Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2016, 14:37   #1
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard Waarom vervangen wij cultuur niet met identiteit?

Je leest hier op het forum wel verschillende definities over cultuur.
Laatst zei "alice", "de cultuur is gebaseerd op tradities uit de geschiedenis."
Wat als uw geschiedenis lelijk is? Wat als dat nu net het probleem is, cultuur?

Wij belichten onze cultuur alsof wij ons moeten schamen en relativeren zoveel bij andere culturen. Heel mijn leven word ik op TV geconfronteerd met het nazi rijk. Als ik iets aankaart bij andere culturen relativeert men dat weg met wat blanken in het verleden deden.

Wat als we onze cultuur wissen en bouwen op het individualisme? De identiteit van de persoon waarin ieder zijn eigen weg kan bepalen zonder culturele verwachtingen over de schouder heen? Zonder verantwoordelijk gesteld te worden voor een blaam uit de geschiedenis. Gewoon een nieuwe frisse start zonder verwachtingen, maar basis meegeven en het uniek zijn stimuleren. Zoals men in Steinerscholen doet bv.

Cultuur is fictief en vervangbaar, het vormt uw identiteit. Later verwachten we dat heel onze omgeving zich hetzelfde gedraagt. Deze maatschappij probeert zich daar duidelijk van te genezen en we ervaren veel verzet in onze maatschappij. Emo's, piercings, narcisten, anarchisten, ... Er is altijd wel een gebaar van expressie dat een zeker verzet uit.

Zou het daarom niet verstandiger zijn op reset te duwen en een nieuw verhaal uit te stralen voor zij die nog niet geboren zijn? Een verhaal waarin zij hun eigen cultuur kunnen beleven en ontplooien en waarin de menselijkheid centraal staat? Niet de cultuur zoals die overgegeven wordt.

Laatst gewijzigd door Peche : 18 december 2016 om 14:43.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 15:27   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
...

Wij belichten onze cultuur alsof wij ons moeten schamen en relativeren zoveel bij andere culturen. Heel mijn leven word ik op TV geconfronteerd met het nazi rijk.

...
Als je met 'wij' de Belgische staat en al haar paladijnen bedoelt, dan heb je gelijk. De strijd van Belgie om te overleven is gericht tegen de Vlaamse cultuur.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 15:31   #3
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik bedoelde dan de Westerse cultuur hier in Europa. We worden gedurig geconfronteerd met het verleden. Alsof wij een blaam te wissen hebben. Wel dat hebben we dus niet. Het individu is niet verantwoordelijk voor de daden van een ander. Het individu hoeft niet constant herinnerd te worden wat al dan niet goed is en wat er verwacht wordt. De mens vindt zijn/haar weg wel. Is er nu echt nog een cultuur of religie nodig om ons de weg te wijzen? Is er nu echt een achtergrond plaatje nodig dat ons constant herinnert aan het verleden?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 16:15   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik bedoelde dan de Westerse cultuur hier in Europa. We worden gedurig geconfronteerd met het verleden. Alsof wij een blaam te wissen hebben. Wel dat hebben we dus niet. Het individu is niet verantwoordelijk voor de daden van een ander. Het individu hoeft niet constant herinnerd te worden wat al dan niet goed is en wat er verwacht wordt. De mens vindt zijn/haar weg wel. Is er nu echt nog een cultuur of religie nodig om ons de weg te wijzen? Is er nu echt een achtergrond plaatje nodig dat ons constant herinnert aan het verleden?
De manier waarop zal dan op haar beurt cultuur genoemd worden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 16:17   #5
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Maar dat is net het punt, we moeten onze eigen cultuur creëren en onszelf behagen.
Niet opleven naar wat de cultuur buiten onszelf verwacht, maar uw eigen natuur ontplooien. Je eigen natuur culturaliseren. Anderen misvormen je toch maar tot iets dat je niet bent.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 16:19   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar dat is net het punt, we moeten onze eigen cultuur creëren en onszelf behagen.
Niet opleven naar wat de cultuur buiten onszelf verwacht, maar uw eigen natuur ontplooien. Je eigen natuur culturaliseren. Anderen misvormen je toch maar tot iets dat je niet bent.
Ik denk dat je beschaving verward met cultuur.

