Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2017, 07:06   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als men die pedelecs daar toe laat, dan moet men de infrastructuur aanpassen! we betalen toch voldoende belastingen om een veilige infrastructuur te mogen eisen, niet?
en die infrastructuur is ook nog eens het enige middel om de files aan te pakken. er mag daar wel wat meer in geinvesteerd worden.
Moet? Op een doorsnee jaagpad is het op dit ogenblik volkomen veilig om er met een speedelec te rijden.

Hiermee heb ik evenwel niet gesteld dat er geen verdere investeringen horen te gebeuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:08   #82
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moet? Op een doorsnee jaagpad is het op dit ogenblik volkomen veilig om er met een speedelec te rijden.

Hiermee heb ik evenwel niet gesteld dat er geen verdere investeringen horen te gebeuren.
die pedelecs zijn een gevaar op een gewoon fietspad Jan, ze rijden 30 kmu sneller dan een gewone fietser, dat verschil is ronduit gevaarlijk.

die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.

Laatst gewijzigd door Anna List : 7 juni 2017 om 07:10.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:14   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die pedelecs zijn een gevaar op een gewoon fietspad Jan, ze rijden 30 kmu sneller dan een gewone fietser, dat verschil is ronduit gevaarlijk.

die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.
Aha. Ze zijn een gevaar... Probeer nu eens uw bewering te staven. Onderzoek? Cijfermateriaal?

U komt hier voortdurend af met dooddoeners die slechts één ding aantonen: u spreekt over zaken waarover u gewoonweg niets afweet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:16   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.
Fout. Lees eens artikel 9.1.2 lid 2 van de wegcode.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:18   #85
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Ze zijn een gevaar... Probeer nu eens uw bewering te staven. Onderzoek? Cijfermateriaal?

U komt hier voortdurend af met dooddoeners die slechts één ding aantonen: u spreekt over zaken waarover u gewoonweg niets afweet.
ik fiets ongeveer 12000 tot 15000 km per jaar Jan, mja, volgens u zal ik er wel niks vanaf weten.

dag Jan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:18   #86
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout. Lees eens artikel 9.1.2 lid 2 van de wegcode.
JVDB semantics
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:19   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik fiets ongeveer 12000 tot 15000 km per jaar Jan, mja, volgens u zal ik er wel niks vanaf weten.
U doet uitspraken die aantonen dat u niets afweet van speedelecs en hun plaats in het verkeersgebeuren. En repliek weet u ook niet te weerleggen. Dus ja, u weet er niets van. Ook al doet u nog honderdduizend kilometers van uw fiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:22   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
JVDB semantics
Ik zal de tekst dan maar eens citeren, nietwaar?!

Citaat:
2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.
Uw bewering:

Citaat:
die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.
Fout dus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:34   #89
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zal de tekst dan maar eens citeren, nietwaar?!



Uw bewering:



Fout dus.
en wat is de praktijk Jan?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:37   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en wat is de praktijk Jan?
Uw bewering blijft fout. Als een wegbeheerder geen bromfietsen klasse B op een fietspad wil, dan moet er een onderbord komen. Die komen inderdaad voor, net als er ook heel wat fietspaden zijn waar klasse B binnen de BB wel mag rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:47   #91
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die pedelecs zijn een gevaar op een gewoon fietspad Jan, ze rijden 30 kmu sneller dan een gewone fietser, dat verschil is ronduit gevaarlijk.

die rijden 5 kmu sneller dan een klasse B bromfiets, behandel ze dan t zelfde, die klasse B mag binnen bebouwde kom ook niet op het fietspad maar moet op de rijbaan.
Onzin... de snelheid van speed pedelecs is vergelijkbaar met die van amateurwielrenners. Uit onderzoek is gebleken dat speed pedelecs gemiddelde snelheden op een traject van zo'n 27 a 28 km/u halen...

Blijkbaar piekt de maatregel van speed pedelecs op de jaagpaden bij sommige wieleramateurs: ze zijn niet meer de enige snelsten van het jaagpad. En nee, ongewenst willen aanpikken achteraan een speed pedelec alsof was het een derny, dat is om veiligheidsproblemen vragen...

Een speed pedelec is gelijk gesteld met klasse B bromfiets in de wegcode. De enige uitzondering zijn de 'P' onderborden (bij ge- en verbodsborden), waarvan de jaagpadenregeling een eerste voorbeeld is. Bij 50 km/u beperkte wegen kan men kiezen gebruik te maken van het fietspad of niet...

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 7 juni 2017 om 07:48.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:48   #92
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw bewering blijft fout. Als een wegbeheerder geen bromfietsen klasse B op een fietspad wil, dan moet er een onderbord komen. Die komen inderdaad voor, net als er ook heel wat fietspaden zijn waar klasse B binnen de BB wel mag rijden.
ja de bewering was naar de letter van de wegcode fout Jan, nu content?

in de praktijk hangen er hier en in al de ons omringende gemeenten overal onderborden.

ik neem aan dat er daar een oorzaak voor is ivm veiligheid. dat is ook zo mijn aanvoelen.
als dezelfde logica dan doorgetrokken wordt naar de nog snellere pedelecs, is het logisch dat je ofwel de infrastructuur van de fietspaden/jaagpaden/fietsostrades aanpast dmv 'fast en slow lanes', ofwel de pedelecs daar nog even weg houdt.

