Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2017, 18:42   #6621
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
We zijn 2017 en schijnbaar wil u niet geweten hebben wat er in die twee jaar ondertussen allemaal gebeurd is.

Hebt u de moeite genomen een beetje te volgen welke juridische strijd er gevoerd is rond het nieuwe statuut voor Catalonië zoals onderhandeld onder Zapatero?

Bij mijn weten wordt in Québec ook geregeld een referendum gehouden. Ook niet naar uw zin? En in Zwitserland is het ook mogelijk eenzelfde onderwerp na verloop van tijd weer ter sprake te brengen.

Democratie betekent nu eenmaal niet dat na één stemming het onderwerp definitief en voor altijd wordt afgevoerd. Als u dat denkt, hebt u toch wel een heel merkwaardige visie op de dingen.
Tja, toen ik zei, Belgo-fascisten, dan vond men dat ik overdreef.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:42   #6622
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De bedrijfswereld en banken zijn er in ieder geval niet gerust in.
http://www.lemonde.fr/economie/artic...4037_3234.html

Helaas zal de schade wel al een feit zijn. Welke multinational wil nu in Catalonië investeren laat staan blijven. Zonder te spreken van de tienduizenden Catalaanse KMO's die ook op de EU draaien. Die kiekens zonder kop die achter vlaggen lopen gaan van een zeer koude douche thuiskomen.
Dus de economische situatie van Spanje gaat er nog verder op achteruit... Konden die mensen echt niet vooruit denken ipv er als woestelingen met hun verstand in hun zakken op los te slaan...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 1 oktober 2017 om 18:42.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:42   #6623
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wie was dat dan, want dit forum laadt bijzonder traag.

Dat filmpje is nog maar het minste.
In een volgend zie je dan dat de Brandweer aangevallen wordt door die 'orde'troepen.

http://percatalunya.cat/wp-content/u...ombers.mp4?_=1

Maar doe gerust verder, Spanje.
De wereld kijkt toe naar jullie wreedheden, en in tegenstelling tot vroeger kun je ze nu niet meer wegcensureren, want er is het internet, en iedereen kan filmen.
Slaan naar de pompiers nu plaats de guardia civil zich op gelijke hoogte met het Islamtuig in Molenbeek en Anderlecht.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:43   #6624
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De giftige nevelen van het nationalisme zullen waarschijnlijk je zinnen nog wat begoochelen, of het is die plotse opstoot van marxisme die je parten speelt.
Heeft u een ferme scheet gelaten of zo, dat u de walmen in uw omgeving verkeerdelijk als iets algemeens beschouwt?
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:43   #6625
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De bedrijfswereld en banken zijn er in ieder geval niet gerust in.
http://www.lemonde.fr/economie/artic...4037_3234.html

Helaas zal de schade wel al een feit zijn. Welke multinational wil nu in Catalonië investeren laat staan blijven. Zonder te spreken van de tienduizenden Catalaanse KMO's die ook op de EU draaien. Die kiekens zonder kop die achter vlaggen lopen gaan van een zeer koude douche thuiskomen.
Het 'wees bang domme Catalaan, wees bang en onderdanig' klinkt me bekend in de oren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:44   #6626
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dus de economische situatie van Spanje gaat er nog verder op achteruit... Konden die mensen echt niet vooruit denken ipv er als woestelingen met hun verstand in hun zakken op los te slaan...
We spreken dan nog niet van eventuele boycottacties ten opzichte van Spanje, en ten voordele van Catalonië.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:45   #6627
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.039
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat mij nog het meeste stoort, is dat iemand zoals Jan die in tegenstelling tot velen hier wel de binnenkant van een school gezien heeft dat straal negeert, en het via wat retorische truukjes zelfs probeert voor te stellen als onbestaande of niet relevant.
Dat men staalhard debatteert en totaal botsende discussies voert, is niets mis mee. Maar intellectuele oneerlijkheid is verwerpelijk.
In 1978 heeft de democratie en het volk een gigantische overwinning geboekt, en de laatste stuiptrekking van het oude regime (Tejero) zijn verhaal duurde zelfs geen halve dag.
Nu de geschiedenis gaan verkrachten alsof de spaanse bevolking, catalonië inbegrepen, die grondwet niet met overdonderende meerderheid goedkeurde is gewoon leugenachtigheid, met voorbedachten rade.
Niets belet je om je leer-achterstand in te halen. Wendt je tot het tweede kans onderwijs. Misschien komt het dan toch nog goed met je.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:46   #6628
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat zegt de Zwarte Madonna daarover?
In het klooster van Montserrat is er ook een kieslokaal gevestigd .


