Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2016, 17:57   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Voorbeelden van reactionaire Katholieke onverlichtheid in democratieën.

Voorbeelden van reactionaire Katholieke onverlichtheid in democratieën.
Wiki
nl.wikipedia.org/wiki/Filipijnen#Religie

Citaat:
Filippijnen.

Vanwege de sterke katholieke aanwezigheid is de Filipijnse politiek sterk pro-life; dit komt tot uitdrukking in verboden op abortusklinieken. In de meeste klinieken, scholen en ziekenhuizen geldt bovendien een verbod op voorbehoedsmiddelen als condooms. Eind 2012 nam het Filipijns Congres de Reproductive Health Bill aan, nadat druk vanuit de Katholieke Kerk er jarenlang voor had gezorgd dat deze wetgeving werd tegengehouden. Echtscheiding is in principe niet toegestaan, slechts via een zeer dure en langdurige nietigverklaring kan men een huwelijk ontbinden. Moslims in de ARMM kunnen echter onder bepaalde omstandigheden scheiden volgens de bepalingen van de sharia, maar voor niet-moslims is nietigverklaring in principe de enige manier.
Allemaal dank zij de Spanjaarden. De Amerikanen en daarna het zelfbestuur hebben het blijkbaar niet beter gedaan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 19:01   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Pope Francis says women will never be Roman Catholic priests

http://www.theguardian.com/world/201...priests-church

Achterlijk....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 20:07   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Pope Francis says women will never be Roman Catholic priests

http://www.theguardian.com/world/201...priests-church

Achterlijk....
Heel erg ja, maar als je over gelijkstelling begint, pleit liever voor de afschaffing van onderscheid tussen geestelijken en leken en de afschaffing van het priesterambt. Een egalitaire kerk, kan dat?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 20:11   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Pope Francis says women will never be Roman Catholic priests

Achterlijk....
Ik wist niet dat u zo begaan was met de geestelijke ambten binnen de katholieke Kerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 20:12   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Heel erg ja, maar als je over gelijkstelling begint, pleit liever voor de afschaffing van onderscheid tussen geestelijken en leken en de afschaffing van het priesterambt. Een egalitaire kerk, kan dat?
Wie moeite heeft met het sacramentele priesterschap kan altijd terecht bij de protestanten, al bestaan in de meeste daar ook ambten. Indien dat u ook niet bevalt, kunt u altijd terecht bij sommige wederdopers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 20:59   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie moeite heeft met het sacramentele priesterschap kan altijd terecht bij de protestanten, al bestaan in de meeste daar ook ambten. Indien dat u ook niet bevalt, kunt u altijd terecht bij sommige wederdopers.
Tot op het bot conservatief op basis van de situatie toen je 10 jaar oud was?
De volgende generaties evenwel ...
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 21:09   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wist niet dat u zo begaan was met de geestelijke ambten binnen de katholieke Kerk.
Ja Jan, ik ken dat loze argument. De weerlegging gaat zo:

1

Als je geen lid bent van het clubje , dan moet je je mondje houden. Als je wel lid bent van het clubje, dan heb je het reglement aanvaard en moet je niet komen klagen. Daarmee is het cirkeltje rond en zo heeft Jan weeral gelijk.

2

Velen zijn terecht begaan en iedereen zou moeten begaan zijn met het gegeven dat het clubke van de Paus het enige is (in democratieën die de mensenrechten onderschrijven) dat boven de wet staat in zijn discriminatie van vrouwen. Hoeveel eeuwen nog? Voor altijd, zegt de Paus. Dat zal NIET waar zijn. Al hebben de Pausen zichzelf onfeilbaar gemaakt.

Zoals je weet hebben die mannelijke geestelijke ambten mijn jeugd herhaaldelijk getraumatiseerd. Door pedofilie, lijfstraffen, psychologische mishandeling en machtsmisbruik. Ik heb dus helaas een zekere persoonlijke betrokkenheid bij hun gedragingen.

