Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2017, 02:57   #81
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Evolutionisten is een woord dat ge beter hier niet gebruikt. Dat woord heeft geen betekenis.

Een toevallige mutatie is bvb. de blanke huid. In Afrika heeft die mutatie geen zin. Noordelijker wel. dat komt door het mindere zonlicht. De Chinezen hebben ook een lichte huid, maar ontstaan door een andere mutatie dan Europeanen. Dit is een perfect voorbeeld dat de mutatie puur toeval is. Het feit dat de mens noordelijker op de aardbol een lichte huid hebben niet. Het heeft een evolutionair voordeel.

Alles aan de evolutie is toeval, er is geen richting, geen finaliteit.
Mensen met een geloof kunnen dat niet aanvaarden.
Dus alles is toeval?

Maar moet je dan ook niet alle wetenschap niet in de vuilbak gooien want alle wetenschap is gebaseerd op het principe van oorzaak en gevolg? De appel valt uit de boom dus er is een causale oorzaak die die appel laat vallen enzovoort...

Of zie ik dat weer verkeerd?
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 03:14   #82
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Als "geert" nu zei dat alles empirisch gedetermineerd was en dat buiten de zintuigen er geen realiteit bestaat had ik hem nog geloofd. Als "geert" nu zegt dat alles toeval is spreekt hij zichzelf tegen want alles empirisch is gedetermineerd. Ik kijk via mijn ogen naar dit toetsenbord via impulsen in mijn brein.

"geert" gelooft dus in een realiteit die niet empirisch valt vast te leggen.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 03:59   #83
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Wie is die waarnemer dan in het brein van al die causale zaken? "geert?" Laat die vraag maar goed doordringen. En dan kom je bij wat is de maatstaf tussen werkelijkheid en droom. Voor je zintuigen zijn een droom net zo reëel als de dagdagelijkse realiteit. Wat is de maatstaf? De maatstaf is pijn, want als ik een steen tegen je kop gooi doet het pijn. Zo dus is pijn en lijden de maatstaf van de realiteit? Want in een droom bestaat geen pijn. Dan kom je bij het lichaam, dus je lichaam is de realiteit van je bestaan. Waarom gebruik je dan je brein om zaken te overdenken als je je lichaam neemt als maatstaf.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 05:20   #84
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Koeien zijn bv. geselecteerd op hun vlees, je hebt ook melkkoeien die geselecteerd zijn op hun melk.
Dan heb je groenten die genetisch gemodificieerd zijn.

Allemaal op bestaande variatie.

Geen één is daar via een toevallige mutatie gekomen. Dat zijn de voorbeelden uit de praktijk.
Waar deze vandaan komt is het grote mysterie, maar de praktijk spreekt uw theorie tegen.
Geselecteerd, dat is het.
De vraag blijft waarom die ene koe meer melk gaf dan die andere.
Ze leefden in dezelfde stal, kregen het zelfde voedsel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 05:23   #85
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
De Congostroom is de oorzaak van het verschil wat ontstaan is tussen chimpansee en bonobo.
Precies.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 05:27   #86
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Dus alles is toeval?

Maar moet je dan ook niet alle wetenschap niet in de vuilbak gooien want alle wetenschap is gebaseerd op het principe van oorzaak en gevolg? De appel valt uit de boom dus er is een causale oorzaak die die appel laat vallen enzovoort...

Of zie ik dat weer verkeerd?
Dat zie je goed.
Maar dat vallen bepaalt de eigenschappen van die appel niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 06:06   #87
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Evolutionisten is een woord dat ge beter hier niet gebruikt. Dat woord heeft geen betekenis.

Een toevallige mutatie is bvb. de blanke huid. In Afrika heeft die mutatie geen zin. Noordelijker wel. dat komt door het mindere zonlicht. De Chinezen hebben ook een lichte huid, maar ontstaan door een andere mutatie dan Europeanen. Dit is een perfect voorbeeld dat de mutatie puur toeval is. Het feit dat de mens noordelijker op de aardbol een lichte huid hebben niet. Het heeft een evolutionair voordeel.

Alles aan de evolutie is toeval, er is geen richting, geen finaliteit.
Mensen met een geloof kunnen dat niet aanvaarden.
Wat jij wil zeggen : "Alles aan de evolutie is willekeurig." En zelfs dat is niet zo.

