Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2014, 23:04   #21
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Voor wie het (nog) niet kent, zal dat nieuw lijken. In werkelijkheid herbergt het eeuwige en derhalve tijdloze waarheden. Maar dat op zich is wat met dat 'Universeel Soefisme' wil gezegd worden, elke godsdienst gaat over hetzelfde maar het wordt telkens gekaapt door ego- en etnocentrisme waardoor hiërarchie ontaardt in een nachtmerrie. Als reactie op deze vervorming en misbruik ontkiemen dan nieuwe stromingen die aan dezelfde 'kaping' onderhevig zijn, en zo blijft het maar doorgaan. Vandaag is de situatie net iets anders omdat we in een mondiale wereld leven, zo ik het percipieer doet het Universeel Soefisme een poging om alle godsdiensten te verzoenen en alles te her-verbinden (cfr 're-ligie' in de strikte zin van het woord). Helemaal niet nieuw dus, het is nooit anders geweest maar de illusie werd gewekt dat het niet zou zijn, veel andere termen verwijzen hiernaar.
Okee, wat ik eigenlijk dacht dus. Ik was even verbaasd omdat je zélf het woord nieuw in de mond nam.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 08:21   #22
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Okee, wat ik eigenlijk dacht dus. Ik was even verbaasd omdat je zélf het woord nieuw in de mond nam.
Ja, is afhankelijk van welke kant je komt, wakker worden kan uitermate verfrissend en vernieuwend zijn, dit in tegenstelling tot de slaafsheid aan een systeem waarvan men zelf niet op de hoogte is, misschien slechts vagelijk vermoedt maar verder geen aandacht schenkt.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 16:29   #23
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Naar we vernemen zouden politieke partijen dit voorbeeld willen volgen
Het laatste wat een soefi zal doen is een politieke partij oprichten.
Dat zou ronduit belachelijk zijn vanuit het soefisme.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 16:32   #24
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik ben het hier heel vaak niet met u eens, Oosten, maar desondanks in dit geval: goed, klaar en duidelijk uitgelegd!

... En ruimer gezien vinden we zulke strekkingen gewoonweg terug bij ALLE godsdiensten!
Veel godsdiensten kennen een mystieke stroming. Hoewel je het soefisme absoluut geen stroming zou mogen noemen. Het soefisme is uiteindelijk niets.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 18:16   #25
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Het laatste wat een soefi zal doen is een politieke partij oprichten. Dat zou ronduit belachelijk zijn vanuit het soefisme.
Beste Freerider, de Soefi baseert zich op ander studiewerk waardoor een hogere graad van ethiek in de collectieve modus operandi kan doorstromen, dit werkt verzoenend en derhalve is een Soefi ook politieker, we spreken hier niet over de pathologische versie daarvan, dat is wat anders. Niet iedereen is God zoals je zelf natuurlijk.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 18:48   #26
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Beste Freerider, de Soefi baseert zich op ander studiewerk waardoor een hogere graad van ethiek in de collectieve modus operandi kan doorstromen, dit werkt verzoenend en derhalve is een Soefi ook politieker, we spreken hier niet over de pathologische versie daarvan, dat is wat anders. Niet iedereen is God zoals je zelf natuurlijk.
Zodra een soefi zich met politiek in zou laten zou hij geen soefi meer zijn.
Pathalogische versie of niet. Een soefi is geen wereldverbeteraar. Een soefi streeft er naar om het innerlijk leven te leven, niet het uiterlijk leven. Politiek -in welke vorm dan ook- is het uiterlijk leven.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 18:52   #27
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Zodra een soefi zich met politiek in zou laten zou hij geen soefi meer zijn. Pathalogische versie of niet. Een soefi is geen wereldverbeteraar. Een soefi streeft er naar om het innerlijk leven te leven, niet het uiterlijk leven. Politiek -in welke vorm dan ook- is het uiterlijk leven.
Als je telkens vervalt in de egotransverwarring is het beter om niet langer voor God te spelen Freerider, je maakt hiermee niet enkel God belachelijk maar ook jezelf. Er is niemand die politieker is, daarom zijn we allen politiekers, ook een Souvlaki.

