Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juli 2017, 14:16   #40481
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zou u me kunnen vertellen welke kenmerken alle Nederlandse dialecten hebben die hen groepeert en afzet tegen kenmerken die alle Vlaamse dialecten hebben?

Welke gemeenschappelijke deler hebben alle Nederlandse dialecten die verschilt van alle Vlaamse dialecten en omgekeerd?

Wat groepeert het Nederlands-Limburgs en het Gronings wat het verschillend maakt van het Vlaams-Limburgs?

De lijn die u trekt tussen Nederlands en Vlaams gaat enkel op wanneer u alle Nederlandse dialecten beschouwt als vormen van het Hollands (wat natuurlijk onzin is) en alle Vlaamse dialecten als vormen van bijvoorbeeld het Brabants (wat evengrote onzin is).

Het is onmogelijk om een verzameling 'Nederlandse dialecten' te maken die alle Nederlandse dialecten omvat zonder ook Vlaamse dialecten te omvatten.

Het is evenzeer onmogelijk om een verzameling 'Vlaamse dialecten' te maken die alle Vlaamse dialecten omvat zonder ook Nederlandse dialecten te omvatten.
De Hollandse, Vlaamse en Duitse streektalen vormen tezamen een groot dialectcontinuum. Alle regionale talen vloeien in elkaar over, een zachte taalgrens dus, terwijl in het Zuiden van Belgie een harde taalgrens te zien is.

Nu is het wel zo dat alle Nederlandse dialecten sterk beinvloed zijn door het Hollandse Nederlands, dat in Hilversum gesproken wordt, zoals in Vlaanderen de dialecten worden beinvloed door het Verkavelingsvlaams, de tussentaal. Volgens mij is dat een ontwikkeling, die zich een paar decennia geleden ingezet heeft, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Overigens, wanneer ik Nederlandse en Vlaamse journaalfragmenten uit de jaren vijftig zie, kan ik niet aan de indruk ontkomen, dat de dictie van het toentertijd gesproken AN in beiden landen meer op elkaar lijkt dan tegenwoordig het geval is....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 14:28   #40482
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik buig nederig mijn hoofd...
maar pils is in feite niet echt mijn ding. Eeen goede triple van Chimay daartegen.

Terug naar taal: uiteraard is diversiteit belangrijk net zoals het onderhouden via praktijk, zoals uzelf opmerkte. Duits was ooit mijn meest gesproken vreemde taal maar heb het nu al 20 jaar niet meer nodig. Huidig niveau is dus beneden alle peil. Nederlands lees en schijf ik hier + krantenkoppen.be; Frans via meestal TV5Monde. Engels is mijn dagelijkse taal nu (prive, sociaal en zakelijk) en dus stukken beter geworden dan mijn Duits ooit was.
Het kan verkeren zei Bredero...
Wanneer we langs de fabriek rijden, waar de tekst "Ssst... hier rijpt den Duvel" dan nemen we altijd nederig een beetje gas terug. Een studententijd zonder Duvel was als een ei zonder zout (maar wel met mate he, zowel den Duvel als het zout )

Met Frans heb ik helaas nooit wat te maken gehad, vrijwel enkel Engels of Duits. Duits ben ials taal enorm gaan waarderen. Toen ik hier twintig jaar geleden naartoe verhuisde, bracht ik een dikke plunjezak met vooroordelen mee. Die is nu toch wel leeg geworden. Duitsers vormen minstens een net zo'n veelkleurige mozaïek als de Noorderlijke en de Zuiderlijke Nederlanden tezamen. Rijnlanders in NRW staan cultureel veel dichter bij Limburgers en Luxemburgers dan bij Berlijners of de mensen uit Mecklenburg-Vorpommern. Zoals DE Nederlander niet bestaat, bestaat ook DE Vlaming, DE Hollander, DE Fransman en DE Duitser niet. En dat is ook goed zo.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 14:31   #40483
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik buig nederig mijn hoofd...
maar pils is in feite niet echt mijn ding. Eeen goede triple van Chimay daartegen.