Geen enkel Guardia Civil-lid is daar ook maar in de buurt durven komen
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:46   #6629
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
We spreken dan nog niet van eventuele boycottacties ten opzichte van Spanje, en ten voordele van Catalonië.
Ik verschiet ervan dat Michel nog niet opgeroepen heeft om niet meer in Catalonië op verlof te gaan.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:47   #6630
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Vergeefse moeite, als het over de nationalistische kramp gaat blijken veel van die rechtse fatsoenrakkers eigenlijk behoorlijk anarchistisch te redeneren. Hetzelfde publiek dat hier fulmineert tegen "groene en rode vuilzakken" die betogen, toont een plotse idolatrie voor mensen die schoolgebouwen gaan bezetten of de politie de toegang proberen te beletten om hun job te doen.

Benieuwd of de gemuilkorfde, xenophon, nierika en jan van den berghe die bij een volgende algemene staking ook gaan ophemelen en de ordediensten verguizen alsof het fascisten zijn. Of ze dan ook dramatiek gaan verkopen over sukkelaars die door de flikken buiten gesmeten zijn.
Pandareus, ik denk niet dat u mij niet kunt afdoen als nationalist of als rechts. Mijn standpunt in deze is duidelijk: als liberaal vind ik de wet maar de wet, en de grondwet maar een vodje papier als die de burgerlijke vrijheden (recht om het bestuur te kiezen (consent of the governed), recht op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering) niet verdedigt. Maar ik ben oprecht geïnteresseerd in uw mening. En met die mening bedoel ik echt uw persoonlijke overtuiging, niet een of ander juridisch oordeel.

Enkele simpele vragen:

1) Vindt u het politieoptreden van de Spaanse overheid vandaag verdedigbaar? Dus niet het principe dat de overheid een illegaal referendum probeert tegen te gaan (wat ik kan begrijpen), maar de mate waarin de Spaanse Guardia Civil geweld heeft gebruikt tegen passief protesterende burgers.

2) In navolging van de vorige vraag, hoe ver vindt u dat de Spaanse overheid mag gaan. Mag zij desnoods met militair vertoon een passieve opstand in Catalonië neerslaan?

3) Vindt u dat een democratisch ingevoerde grondwet te allen tijde verdedigd moet worden? Ongeacht de omstandigheden?

4) In navolging van de vorige vraag, heeft u geen enkele bemerking bij de manier waarop die grondwet is goedgekeurd? Die grondwet is uiteraard door de overgrote meerderheid van de Spanjaarden goed gekeurd, omdat zij een conditio sine qua non was opdat het Franco-regime afstand zou doen van de macht. Zelfs als dat een abominabele grondwet zou geweest zijn, dan nog zou die aanvaard worden om de keiharde repressie te stoppen.

5) Stel, ik herhaal: stel, dat een overweldigende meerderheid van de Catalanen voor zeer verregaande autonomie binnen Spanje zou zijn. Stel dat de Spaanse overheid blijft weigeren om bevoegdheden af te staan aan de Catalaanse overheid en dat zij weigert om een hervorming van de Spaanse grondwet zelfs maar te overwegen. Moeten de Catalanen dan braaf blijven zwijgen? Wat zijn voor u dan de legitieme opties die de Catalanen hebben in dat geval?
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:47   #6631
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In het klooster van Montserrat is er ook een kieslokaal gevestigd .


Geen enkel Guardia Civil-lid is daar ook maar in de buurt durven komen
Schitterend. Ik vraag me af wat men gedaan zou hebben, mochten er stembussen opgesteld gestaan hebben in enkele kerken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:48   #6632
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.129
Standaard

Hier schiet de fascistische politie zelfs vanuit hun combi's op ongewapende burgers, zo laf zijn ze wel.

http://percatalunya.cat/wp-content/u...eGOmBw.mp4?_=1
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:49   #6633
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
1) Vindt u het politieoptreden van de Spaanse overheid vandaag verdedigbaar? Dus niet het principe dat de overheid een illegaal referendum probeert tegen te gaan (wat ik kan begrijpen), maar de mate waarin de Spaanse Guardia Civil geweld heeft gebruikt tegen passief protesterende burgers.
Met dan nog die correctie dat die burgers niet kwamen protesteren, maar gewoon wilden deelnemen aan een referendum. En, voor alle duidelijkheid, er was geen samenscholingsverbod uitgevaardigd. Dit laatste element wordt ook door meerderen vakkundig genegeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:50   #6634
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar ontgaat het u wat ik al veel eerder heb geschreven als het om stakingen gaat: het is een recht en het moet gevrijwaard worden. Dat ik bepaalde stakingen in België niet al te apprecieer, heeft niets met het stakingsrecht te maken maar wel met de opvattingen die bepaalde vakbonden in dit land huldigen.