Ons blank worden is geen toevallige mutatie, maar onze huidpigmenten pasten zich aan op de exodus uit Afrika. Dit gebeurde om meer vitamine D op te nemen. Blanken lijden veelal aan een vitamine D tekort hierdoor.

Dat mag je dan wel "mutatie" noemen, die was niet toevallig en had een duidelijke oorzaak.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 06:15   #88
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Geselecteerd, dat is het.
De vraag blijft waarom die ene koe meer melk gaf dan die andere.
Ze leefden in dezelfde stal, kregen het zelfde voedsel.
Waarom produceert de ene stier meer spieren dan de andere?
Waarom heb ik donker haar en een ander licht? Waarom zijn mijn ogen donker en die van een ander blauw?
Dat is nu eenmaal de bestaande variatie die er is. In het wild heb je die variatie minder, waarom bespraken we al. Fixatie.

Variatie willen verklaren met toevallige mutaties en dergelijke hypotheses neigt al naar psuedowetenschap.

Evolutie mag dan wel willekeurig zijn, dat maakt de wil van het organisme niet willekeurig. Het organisme haar wil doet wat geschreven staat in de DNA van het organisme. Het is niet omdat evolutie alle kanten kan op gaan en we daar over "toeval" kunnen spreken, dat de variatie ook door toeval bereikt is he.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 06:21   #89
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ken je Rupert Sheldrake? Die denkt ook dat er in alles intelligentie huist.
Neen, die ken ik niet en ik vind op internet wel een lang vaag verhaal, dus hoe die intelligentie werkelijk in alles zit, dat weet hij, denk ik niet.
Dat weet alleen ik.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 06:34   #90
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Neen, die ken ik niet en ik vind op internet wel een lang vaag verhaal, dus hoe die intelligentie werkelijk in alles zit, dat weet hij, denk ik niet.
Dat weet alleen ik.
Al staat ie wel beter bekend voor andere dingen. Morfogenetische velden, bijt er iemand?

Citaat:
Rupert Sheldrake (28 juni 1942) is een Engels auteur die zich, na een opleiding in de celbiologie, bezighoudt met parapsychologie.
Sheldrake heeft het concept morfisch veld verder ontwikkeld, gebaseerd op het oudere begrip morfogenetische velden. Dit begrip werd eerder gebruikt door T.H. Huxley en de Franse filosoof Henri Bergson via het begrip 'noösfeer' van de paleontoloog/jezuïet Teilhard de Chardin. Sheldrake heeft onderzoek gedaan naar en geschreven over onder andere de ontwikkeling en het gedrag van dieren en planten, telepathie, perceptie en metafysica. Hij heeft zijn focus speciaal gericht op die vraagstukken die (nog) geen oplossing hebben gevonden, zoals het gedrag en de communicatie onderling van mieren, duiven die hun hok terug vinden, honden die de thuiskomst van hun baas 'weten', etc. Hij doet dit door fundamenteel experimenteel onderzoek met een zeer beperkt budget. Sheldrake is afgestudeerd en gepromoveerd aan de Universiteit van Cambridge. Hij kwam in de jaren 90 in Nederland sterk in het nieuws als een van de deelnemers aan het spraakmakende VPRO-programma Een Schitterend Ongeluk van Wim Kayzer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 07:38   #91
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Al staat ie wel beter bekend voor andere dingen. Morfogenetische velden, bijt er iemand?



https://nl.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
De theorie van de morfogenetische velden[2] is erop gebaseerd dat deze inderdaad een meetbare natuurkundige werking hebben.

Het leven is meer dan meetbaarheid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 07:50   #92
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De theorie van de morfogenetische velden[2] is erop gebaseerd dat deze inderdaad een meetbare natuurkundige werking hebben.