Terug naar taal: uiteraard is diversiteit belangrijk net zoals het onderhouden via praktijk, zoals uzelf opmerkte. Duits was ooit mijn meest gesproken vreemde taal maar heb het nu al 20 jaar niet meer nodig. Huidig niveau is dus beneden alle peil. Nederlands lees en schijf ik hier + krantenkoppen.be; Frans via meestal TV5Monde. Engels is mijn dagelijkse taal nu (prive, sociaal en zakelijk) en dus stukken beter geworden dan mijn Duits ooit was.
Het kan verkeren zei Bredero...
Wanneer we langs de fabriek rijden, waar de tekst "Ssst... hier rijpt den Duvel" op te vinden is, dan nemen we altijd nederig een beetje gas terug. Een studententijd zonder Duvel was als een ei zonder zout (maar wel met mate he, zowel den Duvel als het zout )

Met Frans heb ik helaas nooit wat te maken gehad, vrijwel enkel Engels of Duits. Duits ben ik als taal enorm gaan waarderen. Toen ik hier twintig jaar geleden naartoe verhuisde, bracht ik een dikke plunjezak met vooroordelen mee. Die is nu toch wel leeg geworden. Duitsers vormen minstens een net zo'n veelkleurige mozaïek als de Noorderlijke en de Zuiderlijke Nederlanden tezamen. Rijnlanders in NRW staan cultureel veel dichter bij Limburgers en Luxemburgers dan bij Berlijners of de mensen uit Mecklenburg-Vorpommern. Zoals DE Nederlander niet bestaat, bestaat ook DE Vlaming, DE Hollander, DE Fransman en DE Duitser niet. En dat is ook goed zo.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 14:56   #40484
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Wanneer we langs de fabriek rijden, waar de tekst "Ssst... hier rijpt den Duvel" op te vinden is, dan nemen we altijd nederig een beetje gas terug. Een studententijd zonder Duvel was als een ei zonder zout (maar wel met mate he, zowel den Duvel als het zout )

Met Frans heb ik helaas nooit wat te maken gehad, vrijwel enkel Engels of Duits. Duits ben ik als taal enorm gaan waarderen. Toen ik hier twintig jaar geleden naartoe verhuisde, bracht ik een dikke plunjezak met vooroordelen mee. Die is nu toch wel leeg geworden. Duitsers vormen minstens een net zo'n veelkleurige mozaïek als de Noorderlijke en de Zuiderlijke Nederlanden tezamen. Rijnlanders in NRW staan cultureel veel dichter bij Limburgers en Luxemburgers dan bij Berlijners of de mensen uit Mecklenburg-Vorpommern. Zoals DE Nederlander niet bestaat, bestaat ook DE Vlaming, DE Hollander, DE Fransman en DE Duitser niet. En dat is ook goed zo.
Klinkt top
Toevallig geen toverdrankje met die ingesteldheid om onze flamingante medeforummers hier een scheutje in hun tomatensoep-met-ballekes te serveren?
Kwestie is om de beschikbare energie meer positief te benutten.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 15:01   #40485
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Ik zie nu pas dat uw basis Hannover is.
Brengt een vijftien jaar lang jaarlijks wederkerend bezoek terug in mijn geheugen: Hannover Messe en CeBIT.
Memories!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 15:26   #40486
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 juli 2017 om 15:35.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 15:27   #40487
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Ik heb helemaal niets tegen Duitsers, ik woon er al bijna twintig jaar met veel plezier. Maar waarom zou het zo jammer zijn, dat het Duitse element in Danzig niet meer zo evident is? Afgezien dat er wel degelijk een paar Duitsers zijn blijven hangen en de architectuur nog altijd een heel erg Noord-Duits karakter met Nederlandse elementen bezit, is de stad in de laatste eeuwen altijd tweetalig geweest (Pools en Duits). De verdrijving van de Duitsers is een treurige zaak en zoiets mag in Europa nooit meer gebeuren. De meesten zijn naar het westen gevlucht en hebben na de oorlog een welvarend nieuw bestaan in het Wirtschaftswunderland Bondsrepubliek Duitsland gevonden. Ik zou voor Danzig/Gdansk geen nieuwe wereldoorlog meer willen beginnen....
Kwaad wordt vaak met kwaad bestreden, dat is naar mijn mening ongewenst. Het verdrijven van Duitsers uit Silezië zonder enige vorm van compensatie was onjuist. Ook het herhaaldelijk platbombarderen van Dresden was onjuist. Het is kwaad met kwaad vergelden. Dat is moreel onjuist. Vooral die Engelsen en Russen toonden een ongekende wraakzucht in en met Duitsland. De Engelsen zijn trouwens ook de uitvinders van de concentratiekampen en niet de nazi's, gelukkig zijn we dadelijk verlost van die hooligans na de brexit. Hopelijk komt er geen deal.

