Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Bekijk resultaten enquête: Zou jij als Romein (!)willen(!) leven? (ook al is het onmogelijk
Absoluut niet, wat een boeren! 8 21,05%
Ik vind mijn leven nu perfect, waarom naar de Romeinen? 1 2,63%
Ik weet het zo niet, ik ben niet echt geïntresseerd in de KO 0 0%
Voor één dag, en dan wel als een rijk burger 19 50,00%
Lijkt me wel tof, leve de Romeinen!!! 10 26,32%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2008, 18:23   #21
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
heteroseksueel
Dat bestond toen nog niet.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 14:17   #22
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Moet zeggen dat ik wel respect heb voor bepaalde zaken uit de Romeinse samenleving, maar niet voor alles. Vooral de bouwkunde rekening houdend met het toenmalig technisch niveau vind ik opmerkelijk
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 18:51   #23
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Moet zeggen dat ik wel respect heb voor bepaalde zaken uit de Romeinse samenleving, maar niet voor alles. Vooral de bouwkunde rekening houdend met het toenmalig technisch niveau vind ik opmerkelijk
Absoluut.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 23:28   #24
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

om te kunnen antwoorden op deze vraag: in welke romeinse klasse moeten we ons inleven? in de rijke elite, de ambachtslui, de slaven, de priesters, de senatoren? afhankelijk van de klasse is er veel mogelijk om te bepalen of 'de romeinen' beter leefden
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 19:52   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
om te kunnen antwoorden op deze vraag: in welke romeinse klasse moeten we ons inleven? in de rijke elite, de ambachtslui, de slaven, de priesters, de senatoren? afhankelijk van de klasse is er veel mogelijk om te bepalen of 'de romeinen' beter leefden
Ook juist natuurlijk.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 20:08   #26
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Moet zeggen dat ik wel respect heb voor bepaalde zaken uit de Romeinse samenleving, maar niet voor alles. Vooral de bouwkunde rekening houdend met het toenmalig technisch niveau vind ik opmerkelijk
Die Romeinse aquaducten opzich alleen al.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2008, 20:20   #27
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
om te kunnen antwoorden op deze vraag: in welke romeinse klasse moeten we ons inleven? in de rijke elite, de ambachtslui, de slaven, de priesters, de senatoren? afhankelijk van de klasse is er veel mogelijk om te bepalen of 'de romeinen' beter leefden
De grootste klasse natuurlijk. Boeren, slaven, of soldaten dus. Van die 10,000 forumleden maken er numeriek gesproken misschien tien kans op beter.

Verder is het van belang over welke tijdsperiode we spreken, alsook hoe we "Romeinen" definiëren.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 10:51   #28
Avondland
Lokaal Raadslid
 
Avondland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2005
Locatie: Boechout
Berichten: 353
Standaard

Lijkt me misschien leuk, maar dit zou een ongeziene cultuurschok worden. Ik denk dat voor velen zelfs honderd jaar terug in de tijd teveel zou zijn, laat staan meer dan 2000 jaar (hangt af wanneer je er wil zijn natuurlijk). Iedereen wil wel eens in een teletijdsmachine staan, maar dat zal wel bij dromen blijven.

Laatst gewijzigd door Avondland : 5 augustus 2008 om 10:52.
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 13:10   #29
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Waarom zou iemand uit de 21ste eeuw nu tussen de Romeinen willen gaan leven? Beetje krankzinnig zeker?
Inderdaad. Ik denk dat vele romantische zielen zeer zeer vlug terug in hun tijdsmachine zouden kruipen om zo zich snel mogelijk terug naar onze tijd te doen katapulteren.

Laatst gewijzigd door system : 5 augustus 2008 om 13:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 08:46   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

De romeinen hadden geen internet. En sommigen hier zouden al tot een singulariteit ineenklappen mochten ze het een dagje stellen zonder al dan niet digitale televisie.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 14:15   #31
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

De romeinen hadden ook geen hypotheken
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:44   #32
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
De levensverwachting in die tijd was 35 jaar.
daar moet je je niet blind op staren.

