Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 februari 2008, 10:44   #1
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard Kabinet overweegt database met vingerafdrukken van alle Nederlanders

Citaat:
Plan mogelijk in strijd met mensenrechtenverdrag

'Politie bij database vingerafdrukken'

De Nederlander levert, als het aan het kabinet ligt, opnieuw privacy in; dit keer is het de vingerafdruk.

Wetsvoorstel

Het kabinet wil politie en justitie toegang geven tot de vingerafdrukken van alle Nederlanders. Vanaf medio volgend moet iedereen die een ID-kaart of een paspoort moet halen, naast een gezichtsscan ook zijn vingerafdrukken afstaan. RTL Nieuws heeft nu ontdekt dat het kabinet de databank met de vingerafdrukken wil openstellen voor politie en justitie.

Openstellen

Het kabinetsplan zou moeten leiden tot een veel groter aantal opgeloste misdrijven. In het bestaande systeem mogen alleen de vingerafdrukken van criminelen en asielzoekers worden opgeslagen.

Bij voorbaat verdachte

Het wetsvoorstel betekent een ingrijpende stap in de Nederlandse juridische regelgeving. Het fundament onder het Nederlandse strafrecht is dat iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Door de vingerafdrukken van iedereen op te slaan voor misdaadonderzoek, wordt in feite elke Nederlander bij voorbaat verdachte. Het College Bescherming Persoonsgegevens vindt dat te ver gaan, en zegt dat het kabinet in strijd handelt met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.

Uniek in Europa

Binnen Europa is er geen enkel land dat justitie toegang geeft tot de vingerafdrukken van alle inwoners. Toch lijkt in de Nederlandse Tweede Kamer op dit moment een meerderheid voorstander te zijn van het wetsvoorstel.
Bron: rtl.nl

Laat ze ook maar meteen een DNA-database aanleggen. Er zouden vrijwel geen onopgeloste verkrachtingszaken meer zijn. De preventieve werking die van zo'n database uitgaat zal al enorm zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:34   #2
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Bron: rtl.nl

Laat ze ook maar meteen een DNA-database aanleggen. Er zouden vrijwel geen onopgeloste verkrachtingszaken meer zijn. De preventieve werking die van zo'n database uitgaat zal al enorm zijn.
Integendeel. Hoe meer we geplet worden onder een systeem van achterdocht en bewaking, hoe groffer mensen door het lint zullen gaan.

Ik ben bang voor een lawine-effect: daden van zinloos geweld worden beantwoord door meer repressie van de bevolking, wat dan nog meer excessieve daden van zinloos geweld veroorzaakt. En intussen niemand die ziet dat de zogenaamde remedies juist aan de basis van het probleem liggen. Een mens is niet gemaakt om te leven onder de constante druk van bespieding en argwaan.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 16 februari 2008 om 11:40.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:44   #3
brontosaurus
Burgemeester
 
brontosaurus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 december 2007
Berichten: 530
Standaard

Big brother in action.Het is aan jullie om slaaf te worden of bevrijd te worden.
brontosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:46   #4
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Integendeel. Hoe meer we geplet worden onder een systeem van achterdocht en bewaking, hoe groffer mensen door het lint zullen gaan.

Ik ben bang voor een lawine-effect: daden van zinloos geweld worden beantwoord door meer repressie van de bevolking, wat dan nog meer excessieve daden van zinloos geweld veroorzaakt. En intussen niemand die ziet dat de zogenaamde remedies juist aan de basis van het probleem liggen. Een mens is niet gemaakt om te leven onder de constante druk van bespieding en argwaan.
Heb je wel eens naar Big Brother of vergelijkbare programma's gekeken? Daar zie je dat mensen al snel vergeten dat er camera's op hen gericht staan.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:47   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Wat als die Nederlanders dat weigeren?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:48   #6
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heb je wel eens naar Big Brother of vergelijkbare programma's gekeken? Daar zie je dat mensen al snel vergeten dat er camera's op hen gericht staan.
Daar gaat het juist om...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:55   #7
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Ik ben hier voorstander van. Als ik eenmaal (al dan niet op democratishe wijze) de macht gegrepen heb zal dit systeem me goed van pas komen.

Ben ik trouwens de enige die geamuseerd is over het feit dat Balkenende, de man van 'als je niks te verbergen hebt heb je ook niks te vrezen', samen met vele andere politici absoluut geen onderzoek wil naar de nederlandse steun voor de Irak oorlog?

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 16 februari 2008 om 12:11.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 12:12   #8
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heb je wel eens naar Big Brother of vergelijkbare programma's gekeken? Daar zie je dat mensen al snel vergeten dat er camera's op hen gericht staan.
Beeld je maar niet dat veiligheidscamera's je veiliger maken.