http://www.bertvanvondel.nl/engelse-...pen-1899-1902/
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 juli 2017 om 15:43.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2017, 15:49   #40488
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Wanneer we langs de fabriek rijden, waar de tekst "Ssst... hier rijpt den Duvel" dan nemen we altijd nederig een beetje gas terug. Een studententijd zonder Duvel was als een ei zonder zout (maar wel met mate he, zowel den Duvel als het zout )

Met Frans heb ik helaas nooit wat te maken gehad, vrijwel enkel Engels of Duits. Duits ben ials taal enorm gaan waarderen. Toen ik hier twintig jaar geleden naartoe verhuisde, bracht ik een dikke plunjezak met vooroordelen mee. Die is nu toch wel leeg geworden. Duitsers vormen minstens een net zo'n veelkleurige mozaïek als de Noorderlijke en de Zuiderlijke Nederlanden tezamen. Rijnlanders in NRW staan cultureel veel dichter bij Limburgers en Luxemburgers dan bij Berlijners of de mensen uit Mecklenburg-Vorpommern. Zoals DE Nederlander niet bestaat, bestaat ook DE Vlaming, DE Hollander, DE Fransman en DE Duitser niet. En dat is ook goed zo.
Ik heb jarenlang met Duitsers mogen werken. Hun collegialiteit en enthousiasme voor mijn vakgebied was enorm. Kan mij geen betere collega's wensen. Waar ze ook vandaan kwamen trouwens. Viel mij alleen op dat mensen uit de Saksische gebieden en Mecklenburg Vorp. doorgaans minder nerveus en opgefokt waren dan uit NRW.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 10:27   #40489
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
De Hollandse, Vlaamse en Duitse streektalen vormen tezamen een groot dialectcontinuum. Alle regionale talen vloeien in elkaar over, een zachte taalgrens dus, terwijl in het Zuiden van Belgie een harde taalgrens te zien is.

Nu is het wel zo dat alle Nederlandse dialecten sterk beinvloed zijn door het Hollandse Nederlands, dat in Hilversum gesproken wordt, zoals in Vlaanderen de dialecten worden beinvloed door het Verkavelingsvlaams, de tussentaal. Volgens mij is dat een ontwikkeling, die zich een paar decennia geleden ingezet heeft, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Overigens, wanneer ik Nederlandse en Vlaamse journaalfragmenten uit de jaren vijftig zie, kan ik niet aan de indruk ontkomen, dat de dictie van het toentertijd gesproken AN in beiden landen meer op elkaar lijkt dan tegenwoordig het geval is....
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 10:27   #40490
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
De Hollandse, Vlaamse en Duitse streektalen vormen tezamen een groot dialectcontinuum. Alle regionale talen vloeien in elkaar over, een zachte taalgrens dus, terwijl in het Zuiden van Belgie een harde taalgrens te zien is.

Nu is het wel zo dat alle Nederlandse dialecten sterk beinvloed zijn door het Hollandse Nederlands, dat in Hilversum gesproken wordt, zoals in Vlaanderen de dialecten worden beinvloed door het Verkavelingsvlaams, de tussentaal. Volgens mij is dat een ontwikkeling, die zich een paar decennia geleden ingezet heeft, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Overigens, wanneer ik Nederlandse en Vlaamse journaalfragmenten uit de jaren vijftig zie, kan ik niet aan de indruk ontkomen, dat de dictie van het toentertijd gesproken AN in beiden landen meer op elkaar lijkt dan tegenwoordig het geval is....
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 10:47   #40491
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
Geldt dat voor alle Vlamingen of alleen maar voor een paar lokaalpatriotten? Als werkelijk alle Vlamingen er zo over denken, dan zal het ganse volk in een niet al te lange tijd volledig verfranst of verengelst worden. Hun taal, of eigenlijk, hun verzameling dialecten, zal in marginaliteit verzinken. Net als het Zuidafrikaans: een taal alleen voor huis-tuin-en-keukengebruik.

