Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2017, 23:45   #1141
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor mij is er nog steeds een groot verschil tussen het niet verstaan van het AN en het niet verstaan van een dialect.
Kennelijk is dat voor jou anders.
Kennelijk mist ge mijn punt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2017, 23:49   #1142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Cato, zit u verveeld met deze vragen? Waarom eigenlijk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag kwam al maar u liet ze gaan. Daarom nog eens: welke taal spreken de journalisten op VRT en VTM, op KanaalZ en PlattelandsTV? In welke taal schrijven journalisten in De Morgen, De Standaard, Het Laatste Nieuws, De Weekbode, enzovoort?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2017, 11:26   #1143
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor mij is er nog steeds een groot verschil tussen het niet verstaan van het AN en het niet verstaan van een dialect.
Kennelijk is dat voor jou anders.
Elke Nederlandstalige wordt geacht het AN te verstaan.
Niet elke Nederlandstalige wordt geacht alle Nederlandse dialecten te verstaan.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 03:44   #1144
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is Nederlands met een gemaakte zware platte Amerikaanse tongval en ze eten de helft van hun woorden op. Het komieke is als Nederlanders Engels spreken je hen er zo kan uitpikken zelfs de andere kant van de wereld. Ze hebben natuurlijk een typische arrogante kaaskop die er niet om liegt.
Ach hoe schattig weer een Belg met een minderwaardigheidscomplex, immers u beweert dat alle Nederlanders arrogant zijn. Laat dat allebei nu niet waar zijn, maar we bezondigen ons juist aan generalisaties.

Laat Nederlanders nu juist de beste beheersers van het Engels zijn, na uiteraard mensen van de verschillende Engelstalige landen. En ons accent? Net zoals de Duitsers zitten ze er minder mee (net zoals de Duitsers vinden ze het eerder schattig) dan onze streberige Belg hier... Tot slot wil ik je uit de droom helpen dat Belgen geen hoorbaar accent hebben.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 09:22   #1145
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Tot slot wil ik je uit de droom helpen dat Belgen geen hoorbaar accent hebben.
dat hebben ze zelfs in hun moedertaal wahahahaha

Laatst gewijzigd door Hollander : 3 februari 2017 om 09:22.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 21:53   #1146
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ach hoe schattig weer een Belg met een minderwaardigheidscomplex, immers u beweert dat alle Nederlanders arrogant zijn. Laat dat allebei nu niet waar zijn, maar we bezondigen ons juist aan generalisaties.

Laat Nederlanders nu juist de beste beheersers van het Engels zijn, na uiteraard mensen van de verschillende Engelstalige landen. En ons accent? Net zoals de Duitsers zitten ze er minder mee (net zoals de Duitsers vinden ze het eerder schattig) dan onze streberige Belg hier... Tot slot wil ik je uit de droom helpen dat Belgen geen hoorbaar accent hebben.
De beste beheerders van een soort plat Hollywood Amerikaans. Zelfs jullie Hollands klinkt bijna hetzelfde. Cultuurbarbaren ook die nergens graag gezien zijn, buiten de klassieke vakantiekampen al dan niet de kemping waar jullie met de kerreven naartoe trekken. Als het al niet de Spaanse of Turkse concentratie kazernes zijn.

Buiten een paar Sergio's is jullie gastronomie om te kotsen. Mora en uit de muur vreten is het summum. Ik kocht ooit oesters op een markt in Axel en een Hollander vroeg me hoe hij dat moest klaarmaken! Een andere keer koos ik op de kaart van een restaurant gebakken schol "Picasso". Ik hou het spel in de gaten en ben al tevreden als ik de garçon met een mooi gebruinde gebakken schol uit de keuken zie komen maar ineens zet hij die op een tafel en voor in kon tussenkomen trekt hij een blik fruitmix open en kapt dat over die schol. Natuurlijk niet te vreten. Niet om te doen. Gelukkig genoeg dat we aan een groot cultuurland Frankrijk grenzen dat maakt het ietwat goed.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 22:05   #1147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Laat Nederlanders nu juist de beste beheersers van het Engels zijn, na uiteraard mensen van de verschillende Engelstalige landen.
Dat betwijfel ik. Mijn indruk is het dat het niveau nog hoger is in de Scandinavische landen, en zeker in IJsland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 22:06   #1148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Buiten een paar Sergio's is jullie gastronomie om te kotsen. Mora en uit de muur vreten is het summum.
Daarom dat de toonbank van onze frituren vol ligt met producten van Mora... En meent u trouwens dat een bak friet met een klodder mayonaise een hoogtepunt is van culinaire verfijning?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2017, 22:08   #1149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik kocht ooit oesters op een markt in Axel en een Hollander vroeg me hoe hij dat moest klaarmaken! Een andere keer koos ik op de kaart van een restaurant gebakken schol "Picasso". Ik hou het spel in de gaten en ben al tevreden als ik de garçon met een mooi gebruinde gebakken schol uit de keuken zie komen maar ineens zet hij die op een tafel en voor in kon tussenkomen trekt hij een blik fruitmix open en kapt dat over die schol. Natuurlijk niet te vreten. Niet om te doen. Gelukkig genoeg dat we aan een groot cultuurland Frankrijk grenzen dat maakt het ietwat goed.
Pfff, ga eens net over de grens "genieten" van een "maaltijd" in een van de restaurants rond de Auchan in Roncq. Indien u dat dan "grote culinaire cultuur" noemt, weten we dat uw smaak heel laag is gevallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 05:01   #1150
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Pfff, ga eens net over de grens "genieten" van een "maaltijd" in een van de restaurants rond de Auchan in Roncq. Indien u dat dan "grote culinaire cultuur" noemt, weten we dat uw smaak heel laag is gevallen.
Het is niet omdat gij in de restaurants rond de Auchan gaat eten dat ik daar ook ga.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 09:03   #1151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is niet omdat gij in de restaurants rond de Auchan gaat eten dat ik daar ook ga.
Er is natuurlijk ook de Quick. Ook weer zo'n uiting van "hoog culinair beleven" uit Frankrijk.

