Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 maart 2012, 08:46   #41
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
De mensen zijn ook niet gek.
Er wordt meer en meer gestookt in de allesbrander, voordelen:
- Goedkopere warmte.
- Minder geld uitgeven aan afval.
Geef ze nog meer excuses om een Fijn Stof Taks in te voeren. Goed bezig...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 08:49   #42
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
bane, dat interesseert mij niet om dat te doen, maar ik zeg dat ik nog nooit gecontroleerd ben, ik overweeg wel eens om bij wijze van experiment maisolie in de tank te mengen om eens zte zien hoe goed dat rijdt
Dat lees je inderdaad af en toe. De vraag is: waarom mag dat ook weer?

Ik ga niet teveel experimenteren met mijn dieseltje. Is een common rail en die schijnen extreem gevoelig te zijn, dus geen maisolie of mazout voor mij. Misschien nog met een pompverstuiver?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 09:45   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Aan plantaardige olie kleeft ook een grote kostprijs, aangezien het de gronden die gebruikt kunnen worden voor voedsel gebruikt voor de productie van niet-voedsel.
Ik verwees duidelijk naar de plantages in Kongo.
Deze plantages en hun oliepersfabrieken liggen reeds meerdere decennia stil te verkommeren.
Hen terug doen draaien en daar de olie van winnen heeft dus totaal geen invoeld op de voedselwinning.
Het zou zelfs posief zijn voor de voedselwinning, want dan worden de aan en afvoerwegen in de gebieden opnieuw deftig onderhouden en komen er voedsel gronden die nu gebruikt worden voor bio-energiewinning opnieuw vrij voor voedselwinning.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 09:53   #44
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Daar zitten Shell, Esso BP ed... helemaal niet mee hoor. Voor hen is de voornaamste bron van inkomsten de winkels die je tegenwoordig bij elk benzinestation hebt. Wat er uit de brandstofslang komt is niet zo belangrijk. Wet je bij Shell tankt hoeft zelfs niet eens uit een Shell raffinaderij te komen...
En wat doe je met de zelfbedieningstations waar niet eens iemand aanwezig is en er helemaal geen winkel is? Zij vormen tegenwoordig het grootste deel van de pompstations.
De opbrengsten van de winkels gaat trouwens niet naar BP, Shell, Q8 en co, maar naar de eigenaar van het pompstation.
En nee, de brandstof komt vaak niet van een eigen raffinaderij, in Belgie komt 85% van de gebruikte draagbare energiedragers van Fina.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 09:57   #45
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat lees je inderdaad af en toe. De vraag is: waarom mag dat ook weer?

Ik ga niet teveel experimenteren met mijn dieseltje. Is een common rail en die schijnen extreem gevoelig te zijn, dus geen maisolie of mazout voor mij. Misschien nog met een pompverstuiver?
common rail is zelfs beter geschikt voor bio-energiedragers dan de conventionele verstuiving dankzij zijn grotere druk.

Rode mazout en witte diesel zijn één en hetzelfde product, enkel is er bij rode mazout een kleurstof toegevoegd om te kunnen controleren dat je de goedkopere rode mazout niet gebruikt voor je voertuig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 12:41   #46
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En wat doe je met de zelfbedieningstations waar niet eens iemand aanwezig is en er helemaal geen winkel is? Zij vormen tegenwoordig het grootste deel van de pompstations.
Maar onbemande pompstations zorgen niet voor de grootste omzet. De stations langs de autosnelwegen, dat is waar het grote geld verdient wordt.

Citaat:
De opbrengsten van de winkels gaat trouwens niet naar BP, Shell, Q8 en co, maar naar de eigenaar van het pompstation.
En bij vele pompstations is dat BP, Shell Q8 en zo...
Maar er zijn inderdaad ook veel onafhankelijke pomphouders. Maar tenzij er veel verandert is pikken de oliemaatschappijen toch wel meer dan een graantje mee van wat er daar verkocht wordt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 13:30   #47
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
common rail is zelfs beter geschikt voor bio-energiedragers dan de conventionele verstuiving dankzij zijn grotere druk.
Misschien ook door de betere smering van de maïsolie? Ik ga het alleszins niet proberen met MIJN motor.

Citaat:
Rode mazout en witte diesel zijn één en hetzelfde product, enkel is er bij rode mazout een kleurstof toegevoegd om te kunnen controleren dat je de goedkopere rode mazout niet gebruikt voor je voertuig.
Dat is ook zo'n mythe. Qua chemische samenstelling zit je inderdaad met dezelfde koolstofketens, maar het verschil zit hem in de zuiverheid (zo mag diesel veel minder zwavel bevatten dan diesel, zelfs 100x minder) en de additieven toegevoegd aan de diesel (o.a. voor de vorst, waar mazouttanks meestal onder de grond zitten). Ook is diesel meer geschikt voor zelfontbranding door een hoger gehalte aan hexadecaan.

Alleen al dat zwavelgehalte is voor mij een reden om dit niet in een common rail motor te gebruiken...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 19:35   #48
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik ben bezig over de energie, en niet de kostprijs
Zwak argument.