Een positie van eenheid in verscheidenheid lijkt me beter: één daktaal voor Nederlanders en Vlamingen, die lokaal ingekleurd mag blijven, zolang we elkaar maar kunnen blijven bestaan en elkaars teksten kunnen lezen. Dat heeft niets te maken met een staatkundige samensmelting, waar sommigen hier van dromen. Goede samenwerking en elkaar de hand reiken is ruim voldoende. Samen dezelfde taal delen zal die samenwerking beslist bevorderen.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 4 juli 2017 om 10:53.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 11:13   #40492
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik zie nu pas dat uw basis Hannover is.
Brengt een vijftien jaar lang jaarlijks wederkerend bezoek terug in mijn geheugen: Hannover Messe en CeBIT.
Memories!
Tja, dat waren vroeger enorme gebeurtenissen hier. Tegenwoordig is het allemaal een beetje minder geworden....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 11:40   #40493
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
Hetzelfde kun je ook zeggen over het Schots Engels en het Amerikaans Engels ten opzichte van het Queens Engels. Verder is het vooral een politieke keuze om een eigen taal te beginnen. Het zijn altijd de Vlamingen geweest die samenwerking wilde met Nederland aangaande de Nederlandse taal.

Mochten ze dat niet meer willen dan kan dat heel gemakkijk via de politiek. Misschien ook wel een voordeel mocht het zover komen, het echte Nederlands beperkt zich dan al iets meer tot het Nederlandse grondgebied alleen, heb dan geen last meer van kleinburgelijke Flaminganten en Belgicitische haatsmurfen uit de Belgique.

Ik zal dan voortaan ook Frans gaan spreken in de Belgique en geen Nederlands meer, mochten de regeringen in de Belgique dit formeel besluiten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 juli 2017 om 11:48.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 11:55   #40494
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hetzelfde kun je ook zeggen over het Schots Engels en het Amerikaans Engels ten opzichte van het Queens Engels. Verder is het vooral een politieke keuze om een eigen taal te beginnen. Het zijn altijd de Vlamingen geweest die samenwerking wilde met Nederland aangaande de Nederlandse taal.

Mochten ze dat niet meer willen dan kan dat heel gemakkijk via de politiek. Misschien ook wel een voordeel mocht het zover komen, het echte Nederlands beperkt zich dan al iets meer tot het Nederlandse grondgebied alleen, heb dan geen last meer van kleinburgelijke Flaminganten en Belgicitische haatsmurfen uit de Belgique.

Ik zal dan voortaan ook Frans gaan spreken in de Belgique en geen Nederlands meer, mochten de regeringen in de Belgique dit formeel besluiten.
Als je in Brussel naar het ziekenhuis moet, heb je sowieso een Frans woordenboek nodig, anders kan je met de arts niet communiceren....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 12:08   #40495
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Klinkt top
Toevallig geen toverdrankje met die ingesteldheid om onze flamingante medeforummers hier een scheutje in hun tomatensoep-met-ballekes te serveren?
Kwestie is om de beschikbare energie meer positief te benutten.
Nou heb ik helemaal niks tegen tomatensoep-met-ballekes.... ook zonder toverdrank
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 12:08   #40496
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Eau jee!! Is er een tandarts in de zaal?
Een aantal flaminganten zit hier te knarsetanten nu, dattetni scone meer is.
Nou moe: leuk!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 4 juli 2017 om 12:10.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 12:13   #40497
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Eau jee!! Is er een tandarts in de zaal?
Een aantal flaminganten zit hier te knarsetanten nu, dattetni scone meer is.
Nou moe: leuk!
Gewaun hartstikke leuk, jôh!

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 4 juli 2017 om 12:14.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 12:58   #40498
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een revisionistische geschiedschrijving, dus.....

Wat ik zou willen herzien als ik het voor het zeggen had, is de herinvoering van Waterloodag als (nationale) feestdag.
Dan zou u toch niet hebben kunnen rekenen op instemming van de Vlaamse taalminnaars zoals Snellaert, De Laet en J.F.Willems.


De Vlaamse taalminaars en de viering van Waterloo.

Na de opstand van 1830 werkt JF Willems vrij vroeg mee met de Belgische regering. " Vooral van Willems is dan ook bekend dat hij zeer snel een pro-Belgische houding gaat aannemen. Hij legt zich vlug neer bij de scheiding en sluit zich aan bij pro-Belgische Vlaamsgezinde groepen" (1). Weinige taalminaars gaan trouwens deel uitmaken van de Orangistische beweging na 1830. Aan hevige anti-Belgische aanvallen op de Belgische regering doen zij niet mee. Meer nog: "ze gaan de patriottische toer op, en sommigen bewieroken zelfs de monarchie en de Belgische revolutie." (1) . De Orangisten hebben dan ook niet veel op met die Vlaamse ‘taalminaars .

