Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 maart 2015, 18:58   #21
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

fout
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 26 maart 2015 om 18:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 19:00   #22
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nee, de spellingsregels zijn geen punt van discussie als je in een publiek debat serieus wilt genomen worden.

Consequent "fout" schrijven is best wel knap.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 19:06   #23
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

We dwalen af!
Antwerpen hoofdstad van de provincie Midden-Brabant!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 21:05   #24
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraker2015 Bekijk bericht
poten af van ons antwerpen,hollanders
jullie kunnen wat geld uitgeven aan de plaatselijke economie in die ow sjow leukee gezellige stad....
en daar zijn we meer dan tevreden mee
Als wij jullie met rust laten, dan komt er geen schip meer de haven binnen, vanwege het uitbaggeren. Jullie hebben ons nodig net zo goed als dat wij jullie nodig hebben. Vergeet ook niet dat voor jullie vrijheid ook menig "Ollander" zijn leven heeft gegeven..
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2015, 21:15   #25
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraker2015 Bekijk bericht
je moet jezelf niet zo serieus hollander,iedereen verdedigt zijn territorium want dat is eigen aan de natuuur
Daar kan ik mij in vinden, ik zou het ook niet leuk vinden in Rotterdam wanneer Amsterdammers alles zouden gaan bepalen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2015, 21:15   #26
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Wonend in Zuid Holland, tegen Brabant aan, mag Noord Holland wat mij betreft blijven wat het is.
Desnoods fuseren ze maar met de Friezen, zijn de West Friezen ook onder één dak ....
Noord-Hollanders zijn toch een beetje...anders..

laat die maar lekker daar blaiven
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2015, 22:37   #27
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Noord-Hollanders zijn toch een beetje...anders..

laat die maar lekker daar blaiven
En toch, de scheiding van Holland in twee delen is naar mijn inzicht volkomen fout. De graven en gravinnen van Holland draaien zich om in hun graf!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 maart 2015 om 22:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 09:44   #28
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En toch, de scheiding van Holland in twee delen is naar mijn inzicht volkomen fout. De graven en gravinnen van Holland draaien zich om in hun graf!
Deze mening deel ik.
Noord en Zuid Holland horen bij elkaar en kunnen samengaan met Utrecht.
Flevoland is een nieuweling die nergens bij hoort en overal kan bijschuiven.

Rotterdam is de grootste tegenstander van het samengaan van Noord en Zuid Holland ,
omdat ze niet met Amsterdam in een provincie willen.
Het zou te gek zijn om tot een provinciale herindeling komen,
op basis van frustraties van Rotterdammers
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 09:55   #29
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Daar kan ik mij in vinden, ik zou het ook niet leuk vinden in Rotterdam wanneer Amsterdammers alles zouden gaan bepalen.
Als je het met grote steden in andere landen vergelijkt ,heeft Nederland alleen maar kleine steden ,
dit geldt ook voor Amsterdam en Rotterdam.
Voor Amerikanen en Chinezen ,is de Randstad een stad.
Daarom zou het logischer zijn om in de toekomst de Randstad ,
Hollandstad te noemen.

De rest van de provincie noemen we dan Hollandregio.
Overigens vind ik wel ,dat binnen Hollandstad ,de huidige steden ,zoals Amsterdam ,Rotterdam den Haag enz ,
met hun namen en bestuur moeten blijven bestaan

Laatst gewijzigd door cato : 31 maart 2015 om 09:56.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2015, 09:58   #30
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Deze mening deel ik.
Noord en Zuid Holland horen bij elkaar en kunnen samengaan met Utrecht.
Flevoland is een nieuweling die nergens bij hoort en overal kan bijschuiven.

Rotterdam is de grootste tegenstander van het samengaan van Noord en Zuid Holland ,
omdat ze niet met Amsterdam in een provincie willen.
Het zou te gek zijn om tot een provinciale herindeling komen,
op basis van frustraties van Rotterdammers
Helemaal mee eens.
Trouwens, grappig feit: in Rotterdam is ook een Ajaxstraat.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 maart 2015 om 09:58.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2015, 07:43   #31
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, dat is punt van discussie...
De spellingregels waarover sprake gelden uitsluitend voor de overheid en wat daarvan afhangt, en wie neemt de overheid ernstig als het over onze taal gaat?

