Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2007, 17:14   #21
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Officieel gaan ze dat nooit zeggen, en dat zullen trouwens ook nooit partijen als FDF en zo zeggen. Zij spreken bijvoorbeeld niet over "Brussel dat bij Wallonië zal gaan" maar over "Wallobrux", zij spreken over "pour tous les francophones: bruxellois et wallons", en zij kijken niet naar Waalse zenders maar naar Franstalige. Zij weten de Walen te vinden als ze numerieke sterkte nodig hebben, maar ze willen het zeker zelf niet genoemd worden.
Correct. Ik kan me zelfs voorstellen dat FDF neerkijkt op wallonië. Het is een echte Brusselse bourgeois partij. Ze steunen Wallonië enkel zolang dat hen en hun franstalig imperium goed uitkomt.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 17:28   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Correct. Ik kan me zelfs voorstellen dat FDF neerkijkt op wallonië. Het is een echte Brusselse bourgeois partij. Ze steunen Wallonië enkel zolang dat hen en hun franstalig imperium goed uitkomt.
Een groot deel van de FDF'ers zijn toch ex-Vlamingen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 18:44   #23
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een groot deel van de FDF'ers zijn toch ex-Vlamingen?
Wel, hangt ervan af wat je bedoelt, ik denk dat diegenen die zelf echt Nederlandstalig van kindsbeen af zijn op een hand te tellen zijn (maar ze zijn er, zoals Christian Van Eycken )
Het doet er niet toe he, wat maakt hen het uit dat ze ergens een Vlaamse overgrootvader hebben? Ze zijn eentalig Franstalig opgevoed, kijken naar Franstaligen zenders, lezen Franstalige kranten, zijn in het Frans naar school geweest, en hebben Franstaligen vriendenclubjes.

Het grappige is dat er in Frans-Vlaanderen wel Franstaligen met Vlaamse roots zijn die het Nederlands/Westvlaams dialect waarderen, willen leren en aan anderen willen aanleren. Er is daar dan ook geen conflict. Maar ik ben er vrij zeker van dat dat maar oppervlakkig is, moesten zij in Brussel of de Rand wonen, waar ze zien dat de Vlamingen in conflict zijn met de Franstaligen, dan zouden zij snel de Franstalige kant kiezen (en ook zo stemmen)
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 19:03   #24
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Correct. Ik kan me zelfs voorstellen dat FDF neerkijkt op wallonië. Het is een echte Brusselse bourgeois partij. Ze steunen Wallonië enkel zolang dat hen en hun franstalig imperium goed uitkomt.
Vroeger heetten ze gewoon "Front Démocratique des Bruxellois Francophones".
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 19:33   #25
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Idealisto Bekijk bericht
Dat is allemaal heel goed, maar de N-VA zegt dat er 11 miljard/jaar naar WALLONIË gaat, maar bij nader inzien blijkt het om WALLONIË EN BRUSSEL te gaan. Zoiets noemt men liegen.
Wat wil je nu zeggen? Dat we onnatuurlijk hoge bedragen verschepen naar Wallonië EN Brussel?

Wel dan. Afstoten die twee.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 20:26   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Idealisto Bekijk bericht
Dat is allemaal heel goed, maar de N-VA zegt dat er 11 miljard/jaar naar WALLONIË gaat, maar bij nader inzien blijkt het om WALLONIË EN BRUSSEL te gaan. Zoiets noemt men liegen.

Et alors?

Er gaat intussen al 12.5 miljard per jaar naar Franstalig Belgique. Jij liegt dus evengoed.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 20:55   #27
Brusseleir
Burger
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 156
Standaard

In tegenstelling tot de NVA, is de strict communautaire kant van de FDF wel sterk verminderd sinds de creatie van de MR.

Behalve Mangain natuurlijk, cvan die kerel krijg ik kippevel, heel slechte zet van de MR om hem de lijst te laten trekken voor de Kamer in juni. Clerfayt is wel te pruimen, vind ik.
Brusseleir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 21:39   #28
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Idealisto Bekijk bericht
Dat is allemaal heel goed, maar de N-VA zegt dat er 11 miljard/jaar naar WALLONIË gaat, maar bij nader inzien blijkt het om WALLONIË EN BRUSSEL te gaan. Zoiets noemt men liegen.
Beloven dat de belastingen zullen dalen voor de burger, en na 5 jaar nog altijd meer betalen, DAT noemt men liegen.
In zijn boekje schrijven dat men VOOR volksraadplegingen is, maar als europa dat dan vraagt, het niet doen, DAT noemt men liegen.
Zeggen dat men de criminaliteit zal aanpakken, maar alles onder de mat schuiven, DAT noemt men liegen.

Daar is dat ander maar een kleine lapsus tegen....

