Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2017, 11:04   #841
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Bij honden heb je uiteenlopende uiterlijke kenmerken waarop geselecteerd wordt. Desondanks krijg je rashonden die mutanten voortbrengen (uiterlijke kenmerken die verschillen van de ouders -> variatie). Bij honden ga je de mutanten echter niet meer gebruiken om te kweken en de genenpoel proper houden waardoor er meer homozygoten ontstaan voor die uiterlijke kenmerken en de kans op het voortbrengen van identieke honden verhoogt. Je gaat de variatie per ras, die er wel was en nog ontstaat via mutatie, via stricte selectiemethoden de nek omwringen. Bij paarden is de selectie ongeveer hetzelfde tegenwoordig. Erg stricte regels voor raspaarden en racepaarden.
Ook bij honden zijn veel of misschien de meeste mutaties niet op het oog waarneembaar, en alle honden en mensen dragen enkele letale maar recessieve allelen. Meer hierover in een slordig vertaalde studie van John Armstrong, Universiteit van Ottawa , oktober 1999 & Frank van Tatenhove .
... De menselijke populatie draagt op z'n minst 2500 schadelijk mutante genen ( of, beter gezegd, allelen en genen) bij zich; deze veroorzaken significante problemen. Voor het overgrote deel zijn zij gelijk verdeeld in de menselijk populatie.

Voor de gehele " Canis Familliaris" (hond) populatie, is de situatie ongeveer dezelfde. Elk individu is voor zien van een genetische lading en heeft ingesloten 3 tot 4 letale equivalenten die, als zij homozygoot zouden zijn, voor de drager dodelijk zijn. Zolang zij recessief zijn, zijn ze onschadelijk.

Selectie is alleen effectief als we te maken hebben met een gemakkelijk te herkennen Fenotype. Alhoewel ongewenste mutaties zijn niet altijd even inschikkelijk er is een scala aan stille mutanten die geen noemenswaardig effect hebben op de eiwitten waarvoor ze zijn gecodeerd, tot mutanten die de oorzaak zijn van het falen van de eiwit productie waarvoor ze zijn gecodeerd. Het kan zelf zo zijn dat er lichte verbetering optreed.

... Deze en de stille mutanten zijn geen bedreiging maar die mutanten die normaal functioneren aantasten ... zijn een substantieel probleem.
Een voorbeeld: de Van Willebrands ziekte bij de Dobermans de mutatie elimineert 85-90% van de actieve stollingsfactor ( in het bloed) , maar er blijft10-15% over om te overleven, bij hevige bloedingen. Zolang er geen bloedingen optreden wordt de mutatie niet herkend, en zal er mee gefokt worden, onderzoek heeft aangetoond dat 50% dit mutante allel draagt in de gehele populatie. Lees verder
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2017, 20:32   #842
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik weet dat het geen mutatie is aan de hand van de voorbeelden uit de hand van de praktijk. Die gij afdoet als bladvulling.

Welke voorbeelden uit de praktijk vertellen U dat, Peche ?


Citaat:
De mens heeft niet ingegrepen door mutaties te selecteren, maar bestaande variatie te nemen.
Dat lijkt me correct daar ge nogal lang kunt wachten op de ogenschijnlijke gevolgen van mutaties.
Niettemin ... er werd eveneens op 'geselecteerd' (maar niet bewust) in de zin dat ze door het selecteren meegenomen werden en andere niet.

Citaat:
Niettemin Andere mutaties zoals het paard van het hoef zijn dan een heel ander verhaal. Of van vin naar poot. Dat zijn mutaties, maar geen spontane mutaties die daar toevallig ontstaan.
Ik ben alvast blij dat ge zover mee zijt dat mutaties wel drastische (positieve) veranderingen kunnen veroorzaken.
Nog niet zolang geleden bleef je dat maar ontkennen

Maar hoe blijf je het verzinnen _ gewoon omdat 'toeval' je niet bevalt _ dat mutaties bewerkstelligd zouden worden door de natuur of door een goddelijke hand, of zoiets ?
Heb je daar enig staving voor ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2017, 21:10   #843
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wie zegt mij dat iedere spermacel niet uniek is en daarin meer variatie huist dan wij voor mogelijk achten?
Mooie hypothese die je wensdenken zou waarmaken.
Echter lijkt me dat ongelofelijk en niet haalbaar wegens de bekende kennis van informatie opslag
Maar ja... je moogt altijd eens proberen dat te verdedigen... als dat lukt

Citaat:
Ik google eens op meiose en 60 mutaties maar vind niets.
jaaaa googelen hé... denkt ge dat ge daar nu alles mee gaat vinden ?
Misschien doe je het ook compleet verkeerd ?
Maar ik had U al eens een link doorgespeeld ... lang geleden
Die sprak wel over 200 dacht ik

Ik vind het anders meteen... weliswaar een belabberde vertaalde versie.
Dit gaat over onderzoek bij mensen maar niet bedoeld om te gaan bewijzen of aantonen wat al veel langer bekend was.
hier vind ik het ook al terug met link naar de site met de publicatie
Leuke site overigens om eens helemaal door te nemen.

