Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2009, 10:22   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hoeveel zwaartekrachten bestaan er? Is de zwaartekracht die mij op aarde houdt dezelfde zwaartekracht als diegene die de aarde rond de zon laat draaien?
Maar dan is er natuurlijk ook de electromagnetische wisselwerking, en ook nog eens de zwakke en sterke wisselwerking. Ondertussen weet men al dat de zwakke wisselwerking en de elektromagnetische beide deelaspecten zijn van een groter geheel, namelijk de electrozwakke kracht.

Aan de andere kant weet men nog altijd niet of de sterke wisselwerking ook een deelaspect is van een nog groter geheel (en alle pogingen tot nu toe zijn in 't water gevallen), en is er in de verste verte nog geen zicht op een unificatie met zwaartekracht. String theorie draait daar rond, maar komt niet ver.

Om de analogie door te trekken: mocht zoiets transposeerbaar zijn naar het religieuze, dan zouden we kunnen stellen dat de verschillende religies eigenlijk allemaal slechts deelaspecten belichten van een groter geheel, en elk op zich fundamenteel fout zijn.

Maar natuurlijk is dat niet transposeerbaar. Er is maar een god in mijn wereld, en dat ben ik. Ik heb mijn wereld geschapen, als waarnemer. Misschien heb jij ook een wereld, en misschien ben jij daar ook de schepper van.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:23   #22
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Het is optie "D" volgens Newton.
De formule die je zocht is inderdaad opgebouwd uit de twee massa's.
De formule die je zocht was F = G x m1 x m2 / R x R
En uw koffie wordt aanvaard als geldig excuus.
Jama, het ging om de berekening van het aantal zwaartekrachten. Dat is gelijk aan het aantal edges in een complete graph, dus (n-1)n/2
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:25   #23
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Jama, het ging om de berekening van het aantal zwaartekrachten. Dat is gelijk aan het aantal edges in een complete graph, dus (n-1)n/2
OK, ik heb ook nog geen koffie gedronken. En ik drink nooit koffie, dus het zal nog niet direct beteren.

Ik zie uw vraag nu, maar kan er geen zinnig antwoord op verzinnen. Dus hou ik mijn mond maar
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:26   #24
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om de analogie door te trekken: mocht zoiets transposeerbaar zijn naar het religieuze, dan zouden we kunnen stellen dat de verschillende religies eigenlijk allemaal slechts deelaspecten belichten van een groter geheel, en elk op zich fundamenteel fout zijn.
Van mij mag die analogie inderdaad gerust doorgetrokken worden tot die conclusie.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:28   #25
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Er zijn er hier op de aarde al ongeveer 6.6 miljard Hamer

Wel moet er iets zijn geweest dat ooit 1 was en nu verspreid doorheen al dat is.
Meesters maken meesters, geen leerlingen.

Ik denk dat er wel degelijk meerdere scheppers zijn, maar... dat dit allemaal mogelijk was door dat 1e. Het opper"wezen".
En waar kwam dat opper"wezen" dan vandaan, door wie of wat werd het geschapen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:26   #26
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En waar kwam dat opper"wezen" dan vandaan, door wie of wat werd het geschapen?
Deze vraag is niet juist, anders geformuleerd:
Waar kwam dat opperwezen dat geen begin heeft dan vandaag? Het heeft dus geen zin.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:32   #27
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Deze vraag is niet juist, anders geformuleerd:
Waar kwam dat opperwezen dat geen begin heeft dan vandaag? Het heeft dus geen zin.
Hmm, interessante oplossing. Als er een vraag komt waar je het antwoord niet op weet, dan voeg je een tegenstrijdigheid toe en kan je de vraagsteller belachelijk maken.

Meester: "Hoeveel is 2 + 2?"
Leerling: "De vraag is niet juist, anders geformuleerd: Hoeveel is de uitkomst van de som van 2 en 2 als we weten dat de uitkomst niet bestaat? En sorry, op zo'n belachelijke vragen antwoord ik niet."