Energie heeft alles met kostprijs te maken. Het is gewoon een economische wetmatigheid.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 19:36   #49
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Geef ze nog meer excuses om een Fijn Stof Taks in te voeren. Goed bezig...
Hoe gaan ze dat controleren ?

Ben daar niet echt bang voor.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 19:51   #50
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat lijkt me toch wel een heel fatalistische houding. Ik ben ervan overtuigd dat mensen in veel gevallen wel een alternatief hebben, maar misschien moeten we afstappen van het luxeconcept uit de jaren zestig over mobiliteit, nl. van deur tot deur. Misschien moeten we dit eens proberen los te laten, want dan zal men zien dat er ook andere mogelijkheden bestaan.
Ik noem een verplaatsing om te gaan werken, geen bezigheidstherapie. Dat is een noodzakelijke verplaatsing.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 19:57   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Zwak argument.

Energie heeft alles met kostprijs te maken. Het is gewoon een economische wetmatigheid.
luister een keer, vanaf 3euro per liter zijn zonnepanelen rendabel om elektrisch te rijden zonder subsidies
Windmolens hebben gridparity dus al wie in westvl woont kan zijn auto opladen met windenergie zonder subsidies aan de huidige brandstofprijzen

ik zou liever hebben dat je eens uw berekening maakt ipv slogans, ik heb het al gedaan dus jij mag het nu tegenrekenen

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 maart 2012 om 19:58.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 20:31   #52
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
luister een keer, vanaf 3euro per liter zijn zonnepanelen rendabel om elektrisch te rijden zonder subsidies
Windmolens hebben gridparity dus al wie in westvl woont kan zijn auto opladen met windenergie zonder subsidies aan de huidige brandstofprijzen

ik zou liever hebben dat je eens uw berekening maakt ipv slogans, ik heb het al gedaan dus jij mag het nu tegenrekenen
jaja, zal wel
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 20:53   #53
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
jaja, zal wel
reken het uit alstublieft
elektrische energie is gewoon goedkoper dan onze brandstof. daarom is gridpariteit nog niet bereikt en tankt iedereen liever aan het net

Je moet gewoon rekenen aan kilowatth

1liter diesel = bvb 3 euro/liter 3euro/10kWh = 0.3euro/kwh
zonnepanelen installatie van 5000piekwatt kost 25000euro/ 100.000kwh op 20jaar = 0.25euro/kwh

mag ik nu uw tegenrekening zien aub ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:02   #54
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Hoe gaan ze dat controleren ?

Ben daar niet echt bang voor.
Belasting bij aankoop van een allesbrandertje. Bij houtkachels, schouwtjes controleren. Ze vinden wel iets hoor... Don't worry.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:37   #55
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
reken het uit alstublieft
elektrische energie is gewoon goedkoper dan onze brandstof. daarom is gridpariteit nog niet bereikt en tankt iedereen liever aan het net

Je moet gewoon rekenen aan kilowatth

1liter diesel = bvb 3 euro/liter 3euro/10kWh = 0.3euro/kwh
zonnepanelen installatie van 5000piekwatt kost 25000euro/ 100.000kwh op 20jaar = 0.25euro/kwh

mag ik nu uw tegenrekening zien aub ?
http://www.allesoverzonnepanelen.nl/...ektrische-auto

Je vergelijkt nog altijd met brandstof die kunstmatig duur gemaakt wordt door de taksen. Je bent dus appelen met peren aan het vergelijken. Je stroom wordt bijlange niet zo zwaar belast en dus klopt je rekening niet.

Wat kost een litertje brandstof zonder taksen, accijnzen ? 1 € ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:53   #56
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
http://www.allesoverzonnepanelen.nl/...ektrische-auto

Je vergelijkt nog altijd met brandstof die kunstmatig duur gemaakt wordt door de taksen. Je bent dus appelen met peren aan het vergelijken. Je stroom wordt bijlange niet zo zwaar belast en dus klopt je rekening niet.

Wat kost een litertje brandstof zonder taksen, accijnzen ? 1 € ?
Goed ik heb niet gans het verhaal verteld maar kom.

we gaan twee evoluties bekijken
1° We hebben een dalende energie productie kurve van zonnepanelen.

Mijn PV-stroom kost in belgie zonder subsidies 0.25€/kw
die spanjaard produceert stroom aan 0.125€/kwh
de dalende kurve zal nog altijd zorgen dat binnen 10 jaar die stroom kostprijs HALVEERT.

opslaan in een batterij en terug vrijzetten gebeurt met 40% verlies en dus 60% efficient.

Verbruik van een elektrische wagen bedraagt bvb 30kWh/100km = 7.5€/100km aan 60% efficientie, kost dus tussen de 12.5€/100km NU, en dalende kurve naar 6€/100km

Netto-netto: kost dus elektrisch rijden op zonneenergie vandaag 12.5€, en halveert die kostprijs binnen de tien jaar naar 6€/100km
We spreken nog niet van die spaanse situatie.

