Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 27 december 2011, 16:40   #1
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard Twee eenvoudige vragen voor een Nederlander

Van het weekend probeerde een Nederlander mij uit te dagen een politiek statement te doen. In plaats daarvan zei ik dat ik hem slechts 2 vragen zou stellen:
- Zou u een Fries als eerste minister accepteren die geen woord Nederlands kent, enkel Fries?
-- Antwoord: Nee!
- Zou u een kabinet accepteren, gedragen door 80% van de Friezen en 49% van de rest van Nederland terwijl belastingverhogingen worden gestemd die vooral de rest van Nederland treffen?
-- Uiteraard niet!
- Welkom in België.
Effect is offline  
Oud 27 december 2011, 16:42   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard



Die moet'k onthouden. Zeer efficiënt toch.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 27 december 2011, 16:44   #3
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

hoe reageerde hij verder?
vrijevlaming is offline  
Oud 27 december 2011, 16:45   #4
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht


Die moet'k onthouden. Zeer efficiënt toch.
Bij een amerikaan werkt dezelfde truc door te vragen of ze Obama zouden accepteren als hij enkel spaans zou spreken, nochtans een erkende taal in de VSA. In andere landen zijn vergelijkbare voorbeelden mogelijk. Bvb Zwitserland met Retoromaans, Frankrijk met Langue d'Oc of Spanje met Catalaans.
Effect is offline  
Oud 27 december 2011, 16:46   #5
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
hoe reageerde hij verder?
Ik had de discussie gewonnen daar hij de situatie begreep. Meer uitleg was niet nodig. Ik had eigenlijk geen zin om NOG een keer over politiek te beginnen in het buitenland, daarom dat deze 2 vragen zo handig zijn.

Laatst gewijzigd door Effect : 27 december 2011 om 16:46.
Effect is offline  
Oud 27 december 2011, 18:50   #6
matthias999
Minister
 
matthias999's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2011
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 3.102
Standaard

Geen enkel land ter wereld begrijpt wat er in België al die jaren al gaande is. Vele amerikanen denken dan nog dat België een volledig franstalig land is. Als je dan zegt dat je nederlands spreekt en geen frans dan bekijken ze je maar vreemd aan.
matthias999 is offline  
Oud 27 december 2011, 18:55   #7
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Geen enkel land ter wereld begrijpt wat er in België al die jaren al gaande is. Vele amerikanen denken dan nog dat België een volledig franstalig land is. Als je dan zegt dat je nederlands spreekt en geen frans dan bekijken ze je maar vreemd aan.
Laat staan als je vertelt dat 60+% van België Nederlandstalig is.
Effect is offline  
Oud 27 december 2011, 18:57   #8
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

ik heb zelf veel gereisd voor mijn werk , hoofdzakelijk binnen europa, en dat was ook altijd een hele uitleg tegen dat ze het enigszins verstonden. En standaard was de vraag dan op het einde :" maar waarom splitsen jullie dan gewoon niet als het zo verloopt?" tja
vrijevlaming is offline  
Oud 27 december 2011, 19:03   #9
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ik heb zelf veel gereisd voor mijn werk , hoofdzakelijk binnen europa, en dat was ook altijd een hele uitleg tegen dat ze het enigszins verstonden. En standaard was de vraag dan op het einde :" maar waarom splitsen jullie dan gewoon niet als het zo verloopt?" tja
Mijn gefrustreerde antwoord op een Duitse, die maar bleef hameren dat ik als Vlaming separatist moet zijn (ten tijde van formateur leterme, 1e maal):
- Would you like your country to be split?
Niet bepaald de slimste opmerking, maar ze snapte het wel. België als het kan, Vlaanderen als het moet. In de 3 jaar sinds het gesprek met die duitse weet ik dat België niet meer kan.
Effect is offline  
Oud 27 december 2011, 19:45   #10
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

vandaar de slagzin van de VU vroeger: met belgie als het kan, zonder als het moet. Voor mijn part hoeft belgie zelfs niet te verdwijnen, zolang de democratie hier maar ingevoerd wordt en de meerderheid zonder belemmeringen kan besturen: l'etat belgo-flamand dus
vrijevlaming is offline  
Oud 28 december 2011, 08:17   #11
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Op die eerste vraag had ik ook NEEN geantwoord.

Maar vraag 2, had ik niet eens antwoord op kunnen gegeven, omdat z'n dergelijke situatie niet eens kan voorkomen in Nederland.

1 man, 1 stem, en een Fries is net z'n een Nederlander als een Hollander, een Zeeuw, een Limburger of een Brabander dat is.

Ik heb het met jullie Vlamingen te doen.
Sterkte!.

