Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2012, 11:53   #41
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nogmaals, u moet uw boekje eens goed herlezen. Het zijn de peters die u voorstellen. En die u begeleiden tijden de inwijding. Men kan dit in ieder boek lezen. En wat u dus zegt, klopt dus van geen kanten.
Denk dat ge zelf een ander boekje moet kopen.
Ik ben ingewijd en kende men peters pas nadat ik was ingewijd. Ik heb gewoon een brief geschreven naar een loge.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 11:54   #42
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Omdat zij niet Jesus, maar wel Johannes de Doper als de ware Messias beschouwen. Dit waarschijnlijk vanwege het contact dat ze hadden met de sekte van de Mandaeërs.
Volkomen mee eens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mandee%C3%ABrs
Deze religie gaat zelfs terug tot het Perzische Mazdaïsme en via de Assyrische overheersing van Israël en ook via Cyrus de Grote bij Hebreeuwen binnengebracht, nog voor de canonieke Tenach was samengesteld. Aanvankelijk hadden de Israëlieten een andere versie van de Torah dan de Judeeërs, wat tot een breuk geleid heeft en het centrum vanuit Garizim naar Sion verplaatst is. De Samaritanen hielden zich nog vast aan deze Israëlische versie en wijkt niet of nauwelijks af van de Esseense . En zoals we weten was Johannes de Doper een Esseen.

Citaat:
Destijds zouden de Tempeliers zelfs in het geheim een hoofd (Baphomet) vereerd hebben. Sommigen beweren dat dit het afgehakte hoofd van Johannes de Doper was.
Dit is laster wat de Roomse Kerk verkocht. Het hoofd van Johannes als symbool hebben ze wel gebruikt, zoals de RK het kruis als symbool gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Baphomet
De dualiteit zien we ook bij de Tempeliers : Johannes als de Aäron messias-hogepriester en Jezus als de messias-wereldlijke koning.
Citaat:
Anderen beweren dat dit gerucht verspreid werd zodat de Katholieke kerk hun uiteindelijk kon vervolgen. Velen vluchten naar Schotland en verdwijnen in de Schotse rite, de moeder der vrijmetselarij dus.
Dat denk ik ook.
Citaat:
Maria Magdalena (Isis ?).
Juist. De Notre Dame van Parijs zou gefinancierd zijn door de Orde ter ere van Maria magdalena en naar het volk toe verkocht als Maria, de moeder van Jezus.

Citaat:
Uiteraard zijn deze figuren ook voor de vrijmetselaars belangrijk, de Schotse rite heeft veel van de kennis en de gebruiken (geheimen) van de Tempeliers overgenomen. Johannes de Doper werd namelijk in Schotland vereerd als een beschermheilige voor de Tempeliers, andere Ordes en tevens als patroon van de Loge . Zo was de St. Baafskathedraal te Gent vroeger de St. Janskerk toegewijd aan Johannes de Doper, een Tempelierskerk...
Heb deze zomer nog Saint Jean de Losne bezocht, wat een echt Tempeliersnest was en nog steeds te zien in de moorse bouwstijl.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 11:56   #43
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ge zijt precies over uw eigen bezig, ik kom in ieder geval geen romannekes vertellen.
Wat dan wel ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 11:56   #44
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nogmaals, u moet uw boekje eens goed herlezen. Het zijn de peters die u voorstellen. En die u begeleiden tijden de inwijding. Men kan dit in ieder boek lezen. En wat u dus zegt, klopt dus van geen kanten.
http://www.glb.be/jml/index.php/nl/lid-worden
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:00   #45
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Voor de slecht verstaanders, niet alle vrijmetselaarsloges zijn erkende loges.
Sommigen pretenderen lid te zijn van een loge, maar eigenlijk is het een kaartersclub die zich vrijmetselaarsloge noemt.
Dat is zeker zo.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:00   #46
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Denk dat ge zelf een ander boekje moet kopen.
Ik ben ingewijd en kende men peters pas nadat ik was ingewijd. Ik heb gewoon een brief geschreven naar een loge.
Ik betwijfel dit tenzeerste. Maar goed, ik kan het niet echt uitsluiten vermits ik uw verhaal niet kan checken.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:00   #47
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Denk dat ge zelf een ander boekje moet kopen.
Ik ben ingewijd en kende men peters pas nadat ik was ingewijd. Ik heb gewoon een brief geschreven naar een loge.
Ingewijd in café de Loge zeker.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:04   #48
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik betwijfel dit tenzeerste. Maar goed, ik kan het niet echt uitsluiten vermits ik uw verhaal niet kan checken.
Ge moogt bellen naar de obedientie
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:04   #49
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ingewijd in café de Loge zeker.
Dan zouden we elkaar kennen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:06   #50
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Omdat zij niet Jesus, maar wel Johannes de Doper als de ware Messias beschouwen. Dit waarschijnlijk vanwege het contact dat ze hadden met de sekte van de Mandaeërs.