Het leven is meer dan meetbaarheid.
Citaat:
In de negentiende eeuw bleef het veldbegrip beperkt tot elektromagnetisme en licht. In zijn algemene relativiteitstheorie breidde Einstein het in de jaren twintig uit tot de zwaartekracht. Volgens Einstein omvat het universele zwaartekrachtsveld dat in de buurt van materie gekromd is, het hele universum. Bovendien worden velden nu, door de ontwikkeling van de kwantumfysica, geacht ten grondslag te liggen aan alle atomaire en subatomaire structuren. Elk soort 'deeltje' wordt opgevat als een kwantum trillingsenergie in een veld. Elektronen zijn trillingen in elektronenvelden, protonen trillingen in een protonenveld, enzovoort. Kwantummaterievelden, elektromagnetische velden en zwaartekrachtvelden verschillen van aard, maar ze hebben de algemene kenmerken van een veld als een invloedssfeer met een karakteristiek ruimtelijk patroon gemeen.
Citaat:
De velden van termietenkolonies. Hij (Rupert Sheldrake) merkte op dat termieten, net als mieren, kolonies bouwen zonder specifieke 'blauwdruk' terwijl ze toch zeer "doelgericht" en coöperatief te werk lijken te gaan. Bij de bouw van bogen in termietenkolonies bijvoorbeeld, maken werkers eerst pilaren, die vervolgens naar elkaar toe buigen tot de groeiende uiteinden elkaar raken. Dit terwijl de werkers elkaar niet kunnen zien. Ze zijn blind. De suggestie dat termietenkolonies door velden worden georganiseerd houdt geen ontkenning in van het belang van normale zintuiglijke communicatie. We weten dat termieten, net als mieren, op verschillende manieren met elkaar communiceren: door geluid, door aanraking, door voedsel te delen en door reuk.
Sheldrake stelt voor om het experiment van Eugene Marais(een Zuid-Afrikaanse wetenschapper) te herhalen die een staalplaat dwars in een termietenheuvel plaatste. De werkers aan de andere zijde van de plaat bouwden eenzelfde toren als aan de andere kant. Dit werpt de vraag op, waar elke werker zijn deel van het algemene ontwerp vandaan haalt?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Morfisch_veld

Laatst gewijzigd door Peche : 11 maart 2017 om 07:56.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 07:56   #93
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
mooi, maar daarmede kan je het leven niet verklaren.
Het blijft een lager mechanisch iets en leven is niet mechanisch, maar organisch
en berust bij de dieren op de innerlijke ziel als zelfstandigheid en bij de mens bovendien ook nog op zijn geest als denken.

Je kunt het hogere niet uit het lagere verklaren en dat is een grote denkfout van de natuurwetenschap.

Het leven is uit God, die de microwezentjes zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 08:04   #94
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
mooi, maar daarmede kan je het leven niet verklaren.
Het blijft een lager mechanisch iets en leven is niet mechanisch, maar organisch
en berust bij de dieren op de innerlijke ziel als zelfstandigheid en bij de mens bovendien ook nog op zijn geest als denken.

Je kunt het hogere niet uit het lagere verklaren en dat is een grote denkfout van de natuurwetenschap.

Het leven is uit God, die de microwezentjes zijn.
De morfische velden drukken zich uit. Ze gaan vibreren/trillen waardoor een "lading" ontstaat en materie zich projecteert. Deze natuurwetenschapper raadpleegde ook parapsychologie en dergelijke. Geloof me, Rupert Sheldrake ging ver buiten de doos.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 08:41   #95
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Waarom produceert de ene stier meer spieren dan de andere?
Waarom heb ik donker haar en een ander licht? Waarom zijn mijn ogen donker en die van een ander blauw?
Dat is nu eenmaal de bestaande variatie die er is. In het wild heb je die variatie minder, waarom bespraken we al. Fixatie.

Variatie willen verklaren met toevallige mutaties en dergelijke hypotheses neigt al naar psuedowetenschap.

