Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 januari 2013, 19:26   #201
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...erseToestanden
Citaat:
Voor automobilisten wordt het dus oppassen geblazen, zeker voor wie met winterbanden rijdt, stelt automobilistenorganisatie VAB.
Tja...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 21:42   #202
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Tja je moet alles citeren en zeker niet veralgemenen wat ze op de VRT doen, ik geloof die (ingekorte) context namelijk voor geen moer.
Citaat:
Ook wie met winterbanden rijdt, moet opletten.

Automobilistenorganisatie VAB spreekt van "risicocompensatie": automobilisten met winterbanden nemen meer risico's bij winterse omstandigheden in het verkeer omdat ze een vals gevoel van veiligheid hebben.
daarom dat de dalende tendens verkeersdoden in D sinds de verplichting van winterbanden daar sinds 2006 nog beter is.

Het kan natuurlijk zijn dat VAB dit enkel voor de winterbandenbleukes bedoelt -die de 1e keer met winterbanden rijden in hun leven- en dit met weinig hersencellen en zeer zwakke zintuigen...

Tiens op de website van de VAB vind ik ook niets van die onnozele veralgemening:

Tja, lees maar eens rustig door:
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/band...anden/wat.aspx
Citaat:
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/band...en/vragen.aspx
Meest gestelde vragen over winterbanden
Kan ik winterbanden alleen gebruiken als het sneeuwt?
Nee, winterbanden vertonen duidelijke verschillen in grip t.o.v. zomerbanden bij een temperatuur lager dan 7 graden Celsius. Dit komt omdat in het loopvlak van winterbanden rubbermengsels worden gebruikt die verhoudingsgewijs soepeler blijven dan bij zomerbanden bij lage temperaturen.

Zomerbanden zijn 's winters dan ook veel harder en stugger, hetgeen de grip zeker niet ten goede komt.
Ook zijn de profielblokken van het loopvlak anders dan zomerbanden.
Deze profielblokken zijn vaak voorzien van lamellen, die er voor zorgen dat sneeuw en vuil uit het profiel gewerkt wordt.
Slijten winterbanden harder dan "gewone" banden?
In principe slijten winterbanden tijdens winterse omstandigheden niet sneller dan "gewone" banden, maar blijft de gemiddelde temperatuur boven de 7 graden Celsius, dan neemt de slijtage van winterbanden behoorlijk toe.
Dus zodra het weer omslaat van overwegend koud naar overwegend warm, kan je het beste je zomerbanden weer monteren.

Winterbanden zijn veel te duur...
Een combinatie van stalen velgen met winterbanden is één van de meest economisch verantwoorde aankopen, die een moderne automobilist kan doen.

Voordelen:

Actieve veiligheid. (Een slippartij kan meer kosten dan een complete set winterbanden + velgen.)
Zolang de winterbanden onder je auto zitten, slijten je zomerbanden niet.
Eens je de winterbanden op originele stalen velgen laat monteren, blijven je kostbare lichtmetalen velgen netjes en beschadigen niet door eventuele slippartijen of door inwerking van pekel.
Citaat:
http://www.vab.be/nl/mobiliteit/band...eiligheid.aspx

Actieve veiligheid?

Uit de sterk gestegen omzetcijfers blijkt dat steeds meer Belgen voor winterbanden kiezen. Met name de laatste drie jaar is het aantal verkochte winterbanden omhoog geschoten. Winterbanden zijn - ook in de Benelux - geen overbodige luxe. Winterbanden zijn gemaakt voor het rijden tijdens de herfst- en wintermaanden: lagere temperaturen, veel neerslag.