Citaat:
Ge beseft toch dat allemaal hypothetische bla bla is dat alle kanten op kan gaan praha?
neen hoor... dat is 't 'm nu net ... onderzoek heeft dat aangetoond.
En erg 'moeilijk' is dat niet
Als ge de code van de ouders hebt en de nakomeling en tot de vaststelling komt dat er een 'fout' zit in wat ge door een gewone combinatie en verdere kopiëren ( celdeling) kunt krijgen dan noemt men dat een mutatie

Dus begrijpt ge ?
Het eerste ( jouw idee ) is zuiver hypothetisch ontsproten uit een geloofsovertuiging
Het tweede is wetenschappelijk

Ik hoop dat ge nu nooit te nimmer gaat terugkomen op dat gezever.
Als ge mutaties wilt wegcijferen doorheen de evolutie dan zult ge met sterker moeten afkomen.

Blijf natuurlijk de grote vraag ( maar daar is indirect bewijsmateriaal met tonnen voor) of de combinatie van het principe van de evolutietheorie (incluis de variatie veroorzaakt door mutaties... wat in zijn tijd onbekend was) voldoende zijn om de gehele evolutie te dekken.
Maar ook dat is natuurlijk wetenschap ( met een niet herhaalbaar resultaat ) door wat logisch na te denken, te extrapoleren en te kijken naar de restanten die daarmee rijmen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2017, 21:26   #844
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het aantal (40 tot 80) wordt bevestigd door de studie van het Radbout genoemd in post #785. Klik op de link Radbout.
dank je

[/quote]Of iedere spermacel uniek is door mutaties weten we niet. Er gaan meer dan 3 miljoen in een ejaculaat. In theorie kunnen er identieke cellen bij zitten. Over mutaties in zaadcellen zie eveneens post #785.[/quote]
Ik ben nu niet de expert bij uitstek maar zonder 'fouten' (mutaties) zijn ze dat, volgens mij, wel hé... tenminste op vlak van wat relevant is ... het dna
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 08:14   #845
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ja ok, niet allemaal maar dat is niet het punt van het argument.
Het begon bij Geert die dit spontane mutaties noemde. Ik zie het niet als spontane mutaties en zie dat ook nergens gestaafd.


Citaat:
Hoezo stabiel? Populaties en soorten sterven uit, eigenschappen evolueren, genenpoelen veranderen, ... wat is er specifiek stabiel volgens jou?
Ik vind dat de huidige bio diversiteit zich toch heel stabiel vertegenwoordigt. Kijk naar de fauna en flora, daar is een balans. (Wel even de mens weg denken ) Vooraleer er soorten uitsterven is er veelal een oorzaak he. Komeet, opgegeten door de mens, ...
Genenpoelen veranderen door duidelijke oorzaken die hier vernoemd zijn. O.a. drift. Of wanneer organismes druk uitoefenen op een lichaamsdeel.

Wat is er specifiek instabiel aan volgens jou? Werkt het ecosysteem niet meer ?

Citaat:
60 mutaties op 1 biljoen (10^9) basisparen van werkend DNA is een enorm kleine fractie. Per individu zal dit niet veel voorstellen. Evolutionaire effecten bekijk je per populatie en per x-aantal generaties.
En die 60 maken ons dan ons unieke zelf ? Of wat is het punt van die 60 mutaties die plaatsnemen in de meiose? Zijn ze normaal of veroorzaken ze iets wat kan bijdragen aan de evolutie van de soort?


Citaat:
Er is natuurlijk het pogen, erin slagen is nog iets anders. Zonder geneesmiddelen zouden er talloze mensen sterven omdat het lichaam er niet zal in slagen zichzelf te blijven zonder hulp van buitenaf. Mooi voorbeeld van het falen van een lichaam om zichzelf te blijven zijn de verschillende soorten kankers waarbij elk type het lichaam schaakmat zet.
Ja dat is een feit. Het slaagt daar niet altijd in en dan gaat het organisme uiteindelijk dood.

