Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2017, 10:53   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De correlatie tussen de marktkapitalisatie en de intrinsieke waarde is heden ten dagen in bijna alle sectoren ver zoek. Bestuur maar een een grafiek met de intrinsieke waarde en de marktkapitalisatie van de 5 grootste bedrijven over de loop van 10 jaar.

Nog niet gehoord van belleneconomie ? Wie blaast die bellen ? Juist ja, de centrale banken.

Wie is er vertegenwoordigt in de Nationale Bank van België ? Juist ja, de vakbonden.
Het is nu net daarvan dat value investing gebruik maakt. De beurs kent periodes (meestal jaren) van ofwel extreem pessimisme ofwel extreem optimisme. Benjamin Graham in zijn boek "The intelligent investor" heeft voor die grilligheid een denkbeeldig personage (Mister Market) bedacht. Daardoor kan de beurskoers sterk afwijken van de intrinsieke waarde. De value investor koopt wanneer de beursprijs ver onder de intrinsieke waarde ligt. Dat is dus in periodes waarin de kudde alles zwartgallig bekijkt. Eén voorbeeldje maar: ingevolge de crisis van 2008 stond op een gegeven ogenblik Ackermans & Van Haaren op € 48,00 ver beneden zijn intrinsieke waarde. Op dit ogenblik schommelt het rond € 150,00.
De kunst van value investing bestaat er natuurlijk in de intrinsieke waarde zo goed mogelijk te bepalen. 100% correct ben je daarin nooit. Analyse van de jaarrekening en vooral de cash flow zijn daarin zeer belangrijk.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2017, 14:16   #22
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
. Eén voorbeeldje maar: ingevolge de crisis van 2008 stond op een gegeven ogenblik Ackermans & Van Haaren op € 48,00 ver beneden zijn intrinsieke waarde. Op dit ogenblik schommelt het rond € 150,00.
De kunst van value investing bestaat er natuurlijk in de intrinsieke waarde zo goed mogelijk te bepalen. 100% correct ben je daarin nooit. Analyse van de jaarrekening en vooral de cash flow zijn daarin zeer belangrijk.
Met jouw éne voorbeeldje doe je een voorspelling van het verleden.

Kijk naar de top 10 van de bedrijven met de grootste beurswaarde:

http://dogsofthedow.com/largest-comp...market-cap.htm

Bij de huidige lijst van werelds grootste bedrijven naar marktkapitalisatie zijn er 5 die 10 jaar geleden geen blue chips waren. Die waren dus niet geselecteerd door "value investors" die selecteren op basis van intrinsieke waarde.

Al deze theorieën lopen mank op het feit dat markten veranderen. De huidige media- en marketingcompanies ( Facebook, Alphabet, Amazon, Apple, Microsoft en Alibaba) zijn deze niet van 10 jaar terug.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2017, 16:09   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Met jouw éne voorbeeldje doe je een voorspelling van het verleden.

Kijk naar de top 10 van de bedrijven met de grootste beurswaarde:

http://dogsofthedow.com/largest-comp...market-cap.htm

Bij de huidige lijst van werelds grootste bedrijven naar marktkapitalisatie zijn er 5 die 10 jaar geleden geen blue chips waren. Die waren dus niet geselecteerd door "value investors" die selecteren op basis van intrinsieke waarde.

Al deze theorieën lopen mank op het feit dat markten veranderen. De huidige media- en marketingcompanies ( Facebook, Alphabet, Amazon, Apple, Microsoft en Alibaba) zijn deze niet van 10 jaar terug.
Wie vertelt jou dat die bedrijven door de value investeerders niet in aanmerking zouden genomen zijn? Dat weet jij toch niet?
Trouwens, ik heb de indruk dat u wat ik schreef niet helemaal correct begrepen hebt. Value investing selecteert niet op basis van "de grootste intrinsieke waarde". Wat wel gebeurt is dat de berekende intrinsieke waarde van een aandeel op bepaald moment wordt vergeleken met de beurskoers van datzelfde aandeel op hetzelfde moment. De beurskoers van dat aandeel zal, naargelang de stemming op de markt ofwel onder ofwel boven de berekende intrinsieke waarde liggen. Er wordt door een value investeerder slechts gekocht wanneer blijkt dat de beurskoers serieus onder de intrinsieke waarde ligt (margin of safety). Het is dus perfect mogelijk dat op basis van die vergelijking een bepaald aandeel een lange tijd als veel te duur wordt bevonden en bijgevolg ook niet wordt gekocht.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2017, 19:42   #24
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.211
Standaard

