Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2014, 21:41   #21
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Je hebt minstens 65.000w zonnepanelen nodig om een gemiddelde woning te verwarmen. (verliezen meegerekend.)
Maar het grootste probleem is dat je als gewone woning niet meer dan 10.000w mag terugsturen over het net.

Wat wel haalbaar is, is een douche met elektrische doorstromer parallel op GAS.

Ook een punt verwarming zoals infrarood. Vb je zit in de zetel naar de TV te kijken, wel richt een infraroodstraler op U.
Of een elektrisch deken.

Laatst gewijzigd door giserke : 19 april 2014 om 21:46.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2014, 21:59   #22
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Je hebt minstens 65.000w zonnepanelen nodig om een gemiddelde woning te verwarmen. (verliezen meegerekend.)
Maar het grootste probleem is dat je als gewone woning niet meer dan 10.000w mag terugsturen over het net.

Wat wel haalbaar is, is een douche met elektrische doorstromer parallel op GAS.

Ook een punt verwarming zoals infrarood. Vb je zit in de zetel naar de TV te kijken, wel richt een infraroodstraler op U.
Of een elektrisch deken.
Het zou kunnen dat hij alleen de kamers verwarmt waar hij het meeste vertoeft.
De hele installatie kostte hem zo'n goeie 30.000 €.

Hij scheen zeer tevreden.

Maar nogmaals, wij hebben dit jaar geen strenge winter gehad. Wanneer ik hem zie, zal ik hem een vragen wat hij nu zoal verwarmt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2014 om 22:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 03:40   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Je hebt minstens 65.000w zonnepanelen nodig om een gemiddelde woning te verwarmen. (verliezen meegerekend.)
65 Kw, da's een ferm veld panelen hoor. zelfs met de meest rendabele, ecomonisch/particulier haalbare, is dat rond de 200m².
Citaat:
Maar het grootste probleem is dat je als gewone woning niet meer dan 10.000w mag terugsturen over het net.
Toch leuk, die reglementitis.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 08:27   #24
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nochtans, nochtans. Een kennis van mij heeft heel zijn dak (een groot dak) vol zonnepanelen laten zetten. Hij heeft vervolgens zijn radiatoren vervangen door elektrische radiatoren. Hij verwarmt dus zijn ganse huis met zijn dak. Tot nu toe loopt alles op wieltjes en heeft hij elektriciteit te over, zodat zijn de meter op zijn teller terugdraait in plaat van oploopt. De hele installatie heeft hem wel een hoop duiten gekost. Ben benieuwd hoe het loopt bij een strenge winter want ik volg het verhaal op de voet.
Hij heeft dan wel voor een erg inefficiënte installatie gekozen. Zonlicht in elektriciteit omzetten, en dat dan weer in warmte is niet bepaald snugger. Je kan beter direct zonlicht in warmte omzetten, en dat dan gebruiken of opslaan.
En als je dan toch elektriciteit voor verwarming gebruikt, installeer dan een warmtepomp, geen elektrische radiatoren.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 20 april 2014 om 08:29.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2014, 08:55   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En een Twike of een elektrische fiets doen het nog beter. Die moeten immers nog minder nutteloos gewicht meesleuren.
Nu moet ik echt op mijn tong bijten....
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 20:28   #26
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Dat lijkt tegenstrijdig maar dat is het niet. De reden waarom men in het ene geval elektriciteit afstraft en in het andere geval gaat belonen is de efficiëntie over de gehele kring.

Elektrisch verwarmen is niet efficiënt, voor elke kWh die je thuis verbruikt worden er circa 3 opgewekt in een elektriciteitscentrale. In dit geval is het dus een stuk efficiënter om op gas oid te verwarmen, dat merk je ook als je de kostprijs per kWh van gas en elektriciteit vergelijkt. Uitzondering hierop is een warmtepomp maar economisch gezien is dat meestal niet zo interessant als er gas in de straat ligt.

In het geval van autorijden is het net omgekeerd, over de gehele kring bekeken verbruik je per km dat je met een elektrische wagen minder energie dan met een bezine/diesel.

