Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2016, 11:54   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard 95.000 Belgische snelheidsduivels geflitst in Frankrijk

(misschien dubbel)

BRON

Detail tekst:

Citaat:
De Franse politie heeft vorige maand bijna 95.000 Belgen geflitst. Dat is een stijging met 27 procent in vergelijking met vorig jaar. "De Franse overheid had nochtans verwittigd dat ze deze zomer zeer kordaat zou optreden tegen buitenlandse snelheidsduivels", zegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in de kranten van Mediahuis.
Stel ik, zoals u met zen allen al weet, als vragensteller weer maar eens de vraag: hoe zit het met de Fransen, Nederlanders, Engelsen,Duitsers, Polen ... andere snelheidsduivels die je op onze wegen ziet voorbij racen?

Krijgen die de boetes ook thuis bezorgd? (twijfelachtige zaak )

Citaat:
Snelheid is een van de grote moordenaars in ons verkeer. En toch blijft de Belg zich eraan bezondigen
Stef Willems

De meeste mensen hebben geen greintje discipline meer in hun lijf en rijden met wagens waar ze de kracht totaal niet van baas zijn maar die kracht van hun wagen wel even stoer als ze zijn het aan anderen te laten merken wat hun wagen wel kan.

1 maal overdreven snelheid (let wel: er serieus over hé 160/170/200) zware boete

2 de maal zelfde feiten, torenhoge boete/rijbewijs kwijt voor 6 maand, examen

3 de maal (driemaal is scheepsrecht) openbaar verkoop van de wagen, rijbewijs kapotscheuren.

Te dramatisch of net niet?

Een kind overhoop rijden ander ongeval veroorzaken lijkt mij echter veel dramatischer.

Mijn kort bochtenwerk is best goed vandaag.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 14:03   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Als je op de Franse autowegen wordt voorbijgestoken aan een snelheid veel hoger dan toegestaan zijn het vooral Britten.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 20 augustus 2016 om 14:04.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 16:44   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik rij wel eens in Frankrijk, en ik heb niet de indruk dat ze je in de val willen lokken.

Daarbij, de snelheidslimieten zijn duidelijk. Dus ben ik er mee akkoord dat de buitenlandse verkeersboetes van Vlamingen effectief geïnd kunnen worden.

Vanzelfsprekend zie ik het ook liefst omgekeerd.

Ik heb ergens eens iets gelezen dat als ge zo in het buitenland geflitst wordt, de boete toch terecht komt in de staatskas van hier (b. dus).
Ik vind dat echter niet meer terug. Zou dat waar zijn ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 17:18   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

-
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 augustus 2016 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 17:20   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Wie zijn nu de echte "snelheidsduivels" als men de limieten verlaagt heeft (buiten bebouwde kom)?

Wil men minder "snelheidsengelen" dan kan men best de limieten verhogen en zullen er zeer wslk ook minder ongevallen gebeuren. Voorbeelden zijn er in het buitenland zoals Denemarken en UK:

Citaat:
http://www.leparisien.fr/automobile/...14-3843263.php

Sécurité routière : et si on augmentait la vitesse sur les routes...

Faut-il augmenter la vitesse sur les routes pour...réduire le nombre d'accidents? L'idée paraît �* la fois incongrue et provocatrice alors que le gouvernement envisage de baisser de 90 �* 80 km/h la vitesse sur les routes bi-directionnelles (deux voies, une dans chaque sens). L'association 40 millions d'automobilistes met pourtant très sérieusement en avant ce jeudi cette option en citant l'exemple danois.

«Après avoir augmenté sa vitesse limite sur autoroute il y a dix ans, le Danemark expérimente depuis deux ans l'augmentation de sa vitesse limite sur le réseau secondaire, portée de 80 �* 90 km/h, et constate beaucoup moins d'accidents» affirme l'association, vent de bout contre toute baisse des vitesses sur les nationales et départementales françaises.
40 millions d'automobilistes cite un responsable de la direction danoise des routes qui justifie cette mesure dans le Copenhagen Post. «C'est comme si nous avions trouvé la vitesse la mieux adaptée �* ces portions de route car cela nous a permis de réduire les écarts de vitesse entre les véhicules et donc de diminuer le nombre de personnes qui procèdent �* des manœuvres de dépassement potentiellement dangereuses» explique le responsable danois.

