ergens bij de middelste BONK.
Ik ga dat zeker niet ontkennen.
Maar wat betreft de gezondheidszorg is het net het omgekeerde.

Het heeft te maken met de verdeling van de centen.
Het ligt natuurlijk een stuk ingewikkelder, maar het komt er op neer dat we er hier voor gekozen hebben om meer te besteden aan gezondheidszorg en minder aan verkeer en in Nederland omgekeerd.
Een keuze waarin we ook weer verschillen

Indien we hier in België meer zouden besteden aan verkeer, dan moet dat geld van ergens anders komen (vb gezondheidszorg)
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 9 januari 2010 om 10:51.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:03   #2946
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ga dat zeker niet ontkennen.
Maar wat betreft de gezondheidszorg is het net het omgekeerde.

Het heeft te maken met de verdeling van de centen.
Het ligt natuurlijk een stuk ingewikkelder, maar het komt er op neer dat we er hier voor gekozen hebben om meer te besteden aan gezondheidszorg en minder aan verkeer en in Nederland omgekeerd.
Een keuze waarin we ook weer verschillen

Indien we hier in België meer zouden besteden aan verkeer, dan moet dat geld van ergens anders komen (vb gezondheidszorg)
Uiteraard is staatsfinanciën een aaneenschakeling van keuzes.
Mijn bericht was ook meer een reactie op dat artikel dat de Nederlandse infrastructuur lager inschaalde dan de Belgische. Dat betwijfelde ik, meer niet
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:16   #2947
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Indien we hier in België meer zouden besteden aan verkeer, dan moet dat geld van ergens anders komen (vb gezondheidszorg)
Het probleem is nou net dat de inkomsten uit de verkeersbelasting voor andere zaken worden gebruikt. Waarom zouden buitenlandse weggebruikers moeten meebetalen aan jullie gezondheidszorg? Want daar kwam dat plan voor een wegenvignet in feite op neer.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:17   #2948
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dát is nou eens een argument dat tot diep nadenken stemt.
Als u denkt dat de meeste mensen, die op een politieke partij stemmen, tevens ook het programma kennen van deze partij, dan bent u nóg naïever dan ik dacht. Maar gezien uw constante blunders van de laatste tijd, zou dit wel eens kunnen.