Destijds zouden de Tempeliers zelfs in het geheim een hoofd (Baphomet) vereerd hebben. Sommigen beweren dat dit het afgehakte hoofd van Johannes de Doper was.Anderen beweren dat dit gerucht verspreid werd zodat de Katholieke kerk hun uiteindelijk kon vervolgen. Velen vluchten naar Schotland en verdwijnen in de Schotse rite, de moeder der vrijmetselarij dus.

.
In ieder geval, in de reguliere loges ligt de bijbel open op het Johannesevangelie.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:28   #51
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In ieder geval, in de reguliere loges ligt de bijbel open op het Johannesevangelie.
Bij de opgraving ( 1980 ) van de Tombe van de Tien Ossuaria door dr. Yosef Gat en Shimon Gibson lagen er in de ' centrale kamer ' drie schedels in perfecte driehoek. Men vermoed aan de hand van datering en plaatsing het hier gaat om leden van de Tempeliers.

Laatst gewijzigd door Aton : 5 november 2012 om 12:30.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:35   #52
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Dan zouden we elkaar kennen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat u regelmatig gaat eten in de businessloges van een of andere voetbalclub.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:37   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Eigenlijk was dit niet mijn vraag. Mijn vraag was waarom St Jan ( Johannes de Doper ) zo'n belangrijke plaats innam bij de Tempeliers? En over welke Maria men het had bij te Tempeliers ? En ja, de Johannieter orde is pas later opgericht, maar zijn alsnog een Tempeliers orde.
Neen, zij zijn geen "Tempeliers"orde.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:41   #54
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Bij de opgraving ( 1980 ) van de Tombe van de Tien Ossuaria door dr. Yosef Gat en Shimon Gibson lagen er in de ' centrale kamer ' drie schedels in perfecte driehoek. Men vermoed aan de hand van datering en plaatsing het hier gaat om leden van de Tempeliers.
Goed, maar die driehoek bewijst niets.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:45   #55
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In ieder geval, in de reguliere loges ligt de bijbel open op het Johannesevangelie.
Rond Johannes hangt nu eenmaal een sterk esoterisch geurtje.

Verder uit : Scottish Rite California


The two separate traditions of the stonemason's craft and medieval knighthood have become so intimately intertwined in the rich pageantry of our Masonic ritual and regalia that most Masons never stop to consider how or when the two became woven together.


__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 12:58   #56
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Goed, maar die driehoek bewijst niets.
Zeg dat tegen die archeologen. Bekend is dat Tempeliers op deze wijze werden begraven en zeker geen joden.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 13:00   #57
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In ieder geval, in de reguliere loges ligt de bijbel open op het Johannesevangelie.
Het Johannes-evangelie heeft hoegenaamd niks met Johannes de Doper te maken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 13:07   #58
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Rond Johannes hangt nu eenmaal een sterk esoterisch geurtje.Verder uit : Scottish Rite California


The two separate traditions of the stonemason's craft and medieval knighthood have become so intimately intertwined in the rich pageantry of our Masonic ritual and regalia that most Masons never stop to consider how or when the two became woven together.


Ja maar, in de vrijmetselarij loopt men te koop met twee Sint Jannen: de Evangelist + de Doper.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 13:11   #59
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het kan natuurlijk ook zijn dat u regelmatig gaat eten in de businessloges van een of andere voetbalclub.
Neen daar kom ik niet, ik ben eerder een basketbal fan.
Verder laat het me koud wat u daarvan denkt.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2012, 13:20   #60
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zeg dat tegen die archeologen. Bekend is dat Tempeliers op deze wijze werden begraven en zeker geen joden.
De vraag die hier moet worden gesteld is of de Tempeliers na hun stichting, al dan niet vrij snel, zijn gaan afwijken van datgene waarvoor ze in het leven waren geroepen: het zich (onvoorwaardelijk!) in dienst stellen van de katholieke kerk en dit voornamelijk door het beschermen van de pelgrims. Wij weten dat de Tempeliers steenrijk werden en een heuse militaire macht in de Levant waren. Met alle gevolgen van dien.

Belangrijk punt echter is hier ook: zijn ze tevens tamelijk vlug gaan afwijken van bepaalde fundamentele aspecten van de traditionele leer van de Rooms- Katholieke kerk? En dit o.m. door hun decennia-lang verblijf in het Midden-Oosten? Dat is wat we te weten moeten komen.

Hierover zijn vele fabels verteld. Mede door het schijnproces dat gevoerd werd tegen de Orde en door de 'bekentenissen' van de laatste Tempeliers, onder pijniging afgedwongen. Wat is hiervan waar? Was er wel zo'n afbeelding en verering van de zogenaamde 'Baphomet'? De benaming lijkt meer op 'Mohammed' dan op 'Johannes' in ieder geval.

En dus: wat de juiste toedracht, wat is waar en wat onwaar. Dat is de kwestie. Een controverse die al eeuwen duurt.

Laatst gewijzigd door system : 5 november 2012 om 13:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be