Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 mei 2005, 17:58   #1
groen!?
Provinciaal Statenlid
 
groen!?'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 736
Standaard Gelijke kansen in het onderwijs

BRUSSEL - Als minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke zijn zin krijgt, dan mogen scholen voortaan voorrang geven aan kansarme of kansrijke kinderen, afhankelijk van hun aandeel op de school. Vandenbroucke heeft een voorstel van decreet klaar dat dat zou moeten regelen. Het bericht staat in de kranten De Morgen en De Tijd. Op dit moment kunnen scholen enkel een uitzondering maken voor broers en zussen. Plaatsen voorbehouden voor bijvoorbeeld allochtone kinderen die thuis geen Nederlands spreken of leerlingen die het financieel moeilijk hebben, kan niet omwille van het absolute inschrijvingsrecht dat sinds het gelijke-onderwijskansen-decreet van kracht is. Dat wil Vandenbroucke nu veranderen. Tegelijkertijd beperkt de minister het overstappen van het ene studiegebied naar het andere en legt hij de vroegste inschrijvingsdatum vast op 1 september van het jaar dat voorafgaat aan het schooljaar dat het kind daadwerkelijk naar school zal gaan.





copyright De standaard


Persoonlijk vind ik dit een goed voorstel. Meer gelijke kansen en een goede maatregel tegen concentratiescholen...
__________________
www.horizondebat.be
groen!? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2005, 23:39   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen!?
BRUSSEL - Als minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke zijn zin krijgt, dan mogen scholen voortaan voorrang geven aan kansarme of kansrijke kinderen, afhankelijk van hun aandeel op de school. Vandenbroucke heeft een voorstel van decreet klaar dat dat zou moeten regelen. Het bericht staat in de kranten De Morgen en De Tijd. Op dit moment kunnen scholen enkel een uitzondering maken voor broers en zussen. Plaatsen voorbehouden voor bijvoorbeeld allochtone kinderen die thuis geen Nederlands spreken of leerlingen die het financieel moeilijk hebben, kan niet omwille van het absolute inschrijvingsrecht dat sinds het gelijke-onderwijskansen-decreet van kracht is. Dat wil Vandenbroucke nu veranderen. Tegelijkertijd beperkt de minister het overstappen van het ene studiegebied naar het andere en legt hij de vroegste inschrijvingsdatum vast op 1 september van het jaar dat voorafgaat aan het schooljaar dat het kind daadwerkelijk naar school zal gaan.

copyright De standaard

Persoonlijk vind ik dit een goed voorstel. Meer gelijke kansen en een goede maatregel tegen concentratiescholen...
Ik vind dit stigmatiserend. Ik zie aparte loketten voor mij: één waar de armen zich kunnen aandienen en één waar de rijke(re)n zich kunnen aandienen, elk loket met een eigen 'numerus clausus'.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 00:10   #3
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

Een heel simpele oplossing om kinderen van allochtonen al snel goed Nederlands te leren zou erin kunnen bestaan om het kleuteronderwijs verplicht te maken. (Deze week heb ik dat ergens in het nieuws gehoord, maar weet hoegenaamd niet meer van wie of waar dat voorstel kwam)

Laatst gewijzigd door Meia noite : 15 mei 2005 om 00:10.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 00:17   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Een heel simpele oplossing om kinderen van allochtonen al snel goed Nederlands te leren zou erin kunnen bestaan om het kleuteronderwijs verplicht te maken. (Deze week heb ik dat ergens in het nieuws gehoord, maar weet hoegenaamd niet meer van wie of waar dat voorstel kwam)
Dat voorstel circuleert al langer, alleen zie ik op tegen al dat verplicht onderwijs. Ik vind dat ouders de vrijheid moeten hebben om zelf te bepalen of ze tot aan de lagere school zelf willen instaan voor het aanleren van de basisbeginselen aan hun kind.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 00:51   #5
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Dat voorstel circuleert al langer, alleen zie ik op tegen al dat verplicht onderwijs. Ik vind dat ouders de vrijheid moeten hebben om zelf te bepalen of ze tot aan de lagere school zelf willen instaan voor het aanleren van de basisbeginselen aan hun kind.
Mja mss wel. Of bvb enkel het derde kleuterklasje verplicht, of een x aantal dagen per jaar...