Citaat:
Wat is een stijgende evolutie?
Hoef van het paard, van vis naar mens.


Citaat:
Mutaties worden niet gecorrigeerd na x-aantal generaties. Dat zei ik toch helemaal niet. Natuurlijke selectie zal maar op mutaties -eigenlijk op allelen- selecteren indien ze een fitness factor hebben (zowel negatief als positief, negatief zullen ze verdwijnen, positief zullen ze toenemen). Noteer dat niet alle mutaties een fitness factor hebben. Vele mutaties zijn neutraal en zullen via drift beïnvloed worden. Natuurlijke selectie weet toch niet wat een mutatie is? Hoe weet de omgeving welke eigenschap een mutatie of een 'normaal'/oud/bestaand allel is en waarom zou de omgeving zich daar wat van aantrekken? Nature doesn't care. Nature isn't sentient.
Zeker worden mutaties wel gecorrigeerd door natuurlijke selectie. Ze worden namelijk niet opgenomen in het grotere geheel. Wat hier vergeten wordt is dat natuurlijke selectie veelal niet blind selecteert. Als de selectie dan toch blind is moet de mutatie ten behoeve van de omgeving zijn. Kan het organisme er niets mee bereiken in de huidige omgeving zal het simpelweg uitsterven.

Citaat:
Hoezo er is geen basis? Het idee is altijd identiek hetzelfde. Er ontstaat variatie en op die variatie wordt geselecteerd via een willekeurig of een niet-willekeurig process wat een feedback genereert naar uw variatie. Dat is de basis die je voor elk mogelijk voorbeeld kan gebruiken. Daar bestaan een karrevracht aan feiten voor zei het DNA onderzoek, experimenten, ...
Dat is hoe de mens het gedaan heeft. En dat toont mij nog altijd niet waar al die variatie vandaan komt. Dat is geen basis. Want wat links vooruit gaat zal rechts achteruit gaan op dezelfde omstandigheden.
Als er een basis aan evolutie is, wil ik dat wetenschappelijk onderbouwd zien.
Erfelijkheid kan je een basis noemen voor evolutie. Maar selectie op mutatie (jij noemt het hier nu variatie) is zeker geen basis. Dat is een hypothese.

Citaat:
Bij honden heb je uiteenlopende uiterlijke kenmerken waarop geselecteerd wordt. Desondanks krijg je rashonden die mutanten voortbrengen (uiterlijke kenmerken die verschillen van de ouders -> variatie). Bij honden ga je de mutanten echter niet meer gebruiken om te kweken en de genenpoel proper houden waardoor er meer homozygoten ontstaan voor die uiterlijke kenmerken en de kans op het voortbrengen van identieke honden verhoogt. Je gaat de variatie per ras, die er wel was en nog ontstaat via mutatie, via stricte selectiemethoden de nek omwringen. Bij paarden is de selectie ongeveer hetzelfde tegenwoordig. Erg stricte regels voor raspaarden en racepaarden.
Die mutanten zijn gewoon variatie. Dat is aanwezig in de genenpoel en die hybrides hun variatie zijn geen mutanten. Maar wil jij dat mutanten noemen? Ik volg je toch om het niet onnodig moeilijker te maken. Er is veel meer bij komen kijken dan selectie he. Ze namen eerst al reeds bestaande honden die zichzelf steeds dichterbij de mens begaven. Die zijn ze dan beginnen conditioneren en later is er maar pas selectie en interbreeding bij komen kijken

Citaat:
Geef mij 1 voorbeeld van een natuurlijke mutatie die een oorzaak heeft. Veel plezier met zoeken. Ik ga denk ik niet op een stoeltje zitten wachten op een antwoord.
Allemaal? De selectie van bloemen is veroorzaakt door insecten die hen bestoven? De selectie van het gewei heeft een stijgende lijn in de evolutie van het gewei veroorzaakt. Daar de sterkste zich altijd kon verderplanten.
De vraag is nu wel omgedraaid. Want ik vroeg een evolutionist mij een voorbeeld van selectie op een spontane/toevallige mutatie te geven.

Citaat:
Die 600 miljoen mutaties zijn eender welke soort mutatie die zich voor doet tijdens de voortplanting hé. Kanker is een mutatie die ervoor zorgt dat een cel niet stopt met celdeling na een bepaald aantal. Dus neen, over kanker heb ik het hier niet specifiek. Ik twijfel er zelf serieus aan dat die mutatie een levensvatbaar kind kan voort brengen.

