Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 augustus 2007, 12:00   #1
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard En als we gewoon het land verlieten?

Emigreren is ook een oplossing. Als Franstalig plan ik op lange termijn naar Frankrijk te gaan leven : iedereen spreekt er Frans, geen communautaire problemen meer dus. Wat met België dan zal gebeuren, zal niet meer mijn probleem zijn aangezien ik in het buitenland zou leven. Met de tijd zou ik alle interesse voor België verliezen. Wat al in die richting gaat en dat terwijl ik nog in België leef. Ik preciseer dat ik ook van plan ben de Franse nationaliteit aan te vragen, door schaamte van België.

Hebt u al gedacht het land te verlaten?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 12:01   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

En als we het land gewoon opdoekten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 12:02   #3
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En als we het land gewoon opdoekten?
Dan moet je wel eerst een meerderheid vinden die bereid is het land op te geven, en dat is nu niet echt het geval...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 12:04   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En als we het land gewoon opdoekten?
Waarom het moeilijke zoeken als er een gemakkelijkste oplossing bestaat?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 13:51   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dus als alle Walen in Frankrijk gaan wonen, voelen zij zich toppie en hebben wij een achtertuin?

I like, I like...


__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 14:17   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Emigreren is ook een oplossing. Als Franstalig plan ik op lange termijn naar Frankrijk te gaan leven : iedereen spreekt er Frans, geen communautaire problemen meer dus. Wat met België dan zal gebeuren, zal niet meer mijn probleem zijn aangezien ik in het buitenland zou leven. Met de tijd zou ik alle interesse voor België verliezen. Wat al in die richting gaat en dat terwijl ik nog in België leef. Ik preciseer dat ik ook van plan ben de Franse nationaliteit aan te vragen, door schaamte van België.
Blijkbaar meent u dan dat u de identiteit van een ander volk moet aannemen... België is inderdaad geen staat om fier op te zijn, maar dit maakt niets uit voor mijn Vlaamse identiteit waar ik wel trots op ben.

Waarom verhuist u niet onmiddellijk naar Frankrijk
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:25   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dan moet je wel eerst een meerderheid vinden die bereid is het land op te geven, en dat is nu niet echt het geval...
Een meerderheid die België wil splitsen? Of het ontbreken van een meerderheid die België wil samenhouden?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:27   #8
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een meerderheid die België wil splitsen? Of het ontbreken van een meerderheid die België wil samenhouden?
Een meerderheid die België wil splitsen.

En die is er bij mijn weten nog steeds niet...

(en ja, er heeft dan wel geen referendum plaatsgevonden maar als o.m. N-Va niet alleen durft op te komen omdat ze schrik hebben voor de kiesdrempel, geeft dat ook wel een duidelijk signaal).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:30   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Emigreren is ook een oplossing. Als Franstalig plan ik op lange termijn naar Frankrijk te gaan leven : iedereen spreekt er Frans, geen communautaire problemen meer dus. Wat met België dan zal gebeuren, zal niet meer mijn probleem zijn aangezien ik in het buitenland zou leven. Met de tijd zou ik alle interesse voor België verliezen. Wat al in die richting gaat en dat terwijl ik nog in België leef. Ik preciseer dat ik ook van plan ben de Franse nationaliteit aan te vragen, door schaamte van België.

Hebt u al gedacht het land te verlaten?
Vergeet zeker niet dat we een echte Vlaamse Canadees op het forum hebben zitten die uit België is gaan lopen .....
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:37   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar meent u dan dat u de identiteit van een ander volk moet aannemen... België is inderdaad geen staat om fier op te zijn, maar dit maakt niets uit voor mijn Vlaamse identiteit waar ik wel trots op ben.

Waarom verhuist u niet onmiddellijk naar Frankrijk
Welke trots? Als ik me in Frankrijk vestig, vind ik het 100% logisch dat ik bij de Franse verkiezingen op Franse partijen kan stemmen. En dat zou ik niet echt kunnen doen als ik de Belgische nationaliteit nog heb.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:39   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Vergeet zeker niet dat we een echte Vlaamse Canadees op het forum hebben zitten die uit België is gaan lopen .....
Ja, ik zie wie u bedoelt. Waarom hij nog interesse voor Absurdistan heeft, is voor mij nog een raadsel maar soit.........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:44   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ja, ik zie wie u bedoelt. Waarom hij nog interesse voor Absurdistan heeft, is voor mij nog een raadsel maar soit.........
Uit sympathie voor zijn oude volksgenoten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:46   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een meerderheid die België wil splitsen.

En die is er bij mijn weten nog steeds niet...