We kunnen nog iets leren van porpo
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:33   #28
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamer Bekijk bericht
Waarom zou er maar één god bestaan ? Waarom geen hele bende ? Als je in het concept " god " kan geloven, waarom dan maar in één enkele ? Dit heb ik nooit begrepen.
Eerst zou ik graag zeggen welke schepper(s) jij bedoelt?

De onbewuste irrationele factoren binnen de natuurlijke veranderingen en zomaar big bag en dan bewuste rationele mens ontstaan
Wow

Of bedoel jij de Schepper die de eigenschappen van de veranderende natuur overstijgt en die wel bewust en intelligent is?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:35   #29
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Meester: "Hoeveel is 2 + 2?"
Leerling: "De vraag is niet juist, anders geformuleerd: Hoeveel is de uitkomst van de som van 2 en 2 als we weten dat de uitkomst niet bestaat? En sorry, op zo'n belachelijke vragen antwoord ik niet."

We kunnen nog iets leren van porpo
Wat een rare vergelijking!!!!

Zei iemand dat de Schepper een resultaat was van een big bang om de rare vraag te stellen?

Zei iemand dat de Schepper onderworpen is aan veranderingen en evoluties om die rare vraag te stellen?

Die rare vraag heeft gewoon geen zin, dus kom hier ook niet met een rare vergelijking!

Laatst gewijzigd door porpo : 7 december 2009 om 14:36.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:45   #30
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Wat een rare vergelijking!!!!

Zei iemand dat de Schepper een resultaat was van een big bang om de rare vraag te stellen?

Zei iemand dat de Schepper onderworpen is aan veranderingen en evoluties om die rare vraag te stellen?

Die rare vraag heeft gewoon geen zin, dus kom hier ook niet met een rare vergelijking!
De opmerking is niet juist. Er moet staan "wat een fantastische vergelijking" Ik ben het dan ook volledig met jou eens.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 18:42   #31
hamer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 november 2009
Berichten: 251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Eerst zou ik graag zeggen welke schepper(s) jij bedoelt?
De onbewuste irrationele factoren binnen de natuurlijke veranderingen en zomaar big bag en dan bewuste rationele mens ontstaan
Wow

Of bedoel jij de Schepper die de eigenschappen van de veranderende natuur overstijgt en die wel bewust en intelligent is?
Ik bedoel al de " Scheppers " die de mensen uitgevonden hebben van het begin der tijden tot nu.
Mijn vraag is waarom zou iemand die in iets als een " god " kan geloven, niet kunnen aanvaarden dat er méér dan 1 god is ? Waarom zou die van jou " échter " zijn als die van de buren ? Waarom zou die van een ander volk niet kunnen bestaan en die van jou wel ?
hamer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 19:12   #32
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamer Bekijk bericht
Ik bedoel al de " Scheppers " die de mensen uitgevonden hebben van het begin der tijden tot nu.
Mijn vraag is waarom zou iemand die in iets als een " god " kan geloven, niet kunnen aanvaarden dat er méér dan 1 god is ? Waarom zou die van jou " échter " zijn als die van de buren ? Waarom zou die van een ander volk niet kunnen bestaan en die van jou wel ?
Alle mensen geloven in dezelfe God, alleen godsconcepten zijn anders.
Godsconcept in bovennatuurlijke religies.
Godsconcept in binnennatuurlijke religies.

- Godsconcept in bovennatuurlijke religies is dat deze God de Schepper is, één Deïst, maar sommige religies zeggen één Deïst en één of meer Theo's.

Het christendom van Romeinen (niet van Jezus) leert 1 Deïst (bestaan) en in deze één Deïst zijn er 3 personen die theïstisch (goddelijk) zijn, en deze drie zijn één. Jezus trouwens verkondige zoiets nergens, zelfs niet in de bijbel van vandaag staat er niets over dat triniteit of goddelijkheid van Jezus.

Je hebt andere religies die zeggen 1 Deïst in meerdere personen (of andere wezens in dit universum).

Je hebt een religie zoals pantheïsme die zegt alles is Theo, het bestaan zelf is dus Deïst en alles is Theo.

