Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2007, 14:53   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Gek, ik dacht dat de individuele verfransing toch al langer gestopt was, maar hier gaat het wel om mensen die al wat tweetalig waren zeker? Ik denk niet dat er op dit moment nog veel 100% Vlaamse ouderparen in Vlaanderen en Brussel zijn die hun kind Franstalig opvoeden ineens.
Ineens?

Van wat denk je dat de verfransing in Brussel en nu in de rand het resultaat zijn?
Waarom werkte het niet andersom?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 14:55   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Met enkel als nederlands als basis is het wél een pak moeilijker om bvb Spaans te leren.
Onzin.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:29   #43
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ja, die taal kennen, maar ze als moedertaal hebben is een vloek. Eenmaal franstalig opgevoed is het veel moeilijker om het even welke taal te leren, idem dito bij Engels. Italianen kunnen het nog slechter.
Hierin heb je gelijk: ONZE taal, vooral met onze vlaamse dialecten, bevat ALLE mogelijke klanken die in een andere taal kunnen voorkomen. Daarom dat het voor anderstaligen zo moeilijk is onze taal goed te spreken. En daarom dat wij d�*t net voor hebben om een andere taal makkelijker te spreken.
Kennis is echter meer dan spreken...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:32   #44
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Onzin.
?? ehh?

Ik spreek toch uit ervaring zeker. Mijn kennis van het Spaans is zeer snel gegaan, net door mijn goede kennis van het Engels, en mijn niet zo'n slechte kennis van het Frans. Vele woorden Spaans haal je ofwel bij de ene, ofwel bij de andere...

Echt niet zo'n onzin hoor.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:41   #45
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Hierin heb je gelijk: ONZE taal, vooral met onze vlaamse dialecten, bevat ALLE mogelijke klanken die in een andere taal kunnen voorkomen. Daarom dat het voor anderstaligen zo moeilijk is onze taal goed te spreken. En daarom dat wij d�*t net voor hebben om een andere taal makkelijker te spreken.
Kennis is echter meer dan spreken...
Het zou ook weer eens niet, eh.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 15:42   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Dat kan je niet hard maken, Eddy.
Anderen leren misschien nóg sneller Spaans ook al kennen ze geen Engels of Frans. Bijvoorbeeld door veel in Spanje te verblijven.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 16:46   #47
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ineens?

Van wat denk je dat de verfransing in Brussel en nu in de rand het resultaat zijn?
Waarom werkte het niet andersom?
Wat ik beweer is dat de verfransing in de Rand en Brussel niet het gevolg meer is van mensen die hun kinderen Franstalig opvoeden, maar van het wegtrekken van Vlamingen en inwijken van Franstaligen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 20:51   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Idealisto Bekijk bericht
Het valt me op dat zowel het VB als de N-VA steeds weer spreken over 11 �* 12 miljard euro/jaar naar "Wallonië"

http://www.n-va.be/verkiezingen/kwis/kwis.asp

en dat het dan uiteindelijk gaat om Franstalig België (=Wallonië en Brussel)

http://www.n-va.be/verkiezingen/kwis/kwis1goed.asp

Hoort volgens deze partijen Brussel dan bij Wallonië?
Ge zoudt ook kunnen zeggen dat de transfers gaan in de richting van streken die door de PS gedomineerd worden.

Ge zijdt waarschijnlijk ook nog vergeten dat Leterme eens van zijn gat gemaakt heeft over Brussel. Er moest daar namelijk eindelijk eens behoorlijk bestuurd worden, want met die 19 baronnen in hun eigen gemeente, met een hoofdstedelijk gewest dat meer tegengewerkt wordt dan wat anders ... marcheert er niks fatsoenlijk.

Het probleem is dus eigenlijk niet de transfers op zich, maar wel het uitzichtloze van de duur van de transfers. De franstaligen "leren niet vissen", ze vergenoegen zich met "ieder jaar opnieuw een hoop verse vis te krijgen".
En ondertussen beletten ze dat in Vlaanderen moderne sistemen en wetten ingevoerd worden.

Sjonge sjonge, dat heeft nooit fatsoenlijk gegaan met de franstaligen: eerst beschouwden ze ons als boerkens, dan gebruikten ze ons als minderwaardige migranten (maar die zich wel aanpasten ...), ondertussen pikten ze ons grondgebied sistematisch, en nu beletten ze ons om in plaats van een van de welvarendste streken ter wereld te zijn, te evolueren naar de absoluut welvarendste streek ter wereld.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 20:55   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat ik beweer is dat de verfransing in de Rand en Brussel niet het gevolg meer is van mensen die hun kinderen Franstalig opvoeden, maar van het wegtrekken van Vlamingen en inwijken van Franstaligen.
Allicht worden ze niet meer Franstalig opgevoed.
Er zijn er geen meer over.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 23:40   #50
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat ik beweer is dat de verfransing in de Rand en Brussel niet het gevolg meer is van mensen die hun kinderen Franstalig opvoeden, maar van het wegtrekken van Vlamingen en inwijken van Franstaligen.
Je moet die dingen zien over de generaties heen.

Het individueel verfransen is inderdaad een aantal generaties geleden begonnen, maar die mensen konden naast hun frans nog nederlands ook. Nu spreken de afstammelingen van die oorspronkelijke Vlamingen vaak geen woord nederlands meer.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 08:48   #51
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat kan je niet hard maken, Eddy.
Anderen leren misschien nóg sneller Spaans ook al kennen ze geen Engels of Frans. Bijvoorbeeld door veel in Spanje te verblijven.
??

Vele spaanse woorden komen overeen ofwel met een engels woord, ofwel met een frans woord (of beiden : vrijheid = liberty = liberté = libertad). Als je dus een woordenschat hebt in die twee talen, is je woordenschat in het Spaans ook ineens groter. Vele Spaanse woorden heb ik gewoon nooit "geleerd" maar komen uit mijn kennis van die twee talen. Sneller kan niet he
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 20 mei 2007 om 08:54.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2007, 16:31   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
??

Vele spaanse woorden komen overeen ofwel met een engels woord, ofwel met een frans woord (of beiden : vrijheid = liberty = liberté = libertad). Als je dus een woordenschat hebt in die twee talen, is je woordenschat in het Spaans ook ineens groter. Vele Spaanse woorden heb ik gewoon nooit "geleerd" maar komen uit mijn kennis van die twee talen. Sneller kan niet he
Je kan ook Latijn leren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be