Daarbuiten heeft iedereen heeft de volstrekte vrijheid te spellen zoals hij of zij wil. Een ondubbelzinnige en samenhangende spelling wijst op een diepgaande eerbiediging van het fonologisch karakter van de Nederlandse spelling en dat kan je maar beter wél ernstig nemen.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 8 april 2015 om 07:48.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2015, 19:17   #32
droge humor kassa404
Burger
 
Geregistreerd: 15 oktober 2011
Berichten: 181
Standaard

Zuid-Brabant lijkt mij de meest logische keuze.
Maar ja, logica is nooit populair geweest in de politiek.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  KAART.jpg‎
Bekeken: 105
Grootte:  81,2 KB
ID: 98726  

droge humor kassa404 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2015, 19:55   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
De spellingregels waarover sprake gelden uitsluitend voor de overheid en wat daarvan afhangt, en wie neemt de overheid ernstig als het over onze taal gaat?
Onderwijs bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2015, 19:56   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Daarbuiten heeft iedereen heeft de volstrekte vrijheid te spellen zoals hij of zij wil. Een ondubbelzinnige en samenhangende spelling wijst op een diepgaande eerbiediging van het fonologisch karakter van de Nederlandse spelling en dat kan je maar beter wél ernstig nemen.
Ongetwijfeld, daarom heb ik me al veel eerder voorstander getoond van een grondige aanpassing van onze spelling naar Afrikaans voorbeeld. Alleen, als je tegenwoordig eigengereid spelt, heeft dat tegenwoordig ook consequenties.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2015, 23:41   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hij trekt de "k"-regel iets te hardnekkig door om het als loutere "taalfout" te bestempelen. Een kind van de jaren zestig of zeventig, naar ik vermoed.

"Fantasties"
"Konsekwent"
"Kollektief"
Ik bevestig uw vermoeden! Maar aan fantasties doe ik niet mee. Ten eerste zou het moeten fantastis zijn; die i wordt toch kort uitgesproken. Ten tweede ben ik tegen de Marchantspelling waardoor onze spelling nog meer onnodig ging afwijken van de Duitse. Visch werd vis maar fantastisch en alle woorden eindigend op -isch en met meer dan 1 lettergreep, bleven ongewijzigd. Waarom ?
Citaat:
Als je natuurlijk serieus wilt genomen worden, moet je wel even meeëvolueren met de spellingsregels.
Ik kan echter diegenen niet serieus nemen die de spellingsregels om de tien jaar veranderen.
Daarvoor neem ik de spelling nu net iets te serieus.


Vraag is echter, 'taalfouten', volgens welke editie van het Groene Boekje of de Van Dale?
Ik heb nog meegemaakt dat De Standaard een dagelijkse Kunst en Kultuurpagina had. De K&K bladzijde!
In de laatste spiksplinternieuwste spellingshervorming (of beter spellingsvervorming) zijn echter weeral een pak k-woorden gesneuveld (waaronder kultuur) terwijl anderzijds een paar c-woorden werden verplaatst naar de k-kolom.
Begrijpe wie kan....
Vroeger hadden we voor een aantal woorden de progressieve of toegelaten k-spelling naast een c-voorkeursspelling. En dat stond ook zo aangegeven in de Van Dale.
Een van de vorige hervormingen - ze wisselen tegenwoordig om de 10 jaar mekaar af - maakte daarmee echter komaf, maar ik heb die hervorming niet ondertekend! (Net zoals ik trouwens het verdrag der 24 artikelen niet heb ondertekend.) En ik weiger die dus te aanvaarden.

Als het van mij afhing keerden we trouwens terug naar de spelling van De Vries en Te Winkel met o.a. haar mooie verbuigings-n bij het lidwoord de. Ik ga die eens grondig bestuderen zodat ik die korrekt kan toepassen in de plaats van de geamputeerde kleutertaal die we nu moeten schrijven, beroofd als ze is van haar naamvallen....

Ik kan de c-spelling niet in overeenstemming brengen, noch met mijn progressieve ingesteldheid, noch met mijn Vlaams volksnationalisme; want een c is uiteraard voor de Franstaligen, en bovendien biedt de k-spelling een uiting van een zeker pangermanisme. In elke Germaanse taal wordt kultuur immers met een k geschreven. Men legge mij eens uit waarom dat in het NL anders zou moeten zijn. En waarom lokaal met een k en cultuur met een c dient geschreven te worden...
Want als ge zegt dat iets verkeerd is moet ge uiteraard kunnen aangeven w�*�*rom dat dan wel verkeerd is. (Ik bedoel de onderliggende spellingsregel waarom het bijvb. hij pleitte is en niet hij pleite. )

U doet me tenslotte aan iets denken....ik heb een fout geschreven in mijn forumnaam... Ik kan nog niet eens mijn eigen naam schrijven...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 juni 2015 om 23:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 02:03   #36
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

ɪntərnɑtʃonal fonetis ɑlfabɛt (ɔf ɣəlɛikardəx) ɪnvurən.