Ik denk overigens dat vrouwelijke priesters minder aan pedofilie zouden doen, en ik steun mij daarbij op het gegeven dat bij nonnen pedo-schandalen bijna geheel ontbreken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 november 2016 om 21:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 21:24   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie moeite heeft met het sacramentele priesterschap kan altijd terecht bij de protestanten, al bestaan in de meeste daar ook ambten. Indien dat u ook niet bevalt, kunt u altijd terecht bij sommige wederdopers.
Het geen kwestie van lidmaatschap maar van het clubke van een de Paus die ten onrechte denkt dat hij voor eeuwig boven de wet zal mogen blijven staan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:37   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja Jan, ik ken dat loze argument. De weerlegging gaat zo:

1

Als je geen lid bent van het clubje , dan moet je je mondje houden. Als je wel lid bent van het clubje, dan heb je het reglement aanvaard en moet je niet komen klagen. Daarmee is het cirkeltje rond en zo heeft Jan weeral gelijk.
Daar bent u weer met uw oude gewoontes om woorden in andermans mond te leggen. U bent overduidelijk nog niet genezen van uw oude ziektes.

Voor het overige mag u gerust alles uiten wat op uw hart ligt, net zoals ik ook mijn verwondering mag uiten dat iemand die totaal niet kerkelijk is blijkbaar zich geroepen voelt om zich te mengen in het debat over de geestelijke ambten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:42   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
2

Velen zijn terecht begaan en iedereen zou moeten begaan zijn met het gegeven dat het clubke van de Paus het enige is (in democratieën die de mensenrechten onderschrijven) dat boven de wet staat in zijn discriminatie van vrouwen. Hoeveel eeuwen nog? Voor altijd, zegt de Paus. Dat zal NIET waar zijn. Al hebben de Pausen zichzelf onfeilbaar gemaakt.
De Kerk staat niet meer boven de wet dan een Gentlemen's Club die alleen openstaat voor mannen of mensen die een Ladies Night organiseren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:46   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Tot op het bot conservatief op basis van de situatie toen je 10 jaar oud was?
De volgende generaties evenwel ...
De volgende generatie modernistische katholieken zal zo goed als onbestaande zijn. En de enige, nog levendige groep zullen de conservatieve en traditionalistische katholieken zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:48   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar bent u weer met uw oude gewoontes om woorden in andermans mond te leggen. U bent overduidelijk nog niet genezen van uw oude ziektes.
. Wat je zei had overduidelijk betrekking op lidmaatschap van je clubje, anderen moeten zich daar niet over uit spreken.

Citaat:
Voor het overige mag u gerust alles uiten wat op uw hart ligt, net zoals ik ook mijn verwondering mag uiten dat iemand die totaal niet kerkelijk is blijkbaar zich geroepen voelt om zich te mengen in het debat over de geestelijke ambten
Zoals ik zei: volgens jou kan iedereen beter zwijgen die geen lid is. En als ik dat monddood maken aanklaag, dan noem je dat: woorden in andermans mond leggen.

Zoals ik zei is het de verwondering en de bekommernis van ieder rechtgeaard democraat , religieus of niet, dat vrouwen gediscrimineerd worden tegen de wet in door een clubje dat voorlopig nog boven de wet staat. Plus verontwaardiging daarover.


Jij legt altijd hetzelfde plaatje op: niemand van buitenaf heeft er zaken mee...

Van een ouwe ziekte gesproken... Zet die ploat af....

