Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2017, 23:24   #1121
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ja is het waar of niet waar?
Zoals gewoonlijk, zal de wijsheid wel van het Oosten komen.
Het Oosten heeft blijkbaar al een tijdje werk gevonden....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 januari 2017 om 23:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 01:00   #1122
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als het om Vlaanderen gaat, ben ik beslist niet vijandig ,integendeel ,
juist omdat ik van het Nederlands en ook van Vlaanderen houd ,
erger ik me ,dat de Vlamingen meestal de voorkeur geven aan het spreken
en gebruiken van dialect en daardoor vaak zo rommelig omgaan met de Nederlandse taal.
Ze kunnen toch niet ontkennen dat Vlaamse TV programma's vaak ondertiteld moeten worden.
Juist Jan van de berg en van Artevelde zijn vijandig t.a.v het Nederlands ,
omdat ze voortdurend de Nederlandse standaardtaal onderuithalen ,
door alle mogelijke variaties en streektaaltjes te promoten.
Als de Vlamingen zo blijven brabbelen ,dan moeten ze niet klagen dat de Franstaligen en veel Nederlanders hun taal niet serieus nemen.
Dat Vlaamse programma's ondertitelt moeten worden, zegt ook veel over u, ik als Nederlandse Brabander vind dat doorgaans niet nodig, maar besef dat dit wel kan gelden voor West Vlaamse en bepaalde Limburgse dialecten voor de gemiddelde Nederlander, anderzijds geldt dit ook voor bepaalde Nederlandse dialecten (deels bepaald door waar je vandaan komt).
Ik ben trots op Nederlands, maar ik schaam me totaal niet voor Nederlands' mooiste dialect het Brabants.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Kunt het ook anders zien, hierdoor groeiden delen naar elkaar toe.
De republieken verenigden zich tot een soort van eu en nato waaruit later het huidige Nederland is gegroeid. In het zuiden het huidige België
Misschien mooi voor beider kernen, maar voor grensgebieden, die buiten hun wil om gescheiden zijn geraakt, is dit toch minder mooi. Een verenigd Brabant en daarmee een verenigde Nederlanden was voor mij mooier geweest dan het huidige Nederland en België, maar dat is gemijmer over een gepasseerd station, laat niet weg dat de grens taalkundig onnatuurlijk is.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 09:34   #1123
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat Vlaamse programma's ondertitelt moeten worden, zegt ook veel over u, ik als Nederlandse Brabander vind dat doorgaans niet nodig, maar besef dat dit wel kan gelden voor West Vlaamse en bepaalde Limburgse dialecten voor de gemiddelde Nederlander, anderzijds geldt dit ook voor bepaalde Nederlandse dialecten (deels bepaald door waar je vandaan komt).
Ik ben trots op Nederlands, maar ik schaam me totaal niet voor Nederlands' mooiste dialect het Brabants.



Misschien mooi voor beider kernen, maar voor grensgebieden, die buiten hun wil om gescheiden zijn geraakt, is dit toch minder mooi. Een verenigd Brabant en daarmee een verenigde Nederlanden was voor mij mooier geweest dan het huidige Nederland en België, maar dat is gemijmer over een gepasseerd station, laat niet weg dat de grens taalkundig onnatuurlijk is.
Dus het is probleem van de Nederlanders dat ze geen Brabantse en Vlaamse dialecten verstaan ?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 17:35   #1124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus het is probleem van de Nederlanders dat ze geen Brabantse en Vlaamse dialecten verstaan ?
Zijn er dan geen Nederlanders die van huis uit Brabantse en Vlaamse dialecten spreken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2017, 17:37   #1125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat Vlaamse programma's ondertitelt moeten worden, zegt ook veel over u, ik als Nederlandse Brabander vind dat doorgaans niet nodig, maar besef dat dit wel kan gelden voor West Vlaamse en bepaalde Limburgse dialecten voor de gemiddelde Nederlander, anderzijds geldt dit ook voor bepaalde Nederlandse dialecten (deels bepaald door waar je vandaan komt).
Ik ben trots op Nederlands, maar ik schaam me totaal niet voor Nederlands' mooiste dialect het Brabants.
Cato denkt dat iedere Nederlander de dialecten van Nederland begrijpt. Ze vergist zich in grote mate.

Een grote deel van de Nederlanders begrijpt nauwelijks iets van Herman Finkers als die zijn programma in het Twents brengt. In het verleden werd er eens een van zijn optredens op de Nederlandse tv uitgezonden. Met ondertiteling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 01:45   #1126
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus het is probleem van de Nederlanders dat ze geen Brabantse en Vlaamse dialecten verstaan ?
Sinds wanneer zijn Noord Brabanders geen Nederlanders?

