Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2003, 23:26   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ook Italië heeft een Schindler
[size=2]door Maarten van Aalderen [/size]ROME - Italië heeft er sinds een week een nieuwe held bij, Giorgio Perlasca, die in 1992 is overleden. De bevolking werd wakker geschud door de Italiaanse staatszender RAI, die onlangs een tweedelige tv-serie over zijn heldendaden uitzond. Maar liefst 12 miljoen Italianen hebben er naar gekeken.

Politici verdringen zich nu om straten en pleinen naar hem te vernoemen. Ook duikt steeds vaker de vraag op: waarom hebben we nooit eerder over hem gehoord. Waarom is hij nooit door een Italiaanse president onderscheiden?


Giorgio Perlasca (1910-1992) was een handelaar in vleeswaren uit Padua, die zich in 1944 in Boedapest bevond. Perlasca was overtuigd fascist en had als vrijwilliger in de Spaanse Burgeroorlog aan de kant van de dictator Francisco Franco tegen de communisten gevochten. Hij begreep niets van de antisemitische Brasse-wetten, die door de Italiaanse fascistische dictator Mussolini in 1938 waren ingevoerd. Antisemitisme was hem, zoals zoveel Italianen, vreemd.

Toen Perlasca op 34-jarige leeftijd in Boedapest geconfronteerd werd met razzia's tegen de joden door de nazi's, besloot hij zijn leven in de waagschaal te stellen. Door handigheid, bluf en zijn goede kennis van het Spaans, die hij tijdens de Spaanse Burgeroorlog had opgedaan, kon hij doorgaan voor consul van Spanje.

Hij verborg joden in huizen die onder Spaanse jurisdictie vielen, zorgde voor voedsel en valse documenten, misleidde Duitse en Hongaarse nazi's of kocht ze om en wist zelfs joden uit de treinen van Adolf Eichmann weg te slepen. In totaal redde hij het leven van ruim 5000 joden. Perlasca had in Boedapest vaak contact met de beroemde Zweedse diplomaat en jodenredder Raul Wallenberg, die na de bevrijding door het Rode Leger verdween.

Toen Perlasca na afloop van de oorlog in Padua over zijn ervaringen vertelde, was er nauwelijks interesse. Hij was een bescheiden man, leefde buitengewoon sober en besefte dat in de overheersende antifascistische cultuur geen behoefte was aan een overtuigde fascist die duizenden joden had gered.

Dat veranderde in 1987, toen overlevenden hem op het spoor waren gekomen. Ze plaatsten een bericht over hem in het blad van de joodse gemeenschap te Boedapest Új Élet (Nieuw Leven). Daarna meldden zich veel mensen die dankzij Perlasca de shoah hadden overleefd. Perlasca kreeg internationaal erkenning. Hongarije beloonde hem met de Orde van de Gouden Ster, onderscheidingen in Israël en de Verenigde Staten volgden direct. In zijn geboorteland was de recente tweedelige tv-serie nodig om de heldenrol van Perlasca te erkennen, bijna 10 jaar na zijn dood.


(uit deTelegraaf )
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2003, 23:41   #2
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Prachtig verhaal. Bedankt voor de bijdrage.
Het deed mij direct het volgende afvragen: als de facisten van vandaag besluiten over te gaan tot migranten van een bepaalde afkomst te transporteren, misschien zou hij die ook proberen te beschermen?
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2003, 01:00   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ach, ik heb wat info gezocht over diene pee na het zien van die miniserie op RTBF (ja, ik ben zowat een van de weinige Vlamingen die nog naar de RTBF kijken, en toch voel ik me Vlaming, dus dat argument is voor de belgicisten al verloren)...

Voor de geïnteresseerden: http://www.giorgioperlasca.it

De film zelf vind ik persoonlijk beter dan Schindler's List, dat druipt van Hollywoodisme, maar ook harder. De rauwe executiescenes maken het ook een harde film, maar ja, moet je tegen kunnen. De Nyilaskeresztespart (de Hongaarse nazi's) maakt het geheel ook wezenloos, omdat je niet gewoon bent aan die symboliek (een pijlenkruis, iets dat je krijgt als je Alt+spatie en dan move kiest tov de swastika).
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be