Ik verplicht ook niet graag iemand iets te doen, maar op vlak van het aanleren van de taal zou dit een immense stap vooruit zijn
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 01:19   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen!?
Persoonlijk vind ik dit een goed voorstel. Meer gelijke kansen en een goede maatregel tegen concentratiescholen...
Als ik het goed begrijp geeft het een stuk van de vroeger afgenomen vrijheid van de scholen terug. Maar uiteindelijk blijft het op vrijwillige basis. Er is niets dat zegt dat een concentratieschool geen concentratieschool blijft.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 01:23   #7
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
Dat voorstel circuleert al langer, alleen zie ik op tegen al dat verplicht onderwijs. Ik vind dat ouders de vrijheid moeten hebben om zelf te bepalen of ze tot aan de lagere school zelf willen instaan voor het aanleren van de basisbeginselen aan hun kind.
Ouders kunnen en mogen hun kinder volledig zelf onderwijzen, zowel wat lager als middelbaar onderwijs betreft, zolang ze zich maar houden aan de eindtermen. Er bestaat in België weliswaar een leerplicht maar geen schoolplicht.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 09:16   #8
Brigand
Vreemdeling
 
Brigand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2005
Berichten: 53
Standaard Gelijke kansen...

Voor zover ik weet heeft het 'gelijke-kansen-syndroom' nu niets meer te maken met financiële moeilijkheden. Het is eerder een kwestie van culturele achtergrond:
Gezinnen waar het gespreksonderwerp van de dag bepaald wordt door de boekskes, door VTM-roddels, kortom door prietpraat, zullen een gegarandeerde achterstand bij hun kinderen zelf creëren. Omgekeerd evenredig met de mate waarin dat gebeurt, zal die achterstand al dan niet overbrugbaar zijn.
Gezinnen waar een leescultuur heerst, waar er over de actualiteit gepraat wordt, waar de term 'woordenboek' geen vies woordje is, waar de TV wat anders toont dan de gebruikelijke gore vuiligheid, zullen gegarandeerd een voorsprong voor hun kinderen creëren.

M.a.w., de ouders hebben het gelijke-kansen-fenomeen tot op zekere hoogte zelf in handen. Het heeft daarbij manifest niets te maken met financiële mogelijkheden; opvallend in dit verband is, dat achtergestelde mensen hun geld vaak uitgeven aan de meest waanzinnige en nutteloze technologie - om te compenseren?

Laatst gewijzigd door Brigand : 15 mei 2005 om 09:20.
Brigand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 09:31   #9
Beagle
Schepen
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Berichten: 405
Standaard

Citaat:
Een heel simpele oplossing om kinderen van allochtonen al snel goed Nederlands te leren zou erin kunnen bestaan om het kleuteronderwijs verplicht te maken.
Als ik me niet vergis bestaat er in België geen schoolplicht, maar wel leerplicht, dus kan je op die manier niets bereiken. Het aantal mensen dat zelf hun kinderen onderwijst is vorig jaar trouwens verdubbeld.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 09:50   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.953
Standaard

Het zou goed zijn dat Leraars weer "de baas" mogen zijn over de leerlingen die hun toevertrouwd worden.

In de verhalen over die beruchte concentratie-scholen komt steeds weer boven dat leerlingen hun leraars niet alleen mogen tegenspreken maar ook koeioneren....zonder efficiente bestraffing of gevolgen.......

Studeren gaat niet vanzelf....er zijn inspanningen nodig...precies op een leeftijd dat je eigenlijk "fun" wil hebben.....