Mensen sparen voor hun pensioen. Zeer veel mensen. Zelfs als beursbedrijven en overheden niet investeren en groeien vloeit er elke dag massaal veel extra geld hun richting uit. Dus zeggen ceo's en politici : dat zullen we maar effe in onze zak steken dank u zeer.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2017, 20:10   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wie vertelt jou dat die bedrijven door de value investeerders niet in aanmerking zouden genomen zijn? Dat weet jij toch niet?
Ik volg de beurs een beetje. Ik kan me niet herinneren dat er iemand anno 2008 deze bedrijven aanprijsde op basis van hun intrinsieke waarde. Die periode was GE, IBM en konsoorten aanbevolen voor "value" investeerders.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Trouwens, ik heb de indruk dat u wat ik schreef niet helemaal correct begrepen hebt. Value investing selecteert niet op basis van "de grootste intrinsieke waarde". Wat wel gebeurt is dat de berekende intrinsieke waarde van een aandeel op bepaald moment wordt vergeleken met de beurskoers van datzelfde aandeel op hetzelfde moment. De beurskoers van dat aandeel zal, naargelang de stemming op de markt ofwel onder ofwel boven de berekende intrinsieke waarde liggen. Er wordt door een value investeerder slechts gekocht wanneer blijkt dat de beurskoers serieus onder de intrinsieke waarde ligt (margin of safety). Het is dus perfect mogelijk dat op basis van die vergelijking een bepaald aandeel een lange tijd als veel te duur wordt bevonden en bijgevolg ook niet wordt gekocht.
Bekijk eens het lijstje van de grootste bedrijven ter wereld naar marktkapitalisatie anno 2008.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...alization#2008

Microsoft is het enige bedrijf dat zowel in 2008 als nu in de top 10 staat. In 2008 was er meer correlatie tussen de intrinsieke waarde en de beurskapitalisatie. Vooral gas- en oliebedrijven stonden in de lijst. Als je toen als value investor te werk ging had je niet veel genot van je investering.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2017, 21:34   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik volg de beurs een beetje. Ik kan me niet herinneren dat er iemand anno 2008 deze bedrijven aanprijsde op basis van hun intrinsieke waarde. Die periode was GE, IBM en konsoorten aanbevolen voor "value" investeerders.



Bekijk eens het lijstje van de grootste bedrijven ter wereld naar marktkapitalisatie anno 2008.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...alization#2008

Microsoft is het enige bedrijf dat zowel in 2008 als nu in de top 10 staat. In 2008 was er meer correlatie tussen de intrinsieke waarde en de beurskapitalisatie. Vooral gas- en oliebedrijven stonden in de lijst. Als je toen als value investor te werk ging had je niet veel genot van je investering.
Sorry maar ofwel heb je van mijn uiteenzetting geen snars begrepen ofwel doe je alsof. Het gaat in value investing hoegenaamd niet om een "correlatie". Integendeel! Het uiteindelijk doel van de value investor is doodeenvoudig er voor zorgen dat hij/zij bij aankoop van een aandeel geen prijs betaalt die boven de intrinsieke waarde ligt. Jouw "top tien" heeft hierin geen enkele rol.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2017, 22:12   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry maar ofwel heb je van mijn uiteenzetting geen snars begrepen ofwel doe je alsof. Het gaat in value investing hoegenaamd niet om een "correlatie". Integendeel! Het uiteindelijk doel van de value investor is doodeenvoudig er voor zorgen dat hij/zij bij aankoop van een aandeel geen prijs betaalt die boven de intrinsieke waarde ligt. Jouw "top tien" heeft hierin geen enkele rol.
Het is niet mijn top 10. De top 10 van grootste beurskapitalisaties van de laatste 10 jaar is een goede toets om strategisch te testen. Of je nu op zoek gaat naar een correlatie of juist het gebrek ervan is in se hetzelfde. Bij een historische dip in de beurs ( einde 2008) is er meer correlatie dan anno 2017 ( stierenmarkt).

De theorie is mooi, maar de interventies van de centrale banken zijn worden niet ingecalculeerd bij value investments.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2017, 10:58   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het is niet mijn top 10. De top 10 van grootste beurskapitalisaties van de laatste 10 jaar is een goede toets om strategisch te testen. Of je nu op zoek gaat naar een correlatie of juist het gebrek ervan is in se hetzelfde. Bij een historische dip in de beurs ( einde 2008) is er meer correlatie dan anno 2017 ( stierenmarkt).

De theorie is mooi, maar de interventies van de centrale banken zijn worden niet ingecalculeerd bij value investments.
Sorry, maar aan uw antwoord kan ik geen touw vast knopen. Ik krijg het gevoel dat we gewoon naast elkaar praten.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2017, 12:16   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Sorry, maar aan uw antwoord kan ik geen touw vast knopen. Ik krijg het gevoel dat we gewoon naast elkaar praten.
qed
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be