Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2010, 22:50   #1
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard Leopold II beraamde inval in Nederland

Wat zou de reden hiervoor geweest zijn volgens jullie?

http://www.nd.nl/artikelen/2009/juni...l-in-nederland
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:04   #2
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Grootheidswaanzin

In een vorig artikel dat ik er trouwens over las, was de datum die ze zegden enkele jaren eerder, toen Leopold II zelfs nog maar 15-16 jaar was. Mij lijkt het probleem eerder dat een te jong iemand te veel macht had en een soort jongensdroom wou verwezenlijken waar hij eens over gedroomd had. En dan de macht had om die droom te laten onderzoeken en om te lobby'en. Ik denk echter dat zo'n idee van een machtig iemand vrij normaal was in die tijd (pre-wereldoorlog I)
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:06   #3
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

*zucht* t'is oud nieuws.

Wat de reden daarvoor was? Hij zal wel een goede reden gehad hebben, dat is zeker. Missch was het een defensief plan omdat de Hollanders blijk gaven van veroveringszucht naar de Belgen toe? Missch hadden de Hollanders grote heimwee naar de amper 15 jaren dat het de Belgen heeft kunnen terroriseren, en maakte dat volk aanstalten om terug het Belgenlandje te plunderen en heeft Hij daar dus een stokje willen voor steken? Och misschien wilde Hij gewoon de wilde Hollanders wat degelijke beschaving en een degelijke Godsdienst bijbrengen?
Ach ik weet het niet, jij weet het niet, niemand weet het.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 23:51   #4
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
*zucht* t'is oud nieuws.

Wat de reden daarvoor was? Hij zal wel een goede reden gehad hebben, dat is zeker. Missch was het een defensief plan omdat de Hollanders blijk gaven van veroveringszucht naar de Belgen toe? Missch hadden de Hollanders grote heimwee naar de amper 15 jaren dat het de Belgen heeft kunnen terroriseren, en maakte dat volk aanstalten om terug het Belgenlandje te plunderen en heeft Hij daar dus een stokje willen voor steken? Och misschien wilde Hij gewoon de wilde Hollanders wat degelijke beschaving en een degelijke Godsdienst bijbrengen?
Ach ik weet het niet, jij weet het niet, niemand weet het.
Als u het niet weet, mijnheer Magnificat, hoe kunt u dan met stelligheid beweren dat het een goede reden zal geweest zijn ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 10:31   #5
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Leopold 2 had gewoon ambitie?

Eigenlijk was hij stiekem een Groot - Nederlander
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 15 juli 2010 om 10:32.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2010, 22:39   #6
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Ik veronderstel dat hij Noord-Dietsland ook uit wilde zuigen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 00:17   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Het plan werd tijdelijk opgeborgen, om 150 jaar later opnieuw te proberen:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=ID1ICB8L
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 07:34   #8
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Ook in China.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 09:29   #9
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Grootheidswaanzin

In een vorig artikel dat ik er trouwens over las, was de datum die ze zegden enkele jaren eerder, toen Leopold II zelfs nog maar 15-16 jaar was. Mij lijkt het probleem eerder dat een te jong iemand te veel macht had en een soort jongensdroom wou verwezenlijken waar hij eens over gedroomd had. En dan de macht had om die droom te laten onderzoeken en om te lobby'en. Ik denk echter dat zo'n idee van een machtig iemand vrij normaal was in die tijd (pre-wereldoorlog I)
Minder irreel dan je zou denken... vergeet niet dat het op dat moment nog geen twintig jaar ervoor was dat België een groot deel van zijn grondgebied (Ned. Limburg, Noordbrabant, Zeeuws Vlaanderen) kwijt geraakt was via het Traktaat van de XIV artikelen in 1839 en er dus nog een boel revanche gevoelens en heimwee heerstte...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:15   #10
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Minder irreel dan je zou denken... vergeet niet dat het op dat moment nog geen twintig jaar ervoor was dat België een groot deel van zijn grondgebied (Ned. Limburg, Noordbrabant, Zeeuws Vlaanderen) kwijt geraakt was via het Traktaat van de XIV artikelen in 1839 en er dus nog een boel revanche gevoelens en heimwee heerstte...
Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen hebben nimmer tot België behoord. Over NL-Limburg valt te discussiëren.
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:39   #11
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
*zucht* t'is oud nieuws.
Alles is hier oud nieuws, we zitten hier in de debatclub 'Geschiedenis'.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 16:10   #12
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Alles is hier oud nieuws, we zitten hier in de debatclub 'Geschiedenis'.
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 16:49   #13
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Persoonlijk denk ik dat LII reeds als kroonprins tot het inzicht kwam dat een industriële staat nood heeft aan kolonieën (wat in die tijd inderdaad klopte) - hij was gebrand om de "vergissing" van 1830 recht te zetten ; maar miste helaas de nodige steun van de grootmachten. Hij heeft er in ieder geval iets bij geleerd want enkele jaren later slaagde hij er op een ongelofelijke wijze in om van diezelfde europese grootmachten een groen licht te krijgen om Congo Vrijstaat op te richten.