BTW, je partij heet nu wel OpenVLD he, of ben je het zoals iedereen eens over dat ze nog nooit zo gesloten was... iedereen buitengooien die er ook maar iets anders durft over te denken, en dan zichzelf open noempen... DAT is ECHT de theorie van DE GROTE LEUGEN!
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 18 mei 2007 om 21:40.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 22:58   #29
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een groot deel van de FDF'ers zijn toch ex-Vlamingen?
Verfranste Vlamingen. Momenteel zelfs meestal hun ouders of grootouders die ooit Vlamingen waren.

Ik ben niet iemand die geloofd in een sterke "etniciteit" of zoiets. Een Vlaming is voor mij iemand die deel uitmaakt van de Vlaamse (dus Nederlandstalige) gemeenschap.

Die "verfranste Vlamingen" maken daar geen deel meer van uit, en zijn wat mij betreft geen Vlamingen meer.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2007, 23:17   #30
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Verfranste Vlamingen. Momenteel zelfs meestal hun ouders of grootouders die ooit Vlamingen waren.

Ik ben niet iemand die geloofd in een sterke "etniciteit" of zoiets. Een Vlaming is voor mij iemand die deel uitmaakt van de Vlaamse (dus Nederlandstalige) gemeenschap.

Die "verfranste Vlamingen" maken daar geen deel meer van uit, en zijn wat mij betreft geen Vlamingen meer.
Een Vlaming is voor mij iemand met de Belgische nationaliteit die ofwel Nederlandstalig is, ofwel Nederlands begrijpt en zichzelf Vlaming noemt.

ALS die verfranste Vlamingen zelf weer Vlamingen zouden willen worden, zou ik voor hen zeker de deur openzetten, in Brussel en in Vlaanderen.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 07:42   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een Vlaming is voor mij iemand met de Belgische nationaliteit die ofwel Nederlandstalig is, ofwel Nederlands begrijpt en zichzelf Vlaming noemt.

ALS die verfranste Vlamingen zelf weer Vlamingen zouden willen worden, zou ik voor hen zeker de deur openzetten, in Brussel en in Vlaanderen.
Denk jij dat Onkelinks en Van Cau ooit weer Vlamingen zouden willen worden?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 mei 2007 om 07:50.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 10:41   #32
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
ALS die verfranste Vlamingen zelf weer Vlamingen zouden willen worden, zou ik voor hen zeker de deur openzetten, in Brussel en in Vlaanderen.
Natuurlijk, maar voor mij dat houdt dan in de eerste plaats in dat ze Nederlands moeten leren.

Ik ken redelijk wat verfranste Vlamingen hier in de rand. Sommigen zijn zelfs verre familie van mij. De grootouders zijn beginnen frans te spreken thuis terwijl het pure Vlamingen waren, ze vonden dat chiquer klinken. De kinderen zien frans als hun eerste taal, en de kleinkinderen kunnen geen woord Nederlands meer spreken, al wonen ze zelfs in Vlaanderen. Dat is de trieste gang van zaken van de laatste 40 jaar hier in de rand. Er is ruimte om te hopen dat dit in de toekomst anders zal evolueren. Nederlands leren wordt immers meer en meer gezien als een kans op een betere opleiding en op een betere job, net als het frans indertijd. Ik zie dus in de toekomst wel sommige franstaligen "vernederlandsen." Wat ik niet snel zie gebeuren, is dat die verfranste Vlamingen, die zijn opgevoed met een haat tegenover hun oude moedertaal, zich zullen aanpassen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 10:50   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.876
Standaard

Citaat:
Wat ik niet snel zie gebeuren, is dat die verfranste Vlamingen, die zijn opgevoed met een haat tegenover hun oude moedertaal, zich zullen aanpassen.
Citaat:
Denk jij dat Onkelinks en Van Cau ooit weer Vlamingen zouden willen worden?
Niet dus...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 10:56   #34
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Het grappige is dat er in Frans-Vlaanderen wel Franstaligen met Vlaamse roots zijn die het Nederlands/Westvlaams dialect waarderen, willen leren en aan anderen willen aanleren. Er is daar dan ook geen conflict.
Ik heb er vorige maand zelfs een aantal opgemerkt op het Vlaams Nationaal Zangfeest en ook op sommige VVB-activiteiten heb ik er al een aantal gezien. Zelfs op de VB-familiedag in Bobbejaanland liepen er tot mijn verbazing een aantal rond. Zie ik nog niet direct gebeuren met Franstalige Brusselaars of Randbewoners.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 19 mei 2007 om 11:03.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 11:28   #35
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik heb er vorige maand zelfs een aantal opgemerkt op het Vlaams Nationaal Zangfeest en ook op sommige VVB-activiteiten heb ik er al een aantal gezien. Zelfs op de VB-familiedag in Bobbejaanland liepen er tot mijn verbazing een aantal rond. Zie ik nog niet direct gebeuren met Franstalige Brusselaars of Randbewoners.
Dat is zeer fijn, maar zoals ik zei, het is voor hen eigenlijk maar luxe, hun taal zal in Frankrijk uitsterven en de strijd is verloren in feite. Drop hen in de Rand en ze stemmen om de zes jaar op UF, want dan zullen ze zien dat er iets veel belangrijkers op het spel staat.

