Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2014, 13:48   #1
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard Basisinkomen 1500 €

Citaat:
Stel: iedereen krijgt maandelijks 1 500 euro op de rekening. Onvoorwaardelijk, of men nu werkt of niet. Voor u in hoongelach uitbarst: de afschaffing van slavernij, kinderarbeid en zelfs de oprichting van Europa waren ooit soortgelijke onmogelijke ideeën. Hét meest gehoorde tegenargument - dat het niet betaalbaar is - zette Panorama aan het denken. Wat doet gratis geld met een mensenleven?

"Ik won 2000 euro per maand met Win For Life en ik werk nu meer dan ooit", legt An uit. An is een doorsnee Vlaamse vrouw. Extra geld zet mensen niet aan tot luiheid, zo blijkt. We trokken ook naar Namibië waar een experiment met een basisinkomen tot spectaculaire resultaten heeft geleid. Mensen zélf laten beslissen over hun leven door gratis geld werkt beter dan de conventionele ontwikkelingshulp.

Het idee is niet nieuw. Meer nog, eigenlijk is het historisch half Belgisch. In de jaren '80 bouwde Philippe Van Parijs een beweging (BIEN) uit met o.a. ondernemer Roland Duchâtelet (Vivant) en Guy Standing (UK). Vandaag voelen ook zij de hernieuwde groeiende aandacht voor een basisinkomen, vooral door de schijnbaar onoplosbare sociale onrust. Tijd lijkt het om in actie te schieten. Zoals ... in Zwitserland.

Inderdaad, Zwitserland, niet alleen het land van bergtoppen, banken en tennisgenie Roger Federer. In 2016 komt hier een referendum over een basisinkomen, betaald door de staat. Panorama wil ook de denkoefening concreet maken en liet het basisinkomen voor België berekenen. Het is het levenswerk van de Belgische therapeuten Axelle De Brandt en Pierre Catelin en ingenieur Ismaël Daoud, die samen met de VRT-factcheckers tot de wiskundige conclusie komen: het kan!
Iemand al gezien ? Uw mening graag ?
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 13:54   #2
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Het zou alleszins een grote besparing op het ambtenarenapparaat kunnen betekenen.

Maar de positie van Zwitserland is erg apart. In EU context zou dat met het vrij verkeer en vestiging leiden tot nog meer sociaal toerisme naar individuele staten die dergelijks invoeren.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 19 december 2014 om 13:54.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 13:59   #3
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

is er een concreet financieel plan naast gelegd? Want geld moet van ergens komen.

Daarenboven blijft de vraag ook of de succesvolle testen van dit systeem inhielden dat je met dat basisinkomen zelf voor alle andere dingen moest instaan (Sociale zekerheid e.d.) en in hoeverre het belastingsysteem daarbij nog gebruik maakte van subsidies en toelagen...

Als zo'n systeem bijvoorbeeld bepaalde uitkeringen/sociale zekerheidsstelsels zou vervangen kan dat zeker succesvol zijn omdat je enerzijds zeer duidelijk weet wat iedereen krijgt, er drastisch minder administratie nodig is en je de SZ ook drastisch kan afslanken (er bblijft veel minder plakken tussen belastinginkomsten en herverdeling). Het lijkt me ook wel een garantie op een hele hoop overheidsbanen die zouden moeten verdwijnen (duizenden).
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!

Laatst gewijzigd door doremi : 19 december 2014 om 14:01.
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 14:01   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Indien je werkt met een basisinkomen van x-euro ipv werkloosheidssteun, (overheids)pensioenen, ziekenkas, tijdskrediet, etc etc....lijkt me dat een betere oplossing te zijn: er zal een enorme administratie bij de overheid overbodig worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 14:04   #5
doremi
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 september 2005
Locatie: Mechelen
Berichten: 1.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien je werkt met een basisinkomen van x-euro ipv werkloosheidssteun, (overheids)pensioenen, ziekenkas, tijdskrediet, etc etc....lijkt me dat een betere oplossing te zijn: er zal een enorme administratie bij de overheid overbodig worden.
Ik vrees ook dat omwille van dit laatste dat er in België nooit zal door komen. men zou immers duizenden ambtenaren op straat moeten zetten of nog erger, ze moeten behouden zonder dat er voor hen relevant werk is. Het lijkt me echter niet onmogelijk dat zo'n systeem globaal gezien goedkoper is.
__________________
Voor worst met spruiten en patatten!
doremi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:03   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Iemand al gezien ? Uw mening graag ?
In Belgique bestaat het basisinkomen allang. Het heet "bestaansminimum" of "leefloon" en wordt bekomen via de OCMW's. Dat geld komt niet uit de hemel nedergedaald. Er werken mensen voor degenen die niet werken.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:11   #7
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

ik heb de reportage gezien: er valt wel iets voor te zeggen, voor dat basisloon. Alleen had ik graag eens een deftige berekening gezien (die die ze in panorama toonden hing nogal met haken en ogen aan elkaar).
Los daarvan: de grote verliezers van dergelijk systeem zouden de vakbonden en de ambtenaren zijn. Ergo: het gaat er dus nooit komen.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:11   #8
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In Belgique bestaat het basisinkomen allang. Het heet "bestaansminimum" of "leefloon" en wordt bekomen via de OCMW's. Dat geld komt niet uit de hemel nedergedaald. Er werken mensen voor degenen die niet werken.
groot verschil tussen basisloon en leefloon: voor het ene is er amper administratie nodig en iedereen krijgt het, voor het ander is er zeer veel administratie nodig en niet iedereen krijgt het.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:12   #9
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Ik stel me vooral ook vragen wat er op migratievlak zou gebeuren indien ze dit zouden invoeren...
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:12   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik heb de reportage gezien: er valt wel iets voor te zeggen, voor dat basisloon. Alleen had ik graag eens een deftige berekening gezien (die die ze in panorama toonden hing nogal met haken en ogen aan elkaar).
Los daarvan: de grote verliezers van dergelijk systeem zouden de vakbonden en de ambtenaren zijn. Ergo: het gaat er dus nooit komen.
Er moeten dan wel heel erg strenge immigratie eisen komen + enkel voor Belgen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:18   #11
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er moeten dan wel heel erg strenge immigratie eisen komen + enkel voor Belgen.
dat denk ik ook, anders wordt het hier nog meer de zoete inval dan tevoren.