Evolutie mag dan wel willekeurig zijn, dat maakt de wil van het organisme niet willekeurig. Het organisme haar wil doet wat geschreven staat in de DNA van het organisme. Het is niet omdat evolutie alle kanten kan op gaan en we daar over "toeval" kunnen spreken, dat de variatie ook door toeval bereikt is he.
Niet noodzakelijk. Stel dat er in de oertijd in een familie door een 'foutje van de natuur' (genetisch foutje) kinderen worden geboren met 6 vingers aan elke hand. Zulke foutjes gebeuren regelmatig. En het zou blijken dat deze kinderen veel handiger zouden zijn in allerlei dingen van het dagdagelijkse leven. En dat dus de kans om te overleven veel groter en gemakkelijker wordt voor deze kinderen met 6 vingers. Dan is de kans reëel dat 'de natuur' kinderen met 6 vingers zal bevoordelen door meer kinderen met 6 vingers te doen geboren worden. Immers, zoals ik stelde, de kans om te overleven is groter en de natuur kiest altijd zijn voordeel. Dat is wat men noemt 'evolutie door natuurlijke selectie'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 maart 2017 om 08:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 09:33   #96
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. Stel dat er in de oertijd in een familie door een 'foutje van de natuur' (genetisch foutje) kinderen worden geboren met 6 vingers aan elke hand. Zulke foutjes gebeuren regelmatig. En het zou blijken dat deze kinderen veel handiger zouden zijn in allerlei dingen van het dagdagelijkse leven. En dat dus de kans om te overleven veel groter en gemakkelijker wordt voor deze kinderen met 6 vingers. Dan is de kans reëel dat 'de natuur' kinderen met 6 vingers zal bevoordelen door meer kinderen met 6 vingers te doen geboren worden. Immers, zoals ik stelde, de kans om te overleven is groter en de natuur kiest altijd zijn voordeel. Dat is wat men noemt 'evolutie door natuurlijke selectie'.
Ja als we gaan stellen kan je veel stellen. Er worden nog kinderen geboren met 2 tot 6 vingers aan één hand. Die mutatie passeert de selectie niet.
En is ook helemaal naast kwestie. Die afwijkingen zijn toevallig daar en kan je al een toevallige mutatie noemen, maar we moeten al veel gaan veronderstellen om uiteindelijk te zeggen dat de evolutie van soorten van zulke mutaties afhing.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 11:04   #97
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.660
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
De morfische velden drukken zich uit. Ze gaan vibreren/trillen waardoor een "lading" ontstaat en materie zich projecteert. Deze natuurwetenschapper raadpleegde ook parapsychologie en dergelijke. Geloof me, Rupert Sheldrake ging ver buiten de doos.
Geloof me: mijn atoomtheorie zit veel beter in elkaar.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 11:18   #98
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ja als we gaan stellen kan je veel stellen. Er worden nog kinderen geboren met 2 tot 6 vingers aan één hand. Die mutatie passeert de selectie niet.
En is ook helemaal naast kwestie. Die afwijkingen zijn toevallig daar en kan je al een toevallige mutatie noemen, maar we moeten al veel gaan veronderstellen om uiteindelijk te zeggen dat de evolutie van soorten van zulke mutaties afhing.

Ik denk nochtans dat dit zeker in bepaalde gevallen inderdaad zo is gegaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 maart 2017 om 11:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 11:35   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Wat jij wil zeggen : "Alles aan de evolutie is willekeurig." En zelfs dat is niet zo.

Ons blank worden is geen toevallige mutatie, maar onze huidpigmenten pasten zich aan op de exodus uit Afrika. Dit gebeurde om meer vitamine D op te nemen. Blanken lijden veelal aan een vitamine D tekort hierdoor.

Dat mag je dan wel "mutatie" noemen, die was niet toevallig en had een duidelijke oorzaak.
Waa rom passen ze zich niet aan bij een neger die hier al honderd jaar woont.
Straffer, eeen kind van een blanke en een neger zal niet blank zijn, zelfs niet aan de noordpool.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2017, 11:48   #100
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Waarom produceert de ene stier meer spieren dan de andere?
Waarom heb ik donker haar en een ander licht? Waarom zijn mijn ogen donker en die van een ander blauw?
Dat is nu eenmaal de bestaande variatie die er is. In het wild heb je die variatie minder, waarom bespraken we al. Fixatie.

Variatie willen verklaren met toevallige mutaties en dergelijke hypotheses neigt al naar psuedowetenschap.

Evolutie mag dan wel willekeurig zijn, dat maakt de wil van het organisme niet willekeurig. Het organisme haar wil doet wat geschreven staat in de DNA van het organisme. Het is niet omdat evolutie alle kanten kan op gaan en we daar over "toeval" kunnen spreken, dat de variatie ook door toeval bereikt is he.
Foute redenering.
Die variatie is er inderdaad niet In de natuur.
Pigmeën zijn klein, massai zijn groot.
Zet die samen en ge krijgt variatie.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be