Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2016, 07:37   #61
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Tegenwoordig bestaat er al bio-asfalt of biobitumen, op basis van plantaardig materiaal. Het wordt nog niet commercieel toegepast.
nu beton, betonklinkers, kleiklinkers vragenook energie om te produceren, ik zou nog niet direct weten wat de meest co2 vriendelijke oplossing is voor wegenbouw. Een natuursteen klinker volgens mij..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 08:41   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
platte daken zijn alang geen asfalt meer Micele, dat is allemaal een soor siliconeresinaat (type GUM producten) of een PVC (zoals zwembaden) Worden aan elkaar gelijmd en met haardroger gedroogd
Dat is niet juist.
Er word nog veel roofing gebrand naast epdm lijmen.
Roofing gaat ongeveer 30 �* 40 jaar mee en epdm 80 jaar.
Persoonlijk vind ik roofing een beetje beter. En vooral goedkoper.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 08:54   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
platte daken zijn alang geen asfalt meer Micele, dat is allemaal een soor siliconeresinaat (type GUM producten) of een PVC (zoals zwembaden) Worden aan elkaar gelijmd en met haardroger gedroogd
Ik schreef BITUMEN, Paul.

Natuurlijk wordt voor dakbedekking ook B I T U M E N gebruikt, ik citeer jou een folderke met prijzen:

https://www.dakwerken-weetjes.be/dak...-dakbedekking/

Bitumen dakbedekking is zeer geschikt om uw dak waterdicht te maken. Benieuwd naar de prijzen en soorten van bitumen dakbedekking? Lees dan snel verder.

Prijzen van bitumen dakbedekking
Bij het laten plaatsen van nieuwe dakbedekking rijst meestal de vraag: wat zal dit gaan kosten? De prijs voor het laten plaatsen van bitumen dakbedekking is afhankelijk van de hoeveelheid m² die gelegd moet worden. In onderstaande schema vindt u de prijs voor het laten plaatsen van bitumen dakbedekking.

Materiaal Prijs per m² (incl. btw en montage) Levensduur
Bitumen dakbedekking €40 - €60 25 jaar


Wanneer we een plat dak nemen met een dakoppervlakte van 50 m² zal dit gemiddeld een totaalprijs opleveren van €2.500,-. Vraagt u zichzelf nu af wat de kosten zijn van uw nieuwe dak? Dan raden wij u aan om verschillende dakwerkers met elkaar te vergelijken om uiteindelijk de beste deal te pakken. Wij bieden u de mogelijkheid om gratis en vrijblijvend offertes aan te vragen van betrouwbare dakwerkers bij u in de buurt. Dit is binnen enkele minuten gebeurd. Vul het offertefomulier in en ontvang binnen 2 werkdagen tot wel 6 offertes van diverse aanbieders. Door het vergelijken van offertes bespaart u tot wel 40% op het laten plaatsen van uw bitumen dakbedekking.

Bitumen dakbedekking
Bitumen dakbedekking, ook wel roofing genoemd, is de meest voorkomende bedekking voor platte daken in België. Dit type dakbedekking kan overigens ook geplaatst worden op daken met een lichte helling. Bitumen worden gewonnen uit aardolie, en dit is nooit anders geweest zoals wel eens wordt beweerd. Het is een fabel dat bitumen sporen van teer bevat, teer wordt namelijk gewonnen uit houtskool. Bitumen zijn al decenia lang een vertrouwd materiaal om het dak mee te bedekken. Mits de juiste manier van plaatsing, gaat deze dakbedekking gemiddeld 25 jaar lang mee. Een kanttekening hierbij is wel dat dankzij nieuwe ontwikkelingen de levensduur van bitumen dakbedekking kan oplopen tot maximaal 35 jaar. Bitumen wordt op 2 verschillende manieren bewerkt, de APP bewerking en de SBS bewerking. Het is niet het geval dat het één vaker wordt gekozen dan het ander. Ook is het prijsverschil minimaal, de keuze kunt u dus het beste maken door de verschillende voordelen tegen elkaar af te wegen.

bitumen plat dak

APP
De afkorting APP staat voor Atactisch PolyPropyleen. Wanneer uw bitumen dakbedekking met APP is bewerkt betekent dit dat bitumen zijn verwerkt met een elastische kunststof. Dit maakt dat bitumen soepel blijft bij temperatuurverschillen. Ook is APP beter bestand tegen zon en UV-stralen dan de SBS variant.