Trouwens, hoe denkt u over die pak frieten die je in menig frietkot kunt krijgen, al dan niet vergezeld met een Moraproduct? Je weet wel die frietkotten die je zowat overal in België vindt.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 februari 2017 om 09:05.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 11:08   #1152
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is Nederlands met een gemaakte zware platte Amerikaanse tongval en ze eten de helft van hun woorden op. Het komieke is als Nederlanders Engels spreken je hen er zo kan uitpikken zelfs de andere kant van de wereld. Ze hebben natuurlijk een typische arrogante kaaskop die er niet om liegt.
Enkele jaren terug checkte ik in in een hotel in de USA,de dame achter de balie zei dat ze aan mijn accent direct hoorde ik van "Belgium" was.Lachen met Nederlanders hun accent in het engels is inderdaad grappig(ok goedkoop ook),maar dat kunnen we ook met duitsers,fransen en onszelf.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 11:12   #1153
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
een klodder mayonaise een hoogtepunt van culinaire verfijning?
Helaa,niet tegen mayo hee.Als hobbykok begin ik al te zweten als ik er aan denk zelf mayonaise te maken,dat is nog zo simpel niet hoor,misschien gemakkelijker dan béarnaise,maar niet veel gemakkelijker.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 12:35   #1154
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

[

Laatst gewijzigd door Gipsy : 4 februari 2017 om 12:41.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 12:35   #1155
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is natuurlijk ook de Quick. Ook weer zo'n uiting van "hoog culinair beleven" uit Frankrijk.

Trouwens, hoe denkt u over die pak frieten die je in menig frietkot kunt krijgen, al dan niet vergezeld met een Moraproduct? Je weet wel die frietkotten die je zowat overal in België vindt.
Quick is van oorsprong Belgisch van de familie Vaxelaire Claes die aan Fransen doorverkocht werd. In ieder geval ga ik nooit naar frietkoten of brolketens.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 13:33   #1156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Quick is van oorsprong Belgisch van de familie Vaxelaire Claes die aan Fransen doorverkocht werd. In ieder geval ga ik nooit naar frietkoten of brolketens.
Oei, het is in België blijkbaar toch niet zo "culin
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 13:33   #1157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Quick is van oorsprong Belgisch van de familie Vaxelaire Claes die aan Fransen doorverkocht werd. In ieder geval ga ik nooit naar frietkoten of brolketens.
Oei, het is in België blijkbaar toch niet zo "culinair hoogstaand" zoals u eerder betoogde.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 15:18   #1158
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Oei, het is in België blijkbaar toch niet zo "culinair hoogstaand" zoals u eerder betoogde.
In ieder geval hoger dan in Nederland. Helaas gaan de restaurants hier ook de gemakstoer en wordt het moeilijk of onmogelijk nog echte klassiekers te vinden.
Ris de veau, kalfslever, hersentjes, niertjes, stoofschotels etc vind men nog zelden op de kaart. Kaas of garnaalkroketten, scampi's die op geen kloten trekken en 5 soorten steak met een industriele saus erbij is de klassieke kaart.

In het Brusselse vind men wel nog enkele goede buurtrestaurants waar het lekker is en niet duur. Waar geen 5 koks met hun poten tekeningskes maken in uw bord met minderwaardig voedsel om dan schandalige prijzen te vragen.

Enfin in Holland is het nog slechter.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 19:15   #1159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In ieder geval hoger dan in Nederland.
Rekening houdend met het aantal Michelsterren blijkt uw stelling alvast niet te kloppen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2017, 20:23   #1160
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Helaa,niet tegen mayo hee.Als hobbykok begin ik al te zweten als ik er aan denk zelf mayonaise te maken,dat is nog zo simpel niet hoor,misschien gemakkelijker dan béarnaise,maar niet veel gemakkelijker.
Ge moet zorgen dat de olie en de kom koud zijn. De kom effe in de diepvries zetten helpt.

En een goeie friet met zelfgemaakte mayonaise is van het beste dat er is
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be