Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 februari 2014, 00:12   #41
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Ik weet dat veel godsdiensten, zoniet alle (ik ken eigenlijk geen godsdiensten die er géén hebben), een mystieke stroming hebben maar het is me niet duidelijk wat je hier bedoelt. Bedoel je nu dat het soefisme weinig aanhangers telt? Of dat je het door zijn mystieke aard niet met de klassieke godsdiensten moet gelijk stellen? Verduidelijk jezelf even aub.
Mystiek laat zich niet vangen in een omschrijving. Om iets een stroming te kunnen noemen dient het toch minimaal een omschrijving te hebben.

En omdat de soefi er naar streeft om ieder geloof, om ieder 'zijn' niet meer te hebben en te zijn, streeft de soefi er ook naar om geen soefi meer te zijn en op te gaan in het Niets.

Er kan dus uit de aard der zaak nergens een register zijn waar het aantal soefi' s geteld wordt. Soefi ben je in je hart en nergens anders.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 00:16   #42
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Ik ben geen Christen of Jood of
Moslim, geen Hindu
Boeddhist, Sufi of Zen

Geen enkele religie of cultureel systeem.

Ik ben niet van het oosten of van het westen,
Niet uit de oceaan of van boven de grond,
Niet natuurlijk of etherisch,
en werkelijk niet samengesteld uit de elementen

Ik besta niet,
ben geen entiteit in deze wereld of de volgende,
stam niet af van Adam en Eva of enig origineel verhaal.

Mijn plaats is het plaatsloze,
een spoor van de spoorloze.
Noch lichaam of ziel.

Ik behoor tot de geliefden,
heb gezien de twee werelden als een
en die ene roep ik aan en weet,
eerst, laatst, buiten, binnen,
enkel de adem ademen
Zie ook dit gedicht van de sufidichter Rumi. Dit verteld eigenlijk precies waar het sufisme over gaat: het 'niet-zijn'.

Laatst gewijzigd door Freerider : 19 februari 2014 om 00:16.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 05:30   #43
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Zie ook dit gedicht van de sufidichter Rumi. Dit verteld eigenlijk precies waar het sufisme over gaat: het 'niet-zijn'.
Ja Freerider, het is al erg genoeg met die egotransverwarring om het dan nog eens om te draaien. Wat bedoel je met 'niet-zijn'? Hoe verhoudt zich dat tot 'zijn' en het gemanifesteerde ego-mechanisme?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 05:43   #44
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Landen die weinig ontwikkeld zijn en waar de bevolking bijgevolg ook weinig kans heeft om zich te ontwikkelen.
Duidelijk, op dat niveau is die 'weinige' ontwikkeling redelijk transparant, dit zijn dan gebieden waar nog niet voorzien werd in de primaire behoeftebevrediging, voedsel, kleding, huisvesting ... en diens meer. Als we verder gaan kijken dan zien we gebieden waar dat wel gerealiseerd werd, niet voor iedereen maar grosso modo. Ondanks dit niveau van ontwikkeling een goede zaak is, kan het toch als 'onderontwikkeld' beschouwd worden. En dat heeft vooral te maken met het volgende niveau in dit ontwikkelingsproces, we blijven ahw hangen in de modus operandi die nodig was om dit niveau te bereiken waardoor het goede plots omgetoverd wordt in een nachtmerrie. Typisch hiervoor is de continue drang naar economische groei terwijl het economische grensnut al lang overschreden werd.

Laatst gewijzigd door tandem : 19 februari 2014 om 05:45.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 09:57   #45
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja Freerider, het is al erg genoeg met die egotransverwarring om het dan nog eens om te draaien. Wat bedoel je met 'niet-zijn'? Hoe verhoudt zich dat tot 'zijn' en het gemanifesteerde ego-mechanisme?
Je slingert de godsganse dag de ingewikkeldste kreten het net op. Iedereen weet wat 'zijn' is, we 'zijn' immers allemaal. Niet-zijn is het tegenovergestelde van 'zijn', daar dien je te zoeken. Zoek eens de eenvoud ipv je de kunst eigen te maken om je onbegrijpelijk uit te drukken.