Maar wat doe je dan met Europese migranten? Ik weet niet of je Europese migranten die hier hun domicilie hebben zomaar sociale rechten mag ontzeggen dat andere burgers wel hebben?
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:18   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
groot verschil tussen basisloon en leefloon: voor het ene is er amper administratie nodig en iedereen krijgt het, voor het ander is er zeer veel administratie nodig en niet iedereen krijgt het.
Geen van beiden valt uit de hemel. Iemand moet daarvoor werken en afdragen.
Beide uitkeringen zijn wel vaak een stuk hoger dan het pensioen van een kleine zelfstandige die wél heel zijn leven werkte én afdroeg.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:25   #13
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Geen van beiden valt uit de hemel. Iemand moet daarvoor werken en afdragen.
Beide uitkeringen zijn wel vaak een stuk hoger dan het pensioen van een kleine zelfstandige die wél heel zijn leven werkte én afdroeg.
kijk, het basisidee achter zo'n basisinkomen is dat uw administratie gewoon tot een minimum wordt beperkt.

Geef je iedereen een basisinkomen, dan stijgt in eerste instantie op dat vlak uit uitgaven. Maar al uw pensioenen, al uw invalideuitkeringen, al uw werkloosheidsuitkeringen, al uw leeflonen, al uw ... + de daar voorziene ambtenaren + de daarvoor voorziene structuren + de daarvoor voorziene administratie valt weg. Dat is een gigantische besparing. Vandaar dat het waarschijnlijk wel mogelijk moet zijn om zo'n systeem gefinancierd te krijgen.

Alleen zie ik het nooit gebeuren: de vakbonden en ambtenaren zouden serieus moeten inleveren. Dan weet je genoeg... Voor de modale werknemer, de arme sukkelaar en de zelfstandige zou dit nog geen zo'n slecht systeem zijn.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:26   #14
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Ik heb daar ooit eens een interessant artikel over gelezen waarin er een poging wordt gedaan om de kosten in te schatten vanuit een Belgische insteek. Heb 't nog eens even opgesnord:
http://www.economieblog.be/wordpress...nkomen-belgie/
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:30   #15
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Ik heb daar ooit eens een interessant artikel over gelezen waarin er een poging wordt gedaan om de kosten in te schatten vanuit een Belgische insteek. Heb 't nog eens even opgesnord:
http://www.economieblog.be/wordpress...nkomen-belgie/
nobele poging van die mens. Blijft dat het volgens mij zeer moeilijk becijferbaar is.

Maar dat is uiteindelijk toch totaal overbodig: de vakbonden en de (gepensioneerde) ambtenaren gaan radicaal tegen zijn.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:42   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
dat denk ik ook, anders wordt het hier nog meer de zoete inval dan tevoren.

Maar wat doe je dan met Europese migranten? Ik weet niet of je Europese migranten die hier hun domicilie hebben zomaar sociale rechten mag ontzeggen dat andere burgers wel hebben?
5 jaar hier werken en belastingen betalen opent recht op basisinkomen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:43   #17
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
5 jaar hier werken en belastingen betalen opent recht op basisinkomen ?
zie ik daar weer een poort openen naar fraude en schijnzelfstandigheid?
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:44   #18
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
nobele poging van die mens. Blijft dat het volgens mij zeer moeilijk becijferbaar is.

Maar dat is uiteindelijk toch totaal overbodig: de vakbonden en de (gepensioneerde) ambtenaren gaan radicaal tegen zijn.
Weten we ineens welke groep hier in België de maffia is.

Demonen heeft gelijk !

Laatst gewijzigd door TV-verslaafde : 19 december 2014 om 15:45.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:49   #19
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Geen van beiden valt uit de hemel. Iemand moet daarvoor werken en afdragen.
Beide uitkeringen zijn wel vaak een stuk hoger dan het pensioen van een kleine zelfstandige die wél heel zijn leven werkte én afdroeg.
Zoals Duchâtelet zei 8% van de bevolking kan alle welvaart creëren die nodig is. Al de rest is een detail....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 15:49   #20
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
dat denk ik ook, anders wordt het hier nog meer de zoete inval dan tevoren.

Maar wat doe je dan met Europese migranten? Ik weet niet of je Europese migranten die hier hun domicilie hebben zomaar sociale rechten mag ontzeggen dat andere burgers wel hebben?
Wie uit EU naar belgie komt krijgt een bijlage 19 waarbij je binnen drie maanden moet aantonen of recht te hebben op werkloosheidsuitkering hier, of werk gevonden te hebben. In de periode die daarop volgt, mag je geen " onredelijke belasting voor de sociale zekerheid vormen" met andere woorden, niet langdurig gebruik maken van het OCMW.
Maar wanneer je een basisinkomen zou geven, valt de basis voor deze voorwaarden weg, dus zou je iedere persoon die ingeschreven geraakt in het bevolkinsgerister dat moeten geven.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be