Moesten we een oneindige hoeveelheid groene energie ter beschikking hebben dan was het verhaal anders maar dat is nu eenmaal niet het geval.
Interessante opmerkingen.
  • Gas is meest interessante warmtebron om je huis te verwarmen, als er gas in de straat ligt. Na gas volgt de warmtepomp. Dan pas electriciteit.
  • Voor wat de auto betreft komt electriciteit op de eerste plaats. Dan pas benzine en diesel.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 23:35   #27
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
65 Kw, da's een ferm veld panelen hoor. zelfs met de meest rendabele, ecomonisch/particulier haalbare, is dat rond de 200m².

Toch leuk, die reglementitis.
LOL
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 23:36   #28
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nochtans, nochtans. Een kennis van mij heeft heel zijn dak (een groot dak) vol zonnepanelen laten zetten. Hij heeft vervolgens zijn radiatoren vervangen door elektrische radiatoren. Hij verwarmt dus zijn ganse huis met zijn dak. Tot nu toe loopt alles op wieltjes en heeft hij elektriciteit te over, zodat zijn de meter op zijn teller terugdraait in plaat van oploopt. De hele installatie heeft hem wel een hoop duiten gekost. Ben benieuwd hoe het loopt bij een strenge winter want ik volg het verhaal op de voet.
En?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2016, 23:37   #29
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Hij heeft dan wel voor een erg inefficiënte installatie gekozen. Zonlicht in elektriciteit omzetten, en dat dan weer in warmte is niet bepaald snugger. Je kan beter direct zonlicht in warmte omzetten, en dat dan gebruiken of opslaan.
En als je dan toch elektriciteit voor verwarming gebruikt, installeer dan een warmtepomp, geen elektrische radiatoren.
2!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 14:39   #30
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het zou kunnen dat hij alleen de kamers verwarmt waar hij het meeste vertoeft.
De hele installatie kostte hem zo'n goeie 30.000 €.

Hij scheen zeer tevreden.

Maar nogmaals, wij hebben dit jaar geen strenge winter gehad. Wanneer ik hem zie, zal ik hem een vragen wat hij nu zoal verwarmt.
Voor dat geld verwarm ik 35 jaar lang mijn huis aan de huidige gasprijs.

Laatst gewijzigd door dpg : 22 november 2016 om 14:40.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 16:51   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als je een warmtepomp gebruikt is de hele keten echter best efficiënt. Een warmtepomp heeft immers een "rendement" van meer dan 100%. Bij moderne systemen gaat dat zelfs tot 400%.

Dus an heb je bijvoorbeeld het volgende plaatje:

1000 KWh aan gas -> moderne gas centrale -> 500 KWh aan elektriciteit
10% verlies -> 450 KWh aan huis geleverd.
Warmtepomp met CoP 4 (400% rendement) -> 1800 KWh aan warmte.

Met andere woorden: Uit 1000 KWh aan gas heb je zo 1800 KWh aan warmte geproduceerd. Dat lukt zelfs de meest efficiënte hoogrendementsketel niet.

De warmtepomp is de verwarming van de toekomst.
Men komt hier binnenkort een hybride warmtepomp installeren.

Ik gooi de mazoetbrander buiten (hij was ook einde levensduur). De nieuwe generatie warmtempompen halen zelfs bij hogere afgiftetemperaturen erg hoge COP's. De lente en herfst bol ik dan puur op warmtepomp. In de winter gemengd, en enkel op echte vriesdagen gaat het volledig op gascondensatie zijn.

Maar mijn CO2 uitstoot gaat met 70 % omlaag hierdoor. Mijn stroom is en zal groene stroom zijn, aangezien de volgende investering zonnepanelen gaan zijn die voldoende opwekken voor pomp + verbruik huis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 17:54   #32
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Elektrische wagens zijn maar groen, voor zover ze rijden op groene energie.

Zolang de elektriciteit wordt opgewekt door kerncentrales , kunnen we moeilijk spreken van milieuvriendelijke wagens. Ze verminderen wel de CO² , maar de centrales doen dit te niet.

Bovendien zijn die elektrische wagens oogverblinding, want , als ze overschakelen op brandstof, verbruiken ze 10 liter of meer.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 18:07   #33
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Voor dat geld verwarm ik 35 jaar lang mijn huis aan de huidige gasprijs.
Dat dacht ik ook al eens
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 18:08   #34
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Elektrische wagens zijn maar groen, voor zover ze rijden op groene energie.