48 dagen regen
22 dagen sneeuw
11 dagen hagel
3 dagen ijzel


De herfst is het seizoen waarin hevige regenbuien en vallende bladeren zorgen voor natte en gevaarlijke wegen. De belangrijkste oorzaak van auto-ongevallen tijdens de winter is de slechte voorbereiding op de typische najaars weersomstandigheden. Dankzij nieuwe technologieën en grondstoffen zijn winterbanden niet alleen uitermate geschikt voor gebruik tijdens winterse omstandigheden, zoals de reis naar de wintersportgebieden, maar vooral ook in het klimaat van de Benelux. Een belangrijk pluspunt is immers niet alleen de sterk verbeterde prestaties tijdens natte weersituaties, maar vooral ook betere rijeigenschappen en toegenomen veiligheid bij lagere temperaturen. Daarnaast zorgen de verminderde kans op autoschade en verlies van no-claim voor een aanzienlijke kostenbesparing. Ook gaan je zomerbanden op deze manier tweemaal zo lang mee. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Winterbanden bieden actieve veiligheid
Zodra de temperatuur zakt onder zeven graden Celsius presteren winterbanden al beter dan gewone banden. Het rubber van een zomerband wordt harder en verliest daardoor veel van zijn goede eigenschappen, zoals grip en comfort. Winterbanden blijven altijd elastisch en flexibel door hun speciale rubbersamenstelling en profielopbouw. Het profiel van de winterband is veel meer geschikt om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband. Hierdoor blijft de winterband langer grip houden op zowel natte, bevroren als besneeuwde wegen. Door de betere grip wordt de remweg verkort en neemt de beheersbaarheid van de auto toe. De band zorgt tevens voor een betere wegligging met meer rijcomfort en vermindert de kans op aquaplaning. Het is daarom aan te raden om je auto al rond november goed op de winter voor te bereiden. Want je banden zijn de enige verbinding tussen je auto en het wegdek. Zij spelen de hoofdrol bij het winterklaar maken van je auto.

Winterbanden zijn High-Tech producten
Vroeger was het geluidsniveau van winterbanden vaak de reden dat mensen er niet graag op reden. "Het lijkt wel of je in een tank zit" was toen een veel gehoorde kreet. Tegenwoordig zijn de winterbanden zo goed dat je vaak niet eens in gaten hebt dat je op winterbanden rijdt. Er gaat heel veel geld naar de research & development afdelingen van fabrikanten, om de eventuele nadelen van winterbanden tot een minimum te beperken.

De voordelen op een rij

Maximale rijveiligheid tijdens winterse omstandigheden
Korte remweg, meer grip
Zomerbanden slijten niet
Lichtmetalen wielen blijven netjes
Controle van de banden tijdens het wisselen
Niet direct sneeuwkettingen nodig in wintersportgebieden
Verminderde kans op schade en/of lichamelijk letsel
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2013 om 21:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 13:55   #203
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Met winterbanden kan je gewoon nét dat ietsje sneller gaan. Dus eigenlijk doe je zelf het voordeel te niet.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 14:00   #204
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Met winterbanden kan je gewoon nét dat ietsje sneller gaan. Dus eigenlijk doe je zelf het voordeel te niet.
Ik wil daar niet sneller mee rijden. Gewoon thuisgeraken. Zoals nu.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 14:01   #205
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Lichtmetalen wielen blijven netjes bij mijn zomerbanden en de lichtmetalen velgen van mijn winterbanden kuis ik wat meer dan blijven die ook netjes.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 14:43   #206
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik wil daar niet sneller mee rijden. Gewoon thuisgeraken. Zoals nu.
Dan heeft dat zeker een voordeel.
Ik heb daar ook al een voordeel mee gedaan. Hadden die er niet opgelegen, dan had het echt fout gelopen.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 06:28   #207
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Winterbanden hebben inderdaad voordelen, vooral voor mensen die veel km afleggen.
Ik vind het wel goed dat het hier geen verplichting wordt.

Wel opletten, in bepaalde gebieden in het buitenland zijn ze dus wel verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 08:00   #208
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Winterbanden hebben inderdaad voordelen, vooral voor mensen die veel km afleggen.
Ik vind het wel goed dat het hier geen verplichting wordt.

Wel opletten, in bepaalde gebieden in het buitenland zijn ze dus wel verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.
Ik doe in de winter maar een +/- 3 000 km .

Met elke wagen doet men voordeel ........maar men moet normaal rijden juist of er liggen zomerbanden op.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 08:57   #209
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Met elke wagen doet men voordeel ........maar men moet normaal rijden juist of er liggen zomerbanden op.
En bij onverwachte-onvoorziene verkeerssituaties -op winterse wegen- heeft men dan een veel ruimere veiligheidsmarge met winterbanden.

Het is gewoon een zeer kleine investering voor die extra marge, ik zie nergens argumenten die dit kunnen weerleggen.
Zelfs op koude natte weg is er een duidelijk verschil (filmpjes van ADAC en andere... zijn op YT gemakkelijk te vinden)

Bij winterse neerslag (bvb sneeuw, ijzel, ijs) is het zelfs een verschil in rijden en niet kunnen rijden.
Het gemeten traktieverschil (newton) is tot x 4,1 meer op vaste sneeuw, ttz waar je met een goede winterband vlotjes vertrekt (helling) blijf je met zomerbanden onherroepelijk staan. Met gansjaarbanden en-of goedkope winterbanden zal men op die helling ook nog kunnen vertrekken, traktieverschil tot x 3,3.
Zijdelingse grip (m/sec²) en remweg (m) citeer ik ook even, en de tijden op een sneeuwbedekt circuit wat eigenlijk de som is van de 3 testen.

