Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2017, 14:10   #6401
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In welke discussie heeft een juridisch argument waarde? Alvast niet in het streven naar een echte consolidatie van de Spaanse staat. Als de samenhang van een staat zich enkel baseert op het juridisch aspect maar er geen consensus is binnen de natie, dan is de staat gedoemd om vroeg of laat ontbonden te worden. Franco had ook de wet aan zijn kant, maar met onderdrukking en vervolging is hij er niet in geslaagd de Catalaanse natie te laten verdwijnen.
Jij denkt misschien van niet voor wat jezelf betreft hoor Jan, maar ik kan je verzekeren dat de rest van de europeanen allemaal in een (hun) rechtstaat leven en functioneren. En daar hebben juridische argumenten een beslissende waarde.
En als er ooit juridische consensus is dat de staat moet veranderen, dan zal men dat legaal beslissen binnen de juiste organen en binnen procedures die daarvoor bestaan. De rechtstaat, weet je wel ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:11   #6402
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u hebt dit al een paar keer aangehaald, maar ik heb er toen ook al op gewezen dat we dit stadium al lang voorbij zijn in Spanje. Franco had ook wel de wet achter zich, nietwaar?!
Panda is de verdediger van de wet.

Ook in Iran, waar homo's opgehangen worden zoals bepaald in de wet.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 1 oktober 2017 om 14:14.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:11   #6403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
En het interesseert me niet of de spaanse eenheid "gered" is. Dat is een vraagstuk van en voor de spanjaarden. Alle spanjaarden. Daar draait het om. Niet om een groep oproerkraaiers die hun eigen ding tegen de wet in willen doordrukken.
Och, "het interesseert mij niet". Wel, dat is eerder een onhandige vlucht, omdat u ook wel weet dat Madrid met dit hele optreden als de morele verliezer het strijdperk verlaat.

En d?*?*r draait het wel juist om. Het juridisch aspect is al lang behandeld, maar dit heeft ervoor gezorgd dat alles vast zit en Madrid zich verder is gaan verschansen. Met alle gevolgen van dien voor de publieke opinie in Catalonië.

Ik weet niet wie u bestempelt als "oproerkraaiers", want is er soms in Catalonië een samenscholingsverbod afgekondigd. Nu, vandaag, mag iedereen in Spanje de straat op en zich naar een bepaalde plaats begeven. In volle vrijheid. Schijnbaar vindt u het dus niet leuk dat bepaalde mensen in Catalonië hun mening ook publiekelijk tonen. En niet de Catalanen maken zich schuldig aan geweld. Die staan met opgeheven handen voor de Guardia Civil die wel naar de matrak grijpt, dit in tegenstelling tot de Mossos (de Catalaanse politie) die even komt kijken en weer vertrekt.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 1 oktober 2017 om 14:16.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:12   #6404
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist, er kon in die tijd niet gestemd worden als natie. Daarnaast bestonden de huidige administratieve binnengrenzen nog niet. Het huidige Catalonië was "uiteengereten" en verdeeld over vier provincies.
Sleur er nog wat cafépraat bij ook... elke spanjaard zijn stem woog evenveel en elke spanjaard kon stemmen en heeft dat gedaan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:12   #6405
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Ere wie ere toekomt.

Wat Het Oosten en Pandareus niet kunnen, doet onze premier intussen wel.

Waar Juncker, Macron en Merkel zich in stilzwijgen hullen, veroordeelt Charles Michel het schandalig optreden van Madrid.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:15   #6406
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Sleur er nog wat cafépraat bij ook... elke spanjaard zijn stem woog evenveel en elke spanjaard kon stemmen en heeft dat gedaan.
Feiten die u duidelijk niet liggen. Ik herhaal eventjes:

- in die tijd bestond er geen Catalaanse provincie
- er werd niet als natie gestemd

Indien u deze twee elementen betwist, mag u gerust feiten aandragen.

Er werd inderdaad gestemd, maar er kunnen geen conclusies aan vastgekoppeld worden zoals u deed. De juridische structuren van nu bestonden toen niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:15   #6407
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ere wie ere toekomt.

Wat Het Oosten en Pandareus niet kunnen, doet onze premier intussen wel.

Waar Juncker, Macron en Merkel zich in stilzwijgen hullen, veroordeelt Charles Michel het schandalig optreden van Madrid.
Link?