Maar wat is het punt van dit voorbeeld? Hoe is dit relevant aan de evolutie van een organisme?

Citaat:
Goed en fout bestaat niet in contekst van de natuur. Die ecologische balansen blijken vaak maar een instabiel evenwichtspunt te zijn (tijdelijk punt dat eens verstoort zich niet meer terug herstelt naar hetzelfde punt maar naar een ander). Een kleine wijziging kan het hele systeem overhoop gooien. Waarom mag je niet zomaar even eender wat meenemen naar Australia bvb?
Dat is een feit. Maar je dient de mens even weg te denken. Er is een "balans". De genetica is stabiel en zal eerder aanpassen op meer barre omstandigheden (er sterker uit komen) dan er meteen aan te sterven. (als je soort in geheel bekijkt. Vele sterven, maar die overleven komen er sterker uit) Bekijk bv. de levensreis van een simpele kangoeroe eens. Dat is hard man, en strijden voor water. Zeker hoe zij een nageslacht moeten opvoeden in die barre omstandigheden. Velen sterven gewoon met kind zoekend naar water. Een kleine wijziging kan het hele eco systeem van Australië verstoren, maar kijk naar organismes in de zee. Er worden vele mutanten geboren, en dat zal al miljoenen jaren zo zijn, maar veelal soorten in de zee lijken al miljoenen jaren onveranderd. Daar zijn geen grenzen., noch sprake van isolatie. (staat schuin he)

Citaat:
Die mutaties zorgen ervoor dat er een groep individuen bestaan die afwijken tov de rest. Mensen met ADHD hebben bvb kleinere amygdala. Hoe groter de verscheidenheid, hoe groter de kans dat we er als populatie in slagen om een selectie te overleven. We hebben meer materiaal om op te selecteren. De kans dat we de selectie kunnen weerstaan als volk hangt af van de variatie veroorzaakt door mutatie. Indien er niemand van ons nylon kan eten en morgen is er enkel nog nylon, dan sterven we allemaal. Als 10% nylon kan eten, overleven we (dit is uiteraard een extreem grote druk maar adaptatie gebeurt over generaties en bij ons is dat om de 20 jaar?) dus die druk is niet zo geheel onmogelijk te noemen.
ADHD is toch geen mutatie maar een aandoening die erfelijk is. Dus daar al was.

Citaat:
Zowel een eicel als een spermacel zijn RNA (?). Dwz zowel een spermacel als een eicel is één strand van chromosomen. Zo'n cel wordt gemaakt via celdeling. DNA wordt gekopieerd. Een spermacel kan dus een combinatie zijn van allelen op één van de strands.

Voorbeeld DNA vader

1e strand is abcdef... stel elke letter is een specifiek allel
2e strand is axchif...

Het 1, 3e en laatste gen is homozygoot en zullen dus sowieso A, C en F zijn respectievelijk.

Je kan dan deze zaken krijgen:

abchif of axcdif en andere combinaties. Nu gaan zaadcellen gans je leven verder delen (daarmee dat af en toe eens lozen een goed gedacht is) terwijl eicellen een vast aantal is en niet hernieuwen. Je krijgt dus bij zaadcellen ook introductie van mutaties na een x aantal reproducties.

Je kan bijgevolg ook bvb een zbchif krijgen ipv abchif. Je ziet ook hier weer variatie door mutatie zijn werk doen. Eicellen hebben daar veel minder last mee (verwaarloosbaar tov zaadcellen).
Delen spermacellen zichzelf?

Citaat:
Het gros van de variatie sterft ook uit. Dat is het hele idee: je creert een teveel aan variatie en door selectie zullen de meest aangepaste uit die groep overleven. Wash, rinse, repeat. Dat is evolutie.
Maar het ging daar niet over mutanten die nylon verteren. Maar variatie die zich daarop aangepast heeft. Bacteriën die nylon niet konden verteren zouden daar nooit op overleefd hebben.
Eerst zijn daar hoeveel kolonies bacteriën op een nylon kous? Samen verteren ze de vetzakkerij op die nylon. Later verteren ze elkaar en wie overschiet als enige bacterie-stam is de fitste. Die gaan nu inwerken op die nylon en overheen de tijd is dat aangepast om ook die nylon te verteren. Dat "verteren" zat er al van begin af in, zij die ook van de kous kunnen leven overleven. De rest sterft. Wederom, er zijn zelfs bacteriën die de zwaarste chemische troep opkuisen. Gros van de bacteriën sterft daar van, maar er schiet altijd wel een variant over die weerstand kan bieden. Of het nu nylon of chemische troep is.

