Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2013, 18:53   #1
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard De tweede wereldoorlog: de vergeten Maghribijnen

Generaal de Gaulle sprak op 20 juni 1945 bij de overwinningsparade in Parijs, tot de sultan Mohammed V "Majesteit, via u wil ik het dappere Marokkaanse volk danken voor de trouw, loyaliteit en de bloedige offers door uw volk gebracht gedurende de tweede wereldoorlog, in het bijzonder gedenken wij de heldenmoed en doodsverachting van uw soldaten, betoond bij de verovering van de Monte Cassino, waardoor niet alleen mijn land maar geheel West - Europa kon worden bevrijd".
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 18:56   #2
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

'Het ongelofelijke is gebeurd. De Marokkaanse soldaten hebben onze linie doorbroken en veroverd.'
de Duitse opperbevelhebber schrijft aan Hitler over de slag bij Monte Cassino

Marokkanen in Normandië, Zuid-Frankrijk en Italië
Ongeveer 70.000 Marokkanenvechten voor de bevrijding van Europa. Ze nemen deel aan drie grote militaire operaties: de landing in Normandië (D-day), de invasie van Zuid-Frankrijk en vooral aan de strijd in Italië.


In de zomer van 1943 gaan honderden goums met hun paarden en muilezels per boot naar Italië. Ze veroveren Sicilië. In de winter zijn duizenden Marokkaanse soldaten gelegerd in het berggebied van Midden-Italië. De geallieerden willen hier de Duitsers verslaan om de weg naar Rome vrij te maken.



Monte Cassino
Het blijkt moeilijk. Het is ijskoud. De bergpaden zijn onbegaanbaar voor de Amerikaanse tanks. Na hevige bombardementen bij Monte Cassino lukt het Marokkaanse soldaten om door de Duitse linie heen te breken.


Nederland
Voor zover valt na te gaan hebben geen Marokkaanse militairen bij de strijd op Nederlands grondgebied in 1944 - 1945 het leven gelaten. Marokkaanse eenheden dan wel Franse eenheden (grotendeels) gevuld met militairen van Marokkaanse afkomst zijn bij de geallieerde campagne op Nederlands grondgebied niet ingezet.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2013, 19:17   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In totaal zijn er 4 regimenten van ongeveer 3000 Marokkaans Goumiers ingezet door de Vrije Fransen. Onverbetelijke keiharde bergkrijgers die zelfs de meest geharde Duitse troepen in Italië koppijn bezorgden.

Helaas waren het naar het ook onverbetelijke verkrachters en plunderaars. Zelfs na een "PR campagne" om het blazoen op te poetsen na de Italiaanse campagne, zijn een hoop geëxecuteerd voor verkrachting en/of moord. Over kleinere misdaden wordt er niet gesproken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marocchinate

Hun verliezen in WO 2 spreken ook boekdelen. Meer dan een kwart.
Kwam dit nu omdat de Franse bevelhebbers ze opofferden als kanonnenvoer, of omdat ze even gedisciplineerd waren als een groep honddolle hyena's, da's moeilijk uit te maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 mei 2013 om 19:21.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2013, 07:52   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Indien juist aangestuurd(en de Franse generaals KENDEN hun troepen wel)goede infanterie....
Overigens hadden ook de Algerijnen een geduchte reputatie.

Net als zoveel Sovjet-infanterie "misbaar en vervangbaar" in de ogen van hun eigen generale staf,en dus geschikt voor het goedkoop slopen van de tegenstander.De andere Geallieerden hadden geen dergelijke "misbare" troepen....

Voor die "arme" Duitse soldaten,reeds in de rug lastiggevallen door de Italianen, moet het somtijds wel geleken hebben of de ganse wereld hun vel moest hebben...
Ook tijdens de Spaanse burgeroorlog een decennium eerder wist generaal Franco wel "nuttig" gebruik te maken van zijn "Maroccanen"

Laatst gewijzigd door kelt : 10 mei 2013 om 07:59.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2013, 07:58   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Zaten in de SS Handschar divisie van de Mufti ook Marokkanen? Of waren dat enkel "palestijnen"?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2013, 08:07   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Zaten in de SS Handschar divisie van de Mufti ook Marokkanen? Of waren dat enkel "palestijnen"?
Er zaten ook Albanezen en Bosniërs bij. En het was geweten dat zelfs de SS die divisie gortig vond.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:33   #7
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik zag het dit weekend op het nieuws, ik schrok me te pletter O_O
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ideo=1.1626579
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 14:55   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik zag het dit weekend op het nieuws, ik schrok me te pletter O_O
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ideo=1.1626579
honderd?
het is de eerste keer dat ze "herdenkt" worden zegt de organisatrice, en het is nodig voor hun identiteitsontwikkeling??????

