Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Heeft Vlaanderen levenskans?
Ja! 61 77,22%
Neen! 12 15,19%
Ja, maar... 6 7,59%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2007, 19:46   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Door Franstaligen. Met Vlamingen heb ik nog nooit problemen gehad.
Wat bedoel je? Dat die agent(e) geen Nederlands tegen je sprak of wou spreken of wat?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 19:50   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wat bedoel je? Dat die agent(e) geen Nederlands tegen je sprak of wou spreken of wat?
Mensen zijn chagrijnig, zelfs als je ergens klant bent (bijv. op een terras) dan word je als Nederlander gewoon genegeerd, we moesten de ober haast toeschreeuwen tot er eindelijk wat beweging in die man kwam. Ook bij het VVV-kantoor (Office du Tourisme) waren de medewerkers niet bereid Nederlands te spreken. Dat werd dus een gesprek in het Engels (op hun initiatief). Ik vind het een stad met nare mensen.

In nog geen enkele Europese stad ben ik met zo'n onfatsoen behandeld.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 april 2007 om 19:51.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 19:51   #23
Graaf van Vlaanderen
Partijlid
 
Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Nee, Vlaanderen moet bij Nederland!
Eerst onafhankelijk en dan zien we wel
en als we dan toch bij Nederland gaan, wat gaat dan onze hoofdstad worden Amsterdam of Brussel
__________________
Vlaams zijn is trots zijn
Graaf van Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 19:52   #24
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graaf van Vlaanderen Bekijk bericht
Eerst onafhankelijk en dan zien we wel
en als we dan toch bij Nederland gaan, wat gaat dan onze hoofdstad worden Amsterdam of Brussel
Ik stel voor: Hoofdstad Brussel (of een andere Vlaamse stad), regeringszetel Den Haag. (net zoals vroeger)

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 april 2007 om 19:52.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 19:57   #25
Graaf van Vlaanderen
Partijlid
 
Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik stel voor: Hoofdstad Brussel (of een andere Vlaamse stad),
Als het dan een andere Vlaamse of den Haag de hoofdstad wordt van de Nederlanden, hoe zit het dan met Brussel die op zijn beurt de Hoofdstand van Europa
__________________
Vlaams zijn is trots zijn
Graaf van Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:01   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graaf van Vlaanderen Bekijk bericht
Als het dan een andere Vlaamse of den Haag de hoofdstad wordt van de Nederlanden, hoe zit het dan met Brussel die op zijn beurt de Hoofdstand van Europa
Ik heb de ultieme oplossing: Europa naar Straatsburg. Daar heb ik al sinds ik op dit forum ben voor gepleit.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:09   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Heb je het tegen mij?
Zeer zeker.

Excuus, normaal schiet ik nooit zo uit mijn kraam, maar echt joh.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:16   #28
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:

Mensen zijn chagrijnig, zelfs als je ergens klant bent (bijv. op een terras) dan word je als Nederlander gewoon genegeerd, we moesten de ober haast toeschreeuwen tot er eindelijk wat beweging in die man kwam.
Hoe weten zij dat jij een Nederlander bent?
Als ze al Nederlands kunnen denk ik niet dat ze in staat zullen zijn om het verschil te horen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ook bij het VVV-kantoor (Office du Tourisme) waren de medewerkers niet bereid Nederlands te spreken. Dat werd dus een gesprek in het Engels (op hun initiatief). Ik vind het een stad met nare mensen.

In nog geen enkele Europese stad ben ik met zo'n onfatsoen behandeld.
Tja, ze spreken (al dan niet goed) Engels...je zal in weinig Europese steden Nederlands kunnen praten.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:21   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zeer zeker.