Alles waar jij naar zoekt speelt zich vlak onder je neus af. Een centimeter of 30.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 11:38   #46
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Je slingert de godsganse dag de ingewikkeldste kreten het net op. Iedereen weet wat 'zijn' is, we 'zijn' immers allemaal. Niet-zijn is het tegenovergestelde van 'zijn', daar dien je te zoeken. Zoek eens de eenvoud ipv je de kunst eigen te maken om je onbegrijpelijk uit te drukken. Alles waar jij naar zoekt speelt zich vlak onder je neus af. Een centimeter of 30.
Leuk, jij moet werkelijk God zijn, je creëert er nog een Zijntje bij, handig. De grap is dat dat Niet-Zijn van jou een grote blaas is, jij denkt dat we je niet zien zitten wanneer je je daar verstopt. Je zit daar wel leuk moet ik zeggen, hulp nodig? Straks komen we met de tandenstokers, bereid je maar al voor.

Laatst gewijzigd door tandem : 19 februari 2014 om 11:39.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 21:30   #47
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Leuk, jij moet werkelijk God zijn, je creëert er nog een Zijntje bij, handig. De grap is dat dat Niet-Zijn van jou een grote blaas is, jij denkt dat we je niet zien zitten wanneer je je daar verstopt. Je zit daar wel leuk moet ik zeggen, hulp nodig? Straks komen we met de tandenstokers, bereid je maar al voor.
Nee, Renoir is al God. Niet iedereen kan God zijn he? Hoi Rennie
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 23:35   #48
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Nee, Renoir is al God. Niet iedereen kan God zijn he? Hoi Rennie
En iemand die God is zou ook niet mogen liegen…zeker niet over iemand die op God zijn forum niks meer terug kan zeggen…

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk….
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:09   #49
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
En iemand die God is zou ook niet mogen liegen…zeker niet over iemand die op God zijn forum niks meer terug kan zeggen…Gods wegen zijn ondoorgrondelijk….
Dat klopt, ik wist nochtans wel dat je hier zou reageren daarop, ondoorgrondelijk is dat weten.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 07:12   #50
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Nee, Renoir is al God. Niet iedereen kan God zijn he? Hoi Rennie
Gelukkig is er nu dat Universeel Soefisme waarin al die Goden tot verzoening kunnen komen. Zullen nog even geduld hebben, ook niet te lang meer natuurlijk. Het is niet omdat jullie ruzie hebben, dat julie geen band meer hebben, die ruzie is die band.

Laatst gewijzigd door tandem : 20 februari 2014 om 07:13.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 09:08   #51
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Dat klopt, ik wist nochtans wel dat je hier zou reageren daarop, ondoorgrondelijk is dat weten.
Sommige zaken zijn net zo voorspelbaar als de zon die dagelijks opkomt….
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 09:14   #52
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Sommige zaken zijn net zo voorspelbaar als de zon die dagelijks opkomt….
Ja, we weten nu al wat je volgend jaar gaat schrijven.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 10:41   #53
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja, we weten nu al wat je volgend jaar gaat schrijven.
Maar neem je er ook notie van? Mijn schrijven is zinloos als jij in je eigen gevangenis blijft zitten.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 11:17   #54
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Maar neem je er ook notie van? Mijn schrijven is zinloos als jij in je eigen gevangenis blijft zitten.
Zou je daarmee kunnen helpen?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2014, 22:28   #55
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Naar we vernemen zouden politieke partijen dit voorbeeld willen volgen
Hoe weet je dat?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 10:56   #56
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hoe weet je dat?
Vooralsnog zal het een hoopvolle suggestie zijn die wel/niet opgepikt wordt door politieke partijen. Het is echter niet zomaar een slag in het water, de suggestie is gebaseerd op diepgaander evolutionaire processen. In algemene zin 'globalisatie' genoemd, een proces dat zich gewoon doorzet en betekent dat we oude overtuigingen/handelswijzen dienen te herzien, vooral verruimen.