Het enige effect van zulke camera's is dat iedereen achteraf nog eens kan terugzien op "Most Shocking Videos" hoe je precies in elkaar werd geslagen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 12:19   #9
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Vooralsnog komen tegenstanders van deze plannen alleen met hypothetische, 1984-achtige scenario's. Daarentegen is het een feit dat vrijwel alle verkrachtingszaken met een DNA-database opgelost kunnen worden. Of denk je dat je iemand kunt verkrachten zonder DNA-sporen achter te laten?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 12:31   #10
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Don't talk of dust and roses
Or should we powder our noses?
Don't live for last year's capers
Give me steel, give me steel, give me pulses unreal

He'll build a glass asylum
With just a hint of mayhem
He'll build a better whirlpool
We'll be living from sin, then we can really begin

Please savior, saviour, show us
Hear me, I'm graphically yours

Someone to claim us, someone to follow
Someone to shame us, some brave Apollo
Someone to fool us, someone like you

We want you Big Brother, Big Brother

I know you think you're awful square
But you made everyone and you've been every where
Lord, I think you'd overdose if you knew what's going down

Someone to claim us, someone to follow
Someone to shame us, some brave Apollo
Someone to fool us, someone like you
Someone to claim us, someone to follow
Someone to shame us, some brave Apollo
Someone to fool, someone like you
Someone to claim us, someone to follow
Someone to shame us, some brave Apollo
Someone to fool, someone like you

We want you Big Brother
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 12:39   #11
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vooralsnog komen tegenstanders van deze plannen alleen met hypothetische, 1984-achtige scenario's. Daarentegen is het een feit dat vrijwel alle verkrachtingszaken met een DNA-database opgelost kunnen worden. Of denk je dat je iemand kunt verkrachten zonder DNA-sporen achter te laten?
Hypothetische, 1984-achtige scenario's zoals bijvoorbeeld Nederland tijdens de tweede wereldoorlog? Of misschien de DDR? Het weigeren van een onderzoek naar de besluitvorming rond de steun voor de oorlog tegen Irak laat maar weer zien dat dit streven naar openheid maar een kant opgaat. Ik wil niet dat een regering mij kan controleren als die regering er alles aan doet om zelf niet gecontroleerd te worden.

Maar goed, denkt u maar dat de staat uw vriend is. Zodra ik premier van dit land ben zult u het berouwen.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 16 februari 2008 om 12:42.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 12:52   #12
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum Bekijk bericht
Hypothetische, 1984-achtige scenario's zoals bijvoorbeeld Nederland tijdens de tweede wereldoorlog? Of misschien de DDR? Het weigeren van een onderzoek naar de besluitvorming rond de steun voor de oorlog tegen Irak laat maar weer zien dat dit streven naar openheid maar een kant opgaat. Ik wil niet dat een regering mij kan controleren als die regering er alles aan doet om zelf niet gecontroleerd te worden.
Zoals ik al zei, dit zijn geen realistische scenario's. En voor een onderzoek naar de besluitvorming rond de steun voor de oorlog tegen Irak is gewoon geen kamermeerderheid. Als wij als volk een onderzoek willen rond de gang van zaken, dan hoeven we alleen maar in meerderheid op de juiste partijen te stemmen.

Citaat:
Maar goed, denkt u maar dat de staat uw vriend is. Zodra ik premier van dit land ben zult u het berouwen.
En wat denk je precies met mijn DNA te kunnen doen dan? Geef nou eens concrete nadelen die opwegen tegen de voordelen van het kunnen achterhalen van verkrachters en het verrichten van gezondheidsonderzoek? Geloof me, ik ben makkelijk te overtuigen. Ik ben ook niet voor een almachtige en alwetende overheid.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 13:44   #13
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zoals ik al zei, dit zijn geen realistische scenario's. En voor een onderzoek naar de besluitvorming rond de steun voor de oorlog tegen Irak is gewoon geen kamermeerderheid. Als wij als volk een onderzoek willen rond de gang van zaken, dan hoeven we alleen maar in meerderheid op de juiste partijen te stemmen.
Dat 'wij' niet (zouden) willen dat het de regering gecontroleert wordt neemt niet weg dat het gevaarlijk is om zo'n regering dit soort macht te geven. Verder is het überhaupt onzin dat 'wij' dit zouden willen. Enkel het CDA en de VVD willen geen onderzoek en die zijn nog het volk nog de meerderheid. Het is een politieke beslissing die mogelijk is door ons partijenstelsel. Het is onredelijk om te verwachten van burgers dit soort politieke spelletjes van te voren te voorspellen en aan de hand daarvan hun politieke keuze te maken. En dan is het nog zo dat stemmen voor een partij ook een afweging is. Een politieke partij is een pakket die je als geheel alleen kan accepteren of verwerpen.

