Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2010, 19:02   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En als er morgen een firma afkomt met lente en herstbanden dan verkopen ze aan jou 4 bandensoorten per jaar, want je vertrouwd op papieren in plaats van op praktijk.


Even jouw kemels opsommen: (best dat je U eens informeert)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er word veel onzin vertelt over de winterbanden.
Enkele jaren geleden hadden deze banden nog de naam regenband.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De regenband is een alle seizoenen band.
Sneeuwbanden dienen dus enkel om je bij lage snelheid een betere tractie te geven, doch zijn verder volledig vergelijkbaar met sliks op gladijs.

ONZIN.
Testen/bewijzen genoeg tientallen jaren, half europa rijdt op de openbare weg met die 3 soorten banden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Banden met spijkers in zijn verboden.
ONZIN, in Belgie toegelaten.

Toch eens je verkeersreglement opfrissen, of gewoon googlen.


De kleine kemels laat ik vallen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2010 om 19:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 19:53   #42
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?
Winterbanden hebben naast een betere traktie bij het optrekken ook een betere traktie bij het remmen.

Ik ben voorstander dus, alleen spijtig dat er haast geen meer te krijgen zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 19:54   #43
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Bandendruk mag je nooit verlagen.

Als de druk te laag is kan de band op de velg verschuiven door de tractie en kan verkrijgen dat het zwaartepunt niet meer in het center zit...gevolg daver bij bepaalde snelheden.

Een ideale band (kwestie van gewichtsverdeling ) is uiterst zeldzaam.....daarom dat ze er die gewichtjes moeten aanbrengen.

En vocht dat tussen band en stalen velg komt ..door het schuren ..verf eraf..roest ....putjes ...gevolg aflopende band(en) door ontsnappende lucht.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 21:01   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Een ideale band (kwestie van gewichtsverdeling ) is uiterst zeldzaam.....daarom dat ze er die gewichtjes moeten aanbrengen.
Aan de velg.

Band-velg hebben ook nog een ventiel nodig van xx gram... en de velgen (met ventielgat: - x gram) zijn er ook nog.

Citaat:
http://www.banden.nl/auswuchten.html
Een onbalans van tien gram heeft door de centrifugale kracht tijdens het rijden bij een snelheid van 100 km/h al een uitwerking zoals 2,5 kilogram.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2010 om 21:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 08:13   #45
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je zult het snel genoeg ervaren door ermee te rijden, de verschillen zijn enorm, zeker op sneeuw en ijzel.

Gewoon geleidelijk aftasten hoever de gripgrenzen zijn op een besneeuwde grote oppervlakte (verlaten parking of mij eender)
Dat is iets wat ik iedereen zou afraden.

Winterbanden helpen je op een paar punten
- Wanneer ge rijdt zoals op zomerbanden zult ge minder snel in de problemen komen.
- Ge zult op bruggen op steilere stukken kunnen rijden dan met winterbanden.
- Sowieso kortere remweg, vooral in combinatie met ABS.

Wanneer ge met winterbanden sneller gaat rijden dan wat ge op gewone banden gewoon zijt, dan zult ge sneller in de problemen komen dan op winterbanden. Ze zijn immers geen wondermiddeltje.

Op sneeuw zijn ze fantastisch. Op ijs geven ze iets meer grip, maar verwacht niets spectaculairs, daarvoor hebt ge spijkerbanden nodig.

Mijn ervaringen: ze zijn hun geld waard, zolang ge uw rijstijl er niet naar aanpast.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 10:09   #46
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aan de velg.

Band-velg hebben ook nog een ventiel nodig van xx gram... en de velgen (met ventielgat: - x gram) zijn er ook nog.
Van banden en velgen moet je me niet veel zeggen ...heb er een jaartje heel dicht bijgestaan zag er +/- 90 (x5) monteren per uur (ex- Opel Antwerpen onderhoudsploeg )

Het verschil in band en velg kan enorm zijn.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 11:35   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Op ijs geven ze iets meer grip, maar verwacht niets spectaculairs, daarvoor hebt ge spijkerbanden nodig.
Die spijkerbanden in de handel zijn niet altijd beter als winterbanden, soms zelfs iets slechter op ijzel als ze het tegen de beste winterbanden moet opnemen.

Testen tonen dat voldoende aan. Maar ge moet de testen lezen/ willen geloven hé. >> : http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=18

Spijkerbanden worden in USA en Canada regelmatig verkocht, alhoewel veel minder als winterbanden.