Of de bewoners van het "nieuw Verenigde Koninkrijk België" in hoofdzaak nederlands dan wel frans gesproken zouden hebben zal de man wel volkomen worst geweest zijn - ik zie die man er wel voor in staat om op een intelligentere en efficiëntere wijze de boel bij elkaar te hebben kunnen houden (desnoods hier en daar een paar handen afkappen & de rust zou snel hersteld zijn)...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 01:46   #14
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat LII reeds als kroonprins tot het inzicht kwam dat een industriële staat nood heeft aan kolonieën (wat in die tijd inderdaad klopte) - hij was gebrand om de "vergissing" van 1830 recht te zetten ; maar miste helaas de nodige steun van de grootmachten. Hij heeft er in ieder geval iets bij geleerd want enkele jaren later slaagde hij er op een ongelofelijke wijze in om van diezelfde europese grootmachten een groen licht te krijgen om Congo Vrijstaat op te richten.

Of de bewoners van het "nieuw Verenigde Koninkrijk België" in hoofdzaak nederlands dan wel frans gesproken zouden hebben zal de man wel volkomen worst geweest zijn - ik zie die man er wel voor in staat om op een intelligentere en efficiëntere wijze de boel bij elkaar te hebben kunnen houden (desnoods hier en daar een paar handen afkappen & de rust zou snel hersteld zijn)...
²
Er zijn nog voor het Kongo-avontuur begon pogingen geweest om een Belgische tot Mexicaanse keizerin te promoveren, en (steun aan) een Britse militaire aanval op een eilandje in de Gele Rivier. Ik dacht dat er ook plannen waren om een kolonie te verwerven in Indonesië. Kongo was aanvankelijk niet meer dan de zoveelste poging om een kolonie te verwerven, volledig in de imperialistische geest die toen in Europa heerste.

Zowel uit de omvang van die plannen als uit de economische relaties blijkt dat België helemaal geen kleine onbelangrijke speler was in de tweede helft van de negentiende eeuw. Belgische bedrijven hebben in grote delen van Europa, in Afrika en in Azië op grootschalig niveau spoorwegen aangelegd, en de Belgische militaire acties waren zeker initieel in overeenstemming met de Britse zakelijke belangen (zie bvb het Belgisch-Britse rubberbedrijf ABIR).
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 18 juli 2010 om 02:06.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 11:56   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
²
Er zijn nog voor het Kongo-avontuur begon pogingen geweest om een Belgische tot Mexicaanse keizerin te promoveren, en (steun aan) een Britse militaire aanval op een eilandje in de Gele Rivier. Ik dacht dat er ook plannen waren om een kolonie te verwerven in Indonesië. Kongo was aanvankelijk niet meer dan de zoveelste poging om een kolonie te verwerven, volledig in de imperialistische geest die toen in Europa heerste.

Zowel uit de omvang van die plannen als uit de economische relaties blijkt dat België helemaal geen kleine onbelangrijke speler was in de tweede helft van de negentiende eeuw. Belgische bedrijven hebben in grote delen van Europa, in Afrika en in Azië op grootschalig niveau spoorwegen aangelegd, en de Belgische militaire acties waren zeker initieel in overeenstemming met de Britse zakelijke belangen (zie bvb het Belgisch-Britse rubberbedrijf ABIR).
Er moet ook een poging geweest zijn een kolonie op te zetten in Guatemala , maar na amper een jaar was iedereen daar zo goed als dood...

In Mexico was trouwens een lid van de familie van de parasietenfamilie in Laken die daar met een of andere pipo getrouwd is, die dan later Keizer geworden is, maar de Revolution heeft daar een einde aan gemaakt.