Gelukkig hebben ze het niet over die drie drenkelingen die ergens in Zeeland begraven werden toen ze verdronken in een poging om Engeland te bereiken;

Mogen we misschien ook een herdenking van http://nl.wikipedia.org/wiki/Geallie...e_Wereldoorlog)

- de polen
- de australiers
- de indiers
- de chinezen, brazilianen... kortom : zie link.

De Marokkanen vochten mee met Frankrijk omwille van de belofte om de Spaanse Sahara onafhankelijk te maken, wat dus tot hiertoe niet gelukt is, en waar de grootste en langste muur ter wereld staat, maar d�*t is niet erg hoor.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 15:00   #9
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De Marokkanen vochten mee met Frankrijk omwille van de belofte om de Spaanse Sahara onafhankelijk te maken, wat dus tot hiertoe niet gelukt is, en waar de grootste en langste muur ter wereld staat, maar d�*t is niet erg hoor.
Het is dus een vaststaand feit dat moslims samen zij aan zij met ons Christenen gevochten hebben?
Ik was echt stomverbaasd, is dat dan niet haram voor hen of zo?
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 15:18   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Het is dus een vaststaand feit dat moslims samen zij aan zij met ons Christenen gevochten hebben?
Ik was echt stomverbaasd, is dat dan niet haram voor hen of zo?
Voor zover ik weet waren het eerder de Sahrawi die vochten voor hun onafhankelijkheid. En de originele berbers zijn dus geen arabierenlovers.

Kan ook zijn dat de arabische Marokkanen meevochten met Frankrijk in ruil voor onafhankelijkheid, maar dat klinkt wel héél vergezocht.

Eén kan je zeker van zijn: ze deden het écht niet om ONS TE KOMEN HELPEN;
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 15:18   #11
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Het is dus een vaststaand feit dat moslims samen zij aan zij met ons Christenen gevochten hebben?
Ik was echt stomverbaasd, is dat dan niet haram voor hen of zo?
Voor zover ik weet waren het eerder de Sahrawi die vochten voor hun onafhankelijkheid. En de originele berbers zijn dus geen arabierenlovers.

Kan ook zijn dat de arabische Marokkanen meevochten met Frankrijk in ruil voor onafhankelijkheid, maar dat klinkt wel héél vergezocht.

Eén kan je zeker van zijn: ze deden het écht niet om ONS TE KOMEN HELPEN;
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 15:18   #12
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Het is dus een vaststaand feit dat moslims samen zij aan zij met ons Christenen gevochten hebben?
Ik was echt stomverbaasd, is dat dan niet haram voor hen of zo?
Voor zover ik weet waren het eerder de Sahrawi die vochten voor hun onafhankelijkheid. En de originele berbers zijn dus geen arabierenlovers.

Kan ook zijn dat de arabische Marokkanen meevochten met Frankrijk in ruil voor onafhankelijkheid, maar dat klinkt wel héél vergezocht.

Eén kan je zeker van zijn: ze deden het écht niet om ONS TE KOMEN HELPEN;
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 15:18   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Het is dus een vaststaand feit dat moslims samen zij aan zij met ons Christenen gevochten hebben?
Ik was echt stomverbaasd, is dat dan niet haram voor hen of zo?
Voor zover ik weet waren het eerder de Sahrawi die vochten voor hun onafhankelijkheid. En de originele berbers zijn dus geen arabierenlovers.

Kan ook zijn dat de arabische Marokkanen meevochten met Frankrijk in ruil voor onafhankelijkheid, maar dat klinkt wel héél vergezocht.

Eén kan je zeker van zijn: ze deden het écht niet om ONS TE KOMEN HELPEN;
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 18:51   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Het is dus een vaststaand feit dat moslims samen zij aan zij met ons Christenen gevochten hebben?
Ik was echt stomverbaasd, is dat dan niet haram voor hen of zo?
Volledig vaststaand. Het Noord-Afrikaanse Leger (tot 400 000 man sterk) was samengesteld uit Europeanen, Moslims en Joden, vooral uit Algerije, en werd overal ingezet tijdens WW2. Zij vochten zij aan zij... Ook Zwart-Afrikanen werden trouwens massaal ingezet.

Wat nog minder geweten is, is dat Frankrijk dat leger ook heeft ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog, en dat de meest gedecoreerde eenheid van het heel Frans Leger in die oorlog de Division Marocaine is geweest.

Ik zou ook kunnen praten over de structurele alliantie (250 jaar) tussen Frankrijk en het Ottomaans Rijk tijdens de Renaissance, maar dat zou ons te ver leiden.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2013, 19:41   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Volledig vaststaand. Het Noord-Afrikaanse Leger (tot 400 000 man sterk) was samengesteld uit Europeanen, Moslims en Joden, vooral uit Algerije, en werd overal ingezet tijdens WW2. Zij vochten zij aan zij... Ook Zwart-Afrikanen werden trouwens massaal ingezet.

Wat nog minder geweten is, is dat Frankrijk dat leger ook heeft ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog, en dat de meest gedecoreerde eenheid van het heel Frans Leger in die oorlog de Division Marocaine is geweest.