Excuus, normaal schiet ik nooit zo uit mijn kraam, maar echt joh.
Volgens mij verwar je me met iemand anders. Ik zou nooit Friezen pesten, mijn bloedeigen moeder komt er vandaan. Over Aruba heb ik me nog nooit uitgelaten, en ik ben een mensenliefhebber en zal dus nooit een volk bashen (behalve de Italianen dan een beetje ). Als ik dat wel doe dan is dat bedoeld als grapje.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:26   #30
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoe weten zij dat jij een Nederlander bent?
Als ze al Nederlands kunnen denk ik niet dat ze in staat zullen zijn om het verschil te horen.
De ober kon Nederlands... het kostte in totaal néghan euró. Maar ja... voordat we de nota kregen was het weer een half uur verder. Kon geen bedankje vanaf of een vriendelijk knikje. In Nederland is dat om het even waar toch wel anders. Maar ook in Vlaanderen is men gelukkig erg vriendelijk hoor!
Citaat:
Tja, ze spreken (al dan niet goed) Engels...je zal in weinig Europese steden Nederlands kunnen praten.
In Duitsland wel! Maar je hebt gelijk. Toch zouden de Brusselaren wel Nederlands moeten kunnen hoor.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:33   #31
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De ober kon Nederlands... het kostte in totaal néghan euró. Maar ja... voordat we de nota kregen was het weer een half uur verder. Kon geen bedankje vanaf of een vriendelijk knikje. In Nederland is dat om het even waar toch wel anders. Maar ook in Vlaanderen is men gelukkig erg vriendelijk hoor!
Maar hoe weet je dat hij dat niet bij iedereen deed.
In Frankrijk heb ik eens gehad dat een ober mijn bord wou wegnemen. Toen we hem zeiden dat ik nog niet klaar was wierp hij het daar op tafel zonder iets te zeggen en liep weer weg.
Citaat:
In Duitsland wel! Maar je hebt gelijk. Toch zouden de Brusselaren wel Nederlands moeten kunnen hoor.
Het is al iets dat jij Engels kon praten, sommige buitenlanders klagen ook daarover, en veralgemenen naar alle "Belgiums"...
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:39   #32
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar hoe weet je dat hij dat niet bij iedereen deed.
In Frankrijk heb ik eens gehad dat een ober mijn bord wou wegnemen. Toen we hem zeiden dat ik nog niet klaar was wierp hij het daar op tafel zonder iets te zeggen en liep weer weg.
Dat is bloedasociaal. Maar vertrouw me maar, je weet het wel wanneer je genegeerd wordt. Mijn moeder spreekt nogal met een sterk niet-Vlaams accent, dat is direct op te merken. Zienderogen kregen andere mensen hun drankjes terwijl wij de ober twee keer hebben moeten attenderen. Gelukkig was het restaurant waar we aten beter, maar daar was men ook niet overdreven aardig. Bovendien werd het gerunt door niet-Belgen.
Citaat:
Het is al iets dat jij Engels kon praten, sommige buitenlanders klagen ook daarover, en veralgemenen naar alle "Belgiums"...
Ach, zo geweldig was het niet, maar hij had het beter in het Frans kunnen doen. Niet dat mijn ouders daar iets van begrijpen ofzo...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:42   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens mij verwar je me met iemand anders. Ik zou nooit Friezen pesten, mijn bloedeigen moeder komt er vandaan. Over Aruba heb ik me nog nooit uitgelaten, en ik ben een mensenliefhebber en zal dus nooit een volk bashen (behalve de Italianen dan een beetje ). Als ik dat wel doe dan is dat bedoeld als grapje.
Daar ging het me niet over, het gaat over de continue toon over zaken waar je niets van doen mee hebt. Het is fijn dat je je mening geeft over de Belgische interne keuken, maar je doet dat mijns inziens vaak met een nogal pretentieuze toon. Enkele voorbeelden hier:
Citaat:
U weet wellicht dat Vlaams nationalisme niet bepaald een goede naam heeft in Europa.
Net alsof Vlaams-nationalisme de enige partij is voor devolutie (in de brede zin).
Citaat:
Maar geef toe dat Brussel nu niet bepaald een baken is van leefbaarheid. Het is een vervuilde, verloederde, en met intolerantie besmeurde stad.
Fijn. Ooit al eens in de stationsbuurt van Den Haag geweest?