Trek er de hoge kindersterfte, het hoge sterftecijfer van vrouwen bij bevallingen en de gesneuvelde soldaten af, en je komt vast op een levensverwachting (van degenen die de kindertijd hadden overleefd) van 60 jaar of zo.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 12:15   #33
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
De levensverwachting in die tijd was 35 jaar.
Voor de gewone burger... de rijke aristocratie werd vaak voor die tijd oud... als ze ten minste hun kop wisten te behouden...

bv.
Marcus Perperna (consul 92 BC), 98
Livia Drusa, 86
Cato de Oudere, 85
Gaius Asinius Pollio, 78
Tiberius, 77
Fabius Maximus, 77
Lepidus, 77
Augustus, 75
Livius, 75
Antoninus Pius, 74
Marcus Aemilius Scaurus (consul 115 BC), 74
Marius, 71
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 12:07   #34
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

De gewone romein kon gemakkelijk 50 jaar worden. De reden waarom de levensverwacting laag was, was omdat er veel kinderen stierven en zo het gemiddelde cijfer omlaag haalden.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 20:17   #35
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Het ligt er toch echt aan in welke periode van de Romeinse tijd men mij zou willen sturen. De keizertijd is een fantastische periode om over te lezen, maar ik zou toen niet graag geleefd hebben. Er waren de burgeroorlogen. De keizer kon naar willkeur over je leven beslissen. Zelfs leden van zijn eigen familie werden gedood of naar één of ander godvergeten eilandje verbannen. Gewone mannen brachten het grootste deel van hun leven in het leger door. Ik vraag me af hoe hun vrouwen tijdens hun jarenlange afwezigheid hun plan moesten trekken.
__________________
Zo is 't.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 18 oktober 2008 om 20:19.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 21:04   #36
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Het ligt er toch echt aan in welke periode van de Romeinse tijd men mij zou willen sturen. De keizertijd is een fantastische periode om over te lezen, maar ik zou toen niet graag geleefd hebben. Er waren de burgeroorlogen. De keizer kon naar willkeur over je leven beslissen. Zelfs leden van zijn eigen familie werden gedood of naar één of ander godvergeten eilandje verbannen. Gewone mannen brachten het grootste deel van hun leven in het leger door. Ik vraag me af hoe hun vrouwen tijdens hun jarenlange afwezigheid hun plan moesten trekken.
Burgeroorlogen waren er gedurende de laatste 100 jaar van de Republiek ook: Bondgenotenoorlog; Marius vs Sulla; Lepidus; Sertorius; Catilina; Caesar vs Pompeius en de optimates; de strijd rond Mutina (Antonius vs Pansa/Hirtius/Octavianus); Octavianus/Antonius vs Cassius/Brutus; Perusiaanse oorlog; Sextus Pompeius; Octavianus vs Antonious/Cleopatra

dat zijn dan nog enkel de burgeroorlogen die plaatsvonden in de periode 92-27 v Chr... dit houdt nog niet eens rekening met de vele buitenlandse oorlogen en de grote slavenopstanden van 102-100 v Chr en 73-70 v Chr.
De gewone burger had vaak geen last van de keizerlijke willekeur... enkel de aristocratie en de plutocraten moesten voor hun leven vrezen...

Onder het keizerrijl hadden de legioenen meestal vaste basissen langs de grenzen zodat een familieleven voor de legioensoldaten mogelijk was. Het was voor een keizerlijk soldaat gemakkelijker om een familie te onderhopuden dan voor een soldaat uit de late Republiek.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 10:19   #37
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
De romeinen hadden ook geen hypotheken
Toch wel, al in de eerste eeuw voor christus zelfs.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 10:21   #38
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Ik zou ontzettend graag geleefd hebben als Romein in de eerste eeuw voor Christus.
Mits genoeg financiële kracht, natuurlijk.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 18:49   #39
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rune4ever Bekijk bericht
Leefden de Romeinen vroeger niet beter dan wij nu doen?
Wij hebben misschien een eerlijker rechtsysteem en meer technologie, maar de Romeinen waren een ongelooflijk intellectueel, practisch, sociaal en rijk volk.