(en ja, er heeft dan wel geen referendum plaatsgevonden maar als o.m. N-Va niet alleen durft op te komen omdat ze schrik hebben voor de kiesdrempel, geeft dat ook wel een duidelijk signaal).
Dat er geen meerderheid is die België wil splitsen, heb ik nooit ontkend. Ik denk dat het aantal separatisten beperkt is tot 25%, hooguit 30%.
Maar ik denk dat het aantal verdedigers van de Belgische staat een heel stuk kleiner is. Telkens een partij (meestal de PVV/VLD) de Belgische kaart trekt, duikt ze bij de volgende verkiezingen de dieperik in.

Wat heeft men er nog voor over om België te behouden? Is de CD&V bereid om electoraal afgemaakt te worden om koste wat het kost een federale regering te vormen? Vandaag wel nog (ondanks de Eric Van Rumpuy's en Johan Sauwens'en in de partij). Daar maak ik mij geen illusies over.

Maar meer mensen vragen zich af of het sop de kool wel nog waard is. België hoeft niet te verdwijnen, maar ze zijn wel de fratsen van Onkelinkx beu. België hoeft niet te verdwijnen, maar ze zijn de niet-naleving van de Brusselse taalwetten beu. Etc...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:46   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een meerderheid die België wil splitsen.

En die is er bij mijn weten nog steeds niet...

(en ja, er heeft dan wel geen referendum plaatsgevonden maar als o.m. N-Va niet alleen durft op te komen omdat ze schrik hebben voor de kiesdrempel, geeft dat ook wel een duidelijk signaal).
Het is wel degelijk dat andere: het ontbreekt aan een meerderheid die België belangrijk genoeg vindt om samen te houden. De voorbije verkiezingen lieten dat mooi zien.

Er is inderdaad geen meerderheid die actief ijvert voor onafhankelijkheid. Maar de groep die actief ijvert voor het samenhouden van België is nog vele malen kleiner. De meerderheid lijkt het allemaal weinig te deren wat er gebeurt: splitsen hoeft niet, maar als het gebeurt, zie ik er geen massademonstraties van komen. Alleszins niet in Vlaanderen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:47   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig plan ik op lange termijn naar Frankrijk te gaan leven : iedereen spreekt er Frans, geen communautaire problemen meer dus.
Zie dan maar dat je niet terecht komt in Bretagne, de Elzas, Frans-Baskenland, Corsica, Frans-Vlaanderen of Occitanië.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:53   #16
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zie dan maar dat je niet terecht komt in Bretagne, de Elzas, Frans-Baskenland, Corsica, Frans-Vlaanderen of Occitanië.
Tenzij je van plan bent je aan te sluiten bij Emgann, Batasuna, een van de vele Corsicaanse nationalistische formaties of Anaram Au Patac

Noord-Catalonië en de ERC mag dan ook niet vergeten worden.

Hmmm... Van de Elzas en Frans-Vlaanderen ken ik niet meteen een linkse politieke organisatie.

Laatst gewijzigd door Burkide : 5 augustus 2007 om 15:53.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:56   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het is wel degelijk dat andere: het ontbreekt aan een meerderheid die België belangrijk genoeg vindt om samen te houden. De voorbije verkiezingen lieten dat mooi zien.
Onze Nederlander heeft weer de absolute waarheid gesproken...

De voorbije verkiezingen hebben laten blijken dat de burger "paars" beu was. Men heeft gestemd voor een ander beleid. Dat ander beleid impliceert echter niet dat men wenst dat België wordt gesplitst.

Citaat:
Er is inderdaad geen meerderheid die actief ijvert voor onafhankelijkheid. Maar de groep die actief ijvert voor het samenhouden van België is nog vele malen kleiner. De meerderheid lijkt het allemaal weinig te deren wat er gebeurt: splitsen hoeft niet, maar als het gebeurt, zie ik er geen massademonstraties van komen. Alleszins niet in Vlaanderen.
Wat weet jij daar nu van? Het is niet omdat mensen niet massaal op straat komen, dat ze geen mening hebben. Ik zie ons ledenaantal (B Plus) ook groeien met de dag. Dat wil echter niet zeggen dat al die mensen ooit gaan meebetogen. Ik bedoel, ik ben zelf nog nooit gaan meebetogen en dit terwijl ik een Belgiciste pur sang ben.

Als men zou overwegen om de boel te splitsen, zou die zwijgende meerderheid zich echter wel eens kunnen laten horen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:58   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zie dan maar dat je niet terecht komt in Bretagne, de Elzas, Frans-Baskenland, Corsica, Frans-Vlaanderen of Occitanië.
Frankrijk zal altijd Frankrijk blijven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:59   #19
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frankrijk zal altijd Frankrijk blijven.
Ah... la France éternelle... Misschien, maar 't kan ook zijn dat het toekomstige Frankrijk een tikkeltje kleiner zal zijn. Vraag het maar aan de Kanaken.

Laatst gewijzigd door Burkide : 5 augustus 2007 om 16:00.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 16:00   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frankrijk zal altijd Frankrijk blijven.
Alleen een beetje kleiner. Praat liever over "Romp-Frankrijk".
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be