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 november 2016 om 23:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:50   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

[quote=eno2;8281988]
Citaat:
En jij niet van de jouwe. Wat je zei had overduidelijk betrekking op lidmaatschap van je clubje, anderen moeten zich daar niet over uit spreken.
Ondertussen schijnbaar ook al hardhorig geworden. Ik herhaal maar eventjes: u mag gerust uw zeg doen. Wie echter niet kan leven binnen de Kerk met de instelling van het sacramenteel priesterschap, is ongetwijfeld ergens anders beter af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:51   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zoals ik zei: iedereen moet zwijgen die geen lid is. En dan noem je dat: woorden in andermans mond leggen.
En zoals ik zei, heb ik dat niet gezegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 23:52   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

[quote=eno2;8281988]
Citaat:
Zoals ik zei is het de verwondering en de bekommernis van ieder rechtgeaard democraat , religieus of niet, dat vrouwen gediscrimineerd worden tegen de wet in door een clubje dat voorlopig nog boven de wet staat. Plus verontwaardiging daarover.
Echt?

Ik heb u nochtans nog niet gehoord over het mannelijk predikersambt bij de Getuigen van Jehova. Ik heb ook niet gehoord over feit dat het gebed in een moskee enkel door een man kan worden uitgevoerd.

Die zogezegde democratische verontwaardiging over de katholieke Kerk is dus nogal gekleurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2016, 00:01   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Ondertussen schijnbaar ook al hardhorig geworden. Ik herhaal maar eventjes: u mag gerust uw zeg doen. Wie echter niet kan leven binnen de Kerk met de instelling van het sacramenteel priesterschap, is ongetwijfeld ergens anders beter af.

Er moet gedaan gemaakt worden met de uitzonderingspositie van de Kerk die haar toelaat vrouwen te blijven discrimineren. .

Jullie onwettelijk clubreglement kan jullie niet eeuwig beschermen. Dit is een zaak van iedereen, niet alleen van ontevreden leden.

Ik heb er natuurlijk geen bezwaar tegen, dat dit discriminerend patriarchisch- archaïsch clubje verder leegloopt .

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 november 2016 om 00:02.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2016, 00:04   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Er moet gedaan gemaakt worden met de uitzonderingspositie van de Kerk die haar toelaat vrouwen te discrimineren. .

Jullie onwettelijk clubreglement kan jullie niet eeuwig beschermen. Dit is een zaak van iedereen, niet alleen van ontevreden leden.

Ik heb er natuurlijk geen bezwaar tegen, dat dit discriminerend patriarchisch- archaïsch clubje verder leegloopt .
Het is ook het beste voor het geloof dat het modernistisch clubje leegloopt. In die middens wordt het katholieke geloof immers niet langer beleden. De groei zit dan ook in de traditionele en conservatieve middens.

Als u zich geroepen voelt, kunt u altijd een rechtszaak tegen de Kerk aanspannen. Misschien ook naar het Europees Hof trekken? Indien het u menens is, hoop ik dat u het doet. Indien niet, hebben uw woorden hier niet veel betekenis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2016, 00:06   #18
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Echt?

Ik heb u nochtans nog niet gehoord over het mannelijk predikersambt bij de Getuigen van Jehova. Ik heb ook niet gehoord over feit dat het gebed in een moskee enkel door een man kan worden uitgevoerd.

Die zogezegde democratische verontwaardiging over de katholieke Kerk is dus nogal gekleurd.
Deze draad gaat over de reactionaire onverlichtheid van de katholieken. De getuigen acht ik niet veel woorden waard, enkel compassie. Ik vind die mensen verdwaasd. Of gehersenspoeld. Ik heb ze helaas lang in mijn meest intieme kring moeten meemaken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 november 2016 om 00:07.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2016, 00:09   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Deze draad gaat over de reactionaire onverlichtheid van de katholieken. De getuigen acht ik niet veel woorden waard, enkel compassie. Ik vind die mensen verdwaasd. Of gehersenspoeld. Ik heb ze helaas lang in mijn meest intieme kring moeten meemaken.
U bevestigt dus dat u zogezegde democratische verontwaardiging nogal gekleurd is.

Merkwaardig dat u ook niet ingaat op de islam waar slechts mannen in de moskee kunnen voorgaan.

Ook weer een uiting van diezelfde selectieve benadering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2016, 00:09   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Je hebt precies niet veel in te brengen tegen mijn argument dat vrouwen het beter zouden doen in belangrijke aspecten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be