Citaat:
Overigens, de Vlaamse staat zal door voornamelijk Frankrijk en het nieuwe Wallonië met de nek aangekeken worden. Mensen met wat minder dossierkennis zullen de actie zien als een akt van intolerantie of ontevree.
Je mag niet scheiden omdat de familie en kennissen van je echtgeno(o)t(e) dat niet tof gaan vinden? Moet dat een gezagsargument voorstellen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:50   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Net alsof Vlaams-nationalisme de enige partij is voor devolutie (in de brede zin).
Maar het is toch waar dat het een slechte naam heeft in het buitenland. Tenminste, vanuit het perspectief dat ik het bekijk.
Citaat:
Fijn. Ooit al eens in de stationsbuurt van Den Haag geweest?
Nee, en ik wil dat ook niet. Nederland en België hebben allebei hun mindere punten. Maar Brussel heeft toch wel een 1/4 onder de armoedegrens. Dat is hoger dan elke andere West-Europese stad.
Citaat:
Je mag niet scheiden omdat de familie en kennissen van je echtgeno(o)t(e) dat niet tof gaan vinden? Moet dat een gezagsargument voorstellen?
Het is geen argument, maar het kan wel een struikelblok zijn voor de Vlaamse staat. Al de argumenten die ik hier geef zijn niet anti-Vlaanderen, maar de bedoeling van dit topic is in kaart te brengen wat voor struikelblokken Vlaanderen zou kunnen krijgen en hoe die opgelost zouden kunnen worden.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 april 2007 om 20:53.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:55   #35
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen is een van de welvarendste regio's van Europa. Toch zijn er enkele grote problemen die wellicht de stabiliteit in een nieuwe Vlaamse staat zouden kunnen compromitteren. Hoeveel levenskans heeft een onafhankelijk Vlaanderen?
  • Vlaanderen zal een gigantische staatsschuld hebben, België heeft er een van 92% van het BBP, ver boven de norm. Bij onderhandelingen zal dat percentage toenemen omdat Wallonië minder goed in staat is het hoofd boven water te houden.
Dit klopt helemaal niet. In het slechtst denkbare scenario zal vlaanderen een staatsschuld hebben die % even hoog is als nu, maar zal het tenminste een eenduidig beleid kunnen voeren om er iets aan te doen.

De staatsschuld kan op volgende manieren verdeeld worden:

- op basis van wie ze veroorzaakt heeft.

Heel onwaarschijnlijk, maar in dat geval doet Vlaanderen een gouden zaak.

- op basis van aandeel in de bevolking.

Eveneens een goede zaak voor Vlaanderen, want tov het BBP verkleint onze schuld dan zeer sterk.

- op basis van de verdeling van het huidige BBP.

dat is evident neutraal voor vlaanderen, maar dan nog is er de bonus dat de lopende uitgaven van België per kop tonnen hoger liggen dan die in Vlaanderen. I.e. we hebben dus meer armslag om die schuld af te betalen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
  • Met Brussel erbij (facultatief) zal de criminaliteit toenemen, zal de verfransing in de rand gestaag doorgaan, en zullen misschien de Europese instellingen verdwijnen (omdat de Vlaamse staat hoogstwaarschijnlijk in diskrediet gebracht zal worden door o.a. de Fransen)
Brussel zelf interesseert me nauwelijks. En als de Europese Instellingen zouden verdwijnen zal het niet omwille van vlaamse onafhankelijkheid zijn.(dat zou een PR catastrofe zijn zonder voorgaande. De 'eigen hoofdstad' verlaten op zo'n manier, beeld het je eens even in. De EU heeft nu al geen credibiliteit, laat staan dat watjes die hun zelfverklaarde hoofdstad zonder slag of stoot of zelfs maar bedreiging ontvluchten serieus gaan worden genomen door de Putins (en erger) van de wereld.

En Brussel en de bijhorende criminaliteit, arabisering en verfransing vallen binnen belgische context al helemaal niet af te stoppen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaanderen zal (zeker in het begin) impopulair zijn in Europa, en de wereldpolitiek.

De helft van Europa bestaat uit landen die 20 jaar geleden niet bestonden of een vazalstaat waren. Ik denk dat dat nogal zal meevallen met die impopulariteit hoor.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:55   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

om mij onduidelijke reden stond hier 4x dezelfde post van mezelf

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 25 april 2007 om 21:02.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:56   #37
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

om mij onduidelijke reden stond hier 4x dezelfde post van mezelf

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 25 april 2007 om 21:01.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:56   #38
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

om mij onduidelijke reden stond hier 4x dezelfde post van mezelf

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 25 april 2007 om 21:01.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 20:59   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Je weet de thread wel lekker te vullen, hé.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2007, 21:02   #40
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je weet de thread wel lekker te vullen, hé.
Het is al opgekuist
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be