Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2009, 22:25   #21
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen, als je een kind aanleert hoe je met elkaar om dient te gaan, als je het de taal leert spreken; dan leer je het kind functioneren in de maatschappij. Als je het gaat vertellen wat het moet geloven, m.a.w. voorkauwt hoe het de wereld dient te zien, dring je die kinderen een wereldbeeld op (inclusief een hoop intolerante meningen die eraan hangen), wat levenslang blijft hangen. Er wordt hen verteld wat ze moeten geloven, nog voor ze oud genoeg zijn om er ook maar het eerste van te begrijpen. Hier legt een wetenschapper u uit hoe dat in zijn werk gaat:
Toch een beetje eigen schuld dikke bult. Men leert kinderen niet omgaan op een redelijke en constructieve manier met grote levensvragen omdat men er zelf niet mee kan omgaan en aldus de deur open laat voor allerlei religieuze en sectaire ideologieën.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 22:59   #22
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen, als je een kind aanleert hoe je met elkaar om dient te gaan, als je het de taal leert spreken; dan leer je het kind functioneren in de maatschappij. Als je het gaat vertellen wat het moet geloven, m.a.w. voorkauwt hoe het de wereld dient te zien, dring je die kinderen een wereldbeeld op (inclusief een hoop intolerante meningen die eraan hangen), wat levenslang blijft hangen. Er wordt hen verteld wat ze moeten geloven, nog voor ze oud genoeg zijn om er ook maar het eerste van te begrijpen. Hier legt een wetenschapper u uit hoe dat in zijn werk gaat:
Dat zijn nu wel zelf echte atheïsten. Blijkbaar heeft u gewoon een andere mening dan ik, maar ik meen dat het geen kwaad kan dat ouders een gematigde godsdienstige overtuiging overbrengen aan hun kinderen. Godsdienst is ook vooralsnog inherent deel van een cultuur. Wie het christendom kent, kent zijn eigen cultuur beter en kan zo ook openstaan voor andere culturen of godsdiensten. Of dat zou toch moeten, en dat is meestal zo in het Westen. Als je eerlijk bent, moet je trouwens toch toegeven dat atheïsten hun kinderen meestal ook atheïsme meegeven? Ik vind dat geen schande hoor, ik kan dat goed begrijpen. Zolang je hen maar laat kennis maken met andere opvattingen dan de eigen en als ze een andere keuze maken hun niet in de weg leggen.

@Kallikles: Ik zei trouwens niet dat ik Grieks en Latijn (of Duits) kon spreken, gewoon dat een basiskennis altijd nuttig is. Met Grieks, relevant voor Nieuw-Grieks, en bovenal Latijn kan je sneller heel wat andere talen leren. Bij zowat elke universitaire studie komt het lexicon wel van pas.