Laatst gewijzigd door system : 9 januari 2010 om 11:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:19   #2949
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat erom dat iemand uit Tienen bijna dagelijks gaat janken bij de moderatie.
En hij jankt alleen over mensen die zijn visie niet delen....
Vind U dat niet een beetje vreemd en onvolwassen ?
Als hij dat echt doet, dan vind ik hem inderdaad onvolwassen, en bovenal ontzettend zielig.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:24   #2950
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u denkt dat de meeste mensen, die op een politieke partij stemmen, tevens ook het programma kennen van deze partij, dan bent u nóg naïever dan ik dacht. Maar gezien uw constante blunders van de laatste tijd, zou dit wel eens kunnen.
Denk jij nu werkelijk dat er in Vlaanderen of zelfs bij uitbreiding in gans België veel mensen rondlopen die niet weten dat de N-VA voorstander is van Vlaamse onafhankelijkheid?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:31   #2951
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Denk jij nu werkelijk dat er in Vlaanderen of zelfs bij uitbreiding in gans België veel mensen rondlopen die niet weten dat de N-VA voorstander is van Vlaamse onafhankelijkheid?
Dat is volledig naast de kwestie. Mensen die voor de NVA stemmen en niet voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, kunnen ook zo weer weg zijn. Dat is niet de vaste basis van een separatistische partij. En dan is het succes van de NVA maar een voorlopig schijnsucces omdat mensen tijdelijk de traditionele partijen beu zijn en eens willen stemmen voor wat anders.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:38   #2952
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is volledig naast de kwestie. Mensen die voor de NVA stemmen en niet voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, kunnen ook zo weer weg zijn. Dat is niet de vaste basis van een separatistische partij. En dan is het succes van de NVA maar een voorlopig schijnsucces omdat mensen tijdelijk de traditionele partijen beu zijn en eens willen stemmen voor wat anders.
Het is opvallend rustig bij Olijke Bart.
Misschien wil hij die kiezers consilideren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:48   #2953
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Denk jij nu werkelijk dat er in Vlaanderen of zelfs bij uitbreiding in gans België veel mensen rondlopen die niet weten dat de N-VA voorstander is van Vlaamse onafhankelijkheid?
Ik zou de mensen die a-politiek zijn en bovenstaande niet weten niet te eten willen geven.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:53   #2954
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is volledig naast de kwestie. Mensen die voor de NVA stemmen en niet voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, kunnen ook zo weer weg zijn. Dat is niet de vaste basis van een separatistische partij. En dan is het succes van de NVA maar een voorlopig schijnsucces omdat mensen tijdelijk de traditionele partijen beu zijn en eens willen stemmen voor wat anders.
Dat is helemaal niet naast de kwestie. Zoals Quercus al zei: ze zijn misschien niet allemaal hardcore separatist, maar ze zijn wel voorstander van ruimere bevoegdheden voor Vlaanderen of voor confederalisme. Jij maakt hier weer de klassieke fout door te redeneren dat iedereen die niet-separatistisch is daarom ook een vurig voorstander is van het behoud van België. Zo werkt het niet en dat weet jij maar al te goed. Het kan zijn dat een groot deel van hen gewoon onverschillig staat tegenover het uiteenvallen van België, maar jij ziet die dan als zijnde 'niet-separatistisch' en stelt dat gelijk aan 'pro-België'. Net zoals sommigen in Brussel iedereen die niet het Nederlands als moedertaal heeft als een Franstalige beschouwen. En de mensen weten echt wel dat de N-VA voorstander is van Vlaamse onafhankelijkheid en wie voor die partij stemt, geeft daarmee onrechtstreeks zijn goedkeuring aan het programma van de partij, om het even of hij zelf nu een onafhankelijk Vlaanderen wil of niet. Ik denk trouwens niet dat iemand die echt aan België verknocht is op een partij als de N-VA zal stemmen. Als die echt iets anders willen dan de traditionele partijen, zullen ze wel eerder op Groen! of zo stemmen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 11:55   #2955
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik zou de mensen die a-politiek zijn en bovenstaande niet weten niet te eten willen geven.
Jij maakt jezelf iets wijs, vrees ik. Het communautaire standpunt van de N-VA komt genoeg in de media. Is het niet als publiciteit voor de partij, dan is het wel als bangmakerij.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:03   #2956
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is helemaal niet naast de kwestie. Zoals Quercus al zei: ze zijn misschien niet allemaal hardcore separatist, maar ze zijn wel voorstander van ruimere bevoegdheden voor Vlaanderen of voor confederalisme. Jij maakt hier weer de klassieke fout door te redeneren dat iedereen die niet-separatistisch is daarom ook een vurig voorstander is van het behoud van België. Zo werkt het niet en dat weet jij maar al te goed. Het kan zijn dat een groot deel van hen gewoon onverschillig staat tegenover het uiteenvallen van België, maar jij ziet die dan als zijnde 'niet-separatistisch' en stelt dat gelijk aan 'pro-België'. Net zoals sommigen in Brussel iedereen die niet het Nederlands als moedertaal heeft als een Franstalige beschouwen. En de mensen weten echt wel dat de N-VA voorstander is van Vlaamse onafhankelijkheid en wie voor die partij stemt, geeft daarmee onrechtstreeks zijn goedkeuring aan het programma van de partij, om het even of hij zelf nu een onafhankelijk Vlaanderen wil of niet. Ik denk trouwens niet dat iemand die echt aan België verknocht is op een partij als de N-VA zal stemmen. Als die echt iets anders willen dan de traditionele partijen, zullen ze wel eerder op Groen! of zo stemmen.
De mensen interesseren zich niet voor het communautaire. Dat is allemaal ver van hun bed. Dat bleek ook heel duidelijk uit het recent Dimarso-onderzoek. En dat blijkt telkens weer uit enquêtes. Neen, de mensen zijn bekommerd om hun boterham, om hun job. Wij hier op dit forum zijn de enkelen die daarover discussiëren en daarnaast politici en journalisten . En voor de rest interesseert de taalproblematiek de mensen geen iota.