Laatst gewijzigd door tandem : 18 februari 2014 om 18:53.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 18:57   #28
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Als je telkens vervalt in de egotransverwarring is het beter om niet langer voor God te spelen Freerider, je maakt hiermee niet enkel God belachelijk maar ook jezelf. Er is niemand die politieker is, daarom zijn we allen politiekers, ook een Souvlaki.
Ik denk dat jij niet veel van het soefisme begrijpt, mijn beste.
En dat is jammer, want ik kan je het soefisme van harte aanbevelen.
Maar besef wel dat het begrijpen van het soefisme via het hart gaat.
In tegenstelling tot politiek, wat altijd via het denken gaat.
Stop eens met denken! Ga eens ont-weten! Ipv steeds meer willen weten.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 19:05   #29
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Ik denk dat jij niet veel van het soefisme begrijpt, mijn beste. En dat is jammer, want ik kan je het soefisme van harte aanbevelen. Maar besef wel dat het begrijpen van het soefisme via het hart gaat. In tegenstelling tot politiek, wat altijd via het denken gaat. Stop eens met denken! Ga eens ont-weten! Ipv steeds meer willen weten.
Hier zijn ze weer, de mannen van plezier. Ja ja, stop maar met denken, wij zullen dat wel voor jou doen. Denk je nu echt dat we weer in je vallen gaan trappen?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 19:15   #30
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Hier zijn ze weer, de mannen van plezier. Ja ja, stop maar met denken, wij zullen dat wel voor jou doen. Denk je nu echt dat we weer in je vallen gaan trappen?
Ik zal het anders zeggen. Stop met denken met je hersens. Ga eens leren denken met je hart. En dat kan via het soefisme.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 19:20   #31
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Ik zal het anders zeggen. Stop met denken met je hersens. Ga eens leren denken met je hart. En dat kan via het soefisme.
Ja, dat zeiden ze toen ook, en de rest ging met de chips lopen omdat die nog wel hun verstand gebruikten. Hallo? Denk je nu echt dat mensen nog dommer geworden zijn als toen?

Laatst gewijzigd door tandem : 18 februari 2014 om 19:21.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 20:28   #32
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Veel godsdiensten kennen een mystieke stroming. Hoewel je het soefisme absoluut geen stroming zou mogen noemen. Het soefisme is uiteindelijk niets.
Ik weet dat veel godsdiensten, zoniet alle (ik ken eigenlijk geen godsdiensten die er géén hebben), een mystieke stroming hebben maar het is me niet duidelijk wat je hier bedoelt. Bedoel je nu dat het soefisme weinig aanhangers telt? Of dat je het door zijn mystieke aard niet met de klassieke godsdiensten moet gelijk stellen? Verduidelijk jezelf even aub.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 20:29   #33
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja, is afhankelijk van welke kant je komt, wakker worden kan uitermate verfrissend en vernieuwend zijn, dit in tegenstelling tot de slaafsheid aan een systeem waarvan men zelf niet op de hoogte is, misschien slechts vagelijk vermoedt maar verder geen aandacht schenkt.
Ik was wakker dus had je punt wel begrepen hoor. ))
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 20:41   #34
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik was wakker dus had je punt wel begrepen hoor. ))
Dat begreep ik, waar gaan we heen met deze wereld? Valt er nog iets te redden of zal de slaaptoestand ons lot bepalen?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 20:43   #35
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik weet dat veel godsdiensten, zoniet alle (ik ken eigenlijk geen godsdiensten die er géén hebben), een mystieke stroming hebben maar het is me niet duidelijk wat je hier bedoelt. Bedoel je nu dat het soefisme weinig aanhangers telt? Of dat je het door zijn mystieke aard niet met de klassieke godsdiensten moet gelijk stellen? Verduidelijk jezelf even aub.
Je kan dit als intro nemen voor wat er volgt.

Citaat:
Stel, je hebt een geweldige spirituele ervaring gehad. Je hebt contact gemaakt met de diepste innerlijke wijsheid en dan ga je vervolgens weer terug naar de alledaagse werkelijkheid. Dan is de kans groot dat je vindt dat onze fysieke wereld er nogal saai en donker uitziet en dat het hier eigenlijk niet zo leuk is. Terug naar die ervaring van licht kun je niet. Hier wil je ook niet blijven. Wat nu? Je ervaart het leven als somber en zinloos en er lijkt niets te zijn dat nog de moeite waard is. Het gevolg daarvan kan zijn dat je langzaam in een depressie wegzinkt. ‘The dark night of the soul’.