Die speciale professionele spijkerbanden van rallyauto´s zijn natuurlijk stukken beter op ijzel of ijs. Maar die hebben veel meer en langere (scherpere) spijkers en vooral over het ganse loopvlak.

Maar deze speciale spijkerbanden zijn niet toegelaten op de openbare weg in Be.

Hier al de wettelijke voorwaarden en verplichtingen die spijkerbanden in de handel toelaat op Belgische wegen:

Citaat:
http://wegcode.be/secties/mb/mb-280976/851-art1-9

28 SEPTEMBER 1976. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van spijkerbanden.
[B.S. 16.10.1976]
Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

Artikel 2
Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto's waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens.

Deze gewichtsbeperking geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.

Artikel 3
De spijker mogen slechts gemonteerd worden op banden met radiale structuur. Ze moeten één enkele punt hebben en hun diameter mag aan de basis niet meer dan 7 millimeter bedragen; een tolerantie van 0,5 millimeter wordt toegestaan.

Het aantal spijkers mag niet meer bedragen dan 110 voor de banden met een diameter van minder dan 13 duim en 130 voor die met een diameter van 13 duim of meer.

Artikel 4
Wanneer op een voertuig spijkerbanden gemonteerd worden, moeten al de wielen ervan voorzien worden. Voor de voertuigen voor traag vervoer volstaat het evenwel dat de banden gemonteerd op dezelfde as, van dezelfde aard zijn, hetzij met hetzij zonder spijkers.

In het geval van tweelingbanden volstaat het dat één van de twee banden voorzien is van spijkers; de spijkerbanden dienen in dat geval gemonteerd te worden symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig.

Aan hetzelfde voertuig mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 20 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het grootste aantal spijkers heeft.

Artikel 5
Een aanhangwagen, gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig, moet er eveneens mee uitgerust worden, behalve wanneer het een aanhangwagen betreft, die gekoppeld is aan een voertuig voor traag vervoer, of een aanhangwagen waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 500 kg.

Aan een sleep die uitgerust is met spijkerbanden, mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 30 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het hoogste aantal spijkers heeft.

Artikel 6
Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :

1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;

2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.

Artikel 7
Een snelheidsplaat die " 60 km " vermeldt, moet aangebracht worden op een zichtbare plaats, aan de achterzijde van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen en van de aanhangwagens zonder spijkerbanden gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig.

Deze snelheidsplaat moet het verkeersbord C 43 afbeelden. De schijf moet een middellijn hebben van 0,21 m; de rode boord moet 0,03 m breed zijn; de cijfers zijn 0,07 m hoog, 0,045 m breed en de trekken ervan 0,01 m dik. De rode rand van de schijf moet van reflecterende produkten voorzien zijn.

De snelheidsplaat moet weggenomen worden wanneer het voertuig wordt gebruikt zonder spijkerbanden.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen voor traag vervoer en evenmin voor de aanhangwagens die aan deze voertuigen gekoppeld zijn.

Artikel 8
De spijkerbanden die aangeschaft werden voor 1 mei 1976 en die niet in overeenstemming zijn met de bepalingen van artikel 3 mogen gebruikt worden tot 31 maart 1981.

Artikel 9
Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 december 2010 om 12:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 12:52   #48
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Op mijn wagen liggen Michelin Energy Saver, de standaard banden voor mijn wagen. Hoe goed die voor de rest ook kunnen zijn, op sneeuw en ijs vind ik ze een ramp. Ik vind dat ik opvallend weinig grip heb, minder dan wat ik van mijn vorige wagens met andere banden gewend was.
Het is enkel zaak het gedrag aan te passen natuurlijk en het is niet dat ik de voorbije winterse periode al in moeilijkheden ben geraakt, maar ik voel mij soms echt niet op mijn gemak en dan specifiek op ijzel waar ik voel dat de wagen zowel voor als achteraan op de minste oneffenheden van koers begint af te wijken.
Ik heb deze wagen nog een maand of 8 en dus zal ik er geen winterbanden meer voor kopen, maar voor de volgende neem ik er vanaf het begin een set winterbanden bij, zeker weten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 12:53   #49
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 27 december 2010 om 12:55.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 17:08   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.
2.
Winterbanden zijn dus noodzakelijk voor mensen die beroepshalve op de weg moeten zijn en zich niet kunnen veroorloven te wachten tot de wegen terug berijdbaar zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 20:33   #51
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op mijn volgende nieuwe auto (binnen drie vier maanden) ga ik ook velgen met winterbanden bedingen bij de aankoop.