Laatst gewijzigd door system : 9 januari 2010 om 12:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:05   #2957
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Jij maakt jezelf iets wijs, vrees ik. Het communautaire standpunt van de N-VA komt genoeg in de media. Is het niet als publiciteit voor de partij, dan is het wel als bangmakerij.
Ik bedoel dat er veel mensen stemmen zonder echt geïnformeerd zijn.
Zo heb ik onlangs nog eens gepraat met iemand die VB stemde uit protest, maar sedert N-VA er is overgeschakeld is omdat VB te racistisch was.

Die persoon had verder geen idee over de programmapunten van eender welke partij.
Ik denk dat mocht je de straat opgaan en vragen aan de mensen wat de programmapunten zijn van de partij waarop ze hebben gestemd je aardig zou verschieten.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:59   #2958
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dus als iemand een baksteen door je raam gooit bel jij de politie niet? Die moeten het maar ruiken? Vind je dat ook 'verklikken'?
Hier gooit niemand met bakstenen. Het is een discussieforum waar in het heetst van de discussie soms dingen gezegd worden die misschien beter niet hadden moeten gezegd worden. Maar gaan klikken om iemand op die manier uit het forum te 'kicken', vind ik laag bij de grond. Mensen die dit doen, zijn niet goed bezig. Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 9 januari 2010 om 13:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 13:06   #2959
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik bedoel dat er veel mensen stemmen zonder echt geïnformeerd zijn.
Zo heb ik onlangs nog eens gepraat met iemand die VB stemde uit protest, maar sedert N-VA er is overgeschakeld is omdat VB te racistisch was.

Die persoon had verder geen idee over de programmapunten van eender welke partij.
Ik denk dat mocht je de straat opgaan en vragen aan de mensen wat de programmapunten zijn van de partij waarop ze hebben gestemd je aardig zou verschieten.
Het verschil is dat het bij de N-VA niet zomaar draait om programmapunten, maar om de kerngedachte van de partij. Partijen als N-VA en ook Groen! zijn immers themapartijen, wat betekent dat ze een welbepaalde corebusiness hebben. En die is volgens mij wel algemeen gekend, want ze overstijgt het gewone programma van een partij. Bij de N-VA is dat Vlaanderen, bij Groen! is dat het mulieu. Je gaat toch ook niet beweren dat er veel mensen zijn die niet weten dat de kerngedachte van Groen! het milieu is?

Citaat:
Die persoon had verder geen idee over de programmapunten van eender welke partij.
Witte raven zullen er altijd zijn, maar om dat te gaan veralgemenen naar de minimale politieke kennis van de doorsnee Vlaming, dat lijkt me net iets te ver gaan.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 januari 2010 om 13:11.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 13:25   #2960
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hier gooit niemand met bakstenen. Het is een discussieforum waar in het heetst van de discussie soms dingen gezegd worden die misschien beter niet hadden moeten gezegd worden. Maar gaan klikken om iemand op die manier uit het forum te 'kicken', vind ik laag bij de grond. Mensen die dit doen, zijn niet goed bezig. Punt uit.
Als jij denkt dat ik laat zeggen dat wij Hollanders kweken als ratten, dan ben je mooi abuis.

Geen Nederlander hier heeft ooit zoiets over Belgen gezegd, behalve wellicht die Van Poppel, maar die heeft net zo goed zijn vermoedelijke ban verdient.

het heetst van de discussie ziet er bij normale mensen heel anders uit, en gelukkig denken de meeste van dit forum, alsmede de moderatie, daar net zo over.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be