En omgekeerd is dat maar evenzeer het geval:”Het overwegend Franstalig karakter van de (Orangistische) beweging stoot hen (de taalminaars) af en ook de antiklerikale hoofdstroom van het Orangisme vormt een hinderpaal om samen te werken met katholieke Vlaamsgezinden. Orangistische uitingen discrediteren de Vlaamse Beweging en voor zover ze nog aanwezig zijn, moeten ze weg worden gemoffeld.”(1)

De teneur van de Vlaamse taalminaars blijkt duidelijk uit hun correspondentie.
“In de briefwisseling tussen Snellaert en De Laet heeft deze laatste het meermaals over de ‘wasem van het orangisme’, die over het flamingantisme hangt en hun beweging veel schade berokkent. Zo raadt hij Snellaert ten stelligste af om openlijk de verjaardag van Waterloo te vieren –een Hollandse aangelegenheid.”(1)



Moet er nog zand zijn?



________
(1) Els Witte, Op.Cit., blz 391-392)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juli 2017 om 13:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 13:12   #40499
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De Vlamingen willen perse een eigen taal en zetten zich af tegen Nederland.
Daarom gaan ze steeds meer dialect spreken en als het zo door gaat dan kunnen we over 10 jaar de taalunie opheffen en dan is het Vlaams net als het Zuid Afrikaans een verbastering van het Nederlands.
Bron? Die indruk heb ik in ieder geval niet.

Mijn grootouders bijvoorbeeld kunnen eigenlijk enkel maar dialect spreken. De meeste jongeren daarentegen spreken eerder een soort tussentaal die weliswaar zeker geen AN is, maar toch heel wat begrijpelijker is voor mensen van buiten de regio.

Ik kan in mijn dagelijkse taal perfect communiceren met een West-Vlaamse jongere. Ik hoef mijn taal daar amper voor op te schonen.

Mijn grootouders daarentegen kunnen in hun dagelijkse taal hoogstwaarschijnlijk niet communiceren met de grootouders van een West-Vlaamse jongere.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2017, 14:37   #40500
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan zou u toch niet hebben kunnen rekenen op instemming van de Vlaamse taalminnaars zoals Snellaert, De Laet en J.F.Willems.


De Vlaamse taalminaars en de viering van Waterloo.

Na de opstand van 1830 werkt JF Willems vrij vroeg mee met de Belgische regering. " Vooral van Willems is dan ook bekend dat hij zeer snel een pro-Belgische houding gaat aannemen. Hij legt zich vlug neer bij de scheiding en sluit zich aan bij pro-Belgische Vlaamsgezinde groepen" (1). Weinige taalminaars gaan trouwens deel uitmaken van de Orangistische beweging na 1830. Aan hevige anti-Belgische aanvallen op de Belgische regering doen zij niet mee. Meer nog: "ze gaan de patriottische toer op, en sommigen bewieroken zelfs de monarchie en de Belgische revolutie." (1) . De Orangisten hebben dan ook niet veel op met die Vlaamse ‘taalminaars .

En omgekeerd is dat maar evenzeer het geval:”Het overwegend Franstalig karakter van de (Orangistische) beweging stoot hen (de taalminaars) af en ook de antiklerikale hoofdstroom van het Orangisme vormt een hinderpaal om samen te werken met katholieke Vlaamsgezinden. Orangistische uitingen discrediteren de Vlaamse Beweging en voor zover ze nog aanwezig zijn, moeten ze weg worden gemoffeld.”(1)

De teneur van de Vlaamse taalminaars blijkt duidelijk uit hun correspondentie.
“In de briefwisseling tussen Snellaert en De Laet heeft deze laatste het meermaals over de ‘wasem van het orangisme’, die over het flamingantisme hangt en hun beweging veel schade berokkent. Zo raadt hij Snellaert ten stelligste af om openlijk de verjaardag van Waterloo te vieren –een Hollandse aangelegenheid.”(1)



Moet er nog zand zijn?



________
(1) Els Witte, Op.Cit., blz 391-392)
De Franse taal nam vroeger, zo'n 50 jaar geleden, in Nederland een vooraanstaande positie in. Soms kregen kinderen in de zesde klas van de lagere school les in het Frans. Het was ook deftig om Frans te spreken. Maar ja, tijden veranderen.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be