Laatst gewijzigd door respublica : 26 december 2009 om 23:01.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 23:50   #23
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dat zijn nu wel zelf echte atheïsten. Blijkbaar heeft u gewoon een andere mening dan ik, maar ik meen dat het geen kwaad kan dat ouders een gematigde godsdienstige overtuiging overbrengen aan hun kinderen. Godsdienst is ook vooralsnog inherent deel van een cultuur. Wie het christendom kent, kent zijn eigen cultuur beter en kan zo ook openstaan voor andere culturen of godsdiensten. Of dat zou toch moeten, en dat is meestal zo in het Westen. Als je eerlijk bent, moet je trouwens toch toegeven dat atheïsten hun kinderen meestal ook atheïsme meegeven? Ik vind dat geen schande hoor, ik kan dat goed begrijpen. Zolang je hen maar laat kennis maken met andere opvattingen dan de eigen en als ze een andere keuze maken hun niet in de weg leggen.
Atheïsme meegeven? Natuurlijk, ik kan me voorstellen dat vanuit religieus perspectief ''atheïsme meegegeven wordt''. Het gaat hier echter om het ontbreken van iets. Je noemt kaal toch ook niet een haarkleur? Het grote verschil tussen religieuze indoctrinatie en het meegeven van ideologieën, dat lijkt mij duidelijk; het gebruik van angst (voor de hel). Zelfs matig geloof overbrengen zal het kind - en later de volwassene - altijd via eringeramde angst het geloof in chanteren. En daardoor vind ik geloof een misdaad tegen de mensheid; het houdt ons bang, kortzichtig en kleinzielig; en het maakt ons trots op dingen waar we ons voor moeten schamen, en doet ons schamen om dingen waarop we trots zouden moeten zijn.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2009, 23:54   #24
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
maar ik meen dat het geen kwaad kan dat ouders een gematigde godsdienstige overtuiging overbrengen aan hun kinderen.
Ik heb daar ook geen probleem mee.
Ik heb ook een godsdienstige opvoeding gekregen (les gekregen van de broeders), maar heb daarna een eigen mening gekregen.
Maar liberalist_NL heeft wel een punt, het blijft verdomd lang hangen.
Je moet jezelf bijna deprogrammeren.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Godsdienst is ook vooralsnog inherent deel van een cultuur. Wie het christendom kent, kent zijn eigen cultuur beter en kan zo ook openstaan voor andere culturen of godsdiensten.
Dat weet ik nog zo niet.
Ik denk dat er zowel bij de gelovigen als niet-gelovigen mensen zijn die openstaan voor andere culturen of godsdiensten.
Net zoals er in die groepen mensen zijn die er niet voor openstaan.
Vandaar ook mijn mening dat geloven niet noodzakelijk is voor het functioneren in de maatschappij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Als je eerlijk bent, moet je trouwens toch toegeven dat atheïsten hun kinderen meestal ook atheïsme meegeven?
Ik denk het niet.
Atheïsme is namelijk geen godsdienst en wordt niet onderwezen.
Het is een keuze om niet te geloven.
Tenzij je bedoelt dat niet-gelovigen hun kinderen geen geloof bijbrengen, dan ben ik het wel met je eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik vind dat geen schande hoor, ik kan dat goed begrijpen. Zolang je hen maar laat kennis maken met andere opvattingen dan de eigen en als ze een andere keuze maken hun niet in de weg leggen.
Agreed.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 08:12   #25
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Blijkbaar heeft u gewoon een andere mening dan ik, maar ik meen dat het geen kwaad kan dat ouders een gematigde godsdienstige overtuiging overbrengen aan hun kinderen.
Als we Dawkins volgen en geloof zien als virus, dan is het zelfs aan te raden om een gematigde godsdienstige overtuiging over te brengen.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 09:32   #26
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Atheïsme meegeven? Natuurlijk, ik kan me voorstellen dat vanuit religieus perspectief ''atheïsme meegegeven wordt''. Het gaat hier echter om het ontbreken van iets. Je noemt kaal toch ook niet een haarkleur? Het grote verschil tussen religieuze indoctrinatie en het meegeven van ideologieën, dat lijkt mij duidelijk; het gebruik van angst (voor de hel). Zelfs matig geloof overbrengen zal het kind - en later de volwassene - altijd via eringeramde angst het geloof in chanteren. En daardoor vind ik geloof een misdaad tegen de mensheid; het houdt ons bang, kortzichtig en kleinzielig; en het maakt ons trots op dingen waar we ons voor moeten schamen, en doet ons schamen om dingen waarop we trots zouden moeten zijn.
Atheïsme is de opvatting dat er geen god bestaat, theïsme dat er wel een god bestaat. M.a.w., atheïsme is niet het ontbreken van een opvatting en je kan het dus aan je kinderen meegeven. Het klopt wel dat atheïsme niet als een traditionele godsdienst beschouwd kan worden, met een leer, een traditie en een duidelijke moraal enzo, maar het is nog altijd een bepaalde visie op de werkelijkheid.