«Il existe tellement d'autres pistes efficaces»

En France, 2013 a été marqué par une chute historique du nombre de morts sur les routes (3250 tués, 11% de moins qu'en 2012). Néanmoins, souhaitant bousculer «l'idée reçue» selon laquelle «1% de vitesse en moins équivaut �* 4% de morts en moins», le délégué général de l'association, Pierre Chasseray, estime que «l'on ne peut plus affirmer avec aplomb qu'il faut baisser les limitations de vitesse en France». «Il existe tellement d'autres pistes efficaces pour réduire le nombre d'accidents qu'il paraît fou de prendre une telle mesure �* laquelle 82% des Français sont opposés» ajoute-t-il.
L'association met également en avant l'exemple britannique où le réseau secondaire est limité �* 60mph (97 km/h) «avec deux fois moins d'accidents mortels qu'en France», où «55% des radars ont été désactivés» et où les flashs ciblent moins les petits excès de vitesse car «la marge de tolérance des radars est de 10% contre 5% en France».

Selon la Ligue, «la mortalité routière a augmenté au Danemark»

Autant d'arguments qui laissent de marbre la présidente de la Ligue contre la violence routière. «On ne peut pas comparer la Grande-Bretagne �* la France car il y a trois fois moins de kilomètres de routes et le trafic y est moindre, estime Chantal Perrichon. Certains radars y ont été supprimés car ils étaient obsolètes et coûteux pour les villes. Du coup, beaucoup de contrôles de vitesse se font désormais via des radars installés dans des camionnettes mobiles».

Quant �* l'expérimentation danoise d'augmentation de la vitesse sur le réseau secondaire, la Ligue affirme que la «mortalité routière a augmenté de 8% au Danemark entre 2012 et 2013 alors qu'elle baissait dans la plupart des autres pays européens». «Si des limitations de vitesse ont été instaurées dans les années 1970 en France, c'est parce que l'on avait atteint 18 000 morts sur les routes, rappelle Chantal Perrichon. Lorsque l'Espagne a expérimenté pendant quatre mois une baisse des vitesses de 120 km/h �* 110 km/h sur ses autoroutes, l'accidentalité y a mécaniquement chuté de 34%».
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 augustus 2016 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 20:04   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb ergens eens iets gelezen dat als ge zo in het buitenland geflitst wordt, de boete toch terecht komt in de staatskas van hier (b. dus).
Ik vind dat echter niet meer terug. Zou dat waar zijn ?

.
Natuurlijk niet, Franse boetes komen in de Franse staatskas.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2016, 06:50   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet, Franse boetes komen in de Franse staatskas.
Misschien kunnen we onze 'lege' staatskas op die manier ook een beetje bij spijzen?

Ik schreef het al eerder maar ik heb tijdens werken aan de autostrade kanten Veurne richting Frankrijk eens een afslag gemist en ik zat in Frankrijk waar mij ver het eerste verkeersbord dat ik tegenkwam blokletterde tegenkwam.

Dan denk je, nu snap ik dat, waarom die blijven doorgeven als ze in ons land komen aanrijden en vol op het gas blijven staan.

Dat Verenigde Europa waarvoor staat dat toch???

p.s.

In Nederland vroeg men zich dat ook af ...

Autosnelwegen - Maximumsnelheid 100, 120 of 130 km. per uur?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 augustus 2016 om 06:53.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2016, 07:12   #8
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie zijn nu de echte "snelheidsduivels" als men de limieten verlaagt heeft (buiten bebouwde kom)?

Wil men minder "snelheidsengelen" dan kan men best de limieten verhogen en zullen er zeer wslk ook minder ongevallen gebeuren. Voorbeelden zijn er in het buitenland zoals Denemarken en UK:
Ze zullen zich haasten om dat te doen, de snelheidsboetes zijn voor de staat een zeer welkome aanvulling die ze zoveel mogelijk willen uitmelken. Privébedrijven zoals het BIVV varen daar zeer wel bij daar zij dikke paychecks ontvangen om constant met het spreekwoordelijke vingertje te zwaaien.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2016, 07:14   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Burgers uit de buurlanden krijgen wel degelijk een boete als ze in België geflitst worden, alleen voor het VK weet ik dit niet zeker. Als die buitenlanders direct na hun overtreding staande gehouden worden dan is het direct betalen of auto in beslag genomen tot de boete betaalt is, dat weet ik wel 100% zeker.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2016, 13:00   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet, Franse boetes komen in de Franse staatskas.
Wel, jij kent blijkbaar de procedure.
Leg dan maar eens uit.

Wat vanzelfsprekend is en niet betwist wordt:
je wordt geflitst in vb. Frankrijk zonder dat ze je tegen houden; zij vragen aan Brussel van wie de nummerplaat is en welk het adres is; zij krijgen die info.
Dan sturen zij een brief naar jou met de nodige bankgegevens om te kunnen betalen.

