Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2004, 19:30   #1
FT
Provinciaal Statenlid
 
FT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Locatie: Rand
Berichten: 638
Standaard

Stel, er is geen godsdienst. Zouden de mensen opzoek gaan naar andere zaken om in te geloven? Personencultus? ...
FT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 19:32   #2
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Stel, er is geen godsdienst. Zouden de mensen opzoek gaan naar andere zaken om in te geloven? Personencultus? ...
Waarom niet kijken naar bestaande gevallen.

China bv.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 19:34   #3
mad_drone
Gouverneur
 
mad_drone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: destelbergen
Berichten: 1.280
Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Stel, er is geen godsdienst. Zouden de mensen opzoek gaan naar andere zaken om in te geloven? Personencultus? ...
Waarom niet kijken naar bestaande gevallen.

China bv.
daar geloven ze tenminste in iemand! hier in belgenland vertrouwt niemand een ander...
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 20:50   #4
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Stel, er is geen godsdienst. Zouden de mensen opzoek gaan naar andere zaken om in te geloven? Personencultus? ...
Ik denk dat godsdienst zo goed als niets met geloven te maken heeft.

Ik ben er ook zeker van dat godsdienst ZEKER NIET iets is dat persoonlijk of persoonsgebonden is.


Ik denk dat godsdienst of beter nog, religie bijna alles te maken heeft met cultuur. Volgens mij is godsdienst of religie net als andere zaken die mensen met elkaar verbindt gewoon een onderdeel van cultuur.

Het is volgens mij niet meer dan een geheel van conventies onder mensen die maken dat ze zich met elkaar verbonden weten. Net zoals taal en kledij en andere tradities een middel zijn om zich tot een bepaalde groep te weten, zo is ook de functie van godsdienst en religie de rol van bindmiddel tussen mensen (en niets anders).

God en de goden zijn wat dit betreft TOTAAL VAN GEEN BELANG.

Religie is volgens mij een soort van "collectieve gekte" waarvan ieder die er aan deelneemt of zich eraan overgeeft in zijn binnenste beseft dat wat er verteld of gedaan wordt eigenlijk maar "pure bullshit" is, maar men doet collectief alsof men in die "bullshit" gelooft. Het voornaamste bij religie is NIET geloven maar GEZAMENLIJK DOEN ALSOF MEN GELOOFT.

Het gaat er bij godsdienst NIET om in iets te geloven maar om DOOR de godsdienst zich MET ANDEREN VERBONDEN te weten en te voelen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 22:04   #5
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FT
Stel, er is geen godsdienst. Zouden de mensen opzoek gaan naar andere zaken om in te geloven? Personencultus? ...
Ik denk dat godsdienst zo goed als niets met geloven te maken heeft.

Ik ben er ook zeker van dat godsdienst ZEKER NIET iets is dat persoonlijk of persoonsgebonden is.


Ik denk dat godsdienst of beter nog, religie bijna alles te maken heeft met cultuur. Volgens mij is godsdienst of religie net als andere zaken die mensen met elkaar verbindt gewoon een onderdeel van cultuur.

Het is volgens mij niet meer dan een geheel van conventies onder mensen die maken dat ze zich met elkaar verbonden weten. Net zoals taal en kledij en andere tradities een middel zijn om zich tot een bepaalde groep te weten, zo is ook de functie van godsdienst en religie de rol van bindmiddel tussen mensen (en niets anders).

God en de goden zijn wat dit betreft TOTAAL VAN GEEN BELANG.

Religie is volgens mij een soort van "collectieve gekte" [size=1](waarvan ieder die er aan deelneemt of zich eraan overgeeft in zijn binnenste beseft dat wat er verteld of gedaan wordt eigenlijk maar "pure bullshit" is, maar men doet collectief alsof men in die "bullshit" gelooft.)[/size] Het voornaamste bij religie is NIET geloven maar GEZAMENLIJK DOEN ALSOF MEN GELOOFT.