2° we kijken naar die 1$/liter zonder taks, bij een petroleumprijs van 100$
Onze burger zal dus binnen de 10jaar 200$/vat zien, of een ongetakseerde prijs van 2€/liter

Goed de energieprijs voor een motor is dus 0.1€/kWH tot 0.2€/kWh

de verbranding gebeurt 40% efficient, dus die auto verbruikt 6liter/100km of 6€/100km en stijgende prijscurve naar 12€/100km

De kostprijs van energie als brandstof bereikt dus gridpariteit binnen hier en 3 jaar.

Dus we komen terug op mijn stelling: vanaf de petroleum 3$/liter kost, hebben we die gridpariteit. En in feite zijn er al zuiderse landen waar de gridpariteit bereikt is.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 maart 2012 om 22:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 23:16   #57
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Goed ik heb niet gans het verhaal verteld maar kom.

we gaan twee evoluties bekijken
1° We hebben een dalende energie productie kurve van zonnepanelen.

Mijn PV-stroom kost in belgie zonder subsidies 0.25€/kw
die spanjaard produceert stroom aan 0.125€/kwh
de dalende kurve zal nog altijd zorgen dat binnen 10 jaar die stroom kostprijs HALVEERT.

opslaan in een batterij en terug vrijzetten gebeurt met 40% verlies en dus 60% efficient.

Verbruik van een elektrische wagen bedraagt bvb 30kWh/100km = 7.5€/100km aan 60% efficientie, kost dus tussen de 12.5€/100km NU, en dalende kurve naar 6€/100km

Netto-netto: kost dus elektrisch rijden op zonneenergie vandaag 12.5€, en halveert die kostprijs binnen de tien jaar naar 6€/100km
We spreken nog niet van die spaanse situatie.

2° we kijken naar die 1$/liter zonder taks, bij een petroleumprijs van 100$
Onze burger zal dus binnen de 10jaar 200$/vat zien, of een ongetakseerde prijs van 2€/liter

Goed de energieprijs voor een motor is dus 0.1€/kWH tot 0.2€/kWh

de verbranding gebeurt 40% efficient, dus die auto verbruikt 6liter/100km of 6€/100km en stijgende prijscurve naar 12€/100km

De kostprijs van energie als brandstof bereikt dus gridpariteit binnen hier en 3 jaar.

Dus we komen terug op mijn stelling: vanaf de petroleum 3$/liter kost, hebben we die gridpariteit. En in feite zijn er al zuiderse landen waar de gridpariteit bereikt is.
Bottom line is : we zullen het pas weten in de toekomst.

Het is zo dat je die dingen best uit zichzelf laat evolueren. Als er voldoende mogelijkheden zitten in die dingen, zullen er bedrijven zijn die daarin gaan investeren en die technologie gaan verbeteren.

M.a.w. als overheid blijf je daar liefst zoveel mogelijk buiten.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 07:34   #58
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Bottom line is : we zullen het pas weten in de toekomst.

Het is zo dat je die dingen best uit zichzelf laat evolueren. Als er voldoende mogelijkheden zitten in die dingen, zullen er bedrijven zijn die daarin gaan investeren en die technologie gaan verbeteren.

M.a.w. als overheid blijf je daar liefst zoveel mogelijk buiten.
Ten eerste je moet niet subsidieren als je inderdaad de ARBEID om alles te produceren niet zou belasten. Ik denk dat daar een duidelijk standpunt dat je duidelijk vergeet

Ten tweeede in uw eigen link staat niet 30KW maar 10-20Kw/100km

we doen de berekening opnieuw

10kWh in belgie kost met PV (dus niets van het net) 2.5euro/100km
20kWh in Spanje kost met PV ook 2.5euro/100km

dezelfde wagen een Nissan instapmodel met motor verbruikt 5liter=5euro/100km ongesubsidieerd

waarom denk jij nu nog dat dit punt in een toekomst ligt ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 11:31   #59
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je moet gewoon rekenen aan kilowatth

1liter diesel = bvb 3 euro/liter 3euro/10kWh = 0.3euro/kwh
zonnepanelen installatie van 5000piekwatt kost 25000euro/ 100.000kwh op 20jaar = 0.25euro/kwh
Er zit een foutje in je berekening. Een liter diesel bevat weliswaar 10kWh, maar je motor haalt daar maar een fractie van uit. Als je met elektrische tractie vergelijkt met je rekening houden met de verschillen in efficiëntie. Je komt me Diesel dus eigenlijk al snel op 1 euro per kWh...

Reken beter gewoon naar prijzen per km.
Een elektrische auto heeft ongeveer 20 to 40kWh per 100km nodig (afhankelijke van de grootte van de wagen), dus dat is je vergelijkingspunt.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 21 maart 2012 om 11:32.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 11:49   #60
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Ja, schandalig. Ik heb gisteren voor de eerste keer in mijn leven voor meer dan 100 € super getankt (101 €). En wij die smerige oliesheiks maar verrijken.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be