Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2007, 17:22   #21
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
... met de Franstalige gemeenten waar faciliteiten zijn voor de Nederlandstalige inwoners ?


Volgens mij is kunnen de Nederlandstaligen hun papieren daar nog in het Nederlands krijgen en hebben ze het een pak makkelijker dan de franstaligen in de rand. Hoe komt dat nu ? En wat vinden de separatisten daarvan ? Ook de faciliteiten afschaffen ?

Ik vergis me misschien, daar wordt immers zelden over gesproken... toelichting is zeker welkom.
In Wallonië zijn er 4 faciliteitengemeenten (Komen, Edingen, Vloesberg, Moeskroen); in Vlaanderen 12 (Mesen, Spiere-Helkijn, Ronse, Voeren, Bever, Herstappe, Wemmel, Drogenbos, Linkebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Sint-Genesius-Rode). In Vlaanderen worden de faciliteiten netjes toegepast, in Wallonië zijn ze dode letter.

Maar ja, zoals we allemaal weten zijn de Vlamingen racisten en de Walen verdraagzaam.

En ja, ik wil dat al de faciliteitengemeenten worden afgeschaft, zowel de Vlaamse als de Waalse.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 18:58   #22
Brusseleir
Burger
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 156
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zijt ge al aan het kwijlen?

Wat een manier om iemand aan te spreken, zeg ? Kan je niet gewoon met iemand die een andere mening heeft communiceren ?


Neen, ik ben niet aan het kwijlen, ik keek gewoon na of jullie op het gebied van 'afschaffen van faciliteiten' consequent waren. Klaarblijkelijk wel (degenen die geantwoord hebben toch). Is dat nu zo'n moeilijke vraag ?
Brusseleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 19:10   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
2)De faciliteiten in Moeskroen worden niet voldoende nageleefd.
Wat houden faciliteiten eigenlijk juist in? Betekent dat ook dat politieagenten, ambulanciers,.... tweetalig moeten zijn?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 19:18   #24
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat houden faciliteiten eigenlijk juist in? Betekent dat ook dat politieagenten, ambulanciers,.... tweetalig moeten zijn?
Faciliteiten zijn eentalige gemeenten, maar inwoners van een faciliteitengemeente kunnen in hun contacten met de overheid een andere taal gebruiken (Frans/Nederlands). De bestuurstaal in een gemeente zoals Wemmel is eentalig Nederlands; dat wil zeggen dat een zitting van de gemeenteraad alleen in het Nederlands mag verlopen; als er een woord Frans gesproken wordt, is er een overtreding van de taalwetgeving.

Of politieagenten tweetalig moeten zijn, weet ik niet; maar het is wel aan te raden.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 19:41   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Neen, ik ben niet aan het kwijlen, ik keek gewoon na of jullie op het gebied van 'afschaffen van faciliteiten' consequent waren. Klaarblijkelijk wel (degenen die geantwoord hebben toch). Is dat nu zo'n moeilijke vraag ?
Vlamingen zijn geen taalimperialisten he... Vlamingen leven de grondwet na. Vlamingen doen toegeving na toegeving om de eenheid van België te bewaren.

En toch maken jullie belgicisten de Vlamingen altijd verdacht, en beladen ze ons met alle zonden Israels.

De Vlamingen waren geen vragende partij voor die faciliteiten, gelijk waar. Dus meneer den Brusseleir, durft u eens kijken naar wie ECHT ervoor zorgt dat dit land binnen korte tijd niet meer zal bestaan of doet u net als al die andere belgicisten de ogen toe voor het totaal gebrek aan solidariteit van Francofonië met de Vlamingen?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 19:46   #26
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

De unitaire staat liep mank en de schulden groeiden aan.

De Franstaligen willen hun eigen gewest, want 'de Vlamingen' hielden Wallonië arm... Kijk, ze kregen wat ze wilden - dat zijn ze gewoon - en waar staat hun Gewest?

Vlaanderen vroeg en kreeg - eindelijk eens - culturele autonomie en hup ons onderwijs staat aan de Europese, zelfs wereldtop.

De Franstaligen vroegen extra geld en hoe staat het met hun begroting?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 20:59   #27
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Als de Vlamingen aangepast zijn, mogen de faciliteiten dus verdwijnen ?
Volgens de wet zijn de taalfaciliteiten sowieso "uitdovend." Jammer genoeg is daar alleen geen termijn opgezet.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 17:05   #28
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
In Wallonië zijn er 4 faciliteitengemeenten (Komen, Edingen, Vloesberg, Moeskroen); in Vlaanderen 12 (Mesen, Spiere-Helkijn, Ronse, Voeren, Bever, Herstappe, Wemmel, Drogenbos, Linkebeek, Kraainem, Wezembeek-Oppem, Sint-Genesius-Rode). In Vlaanderen worden de faciliteiten netjes toegepast, in Wallonië zijn ze dode letter.

Maar ja, zoals we allemaal weten zijn de Vlamingen racisten en de Walen verdraagzaam.

En ja, ik wil dat al de faciliteitengemeenten worden afgeschaft, zowel de Vlaamse als de Waalse.
Als U de Waalse faciliteitengemeenten zou afschaffen zou het toch niet veel verschillen als U het niet zou doen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Zei de neo nazi
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be