Jeff
Pinda is offline  
Oud 28 december 2011, 08:30   #12
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Op die eerste vraag had ik ook NEEN geantwoord.

Maar vraag 2, had ik niet eens antwoord op kunnen gegeven, omdat z'n dergelijke situatie niet eens kan voorkomen in Nederland.

1 man, 1 stem, en een Fries is net z'n een Nederlander als een Hollander, een Zeeuw, een Limburger of een Brabander dat is.

Ik heb het met jullie Vlamingen te doen.
Sterkte!.

Jeff
Dergelijke situatie is doodnormaal in België. De minderheid beslist. Democratie en logica ten top.

Ik heb geen probleem met bescherming van minderheden, maar misschien is het beschermen van meerderheden ook wel wat waard??
Effect is offline  
Oud 28 december 2011, 08:32   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Geen enkel land ter wereld begrijpt wat er in België al die jaren al gaande is. Vele amerikanen denken dan nog dat België een volledig franstalig land is. Als je dan zegt dat je nederlands spreekt en geen frans dan bekijken ze je maar vreemd aan.
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 28 december 2011, 08:36   #14
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.
Van "no taxation without representation" weten ze echter meer dan eender wie.
Effect is offline  
Oud 28 december 2011, 08:39   #15
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.
Ja, maar de sitcoms zijn Amerikaans. De mening van een Fox-kijkende zapper is dus relevant. Wij moeten ons bekend maken aan hen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 december 2011 om 08:39.
Weyland is nu online  
Oud 28 december 2011, 08:39   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Bij een amerikaan werkt dezelfde truc door te vragen of ze Obama zouden accepteren als hij enkel spaans zou spreken, nochtans een erkende taal in de VSA. In andere landen zijn vergelijkbare voorbeelden mogelijk. Bvb Zwitserland met Retoromaans, Frankrijk met Langue d'Oc of Spanje met Catalaans.
Spaans is geen "erkende taal" in de VS omdat de VS geen officiële talen heeft.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 28 december 2011, 08:41   #17
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
vandaar de slagzin van de VU vroeger: met belgie als het kan, zonder als het moet. Voor mijn part hoeft belgie zelfs niet te verdwijnen, zolang de democratie hier maar ingevoerd wordt en de meerderheid zonder belemmeringen kan besturen: l'etat belgo-flamand dus
Voila, mijn gedacht.
stuyckp is offline  
Oud 28 december 2011, 08:44   #18
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Van "no taxation without representation" weten ze echter meer dan eender wie.
En terecht. Zouden we hier in België ook wel eens kunnen gebruiken.

Braddock kwam in 1755 aan in Virginia en verwachtte dat de koloniale gouverneurs gingen opdraaien voor alle kosten - en kookte van woede toen ze hem fijntjes antwoordden dat hij met zijn grieven beter in Londen terecht kon...

Overigens werd hij uiteindelijk geholpen door een bemiddelaar van Morris: Benjamin Franklin.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 28 december 2011, 08:52   #19
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
vandaar de slagzin van de VU vroeger: met belgie als het kan, zonder als het moet. Voor mijn part hoeft belgie zelfs niet te verdwijnen, zolang de democratie hier maar ingevoerd wordt en de meerderheid zonder belemmeringen kan besturen: l'etat belgo-flamand dus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Voila, mijn gedacht.
Is het dan nog steeds niet duidelijk dat "het niet kan met België"
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 28 december 2011, 08:53   #20
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vele Amerikanen weten geen snars van België af.
de meesten weten inderdaad niets van belgie vanaf. Wie belgie wel kent, weet er direct ook van dat er nederlandstaligen en franstaligen zijn, en dat er spanningen zijn tussen de twee volkeren die wonen in België. Zeer vreemd, een tussenweg tussen die twee ben ik nooit tegengekomen. Ze wisten altijd "alles" of niets.



Grappig trouwens: ik zat met een collega op café in Virginia en dat vriendelijk meiske achter den toog zag dat we graag bier dronken. Nu, ze hadden redelijk wat soorten daar. Komt ze op een bepaald moment af "we also have this belgian style white beer"
Ikke proeven: veel te veel citrusschillen erin, maar tviel nog mee. Waar op ik tegen haar zeg : "There are too many peals from lemon in this beer. Back in belgium we would not do this."

zij : "Back in belgium?"
ikke : "eu yeah. Where the style from this beer came from according to you"
zij: "..."
ikke: "you don't know where belgium is hé"
zij : "What (!?!) is Belgium"

Toen toch veel gelachen ze. De belgo's die hier op het forum soms bezig zijn dat Vlaanderen niet gekend is in een groot deel van de wereld, ik moet ze gelijk geven. Maar belgie is ook niet gekend hoor, en indien wel gekend, in een zeer negatieve manier.
vrijevlaming is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be