Want ik denk wel dat die winterbanden een voordeel opleveren; zelfs al heb ik ook al een ongeveer 40-jarig rijbewijs zonder noemenswaardig ongeval.


Wat is mijn vraag dan ?
Wel, aan sommige mensen hier die beweren dat die winterbanden merkelijk 'beter' zijn, zou ik willen vragen hoe zij dat zelf aan den lijve ondervonden hebben.

Zeer praktisch: hebben zij al eens getest in een gladde bocht dat ze 10 of 15 km per uur rapper kunnen rijden ?

Voelen zij aan dat de baan even glad ligt als een bepaalde ervaring vorig jaar (en net even glad hé, niet een beetje meer of een beetje minder glad), maar toch zoveel rapper kunnen aanzetten ?

Het verschil in remafstand in perfect gelijke omstandigheden al eens uitgetest ?

Allee afijn, hoe precies zijn je hoogstpersoonlijk eigen ervaringen ?

In mijn geval is het verschil enorm.

Ik rij met een BMW (achterwielaandrijving dus) en verleden jaar had ik enkel zomerbanden. Dat betekende dus dat de minste helling een haast onoverkomelijk probleem was en dat je bij elke acceleratie uiterst, uiterst voorzichtig moest zijn.

Dit jaar heb ik wel winterbanden en heb ik eigenlijk nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad... Het is echt een verschil van hemel en aarde in mijn geval.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 27 december 2010 om 20:35.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 10:15   #52
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Volgens mij heeft die technologie iets 'viraals'

stel dat 50% met winterbanden rijdt, en derest niet.

Ik geef 3 voorbeeldjes:

met uw zomerbanden in een bocht rij je rustig achter een met winterbanden >> jij begint te schuiven en hangt aan de railing, uw voorganger zit te lachen in zijn spiegel.

==> waar
met uw zomerbanden in een file: uw voorganger gaat hard op de remmen >> jij sukkelke met uw zomerbanden schuift hopeloos in zijn gat...
==> zeker waar als je geen extra afstand hebt bewaard

met uw zomerbanden bergaf de spiegelgladde kruidtuintunnel: jij schaatst naar beneden, en die met de winterbanden rijdt naar beneden.
==> Oh ja maar wederom zelfs met winterbanden niet te snel willen rijden anders ook geen moer verschil.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 29 december 2010 om 10:15.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 10:19   #53
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.
zo is dat, meer duidelijk kan je niet zijn.

Winterbanden zijn een must en geen onnodige kost, zeker als je inderdaad beroepsmatig op de weg moet. verder steek je 4 seizoensbanden als je niet echt op de baan moet en maar eens af en toe wegrijd naar famillie ofzo.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 29 december 2010 om 10:19.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 10:24   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
In mijn geval is het verschil enorm.

Ik rij met een BMW (achterwielaandrijving dus) en verleden jaar had ik enkel zomerbanden. Dat betekende dus dat de minste helling een haast onoverkomelijk probleem was en dat je bij elke acceleratie uiterst, uiterst voorzichtig moest zijn.

Dit jaar heb ik wel winterbanden en heb ik eigenlijk nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad... Het is echt een verschil van hemel en aarde in mijn geval.
Dat maakt inderdaad veel verschil.
Ik rij altijd met voorwielaandrijving.
Mijn zoon kocht dit jaar ook BMW en heeft ook winterbanden moeten leggen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 10:36   #55
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
zo is dat, meer duidelijk kan je niet zijn.

Winterbanden zijn een must en geen onnodige kost, zeker als je inderdaad beroepsmatig op de weg moet. verder steek je 4 seizoensbanden als je niet echt op de baan moet en maar eens af en toe wegrijd naar famillie ofzo.
Ik ga ervan uit dat een autoconstructeur het best weet welke banden het best geschikt zijn voor zijn wagen. Hij heeft daarvoor een team specialisten en testpiloten ter zijner beschikking.
Geen mens gaat die banden weggooien om andere te leggen.
Ook wanneer ik nieuwe banden moet leggen vertrouw ik op mijn verdeler.
Testrapporten lezen laat ik over aan de freaks.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 13:03   #56
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Ik snap niet waarom je er kilometers zou opplakken vooraleer je winterbanden zou aanschaffen. 't is niet omdat je minder vaak op de baan zit, dat je dan ook minder kans hebt op ongevallen. Ergens wel, maar de frequentie is maar één van de factoren die daar in meespeelt.