@Visjnu: Een opvatting kan je niet vergelijken met een virus, dat gaat ook in tegen het respect voor andermans opvattingen. Want een virus moet 'genezen' worden. Met zo'n vergelijkingen gaat Dawkings het atheïsme echt geen goed doen.

Citaat:
Dat weet ik nog zo niet.
Ik denk dat er zowel bij de gelovigen als niet-gelovigen mensen zijn die openstaan voor andere culturen of godsdiensten.
Net zoals er in die groepen mensen zijn die er niet voor openstaan.
Vandaar ook mijn mening dat geloven niet noodzakelijk is voor het functioneren in de maatschappij.
Voor het functioneren in onze maatschappij is dat inderdaad niet nodig, maar voor heel wat culturen (die niét van vandaag op morgen veranderen) is op zijn minst deelnemen aan het geestelijk leven wel noodzakelijk. Dat is niet positief omdat mensen dan gedwongen worden te (doen alsof ze) geloven. Mijn opvatting is dat een gezonde verhouding met de godsdienst uit je cultuur toch nog het allerbeste is, beter dan als atheïst amper met die godsdienst in contact te komen. Ik ben dus blij dat ik nog gedoopt ben geweest en mijn plechtige communie heb gedaan, zoals mijn voorvaderen. Het christendom is zo inherent deel van onze cultuur, dat het nuttig is om er een hoop van te weten. Zelfs Richard Dawkins heb ik ooit horen zeggen dat hij "een cultureel christen was."
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 13:58   #27
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Atheïsme is de opvatting dat er geen god bestaat, theïsme dat er wel een god bestaat. M.a.w., atheïsme is niet het ontbreken van een opvatting en je kan het dus aan je kinderen meegeven.
Atheïsme is geen opvatting. Atheïsme is de staat waarin je geboren wordt, voordat je geest wordt vervuild met religie.
Citaat:
Zelfs Richard Dawkins heb ik ooit horen zeggen dat hij "een cultureel christen was."
Neen, hij zei dat hij iemand kende die puur christen was. Zelf heeft hij een hekel aan alles wat inherent aan religie is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 14:27   #28
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Atheïsme is geen opvatting. Atheïsme is de staat waarin je geboren wordt, voordat je geest wordt vervuild met religie.
Dit is een discussie die ik al met U gevoerd heb. U verward nog altijd onbewustheid met atheïsme. Dat zijn geen synoniemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Neen, hij zei dat hij iemand kende die puur christen was. Zelf heeft hij een hekel aan alles wat inherent aan religie is.
Ik kan mij goed inbeelden dat hij dit gezegd heeft. Als hij opgevoed is zoals de meeste van ons in een christelijke omgeving en naar een christelijke school ging in een christelijke cultuur omringt door christelijke symbolen is het heel moeilijk te ontkennen dat de christelijke cultuur een deel van uw vorming is.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 15:48   #29
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Niet? Is het niet onze plicht als medemens om religieuze hersenspoeling bij kinderen te stoppen?
Ik zie het als mijn plicht om kinderen van atheïstische hersenspoeling te stoppen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 15:49   #30
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Atheïsme is geen opvatting. Atheïsme is de staat waarin je geboren wordt, voordat je geest wordt vervuild met religie.
De mens is een zinzoekend wezen. Fout dus...
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:26   #31
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
........
Ja dat klopt. Wat je daar allemaal stelt in dat bericht. Maar je kaart daar een probleem aan. Zonder een alternatief te geven.

koppijn legt de vinger op de zere plek in zijn bericht:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
.....
Je hebt dat bericht stijfkoppig genegeerd. En toch ligt de zwakheid van uw stelling precies daar open en bloot te rotten.

Zelf ben ik katholiek opgevoed. En ik heb daar geen spijt van. Zelfs al heb ik reeds jong een jaartje geworsteld met de waanzin, die ik niet langer pikte. De ethiek heb ik ongeschonden behouden.