Ja er werd dan ook een massa materiaal uit de Congo weggesleept,... tropisch hardhout, rubber in eerste instantie, later mijnbouw, diamant en urnanium, maar toen hadden de coburgers hun buitenverblijf daar al verkocht.

Buiten een massa aandelen in de groepen die daar business deden,... Berre zit dus op een zak geld die groot genoeg is om nooit nog een dotatie te moeten ontvangen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 11:59   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.634
Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Santo_T...1s_de_Castilla

Een projectje van Polle I dus,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 12:01   #17
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Minder irreel dan je zou denken... vergeet niet dat het op dat moment nog geen twintig jaar ervoor was dat België een groot deel van zijn grondgebied (Ned. Limburg, Noordbrabant, Zeeuws Vlaanderen) kwijt geraakt was via het Traktaat van de XIV artikelen in 1839 en er dus nog een boel revanche gevoelens en heimwee heerstte...
En ik die dacht dat Zeeuws - Vlaanderen en Noord-Brabant al sinds de zeventiende eeuw (ongeveer) deel uitmaakte van de Verenigde Provinciën.
Bovendien kwam NL Limburg in ruil voor Franstalig Luxemburg bij Nederland.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 13:02   #18
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
En ik die dacht dat Zeeuws - Vlaanderen en Noord-Brabant al sinds de zeventiende eeuw (ongeveer) deel uitmaakte van de Verenigde Provinciën.
Bovendien kwam NL Limburg in ruil voor Franstalig Luxemburg bij Nederland.
De Generaliteitslanden Brabant en Zeeuws Vlaanderen, werden in 1795 volwaardige leden van de Bataafse Republiek; Staats Brabant werd de provincie Bataafs Brabant, Zeeuws Vlaanderen zou echter een periode bij Frankrijk komen (1795-1814) en verder heeft de Bataafse Republiek ook een periode gehad met een revolutionaire provinciale indeling.
Verder schijnt (dat was nieuw voor me, ik las het ook net) Zeeuws Vlaanderen een korte periode (in 1814) bij Noord Brabant te hebben gehoord.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 juli 2010 om 13:05.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 13:06   #19
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De Generaliteitslanden Brabant en Zeeuws Vlaanderen, werden in 1795 volwaardige leden van de Bataafse Republiek; Staats Brabant werd de provincie Bataafs Brabant, Zeeuws Vlaanderen zou echter een periode bij Frankrijk komen (1795-1814) en verder heeft de Bataafse Republiek ook een periode gehad met een revolutionaire provinciale indeling.
Veel Vlamingen - Belgen - zijn ervan overtuigd dat Zeeuws-VL en Noord-Brabant slechts sinds 1830 bij de Noordelijke NLD zijn gekomen, van 'ons gestolen', quoi, quod non, dus.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 19 juli 2010 om 13:06.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 13:26   #20
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Veel Vlamingen - Belgen - zijn ervan overtuigd dat Zeeuws-VL en Noord-Brabant slechts sinds 1830 bij de Noordelijke NLD zijn gekomen, van 'ons gestolen', quoi, quod non, dus.
Dat zou hetzelfde zijn als dat men in Zeeuws Vlaanderen en Noord Brabant zou zeggen dat ze in 1830 in de steek zijn gelaten door de Belgen...

Let wel tot 1830 was er één (verenigd* (*=nooit officieel een onderdeel van de naam))koninkrijk der Nederlanden, hierin hadden de bewoners van Noord Brabant en Zeeuws Vlaanderen door veel overeenkomsten wel degelijk affiniteit met de Zuidelijke Nederlanden, zozeer zelfs dat er na 1830 veel soldaten waren gestationeerd. Een aantal grote Brabantse steden werden zelfs garnizoenssteden, wat niet gunstig voor hun ontwikkeling was.

Hoewel nog steeds niet juist, kan men nog beter beweren dat indertijd de Generaliteitslanden waren 'gestolen' van de Zuidelijke Nederlanden, dan dat dit in 1830 het geval was.

Zelfs Limburg is niet zo duidelijk, omdat België het huidige Nederlands Limburg geruild heeft tegen het huidige Belgisch Luxemburg; misschien achteraf niet de juiste ruil, maar stelen kan je het niet noemen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 19 juli 2010 om 13:28.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be