Beschaving bestaat enkel in de mate dat er wetten - en dus gedrag, kunnen afgedwongen worden.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 16:25   #7
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk dat je beschaving verward met cultuur.

Beschaving bestaat enkel in de mate dat er wetten - en dus gedrag, kunnen afgedwongen worden.
Maar die beschaving haar fundament berust op cultuur.
Het gedrag is bepaald door de cultuur, en het feit dat het afgedwongen wordt getuigt dat wij nog altijd onderdrukt worden.

Eerder, creëer je eigen cultuur. Vorm je eigen identiteit rond je eigen verwachtingen. Niet naar waar cultuur/beschaving ons wijst. Dat is een collision course.

Ik ervaar bij mij persoonlijk dat ik te lang mijn identiteit verdrong en de verkeerde verwachtingen behaagde. Nu wil ik de vrijheid mijn eigen menselijkheid te ontplooien en mijn eigen natuur te culturaliseren tot mijn eigen identiteit. Ik ben geen instituut, ik ben geen rijksregister die je selectief kan bespelen. Ik ben een vrij en zelfstandige mens die mede eigenaar van deze planeet is maar de verkeerde middelen raadpleegde.

Jezus zei: dit en nog veel meer zult gij zelf ook doen.
Over wat had hij het dan?
Mijn ziekte is gewoon mijn pad en is geen ziekte, maar zoals ik U pm toonde een verheven patroon aan het vorig model "mens".

Laatst gewijzigd door Peche : 18 december 2016 om 16:30.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 19:15   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk dat je beschaving verward met cultuur.

Beschaving bestaat enkel in de mate dat er wetten - en dus gedrag, kunnen afgedwongen worden.
Ik heb de voorgaande post niet gelezen, maar voor mij is beschaving het zelfde als cultuur. Dat beschaving afgedwongen moet worden lijkt mij niet logisch. Een groot deel van onze beschaving berust volgens mij toch op verbondenheid met de cultuur en genegenheid voor de mens die tot die cultuur behoort; dat wil zeggen voor zichzelf en anderen. Men kan zichzelf als cultuurmens moeilijk liefhebben als men de medemens in die cultuur veracht. Wetten kunnen ongeschreven zijn en we hoeven ons er niet altijd van bewust te zijn. Beschaafd gedrag is vanzelfsprekend, we voelen het niet als afgedwonfen tegen onze wil, we verwachten het ook van anderen. Het is belangrijk voor gevoelens van geluk en veiligheid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 19:43   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik heb de voorgaande post niet gelezen, maar voor mij is beschaving het zelfde als cultuur. Dat beschaving afgedwongen moet worden lijkt mij niet logisch. Een groot deel van onze beschaving berust volgens mij toch op verbondenheid met de cultuur en genegenheid voor de mens die tot die cultuur behoort; dat wil zeggen voor zichzelf en anderen. Men kan zichzelf als cultuurmens moeilijk liefhebben als men de medemens in die cultuur veracht. Wetten kunnen ongeschreven zijn en we hoeven ons er niet altijd van bewust te zijn. Beschaafd gedrag is vanzelfsprekend, we voelen het niet als afgedwonfen tegen onze wil, we verwachten het ook van anderen. Het is belangrijk voor gevoelens van geluk en veiligheid.
Ja, maar zo werkt het niet, daar zit het al goed fout. Beschaafd gedrag is alles behalve vanzelfsprekend.
Als dat het geval was dan waren we nooit de dominante soort op aarde geworden.
Het moet worden afgedwongen of het bestaat niet, cultuur daarentegen is de normale toestand die er heerst, die zich eeuwenlang ontwikkeld heeft, waarbij ik dan de persoonlijke, individuele cultuur ter zijde laat.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 december 2016 om 19:47.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 19:49   #10
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar die beschaving haar fundament berust op cultuur.
Het gedrag is bepaald door de cultuur, en het feit dat het afgedwongen wordt getuigt dat wij nog altijd onderdrukt worden.

