Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2017, 23:55   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Plastic, zijn vervuilingseffecten, zijn regulering.

Te beginnen met de regulering van plastiek zakjes , in ieder land verschillend.

Citaat:
¿Qué hacen otros pa�*ses?

Desde 2016, Francia prohibió la distribución de bolsas de plástico ligeras y su sustitución por otros envases de materiales diferentes, como papel, cartón o fécula de patata. Una medida similar tomó Italia en el año 2011. Por otro lado, Pa�*ses Bajos estableció una pol�*tica de prohibición total de fabricación y distribución de estas bolsas. Reino Unido fijó para las grandes superficies un precio por bolsa de plástico no reutilizable, un recargo para disuadir a los consumidores. Suecia también ha hecho algo parecido..
In Spanje wordt het gratis distributie van plastiek zakjes vanaf 1 jan 2018 verboden. In vele landen gelden strengere regels.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 00:35   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In Spanje wordt het gratis distributie van plastiek zakjes vanaf 1 jan 2018 verboden. In vele landen gelden strengere regels.
In welk land is de plastic zak dan wel verboden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2017, 00:41   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Pa�*ses Bajos estableció una pol�*tica de prohibición total de fabricación y distribución de estas bolsas.
Nederland bekrachtigde een totaalverbod op productie en distributie van "zulke" plasticzakjes.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 februari 2017 om 00:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 10:44   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Je moet eens kijken hoe ze daar in Afrika mee omgaan. Ligt vol met allerhande plastic afval, wellicht al in verschillende lagen onder de grond.
Met een bevolking van 1.1 miljard, 2.2 in 2050 en 4.4 in 2100 gaat dat nogal wat extra plastic afval geven.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2017, 10:50   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je moet eens kijken hoe ze daar in Afrika mee omgaan. Ligt vol met allerhande plastic afval, wellicht al in verschillende lagen onder de grond.
Met een bevolking van 1.1 miljard, 2.2 in 2050 en 4.4 in 2100 gaat dat nogal wat extra plastic afval geven.
Idd. daar zal het hier verbieden weinig aan veranderen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 00:12   #6
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Te beginnen met de regulering van plastiek zakjes , in ieder land verschillend.



In Spanje wordt het gratis distributie van plastiek zakjes vanaf 1 jan 2018 verboden. In vele landen gelden strengere regels.
De milieuproblemen van plastic zijn niet het gevolg van plastic zakjes. Waar je je op moet focussen zijn de microscopischeplastickorrels in tandpasta, scrubs en andere cosmetische producten. Veel gemakkelijker te verbieden, want echt een groot nut hebben ze niet.

Plastic wegwerpzakjes blijken trouwens 200-300 keer minder milieubelastend te zijn dan een herbruikbare zak. 1 keer per week naar de winkel? Dan moet je zak 4 jaar meegaan.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 00:59   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

2

Productie en gebruik van plastiek dient inderdaad beter gereguleerd te worden.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 01:00   #8
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Sorry: plastic.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 01:15   #9
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

allebei correct
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 08:52   #10
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
De milieuproblemen van plastic zijn niet het gevolg van plastic zakjes. Waar je je op moet focussen zijn de microscopischeplastickorrels in tandpasta, scrubs en andere cosmetische producten. Veel gemakkelijker te verbieden, want echt een groot nut hebben ze niet.
Toch wel. De belangrijkste manier van afbraak van plastics in oceanen is dat ze onder invloed van zonlicht (UV) broos worden en fragmenteren. Een aanzienlijk deel van de microplastics in het milieu zijn dus afkomstig van wat ooit macroplastic afval was.

Neemt niet weg dat plastic microparels in cosmetica verboden zouden moeten worden... wat in de VS reeds het geval is.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 15:09   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
De milieuproblemen van plastic zijn niet het gevolg van plastic zakjes. Waar je je op moet focussen zijn de microscopischeplastickorrels in tandpasta, scrubs en andere cosmetische producten. Veel gemakkelijker te verbieden, want echt een groot nut hebben ze niet.

Plastic wegwerpzakjes blijken trouwens 200-300 keer minder milieubelastend te zijn dan een herbruikbare zak. 1 keer per week naar de winkel? Dan moet je zak 4 jaar meegaan.
Dat geloof je toch zelf niet. Plastic zakken zijn een echte vuiligheid, vooral omdat de mensen ze overal wegsmijten en laten rondslingeren.

Bon, tijd voor nog eens een actie waarbij men 10.000 ballonnen de lucht inlaat voor het goede doel!
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 19:31   #12
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Je moet eens kijken hoe ze daar in Afrika mee omgaan. Ligt vol met allerhande plastic afval, wellicht al in verschillende lagen onder de grond.
Met een bevolking van 1.1 miljard, 2.2 in 2050 en 4.4 in 2100 gaat dat nogal wat extra plastic afval geven.
In Rwanda zijn plastic zakjes al bijna 10 jaar totaal verboden.
En als Rwanda het kan, zou Belgie het dan niet kunnen?

https://www.theguardian.com/commenti...bags-so-can-we

Citaat:
You see, non-biodegradable polythene bags are illegal in Rwanda. In 2008, while the rest of the world was barely starting to consider a tax on single-use plastic bags, the small East African nation decided to ban them completely.