Je hebt een religie zoals pantheïstische religie die zegt Deïst is in alles, dus alles wordt Theo.

De islam leert 1 Deïst en die is zelf 1 Theo, dus Allah is 1 Deïst Theo. De islam is een deïstische monotheïstische religie. Is Allah dan boven de natuur? In de natuur? Los van het bestaan? In het bestaan? Is Allah het bestaan één en is het bestaan een reflectie van Allah?

De islam leert:
'Zeg: Hij is God als enige. God de eeuwige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet één is aan Hem gelijkwaardig.' (Koran, 112:1-4)

- Godsconcept in binnennatuurlijke religies is dat deze God de natuur zelf is, dus heel veel goden binnen de natuur. Een voorbeeld: de onbewuste irrationele factoren binnen de natuurlijke veranderingen, random mutaties en noem maar op.


Dat is het en ik hoop dat je niet begint te beledigen om een of een andere reden.

Laatst gewijzigd door porpo : 9 december 2009 om 19:20.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 19:15   #33
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter
 
420yeahbaby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2009
Locatie: The Moon
Berichten: 9.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En waar kwam dat opper"wezen" dan vandaan, door wie of wat werd het geschapen?
was er gwn altijd al...
__________________
Onder invloed van de duivel.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 09:54   #34
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Zelfs de schepper is geschapen, al was het maar omdat er ooit iets ontstaan is gemoeten geweest geworden zijn.
Maar, omdat de schepper niet overal kan zijn en de werkelijkheid (het "heelal") nogal groot is, heeft die zich gesplitst (mensen zouden zeggen: voortgeplant) en zo krijg je goden. De Abrahamistische God (die van de Joden, de Christenen en de Moslims) is slechts één van die scheppers, maar wel die met -hier op aarde- de grootste bek en de meest succesvolle PR. Jammer genoeg.
De neiging van die paternalistische god om zich als "enige" te profileren heeft al veel kwaad gebracht. Ik geloof liever in een vrolijk veelgodendom. Als de ene god teveel onzin begint te eisen stap je gewoon naar de andere op, en zo leren de goden hun plaats kennen en hun manieren te houden. De mens is geen speelbal van de goden, maar het tijdelijke en sterfelijke omhulsel van een kleine afsplitsing van de Goddelijke Entiteit die op deze manier "leven" wilt ervaren. Als een god ons aan zich wilt onderwerpen, onderwerpt deze god eigenlijk zichzelf. Dat noem ik geen schitterende geestelijke gezondheid.

Goden moeten voor de mensen zorgen als liefhebbende kinderen, want wij zijn hun ouders.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 10:15   #35
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Het is altijd beter om te zwijgen over zaken waar je geen verstand van hebt.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 10:41   #36
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Alle mensen geloven in dezelfe God, alleen godsconcepten zijn anders.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is altijd beter om te zwijgen over zaken waar je geen verstand van hebt.
Misschien moet u hetgeen u anderen aanraadt zelf ook eens toepassen.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 10:48   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is altijd beter om te zwijgen over zaken waar je geen verstand van hebt.
Dat zou U toch eens in praktijk mogen brengen.

Jij die letterlijk MOET geloven dat de zon ondergaat in een grote modderpoel.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 10:49   #38
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is altijd beter om te zwijgen over zaken waar je geen verstand van hebt.
Het is altijd hartverwarmend om iemand te zien toegeven wat anderen al wisten. Blijf je lang stil ?
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 11:38   #39
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Misschien moet u hetgeen u anderen aanraadt zelf ook eens toepassen.
Ik ben zeker dat alle mensen in een God geloven, de vraag is gewoon welke god en hoe ze die god noemen, dat is het enigste verschil, de benaming en het concept, meer niet.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 11:39   #40
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat zou U toch eens in praktijk mogen brengen.

Jij die letterlijk MOET geloven dat de zon ondergaat in een grote modderpoel.
Niets nieuw, tik het in Google in het engels en je krijgt miljoenen reacties die dat fabeltje en leugentje bloot leggen.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be