Citaat:
http://download.autobild.de/dl/33599..._205_55_16.pdf nog eens hieruit citeren op sneeuw:

1. Traktie of grip rechtdoor:
- ~ winterband 2400 newton (~ : gemiddelde van 6 gekende merken)
- gansjaarband 1969 newton
- zomerband 592 newton

2. Remweg uit 50 kmh (negatieve traktie eigenlijk)
- ~ winterband 29 m
- gansjaarband 32,6 m
- zomerband 66,0 m

3. Slalom (zijdelingse grip)
- ~ winterband 3,45 m/sec²
- gansjaarband 3,23 m/sec²
- zomerband 1,73 m/sec²

4. Handling Circuit ( = 1+2+3)
- winterband : 68 kmh gemiddeld
- gansjaarband: 65,9 kmh gemiddeld
- zomerband: niet meegedaan (wslk de moeite niet waard, combinatie van de cijfers uit 1-2-3)
Nu weet men waarom zomerbanden op winterse wegen verboden zijn in menig land. De gansjaarband (M+S minimum-symbool) is natuurlijk wel toegelaten bvb voor diegene die weinig kms rijden. Een top-gansjaarband moet niet veel onderdoen voor een matige winterband. Er is zeker een gansjaarband die zelfs het wintervlokje-symbool haalt van een winterband.
M.a.w. er zijn helemaal geen tegenargumenten...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2013 om 09:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 09:11   #210
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Ik doe in de winter maar een +/- 3 000 km .

Met elke wagen doet men voordeel ........maar men moet normaal rijden juist of er liggen zomerbanden op.
Dan is het nog de vraag wanneer ge die rijdt.
Hebt ge uw wagen dringend nodig in winterse toestanden, dan kunt ge maar beter winterbanden leggen.
Ik ga ervan uit dat iedereen dat wel voor zichzelf kan uitmaken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 08:57   #211
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Winterbanden hebben inderdaad voordelen, vooral voor mensen die veel km afleggen.
Ik vind het wel goed dat het hier geen verplichting wordt.

Wel opletten, in bepaalde gebieden in het buitenland zijn ze dus wel verplicht bij bepaalde weersomstandigheden.
Als u 's morgens opstaat en er 30cm verse sneeuw gevallen is, in combinatie met het feit dat de vlaamse verkeersdienst niet bij machte is de wegen vrij te maken....

Op dat moment hoopt u wellicht dat een verplichting er wel zou zijn.
Als zich dat voordoet gaat u de Federale Regering wellicht verwijten dat ze deze verplichting niet ingevoerd hebben ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 09:03   #212
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En bij onverwachte-onvoorziene verkeerssituaties -op winterse wegen- heeft men dan een veel ruimere veiligheidsmarge met winterbanden.

Het is gewoon een zeer kleine investering voor die extra marge, ik zie nergens argumenten die dit kunnen weerleggen.
Zelfs op koude natte weg is er een duidelijk verschil (filmpjes van ADAC en andere... zijn op YT gemakkelijk te vinden)

Bij winterse neerslag (bvb sneeuw, ijzel, ijs) is het zelfs een verschil in rijden en niet kunnen rijden.
Het gemeten traktieverschil (newton) is tot x 4,1 meer op vaste sneeuw, ttz waar je met een goede winterband vlotjes vertrekt (helling) blijf je met zomerbanden onherroepelijk staan. Met gansjaarbanden en-of goedkope winterbanden zal men op die helling ook nog kunnen vertrekken, traktieverschil tot x 3,3.
Zijdelingse grip (m/sec²) en remweg (m) citeer ik ook even, en de tijden op een sneeuwbedekt circuit wat eigenlijk de som is van de 3 testen.



Nu weet men waarom zomerbanden op winterse wegen verboden zijn in menig land. De gansjaarband (M+S minimum-symbool) is natuurlijk wel toegelaten bvb voor diegene die weinig kms rijden. Een top-gansjaarband moet niet veel onderdoen voor een matige winterband. Er is zeker een gansjaarband die zelfs het wintervlokje-symbool haalt van een winterband.
M.a.w. er zijn helemaal geen tegenargumenten...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2013, 20:34   #213
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Ik denk dat het ook veel afhangt van de aandrijving van uw wagen. In mijn eigen geval en uit persoonlijke ervaring. Met achterwielaandrijving is het een must.

Zonder winterbanden was naast de wegligging van 0.0 de kleinste helling een onoverkomelijk probleem.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be