Er kan zich echter ook een heel ander probleem voordoen. Stel je hebt in je meditatie diezelfde fantastische ervaringen gehad. Veel mooiere ervaringen dan wie dan ook. Je denkt dan dat je wel heel erg bijzonder bent en eigenlijk wel recht hebt op bewondering van anderen die minder spiritueel en minder ‘verlicht’ zijn. ‘Psychic inflation’ heet dit probleem. Je ego gaat dan aan de haal met je spiritualiteit waardoor je je narcistisch gaat gedragen en je je superieur gaat voelen aan iedereen die in jouw ogen minder ver gevorderd is. Deze houding vormt een grote belemmering voor je verdere spirituele ontwikkeling.

http://robvd.home.xs4all.nl/kundalini/
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 21:04   #36
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Dat begreep ik, waar gaan we heen met deze wereld? Valt er nog iets te redden of zal de slaaptoestand ons lot bepalen?
Ik denk dat je realistisch moet zijn. Elke persoon is anders. Met een persoon die al kritisch denkt van nature en open staat voor andere overtuigingen is de kans groot dat hij vroeg of laat 'wakker' schiet en het volledige plaatje ziet, maar jij beseft ongetwijfeld even hard als ik dat veel mensen, zeker in weinig ontwikkelde landen, nog een heel beperkte manier van denken hebben. Dat die allemaal ineens wakker schieten is niet zo realistisch.

Besef ook dat we er vandaag nog veel erger hadden kunnen voor staan. Als ook jij je stoort aan de huidige manier van zaken doe er dan zelf niet aan mee.

En maak je verder geen illusies over diegenen die al jaren het huidige beleid bepalen, (ik bedoel dan niet gewone plaatselijke politici of parlementsleden van wie er heel wat wél heel goed werk leveren), want de meesten daarvan hebben zeker geen interesse of belang om te veranderen. En vroeg of laat zullen zij wel degelijk met hun verantwoordelijkheid van nalatigheid geconfronteerd worden.

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 18 februari 2014 om 21:13.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 21:08   #37
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Je kan dit als intro nemen voor wat er volgt.
Ik volg de inhoud van je tekst maar wat wil je duidelijk maken?

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 18 februari 2014 om 21:14.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 21:32   #38
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik volg de inhoud van je tekst maar wat wil je duidelijk maken?
Just wait
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 21:35   #39
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik denk dat je realistisch moet zijn. Elke persoon is anders. Met een persoon die al kritisch denkt van nature en open staat voor andere overtuigingen is de kans groot dat hij vroeg of laat 'wakker' schiet en het volledige plaatje ziet, maar jij beseft ongetwijfeld even hard als ik dat veel mensen, zeker in weinig ontwikkelde landen, nog een heel beperkte manier van denken hebben. Dat die allemaal ineens wakker schieten is niet zo realistisch. Besef ook dat we er vandaag nog veel erger hadden kunnen voor staan. Als ook jij je stoort aan de huidige manier van zaken doe er dan zelf niet aan mee. En maak je verder geen illusies over diegenen die al jaren het huidige beleid bepalen, (ik bedoel dan niet gewone plaatselijke politici of parlementsleden van wie er heel wat wél heel goed werk leveren), want de meesten daarvan hebben zeker geen interesse of belang om te veranderen. En vroeg of laat zullen zij wel degelijk met hun verantwoordelijkheid van nalatigheid geconfronteerd worden.
Wat bedoel je hier met 'weinig ontwikkelde' landen? Ik plaats er het onderstaande bij om m'n vraag beter te kunnen kaderen.

Citaat:
Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een ‘Westerse’ manier om ernaar te kijken., louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de noodzaak van die samenleving om die mensen ‘verticaal’ te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.

Zoals altijd maakt het nieuwe en hogere zwaartepunt de beschikbaarheid van de hogere of diepere structuren voor individuele burgers mogelijk, maar garandeert het die NIET. Naarmate het zwaartepunt van een maatschappij verschuift, zijn er mensen die kunnen achterblijven, gemarginaliseerd, uitgesloten van hun eigen ontwikkeling, benadeeld op de meest gruwelijke wijze nl. in hun innerlijke bewustzijn, waarde en betekenis. Dit schept een interne spanning in de cultuur die verwoestend kan zijn. De kans op een cultuur- of bewustzijnskloof wordt groter bij iedere nieuwe culturele transformatie.

Omdat in het ‘Westen’ geen diepte wordt erkend, kunnen we geen zicht krijgen op de dieptekloof, de cultuurkloof, de bewustzijnskloof, die daardoor de ontwikkelde en ‘beschaafde’ landen zal blijven teisteren totdat dit meest cruciale probleem eerst erkend wordt, en vervolgens in een kader gezet wordt op manieren die ons in staat stellen ermee te leren omgaan. (Ken Wilber)
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 22:47   #40
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Wat bedoel je hier met 'weinig ontwikkelde' landen? Ik plaats er het onderstaande bij om m'n vraag beter te kunnen kaderen.
Landen die weinig ontwikkeld zijn en waar de bevolking bijgevolg ook weinig kans heeft om zich te ontwikkelen.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be