Eerlek gezecht weet 'k niet ééns of onze taalregelz nog te 'redden' zein.

Waar beginnen, in godsnaam?
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 02:50   #37
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik bevestig uw vermoeden! Maar aan fantasties doe ik niet mee. Ten eerste zou het moeten fantastis zijn; die i wordt toch kort uitgesproken. Ten tweede ben ik tegen de Marchantspelling waardoor onze spelling nog meer onnodig ging afwijken van de Duitse. Visch werd vis maar fantastisch en alle woorden eindigend op -isch en met meer dan 1 lettergreep, bleven ongewijzigd. Waarom ?
Ik kan echter diegenen niet serieus nemen die de spellingsregels om de tien jaar veranderen.
Daarvoor neem ik de spelling nu net iets te serieus.

Vraag is echter, 'taalfouten', volgens welke editie van het Groene Boekje of de Van Dale?
Ik heb nog meegemaakt dat De Standaard een dagelijkse Kunst en Kultuurpagina had. De K&K bladzijde!
In de laatste spiksplinternieuwste spellingshervorming (of beter spellingsvervorming) zijn echter weeral een pak k-woorden gesneuveld (waaronder kultuur) terwijl anderzijds een paar c-woorden werden verplaatst naar de k-kolom.
Begrijpe wie kan....
Vroeger hadden we voor een aantal woorden de progressieve of toegelaten k-spelling naast een c-voorkeursspelling. En dat stond ook zo aangegeven in de Van Dale.
Een van de vorige hervormingen - ze wisselen tegenwoordig om de 10 jaar mekaar af - maakte daarmee echter komaf, maar ik heb die hervorming niet ondertekend! (Net zoals ik trouwens het verdrag der 24 artikelen niet heb ondertekend.) En ik weiger die dus te aanvaarden.

Als het van mij afhing keerden we trouwens terug naar de spelling van De Vries en Te Winkel met o.a. haar mooie verbuigings-n bij het lidwoord de. Ik ga die eens grondig bestuderen zodat ik die korrekt kan toepassen in de plaats van de geamputeerde kleutertaal die we nu moeten schrijven, beroofd als ze is van haar naamvallen....

Ik kan de c-spelling niet in overeenstemming brengen, noch met mijn progressieve ingesteldheid, noch met mijn Vlaams volksnationalisme; want een c is uiteraard voor de Franstaligen, en bovendien biedt de k-spelling een uiting van een zeker pangermanisme. In elke Germaanse taal wordt kultuur immers met een k geschreven. Men legge mij eens uit waarom dat in het NL anders zou moeten zijn. En waarom lokaal met een k en cultuur met een c dient geschreven te worden...
Want als ge zegt dat iets verkeerd is moet ge uiteraard kunnen aangeven w�*�*rom dat dan wel verkeerd is. (Ik bedoel de onderliggende spellingsregel waarom het bijvb. hij pleitte is en niet hij pleite. )

U doet me tenslotte aan iets denken....ik heb een fout geschreven in mijn forumnaam... Ik kan nog niet eens mijn eigen naam schrijven...
Volledig eens met uw opmerkingen. Zelfde generatie blijkbaar.
Nationalisme laat ik wel buiten beschouwing. Pragmatisme vind ik boeiender.

Daarenboven is het practisch (praktisch?) uitsluitend op dit forum dat ik nederlandstalige schrijfsels neerpen en is dat taalgevoel er mijnentwege zeker niet op vooruit gegaan sinds +/- 15 jaar.
Een ander probleempje waar ik het blijkbaar ook moeilijker mee krijg is het al dan niet aan elkaar schrijven van een aantal woorden. Erg verwarrend, zeker omdat Engels heden ten dage mijn Common Lingua not so Franca is.
"Hottentottententententoonstelling"...(Hottentot tent exhibition, iemand?) of meer dagelijks gebruikte samenstellingen, weet je wel.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 12:58   #38
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
In Groningen en Utrecht heb je hetzelfde, een hoofdstad die dezelfde naam draagt als de provincie, met die verstande dat dit historisch wellicht wel verantwoord is.
Geografisch zou het westen van Utrecht met de zachte gronden bij Zuid-Holland kunnen en de rest naar Gelderland, zeker de heuvelrug.
Provincie Utrecht haalt zijn naam en grotendeels zijn gebiedsomschrijving – net zoals de Belgische provincie Luik – van het historische prinsbisdom.
De indeling van de provincies van zowel België als Nederland is op zich voor een groot deel gebaseerd op de indeling in departementen die door de Fransen in de periode 1795-1814 werd gevoerd en die door Willem I grotendeels werd overgenomen.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 12:58   #39
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Rot op, tussen-n. Lang leve de epenthese 'e'!