Citaat:
En wat denk je precies met mijn DNA te kunnen doen dan? Geef nou eens concrete nadelen die opwegen tegen de voordelen van het kunnen achterhalen van verkrachters en het verrichten van gezondheidsonderzoek? Geloof me, ik ben makkelijk te overtuigen. Ik ben ook niet voor een almachtige en alwetende overheid.
Ik weet niet waar je dat 'gezondsheidsonderzoek' vandaan haalt. Voor zoiets hoeft polititie en justitie geen inzage in zo'n database te krijgen.

Het mooie van DNA is een heilig geloof in juistheid ervan.

edit:Ik schrap dit stuk omdat ik hier onderzoeken door melkaar haal.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 16 februari 2008 om 14:07.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 15:04   #14
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Ik wou beide de puttense en deventerse moordzaak naar voren brengen omdat beide een voorbeeld zijn van de politie die methoden en bewijs misbruiken of aanpassen. Echter ik denk dat ik het over een andere boeg gooi.

Als iemand protesteert kan de politie niet zijn identiteit ontfutselen als de desbetrefende persoon dat niet wil. Bijvoorbeeld bij de G8 manifestaties zou je mensen preventief buiten een regio houden zou je weten wie ze zijn. Deze personen hebben meestaal geen identiteitsbewijs en als overheid kun je dan niet veel. Echter met een DNA database is iemands identiteit altijd te achterhalen en is de overheid veel beter in staat om de vrijheid van meningsuiting van anders-denkenden aan banden te leggen.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 16 februari 2008 om 15:31.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 00:13   #15
Babylonia
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 januari 2007
Berichten: 1.605
Standaard

Helaas is het in Belgie zo dat elke buitenlander uit Nederland of Frankrijk enz die een verblijfsvergunning aanvraagt daarvoor een bewijs van goed gedrag en zeden en vingerafdrukken moet geven bij de belgische politie en dan pas kan worden ingeschreven. Zelfs moeten ze een bewijs van inkomen hebben anders word je uitgewezen...naar Nederland.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 00:25   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Bron: rtl.nl

Laat ze ook maar meteen een DNA-database aanleggen. Er zouden vrijwel geen onopgeloste verkrachtingszaken meer zijn. De preventieve werking die van zo'n database uitgaat zal al enorm zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat als die Nederlanders dat weigeren?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nu.nl:
Zo vinden VVD, CDA en SGP het een goed idee om biometrische gegevens van burgers, zoals vingerafdrukken, in een centrale database op te slaan. "Een veilige samenleving moet hier zwaarder wegen dan de privacywaarborgen," zegt bijvoorbeeld SGP-leider Bas van der Vlies. De SP, GroenLinks en ChristenUnie zijn tegen, en ook de twijfelende PvdA neigt tot een 'nee'.

Klik=>BRON Nu.nl

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 februari 2008 om 00:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 01:20   #17
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En wat denk je precies met mijn DNA te kunnen doen dan? Geef nou eens concrete nadelen die opwegen tegen de voordelen van het kunnen achterhalen van verkrachters en het verrichten van gezondheidsonderzoek? Geloof me, ik ben makkelijk te overtuigen. Ik ben ook niet voor een almachtige en alwetende overheid.
Verkopen aan de hoogste bieder, tiens. Voor verzekeringsmaatschappijen is zoiets een goudmijn aan informatie. Als een verzekeraar uit je DNA een verhoogde kans op bepaalde kostelijke ziektes kan afleiden, dan zal die vast en zeker je een hogere premie aanrekenen omdat je een groter risico representeert.

Ik zou niet graag in de schoenen van de ambtenaar verantwoordelijk voor de database willen staan wanneer er een eerste lek gevonden en gegevens zich in het wild gaan verspreiden.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 17 februari 2008 om 01:26.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2008, 01:38   #18
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vooralsnog komen tegenstanders van deze plannen alleen met hypothetische, 1984-achtige scenario's. Daarentegen is het een feit dat vrijwel alle verkrachtingszaken met een DNA-database opgelost kunnen worden. Of denk je dat je iemand kunt verkrachten zonder DNA-sporen achter te laten?
Nee, maar ik vrees wel dat wanneer verkrachters op de hoogte zijn van het bestaan van zulkse DNA-databases dit hen een incentieve geeft om te zorgen dat de politie geen slachtoffer zal kunnen vinden om op vreemd DNA te onderzoeken.

Het zou wel eens tot een verhoging van het aantal moorden kunnen leiden. Een wel zeer pervers effect dan.

Ik denk trouwens ook dat het er niet echt zal inzitten dat alle verkrachtingszaken opgelost zullen geraken. Ik herinner me gelezen te hebben dat het leeuwendeel van verkrachtingszaken namelijk ofwel niet wordt aangegeven ofwel pas na een bepaalde termijn die nodig is voor het slachtoffer om een zekere schroom te overwinnen.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 17 februari 2008 om 01:39.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be