Het gaat er bij godsdienst NIET om in iets te geloven maar om DOOR de godsdienst zich MET ANDEREN VERBONDEN te weten en te voelen.
Behalve met hetgeen tussen haakjes staat ben ik akkoord.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 22:11   #6
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

De meest zuivere en authentieke vorm van eredienst is de verering van de voorouders.
Alle godsdiensten zijn daaruit ontstaan.
Het is een evolutie, waarbij enkelen zich binnen een groep de exclusiviteit van de ritus hebben toegeëigend. In het begin is dat ongetwijfeld met instemming van de groep gebeurd.
Als de aangeduide individuën echter zien hoe hun status hen gezag en invloed geeft, gaan ze die natuurlijker wijze trachten uit te breiden.
Zij stellen zich op als de onontbeerlijke mediatoren tussen de voorouders en de groep.
Vanaf dat ogenblik bepalen ze niet alleen de riten, maar ook tot wie vereerd wordt.
Zo zijn alle godsdiensten ontstaan. Niets goddelijks. Puur mensenwerk. Het doel is niet de verering, maar de macht en de invloed die de status van mediator = priester oplevert.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 13:42   #7
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
De meest zuivere en authentieke vorm van eredienst is de verering van de voorouders.
Verering van de voorouders, maar ook natuur. Bij de Joods-Christelijke traditie ontbreekt deze laatste, en daarom zie ik dit als een valse en egocentrische religie die de mens uitbreekt uit zijn harmonie met de 'echte' god : de natuur. In het Christendom ontbreekt de voorouder-cultus trouwens ook. In het Jodendom en vooral de Islam vind je die wel nog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Het is een evolutie, waarbij enkelen zich binnen een groep de exclusiviteit van de ritus hebben toegeëigend. In het begin is dat ongetwijfeld met instemming van de groep gebeurd.
In wat ik zie als 'echte' religies heeft iedereen het recht om toenadering tot het goddelijke te zoeken. Boedhisme is een mooi voorbeeld. Boedhisme vraagt om zelf-ontplooiing en het zoeken naar een eigen manier om met het goddelijke (innerlijke krachten en krachten in de natuur) in contact te treden. Ik ben helaas niet bekend met de mate waarop voorouders een rol spelen in deze religie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Het doel is niet de verering, maar de macht en de invloed die de status van mediator = priester oplevert.
Bij 'echte' religies is het doel zelf-ontplooiing en het zoeken naar harmonie (zowel innerlijk als tov de buitenwereld). Dit vind ik bijvoorbeeld terug in Boedhisme, Shintoisme en hun Europese varianten (Druidisme en Wotanisme). Religies waar dit ontbreekt verafschuw ik. Vele religies verarmen zelfs de geest door hun sterke dogmatische dwang en het ontnemen van zelf-reflectie over tal van zaken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik denk dat godsdienst of beter nog, religie bijna alles te maken heeft met cultuur. Volgens mij is godsdienst of religie net als andere zaken die mensen met elkaar verbindt gewoon een onderdeel van cultuur.
Dit is waar voor de massa. Dit is niet waar voor iedereen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het is volgens mij niet meer dan een geheel van conventies onder mensen die maken dat ze zich met elkaar verbonden weten. Net zoals taal en kledij en andere tradities een middel zijn om zich tot een bepaalde groep te weten, zo is ook de functie van godsdienst en religie de rol van bindmiddel tussen mensen (en niets anders).
Religie is voor de massa iets dat ze vastgrijpen om een houvast te hebben. Het is niet zozeer dat ze dat bindmiddel nodig hebben, maar eerder een authoriteit die denkt voor hen, zodat zij zich kunnen wentelen in hun eigen zwakheden (in geval van de 'valse' religies) of zodat ze zich kunnen ontwikkelen (in geval van de 'echte' religies).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
God en de goden zijn wat dit betreft TOTAAL VAN GEEN BELANG.
Voor de massa is er de nood naar een authoriteit die voor hen denkt, zoals ik al zei. Door te geloven dat die authoriteit goddelijk is, en dus staat boven eender welke mens, ontnemen ze zichzelf de mogelijkheid tot kritiek, wat leidt tot berusting. Dit is een simpele maar effectieve manier van zelfbedrog die de simpele mens gebruikt om ovenschijnlijk steviger te staan in het leven. Maar vaak wordt hij slechts een slaaf van zijn religie.