At Kigali International Airport, a sign warns visitors that plastic bags will be confiscated. Agents from the Rwanda Environment Management Authority (REMA) cut the plastic wrapping off negligent travellers' suitcases. Throughout the country, businesses have been forced to replace plastic carrier bags with paper ones.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2017, 09:11   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
In Rwanda zijn plastic zakjes al bijna 10 jaar totaal verboden.
En als Rwanda het kan, zou Belgie het dan niet kunnen?

https://www.theguardian.com/commenti...bags-so-can-we
Verassend. Hier en daar zijn er dan toch mensen met goede, progressieve en duurzame ideeën. Dat ten spijt wordt de situatie thans met de dag rampzaliger.




http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-Maldives.html
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 24 februari 2017 om 09:13.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2017, 12:05   #14
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Verassend. Hier en daar zijn er dan toch mensen met goede, progressieve en duurzame ideeën. Dat ten spijt wordt de situatie thans met de dag rampzaliger.




http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-Maldives.html
De mensheid .............. krijg de klere zeg ..hopelijk tast het eens fataal & massaal de spermacellen aan wereldwijd op uitroeien .

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 24 februari 2017 om 12:07.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2017, 18:58   #15
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
De mensheid .............. krijg de klere zeg ..hopelijk tast het eens fataal & massaal de spermacellen aan wereldwijd op uitroeien .
Op dat gebied is er hoop, de mens krijgt de gevolgen van zijn eigen gedrag als een boemerang terug in zijn gezicht. Net zoals wanneer hij plastic in de zee gooit dat terug op zijn bord krijgt wanneer hij vervolgens vis eet.

http://www.ad.nl/nieuws/kwaliteit-sp...ruit~a8a24f11/

http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...al-604133.html
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2017, 21:10   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...093963/2017/03
Citaat:
/01/Zeekajakker-klaagt-met-filmpje-plastic-op-zee-aan.dhtml

Dimitri Vandepoele (36) uit Oostduinkerke vaart al tien jaar met zijn zeekajak. "Het is ongelooflijk hoeveel afval ik tijdens mijn vaarten zie."

"Ik probeer er zoveel mogelijk te verzamelen in mijn eigen kajak en als het echt te groot is verwittig ik de kustwacht", zegt Vandepoele. "We moeten dit probleem bij de kern aanpakken en daarom maakte ik een filmpje met wat ik op mijn vaarten allemaal verzamel. Meestal gaat het om blikjes, flessen en strandballen. Ik roep de mensen op om zelf ook oog te hebben voor het afval op het strand. In plaats van het te negeren, raap het op en smijt het in de vuilbak. Dat is de boodschap die ik met mijn filmpje wil meegeven."

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 maart 2017 om 21:11.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2018, 13:47   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

May gaat voluit tegen plastic. War on plastic...

Citaat:
In extracts of her speech released in advance by Downing Street, May said: “In years to come, I think people will be shocked at how today we allow so much plastic to be produced needlessly.”

Much of this waste ends up in waterways and oceans, May will say, with one in three fish caught in the Channel containing pieces of plastic.

She will say: “Today I can confirm that the UK will demonstrate global leadership. We must reduce the demand for plastic, reduce the number of plastics in circulation and improve our recycling rates.”
Ik vervloek mijn jeugdvriend die Plastiekbaron geworden is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2018, 13:48   #18
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

https://www.theguardian.com/environm...green-strategy
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2018, 13:52   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
(plastic & plastiek) allebei correct
Fout.
Plastiek is geen synoniem van plastic. Plastiek heeft een andere betekenis.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2018, 08:07   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Na de recente zwaardere weersomstandigheden bleek ook op onze Noordzeekust welke vuillakken er (nog steeds) op de schepen dienen....het was best wel indrukwekkend wat er allemaal op onze kusten aanspoelde.....Het voordeel van dergelijke stormen is dat de zee eens goed "kotst"...

Maar de str*ntmentaliteit op zovele vrachtschepen om hun afval overboord te kieperen ,hoewel verboden,zal eens bestreden moeten worden.

Maar dit is nog gemakkelijk,en de tamelijk inerte natuur van de meeste (verpakkings-)kunststoffen is zelfs een voordeel bij het opruimen.


Microplastics zijn natuurlijk een ernstiger probleem,en wel degelijk het probleem veroorzaakt door ons,landbewoners....Gelukkig begint men in gans Europa het gebruik ervan (in cosmetica,reinigingsmiddelen,...) terug te dringen....Uiteindelijk kunnen hardleerse fabrikanten met "name and shame" akties wel tot betere inzichten gedwongen worden...

De kledingindustrie zal het moeilijker hebben.Het gebruik van kunststofvezels heeft economisch en technisch duidelijke voordelen....maar iedere wasbeurt genereert nieuwe micro-deeltjes.....Hoe die dat gaan oplossen....

Geisoleerde (eiland-)naties,zoals de Malediven die geen praktische (economische-) methoden hebben om inerte afvalstoffen te verwerken zouden er inderdaad beter aan doen om het gebruik van kunststoffen voor kortdurend gebruik(verpakkingen) te verbieden of aan zeer strikte regulering te onderwerpen...Het is al werk genoeg met andermans aangespoeld vuil te moeten omgaan....

Voor naties die in het bezit zijn van een vulkaan zijn er betere mogelijkheden...
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 januari 2018 om 08:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be