Laatst gewijzigd door tandem : 21 februari 2014 om 10:56.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 12:51   #57
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Vooralsnog zal het een hoopvolle suggestie zijn die wel/niet opgepikt wordt door politieke partijen. Het is echter niet zomaar een slag in het water, de suggestie is gebaseerd op diepgaander evolutionaire processen. In algemene zin 'globalisatie' genoemd, een proces dat zich gewoon doorzet en betekent dat we oude overtuigingen/handelswijzen dienen te herzien, vooral verruimen.
Dan bestaat ook weer het gevaar dat de politieke partijen het van bovenuit willen doordrukken want zij zien zich nu al veel te veel als de leiders die de bevolking moeten (om)vormen ipv de vertegenwoordigers van diezelfde bevolking te zijn. Welke bevolking al meer en meer afhaakt en er al meer en meer genoeg van heeft.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 12:58   #58
Freerider
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 17 februari 2014
Berichten: 81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Zou je daarmee kunnen helpen?
Nee. De enige die jouw uit je gevangenis kan helpen ben je zelf.
Doe wat Renoir zegt: ga eens een keer beginnen met zelfonderzoek ipv overal je 'wijsheid' rond te strooien. Dat wat jij bent dat 'weet' je al. Er is niks meer wat gerealiseerd hoeft te worden. Alles is je al glashelder.

Maar ga eens een keer aan het werk, zodat het ook echt weten wordt!

Dacht jij in een paar jaar te leren waar ik 30 jaar over gedaan heb?
En dan was ik nog een vlotte leerling ook.
Freerider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 13:07   #59
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Nee. De enige die jouw uit je gevangenis kan helpen ben je zelf. Doe wat Renoir zegt: ga eens een keer beginnen met zelfonderzoek ipv overal je 'wijsheid' rond te strooien. Dat wat jij bent dat 'weet' je al. Er is niks meer wat gerealiseerd hoeft te worden. Alles is je al glashelder. Maar ga eens een keer aan het werk, zodat het ook echt weten wordt! Dacht jij in een paar jaar te leren waar ik 30 jaar over gedaan heb? En dan was ik nog een vlotte leerling ook.
Meen je dat echt, 30 jaar? En hoe lang is het ondertussen geleden? Je bent er blijkbaar nog niet goed van, laat het maar eerst wat bezinken of je raakt verstard in je eigen wezen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2014, 13:30   #60
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Nee. De enige die jouw uit je gevangenis kan helpen ben je zelf. Doe wat Renoir zegt: ga eens een keer beginnen met zelfonderzoek ipv overal je 'wijsheid' rond te strooien. Dat wat jij bent dat 'weet' je al. Er is niks meer wat gerealiseerd hoeft te worden. Alles is je al glashelder. Maar ga eens een keer aan het werk, zodat het ook echt weten wordt! Dacht jij in een paar jaar te leren waar ik 30 jaar over gedaan heb? En dan was ik nog een vlotte leerling ook.
Voor de vlotte leerling.

Citaat:
De transpersoonlijke niveaus

Het zevende scharnierpunt leidt tot het eerste van de transpersoonlijke niveaus. Een toegang hiertoe is de beoefening van meditatie wat kan leiden tot vormen van natuurmystiek. Hierin wordt een volledige eenheid met de natuur ervaren, die de lichaamsgrenzen overstijgt. Alle verworvenheden van de vorige fasen blijven beschikbaar, dus ook het denken. Tegelijkertijd wordt het bewustzijn steeds groter.

Op het achtste scharnierpunt opent zich de mogelijkheid door middel van een bewuste afstemming een eenheidsgevoel te ervaren, dat voorbij alle vormen gaat. Dit kan gebeuren via meditatie, een gezang, gebed of herhaling van een mantram. Mystici van alle tijden hebben dit ieder op hun eigen wijze beschreven.

Het negende niveau is dat van de meesters die verlichting hebben bereikt zoals Boeddha, Jezus, en huidige spirituele meesters. Mensen als Ph. Atwater zien dit als een bewustzijn, dat vergelijkbaar is met dat van mensen die een bijna dood ervaring (klasse IV) hebben gehad (zie Ph. Atwater: “Terugkeer naar het Leven” en “Naar het licht”).

Elk scharnierpunt kent ook op dit transpersoonlijke niveau z’n eigen problemen. Eén daarvan is de terugkeer uit de mystieke ervaring, die vaak gepaard gaat met gevoelens van een enorm verlies. Op het achtste scharnierpunt kan dat bijvoorbeeld leiden tot extreme vormen van wereldverzaking en ascese. (Ken Wilber)
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be