SBS
De afkorting SBS staat voor Styreen Butadieen Styreen. Bitumen bewerkt met SBS zijn net als APP elastisch. Wel heeft SBS een sterkere hechting waardoor de kans op lekkage minimaal is. Een nadeel is dat SBS bij blootstelling aan veel UV-straling poreus wordt. Wanneer u kiest voor SBS bitumen, raden wij aan om een laag grind op uw dak te laten aanbrengen om uw dak te beschermen tegen de stralingen. Zo kunt u ook met SBS de levensduur van 25 jaar behalen.

Bitumen met grind

Hoe wordt bitumen dakbedekking geplaatst?
De meest voorkomende dikte van bitumen is 4mm. De dakwerker neemt rollen bitumen mee, rolt ze in stroken uit over het dak en snijdt ze vervolgens op maat. Wanneer het volledige dak is bedekt met stroken bitumen worden de stroken 1 voor 1 netjes terug gerold. Tijdens het opnieuw uitrollen van de op maat gesneden stroken worden de stroken verhit door een gasbrander. Dit zorgt ervoor dat de bitumen goed hechten aan het dak. Het gebruik van een brander vergt wel enige voorzichtigheid, want op een werkelijke brand zit u niet te wachten. Tegenwoordig bestaat er ook zelfklevende bitumen dakbedekking, maar deze vorm raden wij niet aan. Vele professionals hebben gemeld dat deze methode minder waterdicht is dan de oude vertrouwde methode met de brander.

Het alternatief: EPDM
Het vertrouwde bitumen dak kent ook een opkomende vervanger. Buiten Europa is de dakbedekking genaamd EPDM al langer een begrip. In de komende jaren zal deze dakbedekking ook in België steeds populairder worden. Het wordt steeds populairder, omdat EPDM simpelweg een groot aantal positieve punten heeft in tegenstelling tot de bitumen variant:

zeer elastisch
bijzonder milieuvriendelijk
lange levensduur van 50 jaar
geen gasbrander nodig
Mede door de lange levensduur en de duurzaamheid raden wij u aan om EPDM te verkiezen boven bitumen dakbedekking. Op de langere termijn is het een goede investering.

Bespaar tot 40% op uw bitumen dak

Wanneer u nieuwe dakbedekking wilt laten plaatsen, is het belangrijk om de verschillende soorten dakbedekkingen met elkaar te vergelijken. Nadat u een keuze heeft gemaakt in het type dakbedekking raden wij u aan om vervolgens verschillende dakwerkers met elkaar te vergelijken om uiteindelijk de beste deal te verkrijgen. Wij bieden u de mogelijkheid om tot enkele honderden euro’s te besparen op uw bitumen dakbedekking klus. Door het invullen van het offerteformulier ontvangt u binnen 2 werkdagen tot wel 6 offertes van betrouwbare dakdekkers bij u in de regio. Het aanvragen van de offertes is gratis en volledig vrijblijvend. Door het vergelijken bespaart u tot wel 40% op uw dakwerken, en weet u zeker dat u er alles aan heeft gedaan om de beste deal te bemachtigen.[/quote]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2016 om 09:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 08:58   #64
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.041
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is niet juist.
Er word nog veel roofing gebrand naast epdm lijmen.
Roofing gaat ongeveer 30 �* 40 jaar mee en epdm 80 jaar.
Persoonlijk vind ik roofing een beetje beter. En vooral goedkoper.
ik vind 80j beter
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 09:05   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik vind 80j beter
Ik vind helemaal geen bitumen nog beter.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 09:39   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik vind 80j beter
Het probleem met epdm is dat lekken soms moeilijk te vinden zijn en het 2 probleem is dat ze vaak veel te weinig (of geen) lijm gebruiken of goedkope ongeschikte lijm om de reden dat die heel duur is en gigantische hoeveelheid nodig is.
Beetje foefelarij dus.

Ik heb vorige maand op een dak de epdm mogen aftrekken vanwege een lek en weg smijten.
Hij lag er een jaar of 3 op.

Zo komt dat wel duur en slecht uit.

Nu roofing heeft gemiddeld 30 j. Maar in de praktijk zie je er ook die er al 60 jaar liggen.
Het is ook vrij gemakkelijk in herstelling en toch wel beter isolerend.

Bij epdm moet je nog uitkijken dat ze er geen vijverfolie op leggen.
Ze durven hoor.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 09:42   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik wil nog als tip meegeven om geen brander te gebruiken op oude daken.
Daar ligt veel stof en houtvezels tussen die beginnen te smeulen en uren later kan je dak beginnen branden.
Komt vaak voor.

Koudlijm gebruiken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be