Als je je velgen bestelt in de zomer, ben je klaar voor een kleine 500 euro, inclusief velgen met de band op aan huis geleverd of in een bandencentrale in je buurt. Die vlieger gaat op voor de standaardmaten als 14-15-16". Grotere velgen/banden kosten natuurlijk wat meer. Uiteraard kosten de banden nu wat meer in de winter, daar profiteren ze van.

Goed, 500 euro kost voor de banden en afgerond 50 euro om ze te laten wisselen inclusief stockage bij je bandenboer als je ze zelf niet kwijt kan. Totaal dus 100 euro per jaar om de banden te wisselen, want dat gebeurt 2 keer per jaar.

Welke meerkost heb je dan?
- 100 euro per jaar om ze 2x te laten wisselen en stockage
- de metalen velgen, maar die krijg je vrij goedkoop bij je banden als je dat wil, eenmalig dus

Welk voordeel heb je dan?
- zomerbanden die niet slijten terwijl je op je winterbanden rijdt. In plaats van bvb 2 jaar met zomerbanden te doen, doe je er nu 4 jaar mee. Tenzij je zomerbanden van een of ander exotisch merk zijn kom die prijs ongeveer hetzelfde uit met die van winterbanden
- de veiligheid verhoogt bij dezelfde rijstijl voor jezelf en voor anderen -> niet denken dat het wondermiddelen zijn, maar het helpt wel degelijk en alle beetjes helpen

Dat je dat op een aftandse occasie wagen niet wil doen, kan ik inkomen. Maar degenen met een nieuwe wagen �* 20.000 euro of meer die dan gierig gaan doen over 500 euro, zijn gewoon dom. Het kleinste tikje ook, kost je al bijna meer. Misschien handig als die mensen eens informeren bij hun garage wat een gebarsten bumper kost, of gewoon herspuiten van een onderdeel.

Hier verder over discussiëren heeft hier weinig zin, getuige de aanhoudende reacties van de non-believers

En nee, ik werk niet in een bandencentrale en heb er ook geen aandelen. Ik apprecieer het gewoon niet als er een boer op zomerbanden tegen mijn auto glijdt terwijl ik wél de moeite neem om me veilig op de baan te begeven.
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2010, 13:12   #57
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik ben auto-analfabeet.

Wat gebeurt er als je standaard met die "winterbanden" rijdt? ook in de zomer?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat ge meer banden verslijt.
Ik dacht dat ge ook meer verbruikt. Klopt dat of is dat een kwakkel?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 17:11   #58
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kijk het is simpel he, winterbanden zijn beter in de winter. Je hebt gewoon meer grip en dat helpt zowel bij optrekken afremmen als bij bochten nemen. Kortom het is veiliger.
Dat vals gevoel van veiligheid is subjectief en is louter afhankelijk van de chauffeur.

Er zijn nogal wat idioten op de weg die denken dat, eens ze winterbanden gemonteerd hebben, ze sneller kunnen beginnen rijden. Lees maar eens de reacties van automobilisten die het hebben over die trage sukkels op de weg. Eigelijk zijn ze zelf de sukkels natuurlijk, ze weten het alleen niet. Getuige daarvan het feit dat er meer ongevallen zijn met wagens die uitgerust zijn met winterbanden dan met wagens die gewoon op zomerbanden rijden omdat due eerste groep zijn weggedrag onvoldoende aanpast.

In de winter moet je constant op je hoede zijn omdat omstandigheden van plaats tot plaats kunnen verschillen. Op punt a kan je goed, op punt b is het spekglad. Routine is daarom een gevaarlijk iets. Ook achterwielaangedreven wagens moeten extra oppassen.
exact
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 17:16   #59
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die spijkerbanden in de handel zijn niet altijd beter als winterbanden, soms zelfs iets slechter op ijzel als ze het tegen de beste winterbanden moet opnemen.
Ja, slechte spijkerbanden zullen misschien minder goed presteren dan de beste winterbanden, maar daar gaat het niet over.

Het groter aantal ongevallen bij mensen met winterbanden toont aan dat het geen zaligmakend hulpmiddel is.

De gemiddelde voorzichtige automobilist met zomerbanden rijdt beter dan de grenzen aftastende met wintersloffen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 30 december 2010 om 17:17.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2010, 18:40   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het groter aantal ongevallen bij mensen met winterbanden toont aan dat het geen zaligmakend hulpmiddel is.

De gemiddelde voorzichtige automobilist met zomerbanden rijdt beter dan de grenzen aftastende met wintersloffen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be