Bij de 'echte' religies ontbreekt de goddelijke authoriteit, vermits ze het goddelijke op een heel andere wijze interpretteren. Daar wordt deze in handen gelegd van bepaalde religieuzen, en aanvaardt ze omwille van het gebrek aan goddelijke afkomst zelf-reflectie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het voornaamste bij religie is NIET geloven maar GEZAMENLIJK DOEN ALSOF MEN GELOOFT.
De 'voordelen' van religie zijn inderdaad belangrijker dan de religie zelf. Het is echter niet zo dat de meerderheid van de volgelingen van een religie niet gelooft. De katholieken van vandaag in onze contreien zijn een uitzondering. En op termijn zal dit waarschijnlijk leiden tot een totaal verval van deze godsdienst in onze contreien. Een totaal gebrek aan vooroudercultus lijkt mij trouwens één van de zovele redenen voor dit verval.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het gaat er bij godsdienst NIET om in iets te geloven maar om DOOR de godsdienst zich MET ANDEREN VERBONDEN te weten en te voelen.
Zoals ik hierboven al zei, is dat dus niet zo. Er zijn in Europa trouwens steeds meer mensen die zoeken naar een nieuwe religie, onafhankelijk van hun omgeving en een voorouders.




In het geval u zich dit afvraagt, mijn geloof is de grootste gemene deler van wat ik de echte religies noem. Ik doe niet aan rituelen ed en ben geen lid van een geloofsgemeenschap, maar mijn ingesteldheid helpt mij tot zelf-ontplooiing en harmonie te komen. Ook helpt deze mij mijn lichaam beter te begrijpen en te beheersen. Tzelfdertijd biedt ze een toevoeging aan de wetenschap om het universum te begrijpen, zonder de wetenschap te moeten tegenspreken.
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 16:58   #8
Akkersloot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2004
Locatie: pro-islam is extreem-rechts.
Berichten: 698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Ik denk dat godsdienst zo goed als niets met geloven te maken heeft.

Ik ben er ook zeker van dat godsdienst ZEKER NIET iets is dat persoonlijk of persoonsgebonden is.


Ik denk dat godsdienst of beter nog, religie bijna alles te maken heeft met cultuur. Volgens mij is godsdienst of religie net als andere zaken die mensen met elkaar verbindt gewoon een onderdeel van cultuur.

Het is volgens mij niet meer dan een geheel van conventies onder mensen die maken dat ze zich met elkaar verbonden weten.
Helemaal niet mee eens. Natuurlijk zijn er veel "gelovigen" voor wie het alleen maar puur politiek is. Maar het gros van de gelovigen geloven volgens mij echt in wat ze allemaal beweren.

Volgens mij zal er altijd [s]godsdienst[/s] geloof blijven bestaan. Individueel geloof in iets bovennatuurlijks zal bij veel mensen blijven bestaan. Maar als religies geen dictatuur kunnen vestigen en de "respectgeleerden" het uiten van kritiek toestaan zal het (religieuze) christendom, het jodendom en de islam verdwijnen.
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2004, 17:49   #9
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Maar als religies geen dictatuur kunnen vestigen en de "respectgeleerden" het uiten van kritiek toestaan zal het (religieuze) christendom, het jodendom en de islam verdwijnen.
Ik denk niet dat je mag veralgemenen. Kijk om te beginnen al maar naar al die Moslims hier in België. Die zitten niet meer in een moslim land, maar kiezen toch zelf voor de Islam. Of kijk naar het jodendom dat eigenlijk nooit een eigen religieuze 'dictatuur' heeft gehad tot 1948. De reden hiervoor is omdat die religies verbonden zijn met hun bloedband. Zover ze zich kunnen herinneren aanbaden hun voorouders al dezelfde God. Wij, Europeanen hebben heidenste voorouders en hebben altijd onder een religieuze dictatuur geleefd. Onze heidense voorouders zijn we zo goed als vergeten, en met het Christendom hebben we nooit voldoende feeling gehad. Daardoor wenden veel Europeanen naar een alternatief, en is dit alternatief voor iedereen weer anders... De VS is ontstaan toen mensen, hoofdzakelijk om religieuze redenen uit Europa gevlucht zijn. Daar is weer een sterke band met de voorouders, namelijk de Christelijke pelgrims die de VS gesticht hebben. En dit is deels de verklaring voor de sterkte van het Christendom in de VS, terwijl die hier aan het verdwijnen is.
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be