Jan Van den Berghe heeft gelijk, dat niet iedere Nederlander, maar dat geldt ook voor Vlamingen, alle dialecten van hun taalgebied even goed begrijpen.
Begrijp me niet verkeerd, vaak vind ik de ondertiteling van Vlamingen in Nederland en Nederlanders in Nederlandstalig België onzin. Echter niet altijd en ik besef, dat het dialect waar men het meest vertrouwd is, ook indirect iets zegt over verwante dialecten die men eerder begrijpt.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 04:14   #1127
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Sinds wanneer zijn Noord Brabanders geen Nederlanders?

Jan Van den Berghe heeft gelijk, dat niet iedere Nederlander, maar dat geldt ook voor Vlamingen, alle dialecten van hun taalgebied even goed begrijpen.
Begrijp me niet verkeerd, vaak vind ik de ondertiteling van Vlamingen in Nederland en Nederlanders in Nederlandstalig België onzin. Echter niet altijd en ik besef, dat het dialect waar men het meest vertrouwd is, ook indirect iets zegt over verwante dialecten die men eerder begrijpt.
Zit zeker wel wat in. Het Hollandse dialect, grensgebied, waar ik mee opgegroeid ben kent veel Brabantse invloeden.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 17:23   #1128
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Sinds wanneer zijn Noord Brabanders geen Nederlanders?

Jan Van den Berghe heeft gelijk, dat niet iedere Nederlander, maar dat geldt ook voor Vlamingen, alle dialecten van hun taalgebied even goed begrijpen.
Begrijp me niet verkeerd, vaak vind ik de ondertiteling van Vlamingen in Nederland en Nederlanders in Nederlandstalig België onzin. Echter niet altijd en ik besef, dat het dialect waar men het meest vertrouwd is, ook indirect iets zegt over verwante dialecten die men eerder begrijpt.
U beweerde dat het mijn probleem is, als ik geen Vlaamse en Brabantse dialecten kan verstaan.
Ik zie het als een probleem van de Brabanders en Vlamingen, als ze geen verstaanbaar Nederlands kunnen spreken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 17:31   #1129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
U beweerde dat het mijn probleem is, als ik geen Vlaamse en Brabantse dialecten kan verstaan.
Ik zie het als een probleem van de Brabanders en Vlamingen, als ze geen verstaanbaar Nederlands kunnen spreken.
De vraag kwam al maar u liet ze gaan. Daarom nog eens: welke taal spreken de journalisten op VRT en VTM, op KanaalZ en PlattelandsTV? In welke taal schrijven journalisten in De Morgen, De Standaard, Het Laatste Nieuws, De Weekbode, enzovoort?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 22:15   #1130
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
U beweerde dat het mijn probleem is, als ik geen Vlaamse en Brabantse dialecten kan verstaan.
Ik zie het als een probleem van de Brabanders en Vlamingen, als ze geen verstaanbaar Nederlands kunnen spreken.
Ik versta ongeveer alle Vlaamse dialecten maar toevallig kwam vanavond op het nieuws een brand die ontstaan was in een aparthotel, in Antwerpen geloof ik. Nederlandse toeristen werden geïnterviewd die uit het hotel gevlucht waren. Ik versta echt geen kloten van dat Hollands, ondertiteling was wel op zijn plaats geweest.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 22:23   #1131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik versta ongeveer alle Vlaamse dialecten maar toevallig kwam vanavond op het nieuws een brand die ontstaan was in een aparthotel, in Antwerpen geloof ik. Nederlandse toeristen werden geïnterviewd die uit het hotel gevlucht waren. Ik versta echt geen kloten van dat Hollands, ondertiteling was wel op zijn plaats geweest.
Dan moet er toch iets met uw gehoor zijn. Die mensen spraken geen Hollands dialect, maar gewoon AN met Noord-Nederlandse tongval. Volkomen begrijpbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2017, 22:34   #1132
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet er toch iets met uw gehoor zijn. Die mensen spraken geen Hollands dialect, maar gewoon AN met Noord-Nederlandse tongval. Volkomen begrijpbaar.
Ik kijk nooit op de Nederlandse TV en heb weinig contact met Hollanders. Alles went natuurlijk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 14:05   #1133
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet er toch iets met uw gehoor zijn. Die mensen spraken geen Hollands dialect, maar gewoon AN met Noord-Nederlandse tongval. Volkomen begrijpbaar.
Het is toch logisch, dat als in België de Vlaamse tussentaal AN is,
dat veel Vlamingen geen AN verstaan van Nederland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 21:03   #1134
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is toch logisch, dat als in België de Vlaamse tussentaal AN is,
dat veel Vlamingen geen AN verstaan van Nederland.
Dat is Nederlands met een gemaakte zware platte Amerikaanse tongval en ze eten de helft van hun woorden op. Het komieke is als Nederlanders Engels spreken je hen er zo kan uitpikken zelfs de andere kant van de wereld. Ze hebben natuurlijk een typische arrogante kaaskop die er niet om liegt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 23:31   #1135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is toch logisch, dat als in België de Vlaamse tussentaal AN is,
dat veel Vlamingen geen AN verstaan van Nederland.
En nog steeds ging u niet in op volgende vragen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag kwam al maar u liet ze gaan. Daarom nog eens: welke taal spreken de journalisten op VRT en VTM, op KanaalZ en PlattelandsTV? In welke taal schrijven journalisten in De Morgen, De Standaard, Het Laatste Nieuws, De Weekbode, enzovoort?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2017, 23:32   #1136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ze hebben natuurlijk een typische arrogante kaaskop die er niet om liegt.
Al eens goed gekeken naar die arrogante kop van Verhofstadt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2017, 00:17   #1137
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is Nederlands met een gemaakte zware platte Amerikaanse tongval en ze eten de helft van hun woorden op. Het komieke is als Nederlanders Engels spreken je hen er zo kan uitpikken zelfs de andere kant van de wereld. Ze hebben natuurlijk een typische arrogante kaaskop die er niet om liegt.
Ha ,eindelijk weer eens iemand die de mening van de meerderheid van de Belgen verwoordt.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2017, 21:54   #1138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Cato, om welke reden blijft u onderstaande vragen ontvluchten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag kwam al maar u liet ze gaan. Daarom nog eens: welke taal spreken de journalisten op VRT en VTM, op KanaalZ en PlattelandsTV? In welke taal schrijven journalisten in De Morgen, De Standaard, Het Laatste Nieuws, De Weekbode, enzovoort?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 01:29   #1139
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wat heet verstaan ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ha ,eindelijk weer eens iemand die de mening van de meerderheid van de Belgen verwoordt.
??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het is toch logisch, dat als in België de Vlaamse tussentaal AN is, dat veel Vlamingen geen AN verstaan van Nederland.
Mijn ervaring is dat "niet verstaan" een zeer rekbaar begrip is.
Vlamingen die beweren geen Nederlanders te verstaan, of Nederlanders die geen "tussentaal" verstaan, of zij die beweren een bepaald dialekt niet te verstaan, geven uiteindelijk te kennen: ik WIL het niet verstaan en ik ben niet bereid er enige moeite voor te doen want ik heb er het schijt aan!!
Zo moet dikwijls "niet verstaan" vertaald worden. (De emotionaliteit in de post van Gipsy spreekt in dat verband voor zich.)