Maar nu komt het:
je betaalt niet.
(risico dat je bij een volgend bezoek aan Frankrijk het spek driedubbel aan je kloten hebt: wordt ook niet betwist).

Wat doet de Franse staat dan verder ?
Wie uiteindelijk stelt een deurwaarder aan om de centen uit je zakken te komen kloppen ?
Hoe gaat dat in zijn werk ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2016, 13:09   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ze zullen zich haasten om dat te doen, de snelheidsboetes zijn voor de staat een zeer welkome aanvulling die ze zoveel mogelijk willen uitmelken. Privébedrijven zoals het BIVV varen daar zeer wel bij daar zij dikke paychecks ontvangen om constant met het spreekwoordelijke vingertje te zwaaien.
Ik vind het stout om het bivv te betitelen als privé bedrijf.
Het is een vzw die gesticht is door de overheid.
Je kan van je gat maken dat het gepolitiseerd is, maar als overheids-vzw is zelfs dat een zwakke stelling. Tenzij de aan het instituut verbonden experten en werknemers ook politiek gebonden benoemd zijn.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 00:16   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, jij kent blijkbaar de procedure.
Leg dan maar eens uit.

Wat vanzelfsprekend is en niet betwist wordt:
je wordt geflitst in vb. Frankrijk zonder dat ze je tegen houden; zij vragen aan Brussel van wie de nummerplaat is en welk het adres is; zij krijgen die info.
Dan sturen zij een brief naar jou met de nodige bankgegevens om te kunnen betalen.

Maar nu komt het:
je betaalt niet.
(risico dat je bij een volgend bezoek aan Frankrijk het spek driedubbel aan je kloten hebt: wordt ook niet betwist).

Wat doet de Franse staat dan verder ?
Wie uiteindelijk stelt een deurwaarder aan om de centen uit je zakken te komen kloppen ?
Hoe gaat dat in zijn werk ?

.
Denkt u dat de Franse staat geen juridische stappen kan zetten in België? Net als een bedrijf kan de Franse staat een advocaat aanstellen om diens belangen te behartigen.

Ook kan de Franse staat uw wagen als geseind opgeven, met alle gevolgen van dien als u de grens over gaat en de politie u detecteert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 02:37   #13
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wel, jij kent blijkbaar de procedure.
Leg dan maar eens uit.

Wat vanzelfsprekend is en niet betwist wordt:
je wordt geflitst in vb. Frankrijk zonder dat ze je tegen houden; zij vragen aan Brussel van wie de nummerplaat is en welk het adres is; zij krijgen die info.
Dan sturen zij een brief naar jou met de nodige bankgegevens om te kunnen betalen.

Maar nu komt het:
je betaalt niet.
(risico dat je bij een volgend bezoek aan Frankrijk het spek driedubbel aan je kloten hebt: wordt ook niet betwist).

Wat doet de Franse staat dan verder ?
Wie uiteindelijk stelt een deurwaarder aan om de centen uit je zakken te komen kloppen ?
Hoe gaat dat in zijn werk ?

.
Ik hoor dat nu sinds jaren van die Franse boetes. Ondertussen reeds talloze keren geflitst maar wacht nog steeds op mijn eerste boete.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2016, 05:19   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.582
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik hoor dat nu sinds jaren van die Franse boetes. Ondertussen reeds talloze keren geflitst maar wacht nog steeds op mijn eerste boete.
Sssstttttttt!!! Roept U niet te hard of ze vallen misschien eerstdaags in uw brievenbus.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2016, 08:38   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt u dat de Franse staat geen juridische stappen kan zetten in België? Net als een bedrijf kan de Franse staat een advocaat aanstellen om diens belangen te behartigen.

Ook kan de Franse staat uw wagen als geseind opgeven, met alle gevolgen van dien als u de grens over gaat en de politie u detecteert.
Het is altijd zo dat er eerst een paar herinneringen komen vooraleer er gedreigd wordt met een deurwaarder, dus uiteindelijk kan het geen kwaad om even te wachten met de betaling. Nu is het zo dat ik vorig jaar geflitst ben in Frankrijk, de boete is netjes toegekomen, ik heb ze niet betaald en vervolgens heb ik er nooit meer van gehoord.

Ik denk dus dat Franse boetes tegenwoordig wel verstuurd worden, maar dat er bij niet betaling gewoon niet meer verder naar gekeken wordt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be