Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we mensen, die liever niet werken, met rust laten op een leefloon?
ja 34 26,98%
nee 74 58,73%
oei dat is moeilijk 6 4,76%
andere suggesties 12 9,52%
Aantal stemmers: 126. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2008, 17:43   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Iets dat u opgelegd wordt door onder andere incompetente politiekers beschouw ik niet als een deal, ik heb nooit geen deal gesloten met de staat.

Dus zo simpel als u het even uitlegt is het dus niet.
Het wordt u helemaal niet opgelegd. Sterker nog, u hoeft leefloon niet eens aan te vragen. Maar dan moet u ook niet zeuren als u niets te eten heeft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 18:09   #22
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het wordt u helemaal niet opgelegd. Sterker nog, u hoeft leefloon niet eens aan te vragen. Maar dan moet u ook niet zeuren als u niets te eten heeft.
En wat heeft dat te maken met het wettelijk recht op een inkomen?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 18:12   #23
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Al die profiteurs moeten deruit.

Ik spreek over mensen die gezond zijn en die goed genoeg zijn om te gaan werken en die langer dan 3jaar op den dop zitten en die nauwelijks wat kunnen voorleggen ze echt gezocht hebben naar werk ect....
Ik zeg nergens dat je ze nu meteen het geld moet gaan afnemen maar ze een duidelijke laatste waarschuwing geven en zeggen van kijk;dit is echt de laatste maalwe je de kans geven en we je willen helpen;doet u dit niet dan zal dit zeer zware gevolgen hebben.
Als ze dan nog niet snappen en er hun voeten aan vegen en werk weigeren,sorry,dan vragen ze er zelf achter.

Moest ik 900 euro of meer krijgen iedere maand heel mijn leven door;dan zal ik zelfs nooit meer gaan werken of ik zou in 20 uren week werken inplaats van 40 uren week.
Wees daar maar zeker van.Dus dit kan al gewoonweg niet.
Het 1ste jaar en 2de jaar oke dat je nog genoeg krijgt,een beeteke redelijk blijven mag wel maar vanaf het 3de jaar mag dat bedrag al fors minderen tenzij je dus kan voorleggen je wat mankeert of zeer lang out bent geweest door bv een operatie en noem maar op,dan krijg je nog een tijdje extra.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 18:18   #24
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Jep, waarom niet?

mensen die niet willen werken hebben slechts een kleine uitkering. als je meer geld wil, moet je maar gaan werken. Voorlopig leef ik ook van een uitkering. Ik hou enorm van de vrijheid en dergelijke. Ik ben wel op zoek naar werk, omdat ik toch wel iets meer wil verdienen. Misschien dat ik over enkele jaren terug ff stop met werken en terug wat meer ga genieten van de vrije tijd.
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 18:24   #25
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 19:03   #26
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Jep, waarom niet?

mensen die niet willen werken hebben slechts een kleine uitkering. als je meer geld wil, moet je maar gaan werken. Voorlopig leef ik ook van een uitkering. Ik hou enorm van de vrijheid en dergelijke. Ik ben wel op zoek naar werk, omdat ik toch wel iets meer wil verdienen. Misschien dat ik over enkele jaren terug ff stop met werken en terug wat meer ga genieten van de vrije tijd.
Kijk,ik ga eerlijk gezegd ook niet graag gaan werken maar vanaf de dag ik het mij kan permitteren en 4/5de kan gaan werken zal ik dat meteen doen ook.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 19:56   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Moeten we mensen, die liever niet werken, met rust laten op een leefloon?
Neen.

Waarom zou het in godsnaam een recht zijn om de vruchten van iemand anders zijn of haar arbeid op te eisen zonder er iets voor in ruil te willen doen?