Eerder, creëer je eigen cultuur. Vorm je eigen identiteit rond je eigen verwachtingen. Niet naar waar cultuur/beschaving ons wijst. Dat is een collision course.

Ik ervaar bij mij persoonlijk dat ik te lang mijn identiteit verdrong en de verkeerde verwachtingen behaagde. Nu wil ik de vrijheid mijn eigen menselijkheid te ontplooien en mijn eigen natuur te culturaliseren tot mijn eigen identiteit. Ik ben geen instituut, ik ben geen rijksregister die je selectief kan bespelen. Ik ben een vrij en zelfstandige mens die mede eigenaar van deze planeet is maar de verkeerde middelen raadpleegde.

Jezus zei: dit en nog veel meer zult gij zelf ook doen.
Over wat had hij het dan?
Mijn ziekte is gewoon mijn pad en is geen ziekte, maar zoals ik U pm toonde een verheven patroon aan het vorig model "mens".
Het Westen zal alleen maar kunnen overleven door 1 ding => "Religie". Alle oude maatschappijen zijn ineengestort doordat religie niet meer belangrijk geacht werd.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 20:00   #11
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Religie heeft nooit verlossing gebracht.
Eerder, laat alles terug vrij en mik op het individu en er ontstaat misschien een nieuw "religie".

Wissen en op reset duwen. Individualisme.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 20:06   #12
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Religie heeft nooit verlossing gebracht.
Eerder, laat alles terug vrij en mik op het individu en er ontstaat misschien een nieuw "religie".

Wissen en op reset duwen. Individualisme.
Ik mik op religie zonder dwang als het je niet interesseert, "so be it." Als je het wel interessant vind => "kom erbij". Het christendom was alleen geïnteresseerd in een monopolie vestigen, zoveel mogelijk zieltjes winnen.

De zoektocht begint natuurlijk niet bij "God" ofzoiets, de zoektocht begint bij je individuele "ik".
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 20:14   #13
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Over welk religie heb je het dan? Religie zonder dwang, lijkt interessant. Maar dat kan privé beleefd worden. Deze beschaving is nu aan het draaien op een cultuurrelativisme 5.0 en vernietigt zichzelf. Ik denk dan aan een update waarin het individualisme centraal staat.
Godsdienstvrijheid beschermt het individu niet meer, maar de tradities uit de religie.
Die gaan in tegen onze cultuur, maar verder nog. Onze identiteit verdwijnt hiermee omdat wij geen individualisme hebben. Wij benadelen zelfs individuelen om culturen te beschermen. Ik zeg dan, draai dat eens om?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 21:19   #14
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Over welk religie heb je het dan? Religie zonder dwang, lijkt interessant. Maar dat kan privé beleefd worden. Deze beschaving is nu aan het draaien op een cultuurrelativisme 5.0 en vernietigt zichzelf. Ik denk dan aan een update waarin het individualisme centraal staat.
Godsdienstvrijheid beschermt het individu niet meer, maar de tradities uit de religie.
Die gaan in tegen onze cultuur, maar verder nog. Onze identiteit verdwijnt hiermee omdat wij geen individualisme hebben. Wij benadelen zelfs individuelen om culturen te beschermen. Ik zeg dan, draai dat eens om?
We zijn verwikkeld in een symbolenstrijd. Marxistische machten willen alles wat met religie te maken heeft weg uit onze maatschappij om zo onze maatschappij ineen te doen storten. Onze Westerse maatschappij heeft een religieus symbool nodig om de neuzen terug in dezelfde richting te zetten.