Daarnaast gaat het niet om rechts versus links, maar om het recht tot zelfbeschikking. Als volksnationalist maak ik daarbij geen onderscheid naar politieke voorkeur.

Hopelijk is dat even verduidelijkt.
Over dat fameuze recht tot zelfbeschikking : net als gisteren aan quercus geef ik jou ook de raad om toch maar eens wat bij te lezen over wat dat in werkelijkheid is in het internationaal recht : lees Resolutie 1514, artikel 6. En maak dan de logische conclusie waarom die verwijzing hier niet van toepassing is.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:52   #6635
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
5) Stel, ik herhaal: stel, dat een overweldigende meerderheid van de Catalanen voor zeer verregaande autonomie binnen Spanje zou zijn. Stel dat de Spaanse overheid blijft weigeren om bevoegdheden af te staan aan de Catalaanse overheid en dat zij weigert om een hervorming van de Spaanse grondwet zelfs maar te overwegen. Moeten de Catalanen dan braaf blijven zwijgen? Wat zijn voor u dan de legitieme opties die de Catalanen hebben in dat geval?
Interessant eindvraag. Eens kijken of het antwoord van Pandaman of HO ook even interessant wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:52   #6636
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Oh, een van de slachtoffers kon nog ternauwernood gereanimeerd worden, u doet alsof ze een klein duwtje gekregen hebben.
En als de Catalaanse Brandweer het nodig vindt om de bevolking te beschermen tegen het geweld van de Guardia Civil, dan is dat niet omdat er eens een duw gegeven wordt.

Ik verdedig ook geen politiegeweld tegen vakbondsbetogers.
Maar ik stel wel vast vakbonden wel wegen blokkeren, en ervoor zorgden dat er doden vielen, zo was er dat slachtoffer dat niet naar het ziekenhuis kon op tijd.
Ze beletten ook werkwilligen van binnen te gaan in een bedrijf.
Ik heb ook gezien hoe ze met geweld een ministerie binnendrongen en er alles kort en klein sloegen.
Ik heb niet gezien dat pro-Spanje stemmers werden tegengehouden door pro-Catalonië betogers.

Maar goed, ik stel vast dat hoe belgicistischer, hoe harder men geweld tegen de Catalanen verdedigt.
Misschien stuurt men ook op een dag Franstalige troepen naar West-Vlaanderen, en moet de plaatselijke Brandweer ons beschermen tegen dat politiegeweld, waarna de nationale politie op de plaatselijke Brandweer begint te kloppen.

En finaal zegt Pandareus dat dat allemaal OK is.
Uiteraard heb je dat niet gezien, de grote meerderheid van de spanjaarden in catalonië heeft zich aan de wettelijkheid gehouden en is niet naar dat illegale referendum getrokken. Waarom zouden ze trouwens ? Voor de lol de wet gaan overtreden ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:53   #6637
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het 'wees bang domme Catalaan, wees bang en onderdanig' klinkt me bekend in de oren.
Ik vermoed dat uw pree er ligt op het einde van de maand maar dat is niet voor iedereen het geval. Er is een verschil tussen onderdanig zijn en realistisch zijn. Helaas ook voor degenen die denken dat hun pree op het einde van de maand een zekerheid is kan er twijfel komen als het bedrijf minder orders heeft of sluit.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:53   #6638
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Over dat fameuze recht tot zelfbeschikking : net als gisteren aan quercus geef ik jou ook de raad om toch maar eens wat bij te lezen over wat dat in werkelijkheid is in het internationaal recht : lees Resolutie 1514, artikel 6. En maak dan de logische conclusie waarom die verwijzing hier niet van toepassing is.
O, die discussie hebben we al gehad. Die interpretatie zorgt er nu eenmaal dat geen enkel volk dat binnen een bepaalde staat tegen haar wil gevangen zit, beroep kan doen op dat recht. Die resolutie is de volledige uitholling van het zelfbeschikkingsrecht, maar daar hadden we het al eerder over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:54   #6639
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uiteraard heb je dat niet gezien, de grote meerderheid van de spanjaarden in catalonië heeft zich aan de wettelijkheid gehouden en is niet naar dat illegale referendum getrokken. Waarom zouden ze trouwens ? Voor de lol de wet gaan overtreden ?
Hebt u dan al deelnamecijfers gezien van het aantal stemgerechtigden (dat laatste is trouwens nog iets anders dan "Spanjaarden in Catalonië")?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 18:54   #6640
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schitterend. Ik vraag me af wat men gedaan zou hebben, mochten er stembussen opgesteld gestaan hebben in enkele kerken.

Het klooster van Montserrat zou er beter aan doen zich bezig te houden met het zieleheil der mensen. Geestelijken en politiek is geen goede combinatie. Dat leert ons de geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 oktober 2017 om 18:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be