Dan heb je volwassen begeleiding nodig die je verplicht de neus in een bepaalde richting te zetten!

(gestudeerde) mensen(advocaten bijvoorbeeld) die constant komen emmeren over "leerlingenrechten" en "rascistische" en "witte" en "bruine" scholen zouden moeten beseffen dat ze de huidige generatie het onderwijs ontzeggen dat ze vermoedelijk zelf wel genoten hebben!

gewoon de leraars weer BAAS maken in de klas!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 10:12   #11
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Anderstalige leerlingen die naar een Nederlandstalige school wensen te komen moeten eerst in afzonderlijke klassen opgevangen worden tot ze voldoende Nederlands kennen. Nadien kunnen ze de gewone klassen vervoegen.Juist hetzelfde moet gebeuren met leerlingeen die bv onvoldoende wiskunde kennen.Indien dat niet gebeurt zakt het niveau van de klas in het nadeel van iedereen en dan vlucht wie daartoe de mogelijkheid heeft.

Onhandelbare leerlingen mogen het klimaat niet verpesten en moeten ook elders opgevangen worden.

Ten slotte is het toch ongehoord dat Vlaamse kinderen in Brussel niet in Vlaamse scholen terecht kunnen omdat anderen komende van godweetwaar het terrein reeds bezet hebben. Waanzin ten top.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 14:33   #12
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde
 
Meia noite's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 december 2004
Berichten: 928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
Als ik me niet vergis bestaat er in België geen schoolplicht, maar wel leerplicht, dus kan je op die manier niets bereiken. Het aantal mensen dat zelf hun kinderen onderwijst is vorig jaar trouwens verdubbeld.
Was ik even vergeten. Kut
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 22:55   #13
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
Als ik me niet vergis bestaat er in België geen schoolplicht, maar wel leerplicht, dus kan je op die manier niets bereiken. Het aantal mensen dat zelf hun kinderen onderwijst is vorig jaar trouwens verdubbeld.
Gelukkig maar, anders had ik de eerste 12 jaar van mijn leven op de schoolbanken moeten slijten in dit regenland... Wees gerust, ik heb mijn tijd veel beter kunnen gebruiken.

En brigand, ik weet niet in wat voor boeken jij leest, maar ik denk dat weinig mensen zich bezig houden met woordenboeken te lezen, en daarna erover uit te weiden aan tafel.

Overigens kan men mensen niet kwalijk nemen, weinig tijd te hebben om kinderen op te voeden, in een maatschappij die de grootste flexibiliteit en werkdruk van de arbeid eist. Het is aan de samenleving om kinderen kansen aan te bieden, want niet elke ouder is daartoe in staat (Ik heb daarin wel geluk gehad, dat is waar).
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 23:12   #14
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brigand
Voor zover ik weet heeft het 'gelijke-kansen-syndroom' nu niets meer te maken met financiële moeilijkheden. Het is eerder een kwestie van culturele achtergrond:
Gezinnen waar het gespreksonderwerp van de dag bepaald wordt door de boekskes, door VTM-roddels, kortom door prietpraat, zullen een gegarandeerde achterstand bij hun kinderen zelf creëren. Omgekeerd evenredig met de mate waarin dat gebeurt, zal die achterstand al dan niet overbrugbaar zijn.
Gezinnen waar een leescultuur heerst, waar er over de actualiteit gepraat wordt, waar de term 'woordenboek' geen vies woordje is, waar de TV wat anders toont dan de gebruikelijke gore vuiligheid, zullen gegarandeerd een voorsprong voor hun kinderen creëren.