Ik heb alleen maar gelezen dat hij zich niet wil bemoeien met Spaanse binnenlandse aangelegenheden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:16   #6408
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Panda, 'k zou maar wat dimmen nu dat je zelf recent als flamingant uit de kast bent gekomen.
Tu quoque Brutus?
Uiteraard : ik wil dat de taalwetgeving steeds moet toegepast worden. Mag dat nog, Ja ? Of moet ik daarom zwijgen tegenover mensen die pleiten voor illegale acties om de staat te ondermijnen ? Gaat het nog een beetje ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:19   #6409
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u hebt dit al een paar keer aangehaald, maar ik heb er toen ook al op gewezen dat we dit stadium al lang voorbij zijn in Spanje. Franco had ook wel de wet achter zich, nietwaar?!
Franco was een dictator.
Sinds '78 is spanje een democratie met een via referendum door de bevolking goedgekeurde grondwet.
Zeggen dat we dit stadium voorbij zijn is hol geblaat. Dat is nu net de kern van de zaak.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:20   #6410
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Link?

Ik heb alleen maar gelezen dat hij zich niet wil bemoeien met Spaanse binnenlandse aangelegenheden.
Citaat:
Michel veroordeelt het geweld in Catalonië
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...ie-op-de-voet/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:20   #6411
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op dat vlak vind ik de verklaring van het hoofd van de Mossos schitterend: "Wij zijn er niet om mensen rechten af te pakken". Madrid had beter het referendum laten doorgaan en geen politiegeweld gebruikt. Moreel was ze toen als overwinnaar uit de strijd gekomen. Nu niet. De werkelijkheid is nu eenmaal meer dan alleen de wet.
Typisch... als hij zijn argumentatie verliest op feiten, begint Jan gewoon over iets anders...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:21   #6412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Franco was een dictator.
Sinds '78 is spanje een democratie met een via referendum door de bevolking goedgekeurde grondwet.
Zeggen dat we dit stadium voorbij zijn is hol geblaat. Dat is nu net de kern van de zaak.
Mocht u een beetje de reacties volgens die nu volop de ronde doen in Catalonië, dan wordt duidelijk dat dit "stadium" voor de doorsnee Catalaan blijkbaar niet achter de rug is maar pijnlijk weer bovenkomt.

Misschien moet u eens proberen na te gaan wat er leeft in Catalonië, beste. D?*t is de kern van de zaak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:23   #6413
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Even er op wijzen dat ik geen flamingant ben.

In een wereld van simplismen en hokjesdenken (niet persoonlijk bedoeld) kan ik begrijpen dat het zo over komt, maar ik kan vest leven met een unitaire kieskring en een Wallonië onder curatele van een nationale regering waarin de Vlamingen gezien hun demografisch overwicht op democratische wijze gebruik maken van hun recht om zonder Waalse partijen het land te leiden.

Pandareus maakt allang geen nuances meer dienaangaande, maar dat begrijp je vermoedelijk intussen ook wel.

Voor hem is hetgeen in Catalonië gebeurt op dit forum weer eenvoudig te herleiden tot de eeuwige strijd tussen goed en fout.

Goed is tegen Catalaanse onafhankelijkheid, het gebruik van alle middelen om het doel te bekomen en resulteert in een goeie Belg, fout is voor het recht op zelfbeschikking van de Catalanen als ze daar in meerderheid voor zijn, het gruwen van de acties van Madrid en resulteert in het labeltje foute flamingant.

Zij die het van op afstand bekijken schudden vast meewarig het hoofd, zij met een beetje intellect die het vanop dit forum meemaken kunnen alleen maar plaatsvervangende schaamte voelen voor dit gebrek aan moraal.
Ik beantwoordde De Panda, inderdaad.
Die gast werd op een snelle wijze 'flamingant' (voor 't lachen) en nu halve-kloot-fascist (niet om te lachen).
Dat gezegd zijnde: Catalounia hoeft geen onafhankelijkheid net zoals de Vlaenders wat mij betreft.

RAJOY MAG WEL NAAR DEN HAAG. 't Moeten niet alleen Afrikaanse Zwarten zijn daar.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 1 oktober 2017 om 14:34.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:25   #6414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ere wie ere toekomt.

Wat Het Oosten en Pandareus niet kunnen, doet onze premier intussen wel.

