Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen
Ja 43 58,11%
Nee 26 35,14%
Anders omschrijf 5 6,76%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2011, 18:14   #81
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Met andere woorden, ondenkbaar. Vandaar kan van een uniform atheistisch onderwijs geen sprake zijn.
Een 'atheistisch onderwijs' is onzin.

Net zoals een a-kabouterlijk onderwijs, of een a-spaghettimonster onderwijs.

Een seculier onderwijs daarentegen, dat zich neutraal opstelt tov godsdiensten en ze eventueel allen aan bod laten komen als deel van maatschappelijke opvoeding lijkt me de beste optie.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 19 maart 2011 om 18:16.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 18:17   #82
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Antwerpse Jesode Hatora-school radicaliseert Hier worden er wel vragen bij gesteld, hoe ver kan en wil men gaan bij ondersteuning van ideologische vorming?
Wat heeft 'Gevechtspiloten maken zich klaar voor aanval' hiermee te maken?
Citaat:
Op luchtmachtbasissen in Italië en Frankrijk gonst het van de bedrijvigheid. Gevechtspiloten en

-vliegtuigen maken zich klaar om op te stijgen richting Libië. (ruwe beelden APTN - 19/03/11)
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 19:09   #83
Zantiax
Schepen
 
Geregistreerd: 20 juni 2010
Berichten: 452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
zijn scholen "de staat"?
Moeten scholen alleen de voorgekauwde pap inlepelen die de "staat" opgeeft,
Dus dat is voorgekauwde pap? Neen, lepel ze liever andere pap in, dat elke mens om een andere reden gelooft, waarvoor ze elk hun eigen 'bewijzen' hebben. Met ondemocratisch verkozen leiders en regels waaraan 9/10 van de bevolking zich niet houdt. Met een boek van 2000 jaar oud, dat eerst moest gevolgd worden, maar toen de mensen inzagen hoe belachelijk dat was, gereduceerd werd tot een 'boek met wijze lessen'. En waar nog steeds geen ENKEL bewijs voorbestaat.

En O ja, in de wereld zijn er meerdere godsdiensten die beweren de juiste te zijn. Maar u zou er daar maar 1 van onderwijzen? Wie zegt dat de anderen niet de juisten zijn? Kinderen zijn beïnvloedbaar (dat denk ik allesinds, de meerderheid zal het met me eens zijn, hierover ga ik niet in discussie treden) en u gaat ze een godsdienst opdringen (zelfs als dit niet u bedoeling is) waarvan u geen flauw benul heeft of ze juist is.

Doe nu toch allemaal eens NORMAAL.
Traditie, innerlijke beleving, een hogere macht, heeft te maken met opvoeding. Denk nu ZELF eens na in plaats van gewoon te accepteren wat iemand anders in een boek heeft geschreven of iemand anders je opgedragen heeft. Leven na de dood bijvoorbeeld, DENK ZELF NA, ALLE MOLECULEN WAARUIT JE BESTAAT VERLIEZEN HUN FUNCTIE IN JE LICHAAM. JE VERDWIJNT. En toch blijven mensen zich aan hun onzin vastklampen.

En ik zit me hier weer wreed druk te maken want ik WEET dat ALLE godsdienstigen voor ALLES wat ik gezegd heb weer een of ander antwoord gaan hebben.

Laatst gewijzigd door Zantiax : 19 maart 2011 om 19:10.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 19:09   #84
Zantiax
Schepen
 