Vooraleer ge godsdienst verwijdert uit het opvoeden moet ge een volwaardig alternatief bieden. Zedenleer is geen alternatief. Atheïsme is ook geen alternatief, want dat staat (gelukkig) volledig los van ethiek.

Ik durf zelfs stellen dat vandaag godsdienst verwijderen (zonder waardig alternatief) uit de opvoeding complete waanzin is. Omdat aan het kind geen enkele vorm van ethiek meer wordt meegegeven. En dat laat zich al duchtig voelen. Of ? Lees je geen kranten ?
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:34   #32
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dit is een discussie die ik al met U gevoerd heb. U verward nog altijd onbewustheid met atheïsme. Dat zijn geen synoniemen.
Atheïsme kan een bewuste keus zijn, ja. Het is dan een invulling die gegeven wordt aan de plek waar normaal religie dat opvult. Echter, atheïsme moet je niet zien als een keus, maar meer als een gemoedstoestand; die vaak niet eens bewust is. Of zoals Sam Harris het hier zegt: http://www.youtube.com/watch?v=h5zITiMtsww
Citaat:
"Atheism is not a philosophy; it is not even a view of the world; it is simply an admission of the obvious." He goes on, "In fact 'atheism' is a term that should not even exist. No one ever needs to identify himself as a 'non-astrologer' or a 'non-alchemist'." "Atheism is nothing more than the noises reasonable people make in the presence of unjustified religious beliefs."
Citaat:
Ik kan mij goed inbeelden dat hij dit gezegd heeft. Als hij opgevoed is zoals de meeste van ons in een christelijke omgeving en naar een christelijke school ging in een christelijke cultuur omringt door christelijke symbolen is het heel moeilijk te ontkennen dat de christelijke cultuur een deel van uw vorming is.
Hij is eerder een aanhanger van de Verlichtingscultuur, of zoals hij hier zegt: http://www.youtube.com/watch?v=qCL63d66frs
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:35   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Ik zie het als mijn plicht om kinderen van atheïstische hersenspoeling te stoppen.
Atheïsme kan je niet meegeven, religie wél. Ik verwijs u weeral naar de definitie van atheïsme:
Citaat:
"Atheism is not a philosophy; it is not even a view of the world; it is simply an admission of the obvious." He goes on, "In fact 'atheism' is a term that should not even exist. No one ever needs to identify himself as a 'non-astrologer' or a 'non-alchemist'." "Atheism is nothing more than the noises reasonable people make in the presence of unjustified religious beliefs."
- Sam Harris
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:44   #34
Babeth
Gouverneur
 
Babeth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2002
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.432
Standaard

Ik heb Dawkins gelezen, en Hitchens, en nog een paar andere... Ben op verlof bij mijn mama en 1 van de boeken die ik heb meegenomen om (nog eens opnieuw) te lezen is "50 reasons people give for believing in a god" van Harrison. Maar ondanks dat alles blijf ik een Deïst. Sorry hoor.
Een godsdienst kan nuttig zijn om bepaalde noodzakelijke waarden aan te leren en af te dwingen die een mens helpen te functioneren in een samenleving, zoals de 10 geboden van de Christenen en Joden, de 2 wetten van de Heksen... Ik heb net weer eens de Goelag Archipel van Solzjenitsyn afgewerkt en hij komt zelf (onder andere, hij heeft over veel dingen nagedacht) tot de conclusie dat religie mensen heeft geholpen om niet te ontmenselijken in de goelags. Dat de Soviet-jeugd totaal amoreel werd omdat het geen godsdienstonderricht kreeg... waaruit ik kan concluderen dat de mens een onzichtbare bewaker nodig heeft om hem moreel in het gareel te houden.
Een atheïst hoeft zoiets niet nodig te hebben, maar een heleboel andere mensen blijkbaar wel.
Samengevat: voor mij is godsdienst een nuttig werktuig om mensen te helpen in de samenleving te functioneren.
Helaas kan het al te gemakkelijk misbruikt worden: fundamentalisme, vervolging... de mens is een wolf voor zijn medemens...
Dus heeft gezond atheïsme ook z'n plaats in de samenleving.
__________________
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell

Lijst Dedecker, een kwestie van Gezond Verstand.

http://www.elisabethvanson.tk/
Babeth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:44   #35
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
De mens is een zinzoekend wezen. Fout dus...
Precies, daarom is een dooddoenerke als 'god heeft het gemaakt' onvoldoende.
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:48   #36
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hij is eerder een aanhanger van de Verlichtingscultuur, of zoals hij hier zegt: http://www.youtube.com/watch?v=qCL63d66frs
http://www.youtube.com/watch?v=zzfOdMVZWE8
Hier hoor je hem het zelf zeggen. "Ik ben een cultureel christen."

Atheïsme is echt wél een opvatting hoor, en zeker niet hetgeen waarmee een mens geboren wordt. Ik denk dat veel mensen hun mening over wat dan ook beschouwen als "an admission of the obvious", maar dat noem ik eerder arrogantie dan waarheid.

Laatst gewijzigd door respublica : 27 december 2009 om 16:51.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:50   #37
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik heb Dawkins gelezen, en Hitchens, en nog een paar andere... Ben op verlof bij mijn mama en 1 van de boeken die ik heb meegenomen om (nog eens opnieuw) te lezen is "50 reasons people give for believing in a god" van Harrison. Maar ondanks dat alles blijf ik een Deïst. Sorry hoor.
Een godsdienst kan nuttig zijn om bepaalde noodzakelijke waarden aan te leren en af te dwingen die een mens helpen te functioneren in een samenleving, zoals de 10 geboden van de Christenen en Joden, de 2 wetten van de Heksen... Ik heb net weer eens de Goelag Archipel van Solzjenitsyn afgewerkt en hij komt zelf (onder andere, hij heeft over veel dingen nagedacht) tot de conclusie dat religie mensen heeft geholpen om niet te ontmenselijken in de goelags. Dat de Soviet-jeugd totaal amoreel werd omdat het geen godsdienstonderricht kreeg... waaruit ik kan concluderen dat de mens een onzichtbare bewaker nodig heeft om hem moreel in het gareel te houden.
Een atheïst hoeft zoiets niet nodig te hebben, maar een heleboel andere mensen blijkbaar wel.
Samengevat: voor mij is godsdienst een nuttig werktuig om mensen te helpen in de samenleving te functioneren.
Helaas kan het al te gemakkelijk misbruikt worden: fundamentalisme, vervolging... de mens is een wolf voor zijn medemens...
Dus heeft gezond atheïsme ook z'n plaats in de samenleving.
Hier kan ik inkomen, godsdienst kan erg nuttig zijn voor heel wat mensen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:52   #38
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik heb Dawkins gelezen, en Hitchens, en nog een paar andere... Ben op verlof bij mijn mama en 1 van de boeken die ik heb meegenomen om (nog eens opnieuw) te lezen is "50 reasons people give for believing in a god" van Harrison. Maar ondanks dat alles blijf ik een Deïst. Sorry hoor.
Naar mijn mening is er niet iets inherent mis met geloof als gemoedstoestand, wél met religie als instituut en set regels.
Citaat:
Een godsdienst kan nuttig zijn om bepaalde noodzakelijke waarden aan te leren en af te dwingen die een mens helpen te functioneren in een samenleving, zoals de 10 geboden van de Christenen en Joden, de 2 wetten van de Heksen...