M.a.w., de ouders hebben het gelijke-kansen-fenomeen tot op zekere hoogte zelf in handen. Het heeft daarbij manifest niets te maken met financiële mogelijkheden; opvallend in dit verband is, dat achtergestelde mensen hun geld vaak uitgeven aan de meest waanzinnige en nutteloze technologie - om te compenseren?
was het maar waar, dat er geen financiele drempels meer waren. onderwijs is duur, en voor sommige ouders een kost die moeilijk te dragen is. naast de schoolrekeningen komt er nog een pak bij: deftige kledij (al of niet uniform), schoolgerief, boekentas, allerhande schoolreisjes... als je denkt dat dit niet meer speelt moet je toch eens wat beter kijken.

daarnaast zijn er nog heel wat socio-culturele drempels, en dit gaat wel wat ruimer dan het kijken naar vtm en te weinig lezen van boeken. verder maakt het weinig uit of de schuld bij de ouders ligt of niet. het probleem is zeer reëel en treft kinderen. daarom moet men hier iets aan doen!
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 00:09   #15
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Een heel simpele oplossing om kinderen van allochtonen al snel goed Nederlands te leren zou erin kunnen bestaan om het kleuteronderwijs verplicht te maken. (Deze week heb ik dat ergens in het nieuws gehoord, maar weet hoegenaamd niet meer van wie of waar dat voorstel kwam)
Het eerste zinnig regeltje dat ik vandaag gelezen heb.
Vergeet ook niet de lessen wellevendheid terug in te voeren.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 00:13   #16
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het zou goed zijn dat Leraars weer "de baas" mogen zijn over de leerlingen die hun toevertrouwd worden.

In de verhalen over die beruchte concentratie-scholen komt steeds weer boven dat leerlingen hun leraars niet alleen mogen tegenspreken maar ook koeioneren....zonder efficiente bestraffing of gevolgen.......

Studeren gaat niet vanzelf....er zijn inspanningen nodig...precies op een leeftijd dat je eigenlijk "fun" wil hebben.....

Dan heb je volwassen begeleiding nodig die je verplicht de neus in een bepaalde richting te zetten!

(gestudeerde) mensen(advocaten bijvoorbeeld) die constant komen emmeren over "leerlingenrechten" en "rascistische" en "witte" en "bruine" scholen zouden moeten beseffen dat ze de huidige generatie het onderwijs ontzeggen dat ze vermoedelijk zelf wel genoten hebben!

gewoon de leraars weer BAAS maken in de klas!
Vergeet niet de meisjes en de jongens terug te scheiden op school, pubers en adolecenten proberen zoveel mogelijk indruk op het andere geslacht te maken en/of aandacht te trekken door verregaande "fratsen" die ten koste van het gedrag zijn.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 06:25   #17
Musketo
Banneling
 
 
Musketo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2004
Locatie: Frankfurt
Berichten: 5.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer
Vergeet niet de meisjes en de jongens terug te scheiden op school, pubers en adolecenten proberen zoveel mogelijk indruk op het andere geslacht te maken en/of aandacht te trekken door verregaande "fratsen" die ten koste van het gedrag zijn.
Wat is dit nu weer voor gelul?
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 08:31   #18
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
daarnaast zijn er nog heel wat socio-culturele drempels, en dit gaat wel wat ruimer dan het kijken naar vtm en te weinig lezen van boeken. verder maakt het weinig uit of de schuld bij de ouders ligt of niet. het probleem is zeer reëel en treft kinderen. daarom moet men hier iets aan doen!
Als de schuld bij de ouders ligt, dan moeten wellicht de ouders daar iets aan doen. En niet 'men'.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 15:46   #19
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Als de schuld bij de ouders ligt, dan moeten wellicht de ouders daar iets aan doen. En niet 'men'.
waarom? volgens mij hebben we een collectieve verantwoordelijkheid naar onze kinderen toe. kinderen verdienen gelijke kansen. jammer genoeg kunnen niet alle ouders hiervoor garant staan.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2005, 16:12   #20
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Eerst de ouders op hun plichten wijzen, en desnoods sanctioneren
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be