Geregistreerd: 20 juni 2010
Berichten: 452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Scheiding kerk en staat is er net juist om de kerken/religies te beschermen.
Moet je me eens uitleggen. Volgens mij zorgt deze scheiding ervoor dat een land vol moslims de christenen niet begint uit te moorden of heel het land hun wetten oplegt.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 19:26   #85
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Moet je me eens uitleggen. Volgens mij zorgt deze scheiding ervoor dat een land vol moslims de christenen niet begint uit te moorden of heel het land hun wetten oplegt.
Heeft niks te maken met scheiding tussen Kerk en staat. Da's de niet-bestaande scheiding tussen religie en politiek, en hetgeen jij opnoemde zou in een echte democratie perfect mogelijk zijn.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 19:26   #86
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Natuurlijk niet, wat een vraag.
Iedereen mag zijn kinderen wijs maken wat ze willen.
Maar het onderwijs moet zo neutraal en breed mogelijk zijn willen we onze kinderen een zo groot mogelijke kans bieden op het maken van die levensbeschouwelijke keuzes in het leven.
2
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2011, 22:21   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Natuurlijk niet, wat een vraag.
Iedereen mag zijn kinderen wijs maken wat ze willen.
Maar het onderwijs moet zo neutraal en breed mogelijk zijn willen we onze kinderen een zo groot mogelijke kans bieden op het maken van die levensbeschouwelijke keuzes in het leven.
Onderwijs is meer dan alleen kennisoverdracht. Daarom ben ik de overtuiging toegedaan dat onderwijs juist niet neutraal moet en hoort te zijn. Net zoals de opvoeding thuis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 00:35   #88
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Moet je me eens uitleggen. Volgens mij zorgt deze scheiding ervoor dat een land vol moslims de christenen niet begint uit te moorden of heel het land hun wetten oplegt.
Niet echt hoor...
Het is perfect denkbaar dat in een land vol met moslims die moslims via democratische weg allerhande wetten gaan opleggen... ik zie geen reden waarom niet.
Als summum kan die democratie zichzelf ook ontbinden.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 00:38   #89
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onderwijs is meer dan alleen kennisoverdracht. Daarom ben ik de overtuiging toegedaan dat onderwijs juist niet neutraal moet en hoort te zijn. Net zoals de opvoeding thuis.
Tjah... dan kan je natuurlijk ook niet anders dan voor een zo breed mogelijk spectrum te zijn tenzij je met dat meers gewoon pure indoctrinatie bedoelt ... wat me overigens niet geheel zou verbazen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 06:40   #90
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Natuurlijk niet, wat een vraag.
Iedereen mag zijn kinderen wijs maken wat ze willen.
Maar het onderwijs moet zo neutraal en breed mogelijk zijn willen we onze kinderen een zo groot mogelijke kans bieden op het maken van die levensbeschouwelijke keuzes in het leven.
*Schudt moedeloos het hoofd*

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1470

Collectieve verdwazing van de zichzelf als progressief omschrijvenden.

Maatschappelijk aanvaarde hypocrisie.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 maart 2011 om 06:49.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 07:04   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Tjah... dan kan je natuurlijk ook niet anders dan voor een zo breed mogelijk spectrum te zijn tenzij je met dat meers gewoon pure indoctrinatie bedoelt ... wat me overigens niet geheel zou verbazen.
Waardenoverdracht "binnen een zo breed mogelijk spectrum" is onzin, daar men dan geen opvoedkundig of levensbeschouwelijk pakket meegeeft maar een veelheid aan opinies en waardenschalen. Zo werkt opvoeding nu eenmaal niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 10:32   #92
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waardenoverdracht "binnen een zo breed mogelijk spectrum" is onzin, daar men dan geen opvoedkundig of levensbeschouwelijk pakket meegeeft maar een veelheid aan opinies en waardenschalen. Zo werkt opvoeding nu eenmaal niet.
De vraag is natuurlijk of het de taak is van de scholen een 'godsdienst' bij te brengen. Dit is historisch zo gegroeid omdat het onderwijs vroeger in haar quasi totaliteit in onze gewesten in handen was van de katholieke kerk. En die indoctrineerde tot en met, wetende dat 'wie de jeugd had, ook de toekomst had'.

Maar we leven nu in een andere tijd. Dat men op de scholen eventueel verschillende godsdiensten onder de loep neemt, hun leer en waarden bespreekt, daar kan ik mee leven. Maar 'confessionele' scholen op kosten van de staat? Neen, dat anachronistisch. Als de bisschop scholen wilt oprichten en onderhouden, dat hij ze dan maar zelf betaalt. Dus dat hij maar privé-scholen opricht.

Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2011 om 10:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 11:02   #93
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk of het de taak is van de scholen een 'godsdienst' bij te brengen. Dit is historisch zo gegroeid omdat het onderwijs vroeger in haar quasi totaliteit in onze gewesten in handen was van de katholieke kerk. En die indoctrineerde tot en met, wetende dat 'wie de jeugd had, ook de toekomst had'.
Had de Kerk dan maar geen scholen en universiteiten moeten oprichten? De scholen hadden niet als doel het indoctrineren (in die tijd zelfs niet eens nodig).