Hei werrekt
Herrefst
Pannekoeke
Kerrefstok

Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2015, 13:22   #40
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat moet ge aan Willem I vragen :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenig...er_Nederlanden
zie het kaartje onderaan.
Die heeft wel meer steken laten vallen zoals:
- op het Kongres van Wenen vragen dat een aantal Franstalige gemleenten zouden terugkeren naar de Nederladnen ipv Frans-Vlaamse.
- de Nederlandstalige gebieden van de provincie Luik (de Jekervallei en de Platdietse streek ) werden niet overgebracht naar Limburg, nadat de Fransen die indeelden bij het departement van de Ourthe. Het geen een direkte oorzaak vormde voor hun verfransing.
Midden-Brabant had logisch geweest temeer daar er toen een Zuid- en Noord-Brabant bestonden.

IK heb Midden-Brabant (ipv Antwerpen ) en "De Zuidelijke Nederlanden" als Nederlandstalige vertaling voor het Franse Belgique voorgesteld op de Leuvense afdeling van de NVA waar leden de kans kregen om de ontwerpteksten van het verkiezingsprogramma te amenderen.
Op een twintigtal aanwezigen werd ik maar door één enkele bijgetreden.

Mijn voorstel voor inlassingen aan de kongresteksten zagen er als volgt uit:

241 BIS
De Vlaamse deelstaat haalt de banden met Nederland op alle mogelijke vlakken aan en wil komen met een zo ruim mogelijke samenwerking.
Voor een verdere politieke integratie kunnen de geesten nu al rijp gemaakt worden met naar analogie met de Nederlandse provincie Noord-Brabant, de naam van de provincie Antwerpen te wijzigen in Midden-Brabant en die van Vlaams-Brabant te vervangen door Zuid-Brabant.
Deze benamingen zijn immers historische korrekter dan de huidige absurde benamingen die ten onrechte suggereren dat Antwerpen niet Brabants zou zijn. Ten tijde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden heette de provincie Brabant trouwens Zuid-Brabant maar dat paste niet in het kraam van de Belgicisten die uiteraard elke verwijzing naar het noorden wilden ongedaan maken.

241 TRIS
Rond 1830 werd ons kollektief nationaal bewustzijn dat we Nederlanders zijn gerest met het politiek geladen neologisme “België” Tot dan toe hadden onze voorouders zich immers Nederlanders genoemd. La Belgique rekende echter af met de Nederlandse taal en het Nederlandse element in de nieuwe staat en dat weerspiegelde zich uiteraard in het woordgebruik
Het is natuurlijk niet te laat op deze aanslag op ons volkseigene symbolisch te herstellen en de naam “België” als vertaling van “Belgique” in het Nederlands te vervangen door het historisch korrekte “Zuid-Nederland”.
Dit is trouwens niet alleen analoog met het revolutiejaar 1790 toen men in de Zuidelijke Nederlanden de Oostenrijkers verjoeg en de konfederale staat “ De Vereenigde Nederlandsche Staeten” oprichtte. (Dit was de officiële Nederlandstalige benaming voor het Franstalige “ Les Etats Belgiques Unis”.) Maar tevens was tijdens de periode van de Nederlandse hereniging van 1815 tot 1830 de officiële Nederlandstalige benaming van de nieuwe staat Koninkrijk der Nederlanden versus de Franstalige benaming Royaume des Belgiques.
Vooral willen wij echter eenheid benadrukken in de Nederlandstalige volksgemeenschap over de staatsgrenzen heen.

Ik werd door iemand hartelijk weggelachen die grapte: wat gaat men zeggen ? Met NVA terug naar de Middeleeuwen!
Wat me opvalt dat in literatuur in - 1816 - er zowel door het buitenland als wel in Nederlandse literatuur de Zuidelijke Nederlanden als België betiteld wordt.
Enerzijds wordt gesproken over verenigde Nederlanden, maar tezelfdertijd wordt in dezelfde literatuur het zuiden aangeduid als België met als hoofdstad Brussel. De bewoners van het zuiden betiteld als Belgen.
"De laatste Veldtogt van Napoleon Buonaparte" - Hendrik Gartman, 1816 (472 pagina's)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be