Hoeveel van de 10 geboden zijn nou werkelijk moreel? Eigenlijk maar 2: dood niet en steel niet. De rest gaat allemaal over de manieren waarop God aanbeden moet worden. Godsdienst is, zoals u zegt, een opgelegde moraal die via angst voor de hel in stand wordt gehouden. De noodzakelijke waarden, die u noemt, worden trouwens in grote delen van de Bijbel tegengesproken (als je de Bijbel zou volgen zoals die geschreven is, zou je de gevangenis inmoeten). Dus op welke basis selecteert u welke verzen wél, en welke n�*et geschikt zijn? De basis waarop u verzen uitkiest is de bron van onze moraal.
Citaat:
Ik heb net weer eens de Goelag Archipel van Solzjenitsyn afgewerkt en hij komt zelf (onder andere, hij heeft over veel dingen nagedacht) tot de conclusie dat religie mensen heeft geholpen om niet te ontmenselijken in de goelags. Dat de Soviet-jeugd totaal amoreel werd omdat het geen godsdienstonderricht kreeg... waaruit ik kan concluderen dat de mens een onzichtbare bewaker nodig heeft om hem moreel in het gareel te houden.
Een atheïst hoeft zoiets niet nodig te hebben, maar een heleboel andere mensen blijkbaar wel.
Tja, als je in plaats van religie een moorddadige ideologie als het communisme plaats, dan krijg je inderdaad een amorele jeugd. Maar het ging over atheïsme, niet de invulling die mensen naast atheïsme aan hun leven geven. Op die manier kunnen we het katholicisme ook Nazi-Duitsland in de schoenen schuiven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 16:56   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=zzfOdMVZWE8
Hier hoor je hem het zelf zeggen. "Ik ben een cultureel christen."
Dan moet ik hier mijn ongelijk aangeven. Dawkins heeft vaak anders gezegd, maar ja, zo zijn mensen nu eenmaal.
Citaat:
Atheïsme is echt wél een opvatting hoor, en zeker niet hetgeen waarmee een mens geboren wordt. Ik denk dat veel mensen hun mening over wat dan ook beschouwen als "an admission of the obvious", maar dat noem ik eerder arrogantie dan waarheid.
Dat is het dus niet. U levert ook geen argumenten tégen. Als je een kind tijdens de opvoeding geen religie voorkauwt, is het atheïstisch. Simpel als dat. Het gaat niet op natuurlijke wijze geloven. Neen, dat moet erin geramd worden. Net als Sinterklaas. Gelukkig geven kinderen hun geloof in Sinterklaas op; deels omdat ze de idiotie ervan inzien, deels omdat de Sinterklaastraditie geen doctrine van angst heeft.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 17:43   #40
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Dat is het dus niet. U levert ook geen argumenten tégen. Als je een kind tijdens de opvoeding geen religie voorkauwt, is het atheïstisch. Simpel als dat. Het gaat niet op natuurlijke wijze geloven. Neen, dat moet erin geramd worden. Net als Sinterklaas. Gelukkig geven kinderen hun geloof in Sinterklaas op; deels omdat ze de idiotie ervan inzien, deels omdat de Sinterklaastraditie geen doctrine van angst heeft.
God als geloofsbegrip kan je niet gelijkstellen aan Sinterklaas, omdat God een zeer algemeen begrip is (het opperwezen dat in veel religies en culturen bestaat), terwijl Sinterklaas extreem specifiek is (= de bebaarde man die pakjes brengt over de daken met behulp van zwarte piet). Vergelijk die twee toch niet met elkaar.

Atheïsme is niet hetzelfde als het ontbreken van een god, hoewel de term (α + θεος) dit doet vermoeden. Een westerse staat is bijvoorbeeld wel geseculariseerd, maar gelukkig niet atheïstisch. Atheïsme is een bepaalde visie waarvolgens géén God bestaat. Een atheïstische staat schendt dus de godsdienstvrijheid, omdat ze een bepaalde opvatting naar voren schuift. Atheïsme is een godsdienst in de zin dat ze een bepaalde opvatting over God brengt.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be