Citaat:
Dat men op de scholen eventueel verschillende godsdiensten onder de loep neemt, hun leer en waarden bespreekt, daar kan ik mee leven.
Zoals nu gebeurt in de 'katholieke' scholen?
Citaat:
Maar 'confessionele' scholen op kosten van de staat? Neen, dat anachronistisch.
Weet je wel wat dat woord betekent?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 11:15   #94
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onderwijs is meer dan alleen kennisoverdracht. Daarom ben ik de overtuiging toegedaan dat onderwijs juist niet neutraal moet en hoort te zijn. Net zoals de opvoeding thuis.
Citaat:
Het onderwijs is een sector waarin het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes met vooraf vastgelegde doelen centraal staat. Daarbij houdt men rekening met een beginsituatie, volgt men een onderwijsstrategie en worden de resultaten geëvalueerd, onder meer door toetsing, zelfevaluatie en peerevaluatie (collegiale toetsing). Onderwijs wordt binnen een door de overheid bepaalde structuur gegeven door personen die daarvoor speciaal zijn opgeleid, zoals onderwijzers, leraren en docenten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs

Ik vermoed dat met 'niet neutraal' ge bedoelt dat scholen het recht moeten hebben onbewezen theorieën en fantasieën te onderwijzen?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 11:18   #95
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
*Schudt moedeloos het hoofd*

http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1470

Collectieve verdwazing van de zichzelf als progressief omschrijvenden.

Maatschappelijk aanvaarde hypocrisie.
Misschien drukte ik mezelf niet goed uit.
Ik vind het ook niet kunnen dat kinderen gebrainwasht worden in sommige gezinnen.
Wat ik bedoelde is dat de overheid niet kan, en mag opleggen wat ik in de privé van mijn woning doe.

Sommige dingen kunnen wel degelijk als kindermishandeling worden aanzien imho, maar het is niet aan mij, of de staat om dat te gaan bepalen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 13:47   #96
Zantiax
Schepen
 
Geregistreerd: 20 juni 2010
Berichten: 452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Niet echt hoor...
Het is perfect denkbaar dat in een land vol met moslims die moslims via democratische weg allerhande wetten gaan opleggen... ik zie geen reden waarom niet.
Als summum kan die democratie zichzelf ook ontbinden.
Hmjuist.

Wat is de scheiding Kerk/Staat dan wel? Het fundament blijft toch dat de Kerk geen macht over de staat heeft?

Laatst gewijzigd door Zantiax : 20 maart 2011 om 13:48.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 18:18   #97
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Hmjuist.

Wat is de scheiding Kerk/Staat dan wel? Het fundament blijft toch dat de Kerk geen macht over de staat heeft?
Omgekeerd net. Je had vroeger bv. keizers die zich gingen moeien met alles, zelfs het aantal kaarsen op het altaar. Daarom is het er o.a. er gekomen.

In essentie gaat het erom dat Kerkelijke en Wereldlijke macht niet in dezelfde handen zijn.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 21:48   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De vraag is natuurlijk of het de taak is van de scholen een 'godsdienst' bij te brengen. Dit is historisch zo gegroeid omdat het onderwijs vroeger in haar quasi totaliteit in onze gewesten in handen was van de katholieke kerk. En die indoctrineerde tot en met, wetende dat 'wie de jeugd had, ook de toekomst had'.

Maar we leven nu in een andere tijd. Dat men op de scholen eventueel verschillende godsdiensten onder de loep neemt, hun leer en waarden bespreekt, daar kan ik mee leven. Maar 'confessionele' scholen op kosten van de staat? Neen, dat anachronistisch. Als de bisschop scholen wilt oprichten en onderhouden, dat hij ze dan maar zelf betaalt. Dus dat hij maar privé-scholen opricht.
Scholen "brengen" geen godsdienst bij. Dat was hun taak niet en dat is hun taak nog steeds niet. Daar draait het katholiek of ander religieus gedragen onderwijs niet rond. Wel rond de inbedding en het verlengde van een door de godsdienst gedragen leefwereld. Op allerlei vlakken: intellectueel, emotioneel, pastoraal.

Ik zie daar niets "anarchronistisch" aan. Het is actueler dan ooit. Vandaar ook de oproep van mgr. Léonard aan het katholiek onderwijs zich weer te herbronnen en duidelijk te maken waarvoor het staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 21:49   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik vermoed dat met 'niet neutraal' ge bedoelt dat scholen het recht moeten hebben onbewezen theorieën en fantasieën te onderwijzen?
Waarom denkt u dat?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 21:50   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Hmjuist.

Wat is de scheiding Kerk/Staat dan wel? Het fundament blijft toch dat de Kerk geen macht over de staat heeft?
Maar ook dat de staat geen macht over de Kerk heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be