Het is gewoon diefstal.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 20:02   #28
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nee, het is een deal tussen de staat en de burger. De staat keert een geldbedrag uit aan de burger, als de burger belooft naar werk te zoeken. Als je niet wil werken - bijvoorbeeld omdat je al vermogend bent - dan geen uitkering. Het is nu eenmaal zo, dat wie wil eten, zal moeten werken.
Geld dus weer beter bewaren in de sok onder de matras.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 20:04   #29
Karma
Europees Commissaris
 
Karma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het wordt u helemaal niet opgelegd. Sterker nog, u hoeft leefloon niet eens aan te vragen. Maar dan moet u ook niet zeuren als u niets te eten heeft.
Neemt vanzelf wel af dat zeuren, hoogstens een maand of vijf, zes.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 20:23   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Jep, waarom niet?

mensen die niet willen werken hebben slechts een kleine uitkering. als je meer geld wil, moet je maar gaan werken. Voorlopig leef ik ook van een uitkering. Ik hou enorm van de vrijheid en dergelijke. Ik ben wel op zoek naar werk, omdat ik toch wel iets meer wil verdienen. Misschien dat ik over enkele jaren terug ff stop met werken en terug wat meer ga genieten van de vrije tijd.
Als ge vrijwillig ontslag pakt krijgt ge geen uitkering en zijt ge gepeerd. En uw pensioen gaat dan ook een fastastisch bedrag zijn als ge zo veel gaten hebt in uw carriere.

Best af te raden....Zoekt u een goei fijne job.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 20:25   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Mensen die niet willen werken moeten gewoon in de problemen komen, ze moeten eens honger leren kennen.

Dan weten ze dat we in een wereld leven waar niks voor niets gebeurt. En dan ziet ge ze eens terug werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 21:09   #32
Schuppezot
Schepen
 
Schuppezot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2008
Locatie: De Kempen, Vlaanderen
Berichten: 426
Standaard

Wanneer iemand er bewust voor kiest om niet te gaan werken, plaatst deze zich evenwel bewust buiten de maatschappij.

En wanneer je jezelf buiten de maatschappij plaatst, moet je er ook niet op rekenen dat die maatschappij waar je jezelf van afzonderd voor uw inkomen gaat zorgen.
__________________
"When every benefit received is a right, there is no place for good manners, let alone for gratitude." - T. Dalrymple
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 21:18   #33
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Wanneer iemand er bewust voor kiest om niet te gaan werken, plaatst deze zich evenwel bewust buiten de maatschappij.

En wanneer je jezelf buiten de maatschappij plaatst, moet je er ook niet op rekenen dat die maatschappij waar je jezelf van afzonderd voor uw inkomen gaat zorgen.
Iemand die stopt met werken, die heeft in veel gevallen toch zijn heel beroepsleven veel belasting betaald, heeft die dan recht op niets?

En stoppen met werken wordt toch niet als uit de maatschappij stappen gezien, naar die mensen stuurt de staat toch ook een belastingsbrief? Dan beschouwt de staat die mensen toch nog altijd in de maatschappij?
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 21:38   #34
Schuppezot
Schepen
 
Schuppezot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2008
Locatie: De Kempen, Vlaanderen
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Iemand die stopt met werken, die heeft in veel gevallen toch zijn heel beroepsleven veel belasting betaald, heeft die dan recht op niets?

En stoppen met werken wordt toch niet als uit de maatschappij stappen gezien, naar die mensen stuurt de staat toch ook een belastingsbrief? Dan beschouwt de staat die mensen toch nog altijd in de maatschappij?
Iemand die op pensioen gaat of iemand die onverwachts zonder werk valt na bijvoorbeeld een 20 jaar lange werkcarriere, heeft natuurlijk recht op een uitkering. Van die laatste groep wordt trouwens ook verwacht dat ze zo snel mogelijk opzoek gaan naar een nieuwe baan.
Ik heb het ook niet over mensen die zonder werk vallen, maar over mensen die er bewust voor kiezen om geen werk te zoeken. Voor zulke mensen die niet werkonbekwaam zijn zou er mijns inziens geen sociaal vangnet moeten bestaan.
Vele mensen met een leefloon verdienen trouwens onder het belastingvrij minimum en dienen aldus geen belasting te betalen.