IK zal NOOIT beweren dat ik iets "niet versta". Hoeveel is natuurlijk een andere vraag, maar dat komt neer of de kwestie van het halve glas dat half vol is of half leeg.
Als men pakweg de helft verstaat kan men evengoed zeggen dat men het niet verstaat dan dat men het wél verstaat, men vertolkt een perceptie, een al dan niet bereidheid-tot....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 februari 2017 om 01:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 21:11   #1140
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
??
Mijn ervaring is dat "niet verstaan" een zeer rekbaar begrip is.
Vlamingen die beweren geen Nederlanders te verstaan, of Nederlanders die geen "tussentaal" verstaan, of zij die beweren een bepaald dialekt niet te verstaan, geven uiteindelijk te kennen: ik WIL het niet verstaan en ik ben niet bereid er enige moeite voor te doen want ik heb er het schijt aan!!
Zo moet dikwijls "niet verstaan" vertaald worden. (De emotionaliteit in de post van Gipsy spreekt in dat verband voor zich.)

IK zal NOOIT beweren dat ik iets "niet versta". Hoeveel is natuurlijk een andere vraag, maar dat komt neer of de kwestie van het halve glas dat half vol is of half leeg.
Als men pakweg de helft verstaat kan men evengoed zeggen dat men het niet verstaat dan dat men het wél verstaat, men vertolkt een perceptie, een al dan niet bereidheid-tot....
Voor mij is er nog steeds een groot verschil tussen het niet verstaan van het AN en het niet verstaan van een dialect.
Kennelijk is dat voor jou anders.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be