Ik zou ook kunnen praten over de structurele alliantie (250 jaar) tussen Frankrijk en het Ottomaans Rijk tijdens de Renaissance, maar dat zou ons te ver leiden.
Hoezo minder geweten? Er is onlangs nog een dikke Franse film over gemaakt?

Die overigens niet echt goed is.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 08:30   #16
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoezo minder geweten? Er is onlangs nog een dikke Franse film over gemaakt?

Die overigens niet echt goed is.
Zou kunnen, ik ken niks van films.

Ik heb wel de neiging om te denken dat de kennis over WW1 bij de meeste mensen vrij beperkt is, de meeste aandacht gaat immers naar WW2, ook inzake films.

Nu, ik kan mij vergissen, hoor...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 20:07   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zou kunnen, ik ken niks van films.

Ik heb wel de neiging om te denken dat de kennis over WW1 bij de meeste mensen vrij beperkt is, de meeste aandacht gaat immers naar WW2, ook inzake films.

Nu, ik kan mij vergissen, hoor...
Even terug opgezocht: http://fr.wikipedia.org/wiki/Indig%C3%A8nes

Ik heb hem in doorgespoelde versie gezien; hij was enkele maanden geleden op televisie.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2013, 22:53   #18
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Marocchinate (Italian: plural of marocchinata, roughly translatable as "Moroccans' deeds") is a term applied to the mass rape and killings committed during World War II after the Battle of Monte Cassino in Italy by Goumiers, Moroccan colonial troops of the French Expeditionary Corps (FEC)[1]), commanded by General Alphonse Juin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Marocchinate
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2013, 13:14   #19
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoezo minder geweten? Er is onlangs nog een dikke Franse film over gemaakt?

Die overigens niet echt goed is.
Deze film is niet voor jou of mij bedoelt.

Ik onthoud dat Noord-Afrikanen betaalde huurlingen waren. En zoals alle huurlingen vechten die soms goed.

Het verbaasde me dat er gezwegen werd over de rol van de Marokkanen in het aan de macht brengen van Franco, het grootste contingent vreemdelingen dat in Spanje 'vocht'. Ik hoef daarbij geen tekening te maken.

Verder wordt in het begin van de film de slechte behandeling van de Noord-Afrikanen door de Fransen gehekeld. Dat heeft een welbedoelde functie.
Ik bedoel maar dat de Polen die in Italie vochten het soort kerels waren die door de Nazi's waren verdreven, door de Russen naar Siberie en Centraal-Azie waren gedeporteerd, vervolgens uitgewisseld naar Iran, getraind als gevechtseenheid door de Britten, en tenslotte ingezet in Monte Cassino. Heb ik nooit horen klagen over een slechte behandeling. Het waren tenslotte geen huurlingen, maar gedreven soldaten.

Over de massale verkrachtingen in Italie door de Marokkanen geen woord. Yeah right.

De 'wandeling' in Zuid-Frankrijk wordt er voorgesteld als de bevrijding van Europa. Terwijl de Britse,Amerikaanse, Candese troepen gedurende 3 maanden in Normandie getuige waren van één der groote slachtpartijen uit de geschiedenis. Geen woord erover.

Als de Marokkanen een stad binnenwandelen worden ze opgewacht door een blonde stoot, die uit een raam kijkt naar de grote Noord-Afrikaanse strijder. Even later neuken ze lekker. De Noord-Afrikaan heeft recht op de blonde stoten, zo kwam het mij over, en recht - vandaag. Goebbels kon het niet beter verzinnen.
Ik stel me voor dat de Amerikanen een film maken over Normandie, waarin de held direkt neukt met een blonde vrouw.

Uiteraard is een grote onrechtvaardigheid dat de Noord-Afrikaanse held later in de film een brief stuurt naar de blonde stoot die onderschept wordt door de lokale censuur, en weggegooid. De natte sexuele droom wordt vernietigd door de westerlingen. De smeerlappen.

Het slot laat een expeditie zien van 10 man en een muilezel, op weg om hulp te bieden aan de troepen van Patton. Patton was bezig een paar honderduizend soldaten op te jagen naar de Ardennen, om de ring van Bastogne te doorbreken. Ring waar Amerikanen het moesten opnemen tegen geharde Duitse SS-pantserdivisies.
Je krijgt dan een gevecht in een Elzas-dorp met een paar Duitsers tegen de Noord-Afrikanen. voorgesteld als de heldendaden.

Ik hoop deze film nooit meer te moeten zien.

Ingehaald in Frankrijk als een vuurtoren bij donkere nacht.

Yeah right, de losers van de laatse 200 jaar hebben hun moment van glorie.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2013, 13:47   #20
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
betaalde huurlingen waren
Spreek met bewijzen of zwijg. Er is geen nood aan wat jij verzint en droomt.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be