Laatst gewijzigd door Peche : 26 maart 2017 om 08:22.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 08:26   #846
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

Welke voorbeelden uit de praktijk vertellen U dat, Peche ?
Was het zo toevallig moest er toch amper één voorbeeld naar voren gebracht kunnen worden dat voldoet aan de criteria?
Ik heb aan mijn voorbeelden getoond dat het niet toevallig was, maar er steeds een voorafgaande oorzaak aan vooraf ging.

De evolutie van het paard bracht ik naar voren, die van vis naar poot, die van domesticatie en interbreeding van honden. Allemaal geen toeval.
Een random omgeving maakt niet dat er een random evolutie is.
Indien wel zo, beter aantonen want ik zie het niet.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 08:55   #847
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Was het zo toevallig moest er toch amper één voorbeeld naar voren gebracht kunnen worden dat voldoet aan de criteria?
Ik heb aan mijn voorbeelden getoond dat het niet toevallig was, maar er steeds een voorafgaande oorzaak aan vooraf ging.

De evolutie van het paard bracht ik naar voren, die van vis naar poot, die van domesticatie en interbreeding van honden. Allemaal geen toeval.
Een random omgeving maakt niet dat er een random evolutie is.
Indien wel zo, beter aantonen want ik zie het niet.
Er zijn er al honderd naar voor gebracht maar ge weigert ze te zien.
In plaats ervan komt ge met voordeelden aandraven die er niets mee te maken hebben.
Heeft de mens er bij paarden een hoef aan geselecteerd?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 09:08   #848
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er zijn er al honderd naar voor gebracht maar ge weigert ze te zien.
In plaats ervan komt ge met voordeelden aandraven die er niets mee te maken hebben.
Heeft de mens er bij paarden een hoef aan geselecteerd?
Van 20 naar 100 al.
Terwijl er in de praktijk maar een handjevol voorbeelden gegeven zijn.
Ze hadden er dan wellicht ook niets mee te maken. Want ik nuanceerde waarom niet en niemand nuanceerde later waarom wel.

Ik heb aangetoond door de hoef van het paard dat er niet altijd selectie bij komt kijken. Ik heb hier altijd van meet af aan gezegd dat er meer aan evolutie dan selectie en mutatie is. Daarom dat ik ook meerdere voorbeelden gaf om ieder begrip van de evolutie in perspectief te brengen.
Ik heb er circa 5 gegeven.

Genetische drift via isolatie
Genetische drift via migratie
Fixatie via genetische drift
Natuurlijke selectie door het oog van het organisme
Blinde natuurlijke selectie door de omgeving
Artificiële selectie van veedieren waarin men selecteerde op bestaande variatie
...

Scroll heel de discussie af om ze te lezen en wat zien we? Niets is daar zo toevallig aan. Ja, je kan de omstandigheid random noemen, maar het gevolg is daarom niet spontaan/toevallig.

Er is een universele regel die overal op gaat Bobke.
Cause and effect.
What caused the cause?

Laatst gewijzigd door Peche : 26 maart 2017 om 09:10.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 09:25   #849
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Van 20 naar 100 al.
Terwijl er in de praktijk maar een handjevol voorbeelden gegeven zijn.
Ze hadden er dan wellicht ook niets mee te maken. Want ik nuanceerde waarom niet en niemand nuanceerde later waarom wel.
?
Allez we maken vooruitgang, van geen naar een handvol.
En we nuanceerden wel waarom wel maar dan was je al gaan lopen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 09:28   #850
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Allez we maken vooruitgang, van geen naar een handvol.
En we nuanceerden wel waarom wel maar dan was je al gaan lopen.
Ikke gaan lopen? Ik ben even weg geweest uit de discussie, amper één dag.
Maar ben op alles terug gekomen en heb niets open laten staan.
Behalve praha dan Maar dat is persoonlijk.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 09:31   #851
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik heb hier altijd van meet af aan gezegd dat er meer aan evolutie dan selectie en mutatie is. Daarom dat ik ook meerdere voorbeelden gaf om ieder begrip van de evolutie in perspectief te brengen.
Ik heb er circa 5 gegeven.