Waar Juncker, Macron en Merkel zich in stilzwijgen hullen, veroordeelt Charles Michel het schandalig optreden van Madrid.
Citaat:
Verschillende Belgische politici hebben via Twitter het geweld veroordeeld dat wordt gebruikt tijdens het onafhankelijkheidsreferendum in Catalonië. De eerste die dat deed, was volgens Politico-journalist Ryan Heath premier Charles Michel. "Geweld kan nooit een antwoord zijn", tweet hij. "We veroordelen elke vorm van geweld en herhalen onze oproep tot een politieke dialoog." De Catalaanse vertegenwoordiger bij de EU, Amadeu Altafaj, heeft Michel bedankt voor zijn tweet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:25   #6415
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op dat vlak vind ik de verklaring van het hoofd van de Mossos schitterend: "Wij zijn er niet om mensen rechten af te pakken". Madrid had beter het referendum laten doorgaan en geen politiegeweld gebruikt. Moreel was ze toen als overwinnaar uit de strijd gekomen. Nu niet. De werkelijkheid is nu eenmaal meer dan alleen de wet.
De werkelijkheid is dat men de wet moet volgen, anders plaatst men zich buiten de wet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:25   #6416
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Feiten die u duidelijk niet liggen. Ik herhaal eventjes:

- in die tijd bestond er geen Catalaanse provincie
- er werd niet als natie gestemd

Indien u deze twee elementen betwist, mag u gerust feiten aandragen.

Er werd inderdaad gestemd, maar er kunnen geen conclusies aan vastgekoppeld worden zoals u deed. De juridische structuren van nu bestonden toen niet.
Denk je misschien dat ik jouw drogredeneringen ga versterken ? In het referendum heeft elke spaanse burger vrij en voor zichzelf mogen kiezen. De uitslag was meer dan duidelijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:25   #6417
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jij denkt misschien van niet voor wat jezelf betreft hoor Jan, maar ik kan je verzekeren dat de rest van de europeanen allemaal in een (hun) rechtstaat leven en functioneren. En daar hebben juridische argumenten een beslissende waarde.
En als er ooit juridische consensus is dat de staat moet veranderen, dan zal men dat legaal beslissen binnen de juiste organen en binnen procedures die daarvoor bestaan. De rechtstaat, weet je wel ?
Jij verwacht dat de rest van de Spanjaarden mee zou gaan om referenda rechtsgeldig te maken?
Dat gaan ze nooit doen, en dat weet je heel goed.

Het kan niet dat een volk dat zich in een federatie bevindt waar het zich niet meer wil toe bekennen dan maar volgens de wettelijke dictatuur van de meerderheid voor eeuwig aan die federatie geketend ziet.

Wet of niet.

Referendum toelaten en zich bij het resultaat neerleggen is de enige optie.

Keihard onderhandelen bij afscheiding, gesteund door een Europa dat walgt van regionaal zelfbeschikkingsrecht was het logisch gevolg geweest.

Je kunt hier nog vol triomfalisme bladzijden vol lullen over het dictaat van de meerderheid, ook jij zult niet bepalen welke richting het uit gaat.

Ik zou dus nog wat afwachten in jouw plaats.

Misschien leer je nog iets bij, alhoewel ingetogenheid vermoedelijk wel nooit op bezoek zal komen.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:26   #6418
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De werkelijkheid is dat men de wet moet volgen, anders plaatst men zich buiten de wet.
Zo waren de joden die zich verzetten tegen de rassenwetten misdadigers?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:27   #6419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uiteraard : ik wil dat de taalwetgeving steeds moet toegepast worden. Mag dat nog, Ja ? Of moet ik daarom zwijgen tegenover mensen die pleiten voor illegale acties om de staat te ondermijnen ? Gaat het nog een beetje ?
Kunt u mij eventjes iets duidelijk maken? Als de Guardia Civil mensen hardhandig buiten sleurt, de straat uit knuppelt... op basis van welke illegale handelingen van deze mensen doen ze dat dan?

Is er soms een samenscholingsverbod afgekondigd in Catalonië? Mogen mensen zich niet op straat verzamelen?

Ik hoor het graag van u die schijnbaar hier graag schermt met de wet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2017, 14:33   #6420
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
voorlopige balans : 0 doden, 38 gewonden

Catalonia’s emergency services have treated 38 people who have been injured as a result of the repression by Spanish police
Ondertussen gaat het om honderden gewonden, een uur terug stond de teller al boven de 300.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be