ik ben een veelfietser Jan, en ik fiets op mijn stadsfiets altijd ergens tussen de 25 en de 29 kmu, ik hou mijn lijn, ik kijk achterom voor ik inhaal, ben daar bewust mee bezig. ik kan je zeggen dat in de dagdagelijkse praktijk zo'n pedelec die tegen 45-50kmu voorbij komt scheuren, een gevaar is/kan zijn. want geen enkele van die pedelecs past z'n snelheid aan aan andere gebruikers, oudere fietsers, kinderen, joggers, maw gebruikers die wel frequent zonder kijken van hun lijn afwijken ...

wat ik u beschrijf is eigenlijk dat in de praktijk geen enkele pedelec voldoet aan zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

dat is niet de schuld vd andere weggebruikers, dat is m.i. zelfs niet de schuld v die pedelec gebruikers (ze worden er door de wegcode immers toegelaten) ... maar pas dan die infrastructuur aan!!!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:55   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja de bewering was naar de letter van de wegcode fout Jan, nu content?
De bewering was en blijft fout. Zo eenvoudig is het. U stelde immers dat "het niet mocht". Wel, het mag wel. De wet spreekt een niet mis te verstane taal. De regels is dat klasse B op het fietspad mag.

De uitzonderingen zullen door de wegbeheerder speciaal moeten worden aangegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:55   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
in de praktijk hangen er hier en in al de ons omringende gemeenten overal onderborden.
En ik kan talrijke fietspaden aanwijzen binnen de BB waar klasse B wel toegelaten is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:56   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik neem aan dat er daar een oorzaak voor is ivm veiligheid. dat is ook zo mijn aanvoelen.
Dan neem ik aan dat volgens u ook de doorsnee wielertoerist niet op een fietspad binnen de BB mag? Of waar zit het verschil?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:57   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik ben een veelfietser Jan, en ik fiets op mijn stadsfiets altijd ergens tussen de 25 en de 29 kmu, ik hou mijn lijn, ik kijk achterom voor ik inhaal, ben daar bewust mee bezig. ik kan je zeggen dat in de dagdagelijkse praktijk zo'n pedelec die tegen 45-50kmu voorbij komt scheuren, een gevaar is/kan zijn. want geen enkele van die pedelecs past z'n snelheid aan aan andere gebruikers, oudere fietsers, kinderen, joggers, maw gebruikers die wel frequent zonder kijken van hun lijn afwijken ...
U spreekt weer eens in een taal doorspekt met veronderstellingen. Waar haalt u het vandaan dat "geen enkele van die pedelecs" zijn snelheid niet aanpast?

Juist, uit uw verzameling vooroordelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:58   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat ik u beschrijf is eigenlijk dat in de praktijk geen enkele pedelec voldoet aan zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.
Alweer de zoveelste goedkope bewering zonder enige grond. Of kunt u naar studies verwijzen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 07:58   #98
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Onzin... de snelheid van speed pedelecs is vergelijkbaar met die van amateurwielrenners. Uit onderzoek is gebleken dat speed pedelecs gemiddelde snelheden op een traject van zo'n 27 a 28 km/u halen...

Blijkbaar piekt de maatregel van speed pedelecs op de jaagpaden bij sommige wieleramateurs: ze zijn niet meer de enige snelsten van het jaagpad. En nee, ongewenst willen aanpikken achteraan een speed pedelec alsof was het een derny, dat is om veiligheidsproblemen vragen...

Een speed pedelec is gelijk gesteld met klasse B bromfiets in de wegcode. De enige uitzondering zijn de 'P' onderborden (bij ge- en verbodsborden), waarvan de jaagpadenregeling een eerste voorbeeld is. Bij 50 km/u beperkte wegen kan men kiezen gebruik te maken van het fietspad of niet...
ik denk dat jij t over gewone e-bikes hebt Aurora. de echte speed pedelecs halen weldegelijk 45-50 kmu.

Citaat:
Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec of high speed e-bike is een elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur. Anders gezegd: je kunt met een speed pedelec 45 kilometer per uur fietsen.
en even uit NL toch wel een land met een stevige reputatie als fietsland ... ik beschouw hun beleid in elk geval superieur (of met zo'n 15 jaar voorsprong) op het BE/VL beleid.

Citaat:
Speed pedelec op de rijbaan

De speed pedelec zou te snel gaan voor het fietspad en moet daarom per 1 januari 2017 naar de rijbaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 08:00   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is niet de schuld vd andere weggebruikers, dat is m.i. zelfs niet de schuld v die pedelec gebruikers (ze worden er door de wegcode immers toegelaten) ... maar pas dan die infrastructuur aan!!!
Onzin. De wegcode is heel duidelijk: iedere weggebruiker hoort zijn snelheid aan de omstandigheden aan te passen. Dus ook de snelle fietsers. Ook wie met een speedelec rondtoert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2017, 08:03   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik denk dat jij t over gewone e-bikes hebt Aurora. de echte speed pedelecs halen weldegelijk 45-50 kmu.
Hij heeft gelijk. Uit onderzoek blijkt dat speedelecs niet constant 45 km/u halen. In tegenstelling tot wat u denkt, is een speedelec nu eenmaal niet hetzelfde als een bromfiets klasse B. In Nederland heeft een eindejaarsstudent zijn thesis over dit onderwerp gemaakt en hieruit bleek dat de gemiddelde snelheid heel wat lager lag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be