Leven in een samenleving is tweerichtingsverkeer. Als je niks geeft aan een maatschappij, moet je er ook niks van terugkrijgen.
__________________
"When every benefit received is a right, there is no place for good manners, let alone for gratitude." - T. Dalrymple
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 22:10   #35
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Jep, waarom niet?

mensen die niet willen werken hebben slechts een kleine uitkering. als je meer geld wil, moet je maar gaan werken. Voorlopig leef ik ook van een uitkering. Ik hou enorm van de vrijheid en dergelijke. Ik ben wel op zoek naar werk, omdat ik toch wel iets meer wil verdienen. Misschien dat ik over enkele jaren terug ff stop met werken en terug wat meer ga genieten van de vrije tijd.
Dus mensen die werken worden gestraft ten koste van de werkonwilligen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 01:03   #36
forumspook
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 5.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ach zo, met de wet zwaaien als ze u goed uitkomt.
Als compensatie voor al de wetten die u niet bevallen, en waar u voor gestraft word als u ze overtreed, mogen er toch ook wel een paar wetten bestaan die u het leven draaglijker maken ?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 10:40   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Waarom zou het in godsnaam een recht zijn om de vruchten van iemand anders zijn of haar arbeid op te eisen zonder er iets voor in ruil te willen doen?
1 Niet willen (mee)werken is al een heel idealistisch iets om te doen in deze wereld die terminaal kapot gaat aan massale schadelijke activiteiten van graai-trollen.

2 Trouwens, het bestaan van "wie niet wil werken" valt al evenmin te identificeren als het bestaan van de Marsmannetjes.

Hoe ga je dat praktisch aanpakken?

(Tip: vraag het eens aan de muis...)


Het 'niet wiillen werken) is een een cliché van ultra - liberalen en rechts om de verzorgingsstaat definitief om zeep te helpen.

3 er is nu eenmaal de grondwet - artikel 23- die voorziet in een waardig bestaan voor iedereen.
Je kan daartegen zijn.
Maar dan ben je tamelijk fringe.



4 Want er is een grote blijvende en zelfs groeiende democratische druk om iedereen minimum bestaansmiddelen te garanderen, ongeacht zijn opvattingen en zijn (niet-criminele) levenswijze.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 februari 2008 om 10:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 10:45   #38
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Moeten we mensen, die liever niet werken, met rust laten op een leefloon?
nee want indien we enkel wie niet economisch actief kan of wil zijn een leefloon toekennen dan is het leefloon een stigma - en dit stigma schaadt meer dan dat het toegekende leefloon baat

we moeten daarom iedereen gewoon vanaf de geboorte automatisch een leefloon toekennen - dan valt dit stigma weg plus alle kosten van gans dat peperdure betuttelingsapparaat dat moet uitmaken of je al dan niet hulpbehoevend bent, bereid te werken enz
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 23 februari 2008 om 10:46.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 10:46   #39
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Hoe meer sommigen profiteren van de Sociale Zekerheid, hoe socialer die zich voelen...

De mensen, die kunnen ophoesten voor hun op hun gat zitterij, beschimpen ze omdat die niet meer willen afdragen en die noemen ze dus asociaal...

Let eens op: nergens bekommeren die sluikstorters van de SZ zich om het lot van de echte behoeftigen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2008, 11:01   #40
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hoe meer sommigen profiteren van de Sociale Zekerheid, hoe socialer die zich voelen...

De mensen, die kunnen ophoesten voor hun op hun gat zitterij, beschimpen ze omdat die niet meer willen afdragen en die noemen ze dus asociaal...

Let eens op: nergens bekommeren die sluikstorters van de SZ zich om het lot van de echte behoeftigen...
Meneer de muis:
Jouw metaforiek is pure sluikstorterij.


Welkom, echte behoeftigen, in het visionaire en gelukkig utopische Koninkrijk van koning Spitsmuis, alwaar alle uitkeringen afgeschaft zijn, en alwaar de (toch nu ook al al ontoereikende) sociale woningbouw helemaal terug afgebroken....



En waar de sluikstorterij van neo-liberale stinkkaasvreters op armen gratis en ad-libitum is...

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 februari 2008 om 11:07.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be