Genetische drift via isolatie
Genetische drift via migratie
Fixatie via genetische drift
Natuurlijke selectie door het oog van het organisme
Blinde natuurlijke selectie door de omgeving
Artificiële selectie van veedieren waarin men selecteerde op bestaande variatie
Dat hebt ge.
Maar dat is net zo goed selectie hebben we gezien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 09:33   #852
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ikke gaan lopen? Ik ben even weg geweest uit de discussie, amper één dag.
Maar ben op alles terug gekomen en heb niets open laten staan.
Behalve praha dan Maar dat is persoonlijk.
Ja gij.
Weet ge nu al waarom paarden maar één hoef hebben en koeien twee ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 09:39   #853
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat hebt ge.
Maar dat is net zo goed selectie hebben we gezien.
Maar bij genetische drift neemt selectie net af.

In de jaren zestig en zeventig ontwikkelde Motoo Kimura de neutral theory of molecular evolution. Deze theorie legt de nadruk niet op evolutie door natuurlijke selectie, maar op de evolutie van neutrale eigenschappen door middel van genetische drift. Kimura's theorie zorgde voor het debat tussen de zogenaamde selectionisten enerzijds en de neutralisten anderzijds.

Bron | Wikipedia

Google dan even de theorie na en je belandt wederom op wikipedia. (Er zijn ook uitgebreidere bronnen) Maar de essentie is dat selectie lang niet altijd opgaat om evolutie te veroorzaken en dus geen basis voor evolutie is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neutra...ular_evolution

Lees dat eens. Het gaat niet in strijd met natuurlijke selectie. Maar toont aan dat in de 20e eeuw Darwin ingehaald werd. Het spreekt Darwin niet tegen, maar toont dat er meer moet spelen dan louter selectie. Genetische drift oefent meer invloed uit. En dat heb ik al van in het begin gezegd.

Ik ga op uw vraag niet antwoorden omdat we weer zouden afleiden van de essentie. Zeg jij het eens, waarom hebben koeien 2 hoeven en een paard maar 1? En voornamelijk, wat is het doel van je voorbeeld?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 10:05   #854
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik ga op uw vraag niet antwoorden omdat we weer zouden afleiden van de essentie. Zeg jij het eens, waarom hebben koeien 2 hoeven en een paard maar 1? En voornamelijk, wat is het doel van je voorbeeld?
Gebeurd u wel meer nietwaar.
Een antwoord zoeken betekent immers dar ge moet nadenken.
Dan zou het wel eens kunnen dat ge begint te twijfelen aan uw eigen gelijk.
Hoe het juist zit weet ik ook niet.
Maar ik kan niets anders bedenken dan dat het toeval is.
De nagels veranderden door een mutatie in een hoef.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 10:09   #855
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

En wat is je doel nu? Dat het toevallig was? Neen dat heb je niet getoond.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 10:13   #856
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
En wat is je doel nu? Dat het toevallig was? Neen dat heb je niet getoond.
Wat was het dan wel?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 10:20   #857
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat was het dan wel?
Ik kan moeite doen en een antwoord geven. Maar u deed eerder al straalharde argumentatie af als onvoldoende en gaat daar enkele posten geleden weer over alsof het er niet stond.

Ik ga kakken, mij wassen en eens buiten man.
Mijn pc staat af en het is gsm modus.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 10:39   #858
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik kan moeite doen en een antwoord geven. Maar u deed eerder al straalharde argumentatie af als onvoldoende en gaat daar enkele posten geleden weer over alsof het er niet stond.

Ik ga kakken, mij wassen en eens buiten man.
Mijn pc staat af en het is gsm modus.
Kakken is inderdaad een goede uitvucht om weg te lopen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 10:40   #859
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik snap de relevantie niet en vraag hoe dat toevallig was. Werp jij vragen terug. Het is niet omdat ge meer vragen stelt die door elkaar lopen je daarmee aantoont dat het om toeval ging.

Laatst gewijzigd door Peche : 26 maart 2017 om 10:41.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2017, 11:05   #860
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik snap de relevantie niet en vraag hoe dat toevallig was. Werp jij vragen terug. Het is niet omdat ge meer vragen stelt die door elkaar lopen je daarmee aantoont dat het om toeval ging.
Blijkbaar bent u degene die hier vragen terugwerpt
Toeval is een gebeurtenis waarvoor geen doel of oorzaak voor te vinden is.
Dat is hier duidelijk het geval.
Voor zover ik weet zijn paarden de enige dieren met één hoef.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be