Het grappige is dat ik eens op een Franstalig forum een zeer haatdragende Franstalige Brusselaar tegenkwam...en hulp kreeg van een Fransman met roots uit Ieper die geen woord Nederlands sprak behalve "Alles voor Vlaanderen!"
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 11:29   #36
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Natuurlijk, maar voor mij dat houdt dan in de eerste plaats in dat ze Nederlands moeten leren.

Ik ken redelijk wat verfranste Vlamingen hier in de rand. Sommigen zijn zelfs verre familie van mij. De grootouders zijn beginnen frans te spreken thuis terwijl het pure Vlamingen waren, ze vonden dat chiquer klinken. De kinderen zien frans als hun eerste taal, en de kleinkinderen kunnen geen woord Nederlands meer spreken, al wonen ze zelfs in Vlaanderen. Dat is de trieste gang van zaken van de laatste 40 jaar hier in de rand. Er is ruimte om te hopen dat dit in de toekomst anders zal evolueren. Nederlands leren wordt immers meer en meer gezien als een kans op een betere opleiding en op een betere job, net als het frans indertijd. Ik zie dus in de toekomst wel sommige franstaligen "vernederlandsen." Wat ik niet snel zie gebeuren, is dat die verfranste Vlamingen, die zijn opgevoed met een haat tegenover hun oude moedertaal, zich zullen aanpassen.
Gek, ik dacht dat de individuele verfransing toch al langer gestopt was, maar hier gaat het wel om mensen die al wat tweetalig waren zeker? Ik denk niet dat er op dit moment nog veel 100% Vlaamse ouderparen in Vlaanderen en Brussel zijn die hun kind Franstalig opvoeden ineens.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 11:47   #37
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Gek, ik dacht dat de individuele verfransing toch al langer gestopt was, maar hier gaat het wel om mensen die al wat tweetalig waren zeker? Ik denk niet dat er op dit moment nog veel 100% Vlaamse ouderparen in Vlaanderen en Brussel zijn die hun kind Franstalig opvoeden ineens.
Het gaat om personen die eentalig Nederlands waren.

In mijn post stel ik wel dat het gaat om de grootouders, die nu ongeveer 70 jaar zijn. Die zijn dus wel al een tijdje geleden individueel verfranst, hebben hun kinderen in het Frans opgevoed. Nu zijn we dus in het stadium dat de kleinkinderen (16-20j) geen woord Nederlands meer spreken. Ze hebben zelfs bijles nodig om er op school door te zijn in het vak Nederlands.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 12:02   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Eigenlijk zouden alle Brusselaren beter in het Nederlands worden opgevoed. Het Nederlands is immers een veel betere basis om daarmee andere talen zoals het Frans te leren. Het Frans, en ook het Engels, hebben bewezen dat ze niet goede bases zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 14:47   #39
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Eigenlijk zouden alle Brusselaren beter in het Nederlands worden opgevoed. Het Nederlands is immers een veel betere basis om daarmee andere talen zoals het Frans te leren. Het Frans, en ook het Engels, hebben bewezen dat ze niet goede bases zijn.
??

Met enkel als nederlands als basis is het wél een pak moeilijker om bvb Spaans te leren. Frans én Engels kennen is daarvoor echter een pluspunt.

Als je andere talen beperkt tot Duits, tja...

De Franse cultuur, en de Engelse cultuur leren niet makkelijk andere talen omdat ze steeds ALLES voorgeschoteld krijgen in hun eigen taal op tv. Bij ons is dat anders, en je kan niet anders dan daar toch een beetje van opsteken. DAT is onze basis voor talenkennis, NIET het nederlands..
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2007, 14:52   #40
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
??

Met enkel als nederlands als basis is het wél een pak moeilijker om bvb Spaans te leren. Frans én Engels kennen is daarvoor echter een pluspunt.

Als je andere talen beperkt tot Duits, tja...

De Franse cultuur, en de Engelse cultuur leren niet makkelijk andere talen omdat ze steeds ALLES voorgeschoteld krijgen in hun eigen taal op tv. Bij ons is dat anders, en je kan niet anders dan daar toch een beetje van opsteken. DAT is onze basis voor talenkennis, NIET het nederlands..
Ja, die taal kennen, maar ze als moedertaal hebben is een vloek. Eenmaal franstalig opgevoed is het veel moeilijker om het even welke taal te leren, idem dito bij Engels. Italianen kunnen het nog slechter.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be