Ik had ooit een leerkracht latijn die ervan droomde om één dag in de tijd van de Romeinen te leven, ik zou er niets op tegen hebben moest ik er wonen. Er was misschien minder comfort, maar je weet niet beter. Tegenwoordig zijn mensen veel te luxueus opgesteld : elk gezin heeft een tv en een computer en een stereo-instalatie, minstens één auto, microgolf, kookvuur en -gerei, iedereen heeft een fiets en ga zo maar door...

Bij de Romeinen moest je gewoon op straat komen en je hoorde wat er aan de hand was, je ging gewoon naar een toespraak van een politicus in de buurt.
Je gaat gewoon naar het badhuis als je wat tijd over hebt en tijdens de Klassieke Oudheid was er een enorme intellectuele revolutie.

Als je als slaaf geboren wordt wordt je behandeld als een hond, maar je weet niet beter, je denkt dat je anders bent dan je meesters, maar dat je het voor iemand van jouw 'soort' niet slechter of beter hebt. Bovendien wordt je dan familielid van een familie, die je heel je leven moet dienen. Zij weten ook dat je kan doodgaan en zullen je dus niet behandelen als een stuk vuil.

Het lijkt me helemaal niet slecht om als Romein geboren te worden : een hard, maar heerlijk leven,

grtz,
Rune

Och het leven van de Romeinen wordt te hard geromantiseerd hoor.

Eén puntje: van een simpele infectieziekte ging men dood, om maar iets te zeggen. Men kende de geneeskunde niet zoals men ze vandaag kent.

Dat is al een reden omniet terug te gaan naar de Romeinse tijd.

En natuurlijk de slavenstand. Zoiets is gewoon een schande en een hoogstaand beschaving onwaardig. Conclusie: alleen al door het feit dat zij een slavenstand hadden zijn ze verre van een hoogstaande beschaving.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2010, 16:15   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Ik weet het nog zo niet... Voor Romeinse patriciërs was het leven inderdaad redelijk aangenaam, en dankzij slavenarbeid hielden ze voldoende tijd over om aan intellectuele ontplooiing te doen.
Maar mannen uit de burgerij liepen voor de Romeinen over een beroepsleger beschikten ook een groot risico om jong te sterven op het slagveld door hun jarenlange legerdienst. Het waren maar de lucky few die oud genoeg werden om zich op een stuk landgoed te vermeien in de geneugten van hun pensioen.
Bovendien leefden de mensen op het platteland nog zoals in de vroege ijzertijd, in armoede en primitiviteit.
Ik weet niet of het leven voor een Romeinse patriciër zo aangenaam was.

Neem nu hun vrouwtje. Die deden graag lippenstift op... Rode lippen waren toen ook al gegeerd. Enkel, zou je het zien zitten weduwnaar te worden op je 30 omdat je vrouw sterft aan rode loodvergiftiging?

Daarnaast liepen hoge officieren percentueel gezien méér risico om te sneuvelen dan gewone Romeinse burgers. Het was niet vreemd om een veldslag te zien waarbij de helft of meer dan de officieren uitvielen, met slechts enkele tientallen soldatenslachtoffers. Dat kwam doordat, als je dan toch zo hoog geboren was, je wel geacht werd vooraan te lopen.

En nota bene: elke Romein van enige slimheid moest in het leger.

Dus: als vrouw sterven door je make-up, of als man met je gezicht in de modderpoel liggen in diep-Anatolië?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be