Ik heb ook geen idee hoe dat symbool er moet uitzien, ik benadruk nogmaals dat een maatschappij zonder symbolen reddeloos verloren is.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2016, 21:22   #15
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Een symbool is al heel iets anders dan een religie.
Wel, wij hadden een leeuw. Wat is daar mis mee?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2016, 04:48   #16
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar zo werkt het niet, daar zit het al goed fout. Beschaafd gedrag is alles behalve vanzelfsprekend.
Als dat het geval was dan waren we nooit de dominante soort op aarde geworden.
Het moet worden afgedwongen of het bestaat niet, cultuur daarentegen is de normale toestand die er heerst, die zich eeuwenlang ontwikkeld heeft, waarbij ik dan de persoonlijke, individuele cultuur ter zijde laat.
De mens is niet de dominante soort. Er zijn veel meer mieren.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2016, 06:26   #17
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht

Wat als we onze cultuur wissen en bouwen op het individualisme?
We kunnen onze cultuur niet wissen, evenmin als we ons verleden kunnen wissen.
Bovendien berust de cultuur niet alleen op de individualiteit, want de mens is evenzeer een sociaal wezen.
De cultuur berust op de totale mensheid, en nog dieper is deze ook uit God vandaan, wat tot uitdrukking komt in de vele religieuze culturen.

De ware cultuur is een drie-eenheid van individu en de gemeenschap van mensen en van God, dus als totaliteit.
En dan komt ook de natuur daar nog bij als cultuur van de microwezentjes.

Het enkele individu is puur ego-tripperij, kortom: de waan van het ego, de eenzijdigheid van het liberalisme (politiek gesproken dan).
Of religieus: solipsisme.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2016, 07:47   #18
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
We kunnen onze cultuur niet wissen, evenmin als we ons verleden kunnen wissen.
Bovendien berust de cultuur niet alleen op de individualiteit, want de mens is evenzeer een sociaal wezen.
De cultuur berust op de totale mensheid, en nog dieper is deze ook uit God vandaan, wat tot uitdrukking komt in de vele religieuze culturen.

De ware cultuur is een drie-eenheid van individu en de gemeenschap van mensen en van God, dus als totaliteit.
En dan komt ook de natuur daar nog bij als cultuur van de microwezentjes.

Het enkele individu is puur ego-tripperij, kortom: de waan van het ego, de eenzijdigheid van het liberalisme (politiek gesproken dan).
Of religieus: solipsisme.
Je onderschat DE KRACHT van de mens zijn/haar verbeelding om veranderingen tewerk te stellen. De wereld is een proces van verandering, waarin blijven we dan steken?
Wij kunnen dat wel wissen als wij ervoor kiezen. Je knipt en plakt nieuwe beelden aan elkaar en zendt die uit op TV. Een nieuw beeld van welzijn. Van toekomstperspectief, van vrijheid en niet repressie en vervolging.

Wat als jij en ik onze cultuur, religie en overtuigingen even opzij zouden zetten. Gewoon in onszelf keren, de ruwe data nemen en alles aan elkaar zouden verbinden.
Mensen worden tegen elkaar opgezet en verdeeld, maar moesten we op reset duwen en doorheen de charade zien kunnen we misschien weer in vrede samenkomen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2016, 07:54   #19
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De mens is niet de dominante soort. Er zijn veel meer mieren.
Wij zijn het alfawezen van deze natuur. Wij overwonnen de natuur Piero.
Wij maakten ons gelijk aan de goden en hebben hen flink te kakken gezet }-)
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2016, 08:35   #20
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Een symbool is al heel iets anders dan een religie.
Wel, wij hadden een leeuw. Wat is daar mis mee?
Tandartsen hangen die graag boven hun schouw als symbool van hun kunnen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be