Zolang de elektriciteit wordt opgewekt door kerncentrales , kunnen we moeilijk spreken van milieuvriendelijke wagens. Ze verminderen wel de CO² , maar de centrales doen dit te niet.

Bovendien zijn die elektrische wagens oogverblinding, want , als ze overschakelen op brandstof, verbruiken ze 10 liter of meer.
En we zitten met een slechte infrastructuur hoelang is het geleden dat ze een afschakeling plan hadden geld voor een nieuwe kerncentrale is er niet eens ... ons land zit onder de schulden voor nog 50 jaar ver

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 22 november 2016 om 18:09.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 20:48   #35
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Elektrische wagens zijn maar groen, voor zover ze rijden op groene energie.

Zolang de elektriciteit wordt opgewekt door kerncentrales , kunnen we moeilijk spreken van milieuvriendelijke wagens. Ze verminderen wel de CO² , maar de centrales doen dit te niet.

Bovendien zijn die elektrische wagens oogverblinding, want , als ze overschakelen op brandstof, verbruiken ze 10 liter of meer.
?

Kerncentrales zijn zowat de meest milieuvriendelijke centrales om stroom op te wekken.

Teslas hebben geen extra verbrandingsmotor. Als de batterij leeg is, staan ze stil.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 21:55   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
1) De overheid bestraft al wie er aan denkt om in zijn nieuwbouw of verbouw te kiezen voor een elektrische verwarming. Staat gelijk aan een boete en de kostprijs verbruik is redelijk duur. Iedereen gebruikt verwarming maar niet op stroom.

2) De overheid beloond al wie een elektrische wagen aanschaft met nogal overdreven fiscale tegemoetkomingen. Slechts een paar enkelingen gebruiken elektrische wagens.

Echter door de opkomst van de windmolens en zonnepanelen en varia aan groene energie, en tegelijk de strijd tegen de verbrande uitstoot van alle fossiele energie is men naar mijn mening toe aan een herziening van hun vroegere beslissingen ter zake.
Elektrisch verwarmen is vrijwel zonder vervuiling, zeker als men via een groen netwerk kan leveren. (windmolens, zonnepanelen, bio..?)

Het past in het plan in de strijd tegen de luchtvervuiling, het past in de filosofie van energie gebruik en ontwikkeling.
Vooral degenen die verwarmen met een warmtepomp zijn de dupe.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 21:58   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet volledig correct. Warmtepomp is ook electrisch, en wordt wel beloond.


Dat is ook gedaan.


Alsof de overheid gaat controleren dat iemand geen electrische verwarming gebruikt die "nadien" is geplaatst.


Het toont ook aan hoe goed een centraal geleide staat werkt.
Hoe wordt iemand met een warmtepomp beloond?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 23:13   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vooral degenen die verwarmen met een warmtepomp zijn de dupe.
Warmtepompen worden veel gebruikt in combinatie met zonnepanelen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2016, 23:42   #39
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vooral degenen die verwarmen met een warmtepomp zijn de dupe.
Voor mij is het op dit moment een break even verhaal. Door de COP van de warmtepomp wordt mijn kost/MWh warmte via warmtepomp even hoog als verwarmen via gas. Omdat electriciteit van het net duur is.

Ik ga pas verdienen als ik panelen heb liggen en/of de gasprijs stijgt. Aangezien de gasprijs laag is, verwacht ik dat dus wel.

Ik doe het ook voor het milieu.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2016, 09:10   #40
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor mij is het op dit moment een break even verhaal. Door de COP van de warmtepomp wordt mijn kost/MWh warmte via warmtepomp even hoog als verwarmen via gas. Omdat electriciteit van het net duur is.
Break-even?
Zet de kost van de warmtepomp-installatie eens af tegen de kost van een gas- of stookolieketel.
Zelfs als je een high-end ketel neemt van pakweg Viessman zal het pakweg factor 5 zijn. Zeker als het een grond-of watersysteem is.
Daar kan je al een aantal jaartjes mee stoken op gas.

En hoe verwarm je je sanitair water?

Citaat:
Ik ga pas verdienen als ik panelen heb liggen en/of de gasprijs stijgt. Aangezien de gasprijs laag is, verwacht ik dat dus wel.
Nog eens €8000 erbij?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 23 november 2016 om 09:11.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be